Пам’ятки гомілетичного красномовства
ДОСИТЬ ВІДОМОЮ Є ПРОПОВІДЬ
РУСЬКОГО МИТРОПОЛИТА ІЛАРІОНА
(XI СТ.) "СЛОВО ПРО
ЗАКОН І БЛАГОДАТЬ".
Григорій Сковорода
Григор й, за св дченням сучасник в, говорив у житт простою
розмовною українською мовою, добре знав
український фольклор життя вс х верств сусп льства
Другий період піднесення риторики в Україні припадає на кінець ХУІІ - початок ХУІІІ ст. Це
академії:
Одним з найвидатн ших професор в риторики Києво-
Могилянської академ ї з 1706 р. був Феофан Прокопович (1677-1736).
Риторичний курс українського професора побудовано за
античними зразками і докладно висвітлює етапи ораторської діяльності.
Лазар Баранович – представник церковної риторики, автор
книг: „Меч духовний є глагол
Божий” (1666 р), що м стить 55 сл в – пропов дей, написаних за правилами шк льної
гом летики, „Труби словес
пропов дних” – 80 пропов дей на р зн Свята.
Пригн чен сть українського нац онального життя в склад
Рос йської та Австро-Угорської монарх й не сприяла розвою українського красномовства, а мовами осв ти, церкви, юриспруденц ї були рос йська, н мецька, польська або церковнослов’янська.
Тарас Шевченко
Шевченко волод в могутньою енерг єю красного слова, бо залучав
внутр шнього сп врозмовника до
думання, осмислення й переживання над в чними
проблемами боротьби добра зла, правди кривди.
Сучасна риторика – не просто навчальна дисципліна, що вчить формувати вміння будувати переконливі висловлювання, а інструмент самозахисту від тоталітарної свідомості.
У 1919 р. у Петрограді створюється унікальний навчальний заклад – Інститут
Живого слова на чолі з професором В.