«Опозиційний рух у період системної кризи радянського ладу»

Про матеріал
Виховувати в учнів інтерес і повагу до історичного минулого своєї країни, до борців за незалежність України. Сприяти формуванню в учнів розуміння фундаментальних принципів і цінностей, таких як права людини, правова держава.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Розробка уроку на тему:

«Опозиційний рух у період системної кризи радянського ладу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема «Опозиційний рух у період системної кризи радянського ладу»

Мета і завдання уроку:

  • розкрити причини активізації опозиційного руху наприкінці 1960-х – 1970-х роках.
  • Дати оцінку дисидентському рухові цього періоду.
  • З’ясувати течії дисидентського руху цього періоду та дати їм характеристику.
  • Продовжувати формувати критичне ставлення до  влади та опозиційного руху.
  • Виховувати в учнів інтерес і повагу до історичного минулого своєї країни, до борців за незалежність України.
  • Сприяти формуванню в учнів розуміння фундаментальних принципів і цінностей, таких як права людини, правова держава.
  •  Розвинути базові навички, включаючи критичне мислення, рефлексію, уміння розмірковувати, спілкуватися, спостерігати.
  • Порівнювати основні вимоги Першої та Другої хвиль дисидентського руху.
  •  Розуміти те що  від глибини, масштабу і творчого хисту нашої уяви залежить наше майбутнє.

Обладнання: персональний комп’ютер, комп’ютерні файли (презентація, відео, посилання на інтернет-ресурси тощо), проектор та екран, історичні джерела, робочий аркуш для учнів.

  1.  «Виклик» (5-7хв.)

Запитання: «Що відмінного і спільного між дисидентами I хвилі дисиденства та «шістдесятниками»? » ( метод «Коло Вена»)

Результат пошуку зображень за запитом "коло вена"

Рекомендовані відповіді учнів:

 Дисиденти

  •      Відмова від співпраці з компартійно-радянським режимом;
  •      Відкрито заявляли про незгоду з політичною лінією партії;
  •      Прийнятна підпільна боротьба, легальні форми;
  •      Пропагандистська робота

                   «Шістдесятники»

  •      Посилання на радянську ідеологію;
  •      Переважає молоде покоління;
  •      Національні проблеми;
  •      Методи: пам’ятні вечори, виставки, краєзнавчі експедиції, лекції, акції;
  •      Використання праць вітчизняних істориків;
  •      Популяризація здобутків української культури.

 

Спільне:

  •      Верховенство закону;
  •      Не йшли на прямий конфлікт із владою;
  •      Активна життєва позиція;
  •      Спонукали 30-ті роки та Друга світова війна;
  •      усвідомлювали життєву необхідність демократичного розвитку держави. 

Запитання: «Яка була реакція влади на рух «інакомислячих» у кінці 50-х років?» (прослуховування відповідей учнів)

Оголошення теми уроку «Опозиційний рух у період системної кризи радянського ладу»

  1. Осмислення (до 30хв.)

Запитання:

  • «Що ви очікуєте дізнатись нового про опозиційний рух кінця 60-х -70-х роках XX століття?»
  • «Як на ці події реагував світ?»

 

Епіграф уроку:

«Якщо на твоїй рідній землі тебе розпинають за любов до неї-тоді доводиться змиритися з тим, що в тебе є рідна земля, але не має рідної країни…»

Василь Стус

 

Протягом уроку учні створюють свою ментальну карту!!!

Пропоную перегляд фільму: (з 11хв.21сек. до 16 хв.49сек. )

 https://www.youtube.com/watch?v=FiUsuHomUW4

Бесіда на основі фільму про:

  • Петра Шелеста
  • Івана Дзюбу
  • Прем’єра фільму Сергія Параджанова «Тіні забутих предків»
  • Про порушення прав людини при «вихованні» дисидентів радянською владою.

Робота у групах: (3-5 хв.)

