Опис досвіду роботи з теми "Використання інноваційних методів навчання на уроках української мови та історії"

Про матеріал

Дана стаття допоможе вчителю української мови та літератури підготуватися до виступу на педагогічній раді, чи до чергової та позачергової атестації. Тема "Використання інноваційних методів на уроках" досить актуальна у шкільній практиці, тому пропоную усім ознайомитися з моїм педагогічним досвідом та використати матеріали у своїй педагогічній діяльності.

Перегляд файлу

«Використання інноваційних методів навчання  на уроках української мови, літератури, та історії».

 

Опис досвіду роботи вчителя української мови ,

літератури та історії

Ковальчук А.М.

    Хочу розпочати свій виступ такими словами: «Головним у роботі вчителя є  любов до дітей. Без неї не можна   сягнути вершин педагогічної майстерності,  не можна виховати   Людину…   ».

     З 2010 року працюю вчителем у СЗШ І-ІІІ ст. № 3 м. Гайсин, закінчила у 2011 році Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. Педагогічний стаж  складає вже понад 6 років. Кваліфікаційна категорія – спеціаліст. А  у своїй педагогічній діяльності  педагогічним  кредо для мене стали слова  Ш. Амонашвілі : «Нехай учитель поспішає до дітей, радіє кожній зустрі­чі з ними, тоді й діти поспі­шатимуть у школу і щиро ра­дітимуть кожній зустрічі зі своїм учителем». Життєвим  кредо я дотримуюся такого лозунгу:«Любити життя і цінувати кожну його хвилину, нести радість, у книгах шукати істину, у людях – мудрість».

Тема, над якою працюю:

 «Використання інноваційних методів навчання  на уроках української мови, літератури, та історії».

                                                                 Актуальність теми:

-сприяє формуванню та розвитку інноваційної особистості,  яка спроможна повноцінно реалізуватися в житті.

 -забезпечує умови для розвитку креативної особистості дитини; 

 -сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні; 

 -робить можливим оригінальний підхід до побудови   структури сучасного уроку української мови та літератури; 

   -диференціює та індивідуалізує процес навчання; 

    -стимулює роботу з додатковою літературою. 

Мета досвіду: 

 1.Створення оптимальних умов для розвитку творчих  здібностей дитини на уроках словесності; 

 2.Створення атмосфери співробітництва, взаємодії вчителя та учня; 

 3.  Формування  пізнавальних  умінь і навичок;

 4.  Формування потреби в самопізнанні,самореалізації;

 5.Виховання свідомого громадянина –  патріота.     

  В наш час пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих здібностей особистості.

Вважаю, що завдання вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою.

Тому  педагог повинен  управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання.

І єдиним, на мою думку, найефективнішим засобом досягнення мети є використання інноваційних  технологій навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.

   Щоб реалізувати свою мету , у своїй роботі вирішила спробувати сформувати креативну особистість, тому для цього використовую інноваційні  технології навчання та дотримуюсь творчої співпраці вчителя та учнів.

   Перш за все, у своїй роботі впроваджую інтерактивні технології, особистісно зорієнтоване навчання, проектні технології, нестандартні уроки та позакласні заходи.

Вважаю, що інноваційні технології мають свої переваги:

  1. У роботі задіяні всі учні класу;
  2. Кожна дитинамає можливість пропонувати свою думку;
  3. Формуються  навички толерантного спілкування, вміння аргументувати свою точку зору, знаходити альтернативне рішення проблеми;
  4. Учні вчаться працювати у команді;
  5. Створюється “ситуація успіху”;
  6. Формується доброзичливе ставлення до опонента;
  7. За короткий час опановується багато  нового матеріалу.

   Стараюсь використовувати такі сучасні методичні прийоми, які спонукають учня до роздумів і пошуків, створюють проблемні ситуації. Необхідною умовою сучасного якісного уроку є мотивація навчальної діяльності , показ учням, де, в якій ситуації можна застосовувати одержані знання. Урок ефективний буде тільки тоді, якщо ти ретельно готуєшся до нього, творчо та методично правильно будуєш його, та, безперечно, маєш глибокі теоретичні знання. Так, новий матеріал  я подаю дітям у вигляді блок-схем, таблиць, малюнків, пірамід і т.п. Починаючи вивчення теми, ми з учнями індивідуально, в групах чи фронтально  обговорюємо, аналізуємо навчальний матеріал. Основні поняття з теми фіксуємо в опорних конспектах, а потім засвоюємо шляхом неодноразового повторення, добираємо  приклади.

 

   Я вважаю, що моделлю творчої  особистості учня є творча діяльність, творче  мислення, творче спілкування, творчий пошук та творча активність. Тому на своїх уроках впроваджую:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Крім цього, ще використовую різноманітні педагогічні  ігри та прийоми:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Ігрові технології,    випереджувальне завдання.

Постійно поглиблюю свої знання, опрацьовую додаткову літературу, привчаю до цього і своїх учнів. Прагну донести до них таку аксіому – підручник не являється єдиним джерелом знань, тому варто вивчати різні погляди на проблему із посібників, словників, довідників.    

  Взявши за основу створення психологічного комфорту та активну взаємодію в процесі  навчання, керуюся такими принципами:

  • головним є не предмет, якому я навчаю, а особистість, яку формую;
  • кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її планів;
  •  кожна думка, висловлена учнем, має право на існування й варта уваги.

    На мою думку, види уроків, які я впроваджую у своїй роботі, допомагають відійти від стандарту, підштовхнути учня до власного, неповторного, індивідуального, особливого погляду на життя.

   Тому протягом шести років професійної діяльності  провела чимало відкритих років : урок –дослідження з української літератури в 10 класі , урок-гра з української мови у 5 класі, урок –збори з української мови у 8 класі, урок зі смаком шоколаду з української мови у 9 класі.     На таких нетрадиційних уроках створюється ситуація довіри та успіху,  і за таких обставин дитина розкривається, може повірити у свої можливості, реалізуватися як творча особистість, сміливо продемонструвати свої здібності.

 І як результат: учень-випускник не тільки володіє знаннями, уміннями та навичками з предмета, але й уміє формулювати власну точку зору, відстоювати свою позицію, співпрацювати в групі, колективі, мати коло однодумців, бути комунікабельною, толерантною особистістю.                                           

    У своїй діяльності  я дотримуюсь такого гасла: « Сучасний урок – це мистецтво

поєднання технологій та прийомів, які дають змогу учителю відкрити  учню самого себе й самореалізуватися.

 Безумовно впевнена в  тому, шо дієвим є використання різноманітних форм і методів роботи на уроці: кросворди, ребуси, загадки, лінгвістичні ігри, написання творів-мініатюр.

Важливим є спілкування, співпраця вчителя і учнів на уроці.

 Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх. Генрі Форд

Перефразовуючи вислів"Як назвеш корабель, так він і попливе", на практиці впевнилась: як почнеш урок, так  він і "пройде". Тому велику увагу приділяю організаційному моменту. Організаційний етап кожного уроку покликаний створювати атмосферу довіри та доброзичливості,  забезпечити нормальну зовнішню обстановку та психологічний настрій учнів на роботу. У своїй педагогічній практиці нерідко використовую розминки для мотивації навчання, для ненав’язливого формулювання мети і завдань уроку.

Завдяки розминці створюються умови, за яких мета і завдання навчального процесу, визначені вчителем, усвідомлюються кожним учнем як особистісно значущі. Міні-тренінги, вправи "Психоформула", "Спіймай мій настрій", "Слухняний язик" – це неповний перелік тих розминок, що їх використовую на уроках.

Тому намагаюсь у своїй роботі застосовувати оптимальні інтерактивні технології, які б проектували креативні якості особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, непересічність, наявність власної точки зору.   Саме здатність осмислювати виучуване, виділяти основне сприяє виробленню вмінь свідомо застосовувати знання на практиці.

       В позаурочній діяльності спрямовую свою роботу на підготовку до мовно-літературних  конкурсів та олімпіад, на проведення свят та вікторин, предметних тижнів. Під час декад суспільно-гуманітарного циклу  з учнями проводила  ряд заходів: мовознавча  гра « Щасливий випадок»,  інтелктуально-розважальна гра « Диво калинове», поетичний вечір « Під крилом Всевишньої любові», виготовлення стінгазет, розгадування кросвордів , ребусів та інших цікавих за різними складностями завдань. Також було проведено з вихованцями школи  такі заходи: «Розквітай же, рідна мово» та  « Невмирущий Шевченко».

    Насамперед , хочу сказати , що результативність використання  інноваційних технологій  полягає у тому , що емоційний стан дитини покращується, збільшується кількість оцінок, учні активні під час підготовки, кожен для себе почерпає найнеобхідніше. У своїй роботі я користуюся такими заповідями :

  • Кожна дитина талановита.
  • Кожна дитина має право на помилку.
  • Кожна дитина має право на вільний творчий пошук.

Досягнення  моїх учнів:

  •            Шумілова Софія – ІІ місце в районному конкурсі  « Податки очима дітей-2012»
  • Копняк Богдан - ІІІ місце в районному конкурсі «Космічні фантазії»,2013 р.
  • Учні 6 класу - І місце в районному конкурсі «Моя Батьківщина-Україна»,2013 р.
  • Лізавенко Олена – І місце заочного туру обласної олімпіади« Моя Вінниччина»,2013 р.
  • Драчук Марина - нагороджена дипломом за участь в районному  конкурсі читців              « Кобзар і Україна»,2016.
  • Драчук Марина -V місце з олімпіади української мови,2016 р.
  • Копняк Богдан – І місце в районному конкурсі “ Стусівські читання»,2017 р.
  • Драчук Марина – ІІ місце в обласному конкурсі «Молоде перо-2017»,2017.
  • Матійчук Світлана – І та ІІІ місця в районному та обласному конкурсі « Обєднаймося ж, брати мої!»,2018.
  • Новаківська Аліна – І місце в районному конкурсі «Не жартуй з вогнем»,2017.
  • Драчук Марина – І місце в районому конкурсі читців « Зіркова мрія»,2018.

Щодо своєї творчості, хочу сказати такі слова :

 

 

 

    В цьому ж навчальному році я розробила посібник для учнів « Говорімо українською правильно», який буде дуже зручний при підготовці до ЗНО , так як в програму включені теми з культури мовлення. Пропонований посібник допоможе уникнути типових мовних помилок, навчить правильно говорити й писати українською. Якщо ви хочете  правильно розмовляти українською мовою, то потрібно найперше позбутися мовного суржика, який калічить нашу літературну мову та є загрозою для її існування.  Пропонований посібник допоможе вам запамятати, як потрібно правильно вживати слова та словосполучення в повсякденному спілкуванні.

        Також я уклала для учнів 9 класу з розділу « Усна народна творчість» хрестоматію.

Поряд із українськими піснями до хрестоматії включено  літературознавчі статті.  Після кожної пісні пропонуються питання для обговорення  та завдання різної складності, робота над якими допоможе кращому засвоєнню змісту пісні та розвитку аналітичних навичок. Пропонуються також необхідні  матеріали  з теорії літератури.

      На сьогоднішній день досить актуально мати блог вчителя, тому я зацікавилася такою ідеєю та створила  власний персональний блог  під назвою « Зерна творчості». Відтепер моїм досвідом можуть користуватися інші педагоги нашої держави, заходячи на мою  персональну сторінку. У блозі висвітлено різні рубрики: учням на замітку, нормативні документи, навчально-методичне забезпечення, відкриті уроки, схеми та таблиці, методична скарбничка, портрети українських письменників, розмовляємо українською, мовознавчі та інтелектуальні ігри, крилаті вислови та цитати, зерна народної мудрості, корисні статті, творчість учнів.

  І ще хочу додати, що на порталі «Учительський журнал он-лайн» розмістила  розробки  авторських  уроків: урок української літератури в 11 класі за темою  «Національні й загальнолюдські проблеми , доля народу крізь призму    авторського бачення й оцінки  в кіноповісті  О.Довженка «Україна в огні» та урок української мови у 9 класі за темою «Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення».  Отримала за це сертифікати, видані видавничою  групою « Основа».

        Отже, у процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного,особистісно-орієнтованого, проектного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість учня.

   Вдало проведена робота завжди потребує значних зусиль і плідної співпраці вчителя і учня .

Підбиваючи підсумки свого виступу, хочу сказати:

     «У щасливій школі - щасливі діти».

На першому місці - діти, любов до них. Усе роблю для того, щоб учні, яких навчаю, стали особистостями з критичним мисленням, самостійними, творчими, фізично здоровими і духовно багатими, а я буду і далі впроваджувати  у свою роботу те, що творить креативну  особистість.

 

docx
Додано
17 березня 2018
Переглядів
7198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку