Організація виховного процесу у класі, спрямованого на формування особистості з високою громадянською позицією.
Класний керівник повинен мати мудрість учителя, відповідальність старшого товариша, доброту матері, строгість батька. Його призначення - виховати людину, здатну гідно зайняти своє місце в житті та мати активну життєву позицію. Особистим прикладом, поведінкою, способом життя намагаюсь побудувати такі взаємовідносини у колективі, щоб кожна дитина відчула свою значущість та потрібність.
ОПИС ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
з розв’язання педагогічної проблеми, над якою працює класний керівник
Тема досвіду
|
«Формування у школярів високої громадянської активності та національної свідомості» |
Автор
|
Яджак Мирослава Ярославівна вчитель географії та фізики, класний керівник 6 класу педагогічний досвід -22 роки досвід класного керівника – 17 років спеціаліст вищої категорії
|
Сфера застосування
|
6 клас Організація виховного процесу у класі, спрямованого на формування особистості з високою громадянською позицією. Класний керівник повинен мати мудрість учителя, відповідальність старшого товариша, доброту матері, строгість батька. Його призначення - виховати людину, здатну гідно зайняти своє місце в житті та мати активну життєву позицію. Особистим прикладом, поведінкою, способом життя намагаюсь побудувати такі взаємовідносини у колективі, щоб кожна дитина відчула свою значущість та потрібність.
|
Актуальність
|
Сьогодні Україна перебуває на шляху радикальних політичних, соціальних та економічних перетворень і їй потрібні громадяни, які мають глибоко усвідомлену життєву позицію. Тому класному керівнику необхідно створювати умови для формування національної свідомості в учнів, активної громадянської позиції, яка ґрунтується на засадах народознавства, основах християнської моралі, наукової педагогіки. Сьогодні важливо сформувати в молоді соціальні цінності, громадянсько активні та соціально значущі якості, духовну моральність та почуття істинного патріотизму, які пов’язані з захистом інтересів своєї Батьківщини і, які проявляються практично в усіх видах соціального життя. На сьогодні суспільство перед школою і школа перед собою ставить завдання – виховати громадянсько активну особистість, патріота своєї держави. |
Наукові концепції та теорії
|
Українська наукова еліта особливу увагу у вихованні особистості надавала формуванню громадянського світогляду, особливо це було помітно на початку ХХ століття. Передбачаючи нову школу незалежної України, С. Русова особливу увагу зосередила на поєднанні рідного, національного, вселюдського і загального. «Хай навкруги учня будуть речі рідні, щоб він в них кохався, привчався любити все рідне, присвячувати йому всі сили свого духа й тіла. Любов до рідної країни — це перший найкращий крок до широкої вселюдської гуманности, пошана до людей — це вияв самоповаги й бажання собі й другим волі та незалежності». Український вчений, педагог, психолог, професор Г. Ващенко у своїй праці «Виховний ідеал» доводить, що виховна праця педагога і виховний вплив середовища повинні зводитися до осягання ідеальної людини — українця, громадянина, життєвою метою якого буде служіння Богові й Україні. Ідеї виховання громадянськості в колективі і через колектив розробив і впроваджував у практику А. Макаренко. Педагог довів, що виховання в інтересах держави плідне тоді, коли його поєднувати з розвитком творчої індивідуальності, стимулюючи водночас як моральні почуття, так і «правові емоції». Вивчення та обґрунтування проблеми виховання школярів стало основним в педагогічній спадщині В. Сухомлинського. Процес виховання громадянина педагог розглядав як такий, що поєднує в собі формування громадянської свідомості (думок, ідеалів, переконань), громадянських почуттів (громадянської совісті, суспільного обов'язку, почуття господаря країни, готовності і бажання приносити користь суспільству), а також практики громадянської поведінки. Основними вимогами до своєї особистості, як класного керівника, вважаю: педагогічну майстерність; суспільно-гуманістичну спрямованість; ерудицію і культурний кругозір; моральний авторитет; педагогічний такт; любов і повагу до дітей; творчий підхід; постійне підвищення кваліфікації. У своїй роботі спираюся на закони виховання за В.О. Сухомлинським, на наукові теорії Я. Корчака, С. Русової, К. Ушинського, Г. Сковороди. Керуюсь у своїй роботі Конституцією України, Законами України « Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», Конвенцією ООН про права дитини, Концепцією громадянського виховання, Національною програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України». |
Основна ідея
|
Створення сприятливого інноваційного середовища життєдіяльності класного колективу, що відповідає сучасним тенденціям розвитку суспільства, ефективно впливає на розвиток особистості на засадах загальнолюдських, національних, громадянських цінностей, сприяє вихованню сучасної особистості учня, здатної до самореалізації, набуттю певного життєвого досвіду через ціннісні пріоритети. На цьому зосереджуються зусилля всієї системи виховання, формування особи нового типу суверенної держави.
|
Технологія реалізації ідеї
|
Основна ідея цілісності виховного процесу реалізується шляхом комплексного підходу. Комплексність — це єдність цілей, завдань, змісту, методів і форм виховного впливу і взаємодії. Гармонійно організована система виховання дозволяє досягти очікуваних результатів. Виховання здійснюється за моделями: «З Україною в серці», «Модель виховної діяльності класного керівника». У своїй роботі використовую різні виховні технології: інтерактивні, проектні технології, колективну творчу діяльність. |
Форми, методи, прийоми, засоби
|
Форми роботи:
Методи виховання:
Прийоми виховання:
Засоби виховання:
|
Результат застосування
|
Підтримавши дитину, розкривши її здібності, таланти, стимулюючи пізнавальний інтерес учнів – це і буде результат досягнень роботи класного керівника. Участь і перемога:
|
Критерії ефективності
|
Орієнтовані на виховання громадянина з почуттям патріотизму, що має відчуття обов’язку, здатного до розвитку й активної діяльності. Учень уміє:
|
Наукові джерела
|
5. Маслай Г.С. Виховуємо громадянина //Пед.пошук. – 2000. – №2. – С.15–17. 6. Позднякова О. Виховувати дітей так, щоб вони могли природно адаптуватися в сучасному світі //Сіл.шк. – 2001. – №29/30. – С.3.
|
Висновки
|
Вибудувана система діяльності класного керівника є творчою та дієвою, і класні керівники зможуть знайти для себе родзинки, які стануть їм у нагоді у вихованні в школярів національно-патріотичної свідомості та громадянської активної особистості. Всю свою роботу спрямовую на те, щоб навчити молоде покоління повноцінно жити й активно діяти у новому світі, постійно самовдосконалюватися, адекватно реагувати на зміни, особливо у періоди технологічних і цивілізаційних проривів. Намагаюся виховати в учнів спрямованість на вдосконалення їхньої компетенції, тому що саме вона сприяє інтелектуальному, культурному й соціальному розвиткові особистості, формуванні здатності швидко реагувати на запити часу. Ефективність моєї роботи, як класного керівника і вчителя точних наук, я вбачаю в тому, що я зумію досягти поставленої мети, а саме: виховати юнаків і дівчат із стійкою системою загальнолюдських цінностей, бути Людиною, гідним громадянином і патріотом своєї країни. |