План-конспект уроку інформатики у 8 класі на тему: Опрацювання даних як інформаційний процес. Кодування та декодування повідомлень. Використовується на першому уроці вивчення даної теми. Містить цікаві завдання для декодування даних.
Інформатика 8 клас
Урок №1
Тема: Опрацювання даних як інформаційний процес. Кодування та декодування повідомлень.
Мета:
навчальна: розповісти про процес опрацювання даних та отримані результати, розглянути способи кодувати та декодувати повідомлення;
розвивальна: розвивати логічне мислення, слухову й зорову пам'ять, творчий підхід до поставленого завдання, формувати навички застосування набутих знань на практиці: навчитися декодувати повідомлення за поданими шифрами; виховна: виховувати цікавість до інформатики.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: проектор, картки для вписування відповідей.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями. Перевірка присутності та готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
З курсу інформатики, який ви вивчали, вам відомо що таке повідомлення, дані та інформаційні процеси. Давайте разом пригадаємо їх!
Опитування учнів:
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ви навчитеся декодувати повідомлення не гірше ніж доктор Роберт Ленгдон - головний герой детективу «Код да Вінчі». А відповіді до загадок які я вам запропоную ви внесете до картки, що є в кожного з вас на столі. По тому, яку кількість повідомлень ви розгадаєте, я підрахую бали і поставлю оцінку. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Перші повідомлення для розминки, а стосуватимуться вони звичайно ж інформатики:
Завдання 1: Ребус:
Відповідь: комп’ютер
Завдання 2: знайди 7 слів з’єднуючи сусідні букви, напрямок руху не має значення
м |
и |
ш |
к |
а |
к |
с |
п |
м |
о |
й |
д |
у |
л |
а |
р |
н |
а |
л |
с |
е |
а |
у |
і |
т |
о |
р |
р |
о |
т |
а |
і |
п |
р |
о |
к |
л |
а |
в |
н |
е |
ц |
р |
а |
у |
з |
у |
р |
е |
б |
е |
р |
е |
к |
о |
с |
Відповідь: мишка, кулер, слайд, монітор, клавіатура, браузер, процесор
Питання: Які дії ви щойно зробили? Ви декодували зашифроване повідомлення та опрацювали дані. Саме цим ми сьогодні і будемо займатися.
V. Сприймання й усвідомлення учнями матеріалу.
Опрацювання даних як інформаційний процес.
У сучасному суспільстві чимало професій пов’язано з опрацюванням певних даних, поданих словами, числами, графічними зображеннями тощо. Лікарі ставлять діагноз та призначають лікування ознайомившись з результатами амбулаторних аналізів, художники створюють ілюстрації до книги, ознайомившись з її змістом; бухгалтери нараховують заробітну плату, спираючись на дані про обсяги виконаних робіт.
Завдання учням: Наведіть свої приклади професій, які опрацьовують певні дані.
Отже, опрацювання даних – це процес отримання нових даних з наявних.
Кодування повідомлень.
З метою зберігання, передавання, опрацювання, захисту повідомлень часто змінюють спосіб їх подання. Дані можуть бути подані у вигляді символів, звуків, таблиць, зображень тощо.
Кодуванням називають процес заміни однієї послідовності сигналів, якою подане повідомлення, іншою послідовністю сигналів.
Декодування повідомлень.
Процес отримання початкового повідомлення із закодованого називають декодуванням повідомлення. Декодування повідомлень відбувається, коли ми читаємо вголос надрукований текст, виконуємо музичний твір по нотах, розшифровуємо повідомлення, визначаємо за штрих-кодом країну, в якій виготовлено товар, тощо. Кодування та декодування повідомлень є прикладами процесів опрацювання даних.
VІ. Узагальнення і систематизація знань
Робота з підручником (колективно)
Завдання 3, стр. 9
А) інформатика→лсштфргцког;
Б) моя школа→ртг яотпг.
В) кодування та декодування повідомлень→ отзчеґссг цґ зиотзчеґссг утелзтрписсґ.
2. Шановні учні, сьогодні кожному я пропоную окрему картку з закодованими складовими та комплектуючими комп’ютера, назви яких ви зможете декодувати за допомогою «квадрата Полібія».
«Квадрата Полібія» - один з найдавніших шифрів, який в ІІІ ст. до н.е. розробив грецький історик, полководець, державний діяч – Полібій. У шифрі кожна літера алфавіту міститься в таблиці. Під час кодування повідомлення кожна літера змінюється парою цифр – номерами стовпця та рядка таблиці, на перетині яких вона розміщена.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
А |
Б |
В |
Г/ґ |
Д |
Е |
2 |
Є |
Ж |
З |
|
|
К |
3 |
Л |
М |
Н |
О |
П |
Р |
4 |
С |
Т |
У |
Ф |
Х |
Ц |
5 |
ч |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю |
Я |
Картка
Декодуйте повідомлення з використанням шифру:
А)53 63 43 64 61 14 43 63;
Б)24 11 21 13 42 64 65;
В)62 43 51 34 31 11 33 33 65;
Г)53 13 11 24 11;
Ґ)62 34 13 61 63;
Д)51 11 33 52;
Е)53 63 61 32 61 33 24 11 64 52 65;
Є)52 33 44 43 63 23 11 24 42 62 11;
Ж)53 43 31 52 51 43 23 13 61 33 33 65;
З)31 52 51 61 43 62 11 63 24 11;
И)62 43 13 43 33 62 42;
І)53 63 42 33 24 61 63;
Ї)53 63 43 61 62 24 43 63;
Й)23 42 25 62 11;
К)14 13 11 42 51.
Відповіді:
А)процесор;
Б)таблиця;
В)кодування;
Г)плата;
Ґ)кулер;
Д)дані;
Е)презентація;
Є)інформатика;
Ж)повідомлення;
З)відеокарта;
И)колонки;
І)принтер;
Ї)проектор;
Й)мишка;
К)слайд.
3. Зображення, створене олівцем на аркуші паперу у клітинку, закодоване за таким правилом: стрілка вказує напрямок, у якому переміщується олівець по лінії сітки, а число вказує кількість клітинок для переміщення. Відтворіть закодоване зображення:
←8 ↑1 ←1 ↑1 ←1 ↑5 →1 ↑1 →1 ↑1 →4 ↓1 →1 ↓1 →1 ↓5 ←2 ↑5 ←1 ↑1 ←2 ↓1 ←1 ↓5 →1 ↓1 →2 ↑1 →2 ↓1 →2 ↑1 →1 ↑6 ←1 ↑1 ←1 ↑1 ←1 ↑1 ←6 ↓1 ←1 ↓1 ←1 ↓1 ←1 ↓7 →1 ↓1 →1 ↓1 →1 ↓1 →10 ↑1 →1 ↑1 →1 ↑1 →1 ↓2 ←1 ↓1 ←1 ↓1 ←12 ↑1 ←1 ↑1 ←1 ↑1 ←1 ↑9 →1 ↑1 →1 ↑1 →1 ↑1 →8 ↓1 →1 ↓1 →1 ↓1 →1 ↓8 ←1 ↓1.
Отримаємо:
VІІ. Підсумки уроку
Отже давайте підсумуємо, що ми сьогодні вивчили:
VIII. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати §1.1 підручника, виконати завдання №4 ст. 9 та №10 ст. 10
ІХ. Оцінювання учнів
1