1 група: з фрагментом історичного джерела Івана Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація? » (додаток 1 )

2 група: з фрагментом історичного джерела В’ячеслава Чорновола часопис «Український вісник» (додаток 2)

3 група: з фрагментом історичного джерела Михайла Брайчевського стаття «Приєднання чи воз’єднання? » (додаток 3)

  •      У кожній групі обраний спікер, який звітує про дослідження фрагменту історичного джерела своєї групи.
  •      Прослуховування випереджального завдання, яке задавалося на попередньому уроці « Життя та  громадська діяльність Василя Стуса».
  •      Протягом доповідей заповнюється учнями Ментальна карта.

 

Слово вчителя.

  • Усі люди створені вільними. Саме це найвагоміше право людини, отримане кожним/кожною від народження, визначає суть нашої цивілізації.
  • Бути вільною людиною — це не лише зовнішня ознака, яка об’єднує усіх нас за правами, але й внутрішній духовний вибір.
  •  Невільна людина не здатна бути ані щасливою, ані захищеною, ані впевненою у своєму майбутньому.
  • Бути вільною людиною означає завжди і всюди самостійно додержуватися принципу нашої рівності один з одним, а також рівності перед законом.

Українська хартія вільної людини

 

Саме таких принципів дотримувалася Група сприяння виконанню Гельсінських угод в СРСР та в УРСР.                                                            У травні 1976 року у Москві створена Група сприяння виконанню Гельсінських угод з 11 осіб. У листопаді 1976 року в УРСР створена УГГ (Українська Гельсінська група).

Робота класу з документом: Витяг з Декларації української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод (додаток 4) (3хв.)

Запитання:  

  • «Якою була мета діяльності УГГ в Україні?»
  • Хто входив до складу УГГ?

Робота із таблицею на мультимедійній дошці, звіряють учні з тим, що дізналися про УГГ із джерела і тим, що не відомо.

Створення

9 листопада 1976 р. у Києві було проголошено створення Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод, або Української Ґельсінської групи (УҐГ)

Основне задання

Ознайомлення урядів країн-учасниць Ґельсінської наради і західної громадськості з фактами порушень норм Загальної Декларації прав людини та гуманітарних статей Заключного Акта

Засновники

О. Бердник, П. Григоренко, І. Кандиба, Л. Лук’яненко, О. Мешко, М. Матусевич, М. Маринович, О. Тихий, Н. Строката-Караванська, М. Руденко

Підсумки діяльності

Арешти, засудження і заслання фактично припинили діяльність УҐГ. Із 37 членів УҐГ 23 були на засланні, 6 — позбавлені радянського громадянства і виїхали за кордон, 3 члени групи загинули (0. Тихий, В. Стус, Ю. Литвин).

Запитання: Придушення дисиденства, форми та методи влади щодо «інакодумців», доцільно розкрити завдяки перегляду фрагменту фільму:            (з 35хв.45сек. до 39хв.17сек.)

 https://www.youtube.com/watch?v=zVxvz6aFyD4&t=636s

Обговорення переглянутого:

  • Які нові методи використовувала радянська влада до ув’язнених українців?
  • Уявіть, якщо ви б були на місці дисидентів, чи вчинили б інакше?
  1. Рефлексія (до 10 хв.)
  1. Підсумок вчитель робить разом із дітьми: 

Отже, що змінилося в русі дисидентів у кінці 60-х та 70-х роках  XX століття?

Очікувані відповіді:

  • Чітка мета і орієнтири;
  • Самвидав і тамвидав;
  • Трансформація дисидентського руху на рух правозахисників;
  • Підтримка Заходу;
  • Течії: національно-визвольна, правозахисна та релігійна.
  1. Порівняння образонів ментальних карт учнів з  ментальною картою вчителя, і доповнення …..
  2. Метод « 6 капелюшків»

 

Слово вчителя:

Як добре те, що смерті не боюсь я                                                                                       і не питаю, чи тяжкий мій хрест.

Що перед вами, судді, не клонюся

в передчутті недовідомих верств.…………

Народе мій, до тебе я ще верну,

як в смерті обернуся до життя…….(Василь Стус)

  1. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 жовтня
Переглядів
134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку