Опорний конспект з української мови на тему "Неповні речення"

Про матеріал

Опорний конспект "Неповні речення" допоможе учням 8-11 класів зрозуміти основні ознаки неповних речень, навчить визначати синтаксичні будову, граматичні особливості таких речень

Перегляд файлу

Неповне просте речення

Неповне просте речення – це таке речення, у якому пропущений один або кілька членів, що їх можна легко встановити за змістом.

ПОВНІ РЕЧЕННЯ

За вікнами місто святкове шумить.

 

Хатина красується в сніговій шапці.

 

НЕПОВНІ РЕЧЕННЯ

За вікнами               місто святкове.

 

Хатина                    в шапці сніговій.

 

Пропущені в неповних реченнях члени речення можна відновити (доповнити):

  • з попереднього речення: Грубість заважає правильно зрозуміти сказане співрозмовником. Крім того, [?                     ] стає на заваді взаємодії з ним;
  • з наступного речення: Як [?            ] мене завжди чекала! Я вдячний за це матусі;
  • зі змісту самого речення: Києве мій, ти [?               ] у серці завжди;
  • із ситуації спілкування: Помелом [?                   ]!
  • Козакові Омелькові [?                               ] картопельки тепленької!

Неповним реченням часто є друга частина складного речення:

Черв’як точить дерево, а сумління – людину.

(Слово пропускають із метою уникнення його повтору, на місці пропущеного слова ставлять тире).

Неповні речення не слід плутати з односкладними реченнями! В односкладних реченнях немає і не може бути другого головного члена, він не пропущений і не відновлюється.

Неповне просте речення

Неповне просте речення – це таке речення, у якому пропущений один або кілька членів, що їх можна легко встановити за змістом.

ПОВНІ РЕЧЕННЯ

За вікнами місто святкове шумить.

 

Хатина красується в сніговій шапці.

 

НЕПОВНІ РЕЧЕННЯ

За вікнами               місто святкове.

 

Хатина                    в шапці сніговій.

 

Пропущені в неповних реченнях члени речення можна відновити (доповнити):

  • з попереднього речення: Грубість заважає правильно зрозуміти сказане співрозмовником. Крім того, [?                 ] стає на заваді взаємодії з ним;
  • з наступного речення: Як [?           ] мене завжди чекала! Я вдячний за це матусі;
  • зі змісту самого речення: Києве мій, ти [?               ] у серці завжди;
  • із ситуації спілкування: Помелом [?                   ]!

Козакові Омелькові [?                               ] картопельки тепленької!

     Неповним реченням часто є друга частина складного речення:

Черв’як точить дерево, а сумління – людину.

(Слово пропускають із метою уникнення його повтору, на місці пропущеного слова ставлять тире).

     Неповні речення не слід плутати з односкладними реченнями! В односкладних реченнях немає і не може бути другого головного члена, він не пропущений і не відновлюється.

doc
Додано
5 листопада 2018
Переглядів
1977
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку