Орфографія: Уподібнення. Чергування. Спрощення

Про матеріал

Теоретична частина

Основні випадки уподібнення приголосних звуків

Спрощення в групах приголосних

Основні випадки чергування у-в, і-й.

Практична частина

Перегляд файлу

БЛОК «Орфографія»

Теоретична частина

Основні випадки уподібнення приголосних звуків

Щоб мова була легкою і співучою, приголосні звуки уподібнюються одне одному. Існують чотири типи уподібнення приголосних звуків. Розберемо кожен із них.

  1. За м’якістю

Під час уподібнення наступний звук впливає на попередній. Наприклад, у випадку уподібнення за м’якістю наступний м’який приголосний випливає на твердий:

[п’іс′н′а]         С   Н´         C´Н´  - наступний приголосний м'який звук [н´] впливає                      

                                                     на попередній твердий [с], унаслідок чого 

                                                      твердий уподібнюється наступному і стає 

                                                     теж м’яким – [с´]                     

 

[рад′іс′т′]         С    Т´        С´ Т´

 

[с′в’ато]           С   В’        С´ В’

! Хоча [в’] напівпом’якшений, попередній звук стає м’яким, оскільки він має свою м’яку пару.

Уподібнення за м’якістю стосується звуків д, з, с, ц, л, н (Де ти з’їси ці лини?). Якщо вони стоять перед наступним м’яким або пом’якшеним, теж стають м’якими.

        2. За дзвінкістю

Однією із особливостей правильної української вимови є одзвінчення глухих приголосних. Це помітно у таких словах:

 

Футбол [фудбол] - наступний приголосний дзвінкий звук [б] впливає на 

                                 попередній глухий [т], унаслідок чого глухий уподібнюється 

                                 наступному і стає теж дзвінким – [д] (адже до глухого [т]                                      

                                 – дзвінка пара [д])                   

Анекдот [анеиґдот] – пара [ґ] - [к]

Лічба [л´іджба] – пара [дж] - [ч]

Вокзал [воґзал] – пара [ґ] - [к]

Отже [одже] – пара [д] - [т]

       3. За глухістю

На відміну від російської мови, в українській дзвінкі приголосні в кінці слів не оглушуються. Вимовляємо їх дзвінко:

Сторож [сторож]

Дуб [дуб]

Оглушення в українській мові відбувається тільки у 5 словах (та в похідних від них):

Вогко [вохко]

Легко [лехко]

Кігті [к’іхт′і]

Нігті [н′іхт′і]

Дьогтю [д′охт′у]

Крім того, може інколи оглушуватися префікс з- перед глухими приголосними

Зсипати [с:ипати]        З    С        С С            С:

4. За місцем і способом творення

Це, напевно, найскладніший випадок уподібнення. Його можна просто вивчити:

-ться         [ц′:а]      сміється [см’ійец′:а]

-шся          [с′:а]      хвилюєшся [хвил′уйеис′:а]

-сш-          [ш:]      винісши [вин′іш:и]

-тч-           [ч:]       отчий [оч:ий]

-жці          [з′ц′і]      книжці [книз′ц′і]

-тці           [ц′:і]      тітці [т′іц′:і]

-чці           [ц′і]       сестричці [сеистриц′:і]

-зж-          [ж:]      зжати [ж:ати]

! СУМНІВНИЙ ПРИГОЛОСНИЙ

 Щоб правильно написати слово із сумнівним приголосним , потрібно так змінити слово чи дібрати до нього спільнокреневе, щоб після цього приголосного був голосний: кігті, бо кіготь; ложка, бо ложечка.

Джерело:

https://promovu.in.ua/assimilation-of-consonants/ 

 

Спрощення в групах приголосних

Iнодi при вiдмiнюваннi слова або його твореннi виникає важкий для вимови збiг приголосних звукiв. Тому в процесi мовлення один з таких приголосних випадає, тобто вiдбувається спрощення. Варто запам’ятати:

http://zno.if.ua/wp-content/uploads/2018/01/sproshennja_v_grupah_prigolosnih_-_fonetika_graf%D0%86ka__orfo.jpg


Спрощення вiдбувається:

  1. У групах приголосних -ждн-, -здн- випадає д:
    виїздити – виїзний, тиждень – тижня.
  2. У групах приголосних -стл-, -стн- випадає т:
    щастя – щасливий, честь – чесний.
  3. У групах приголосних -зкн-, -скн- випадає к при твореннi дiєслiв iз суфiксом -ну-.
    Наприклад: бризк – бризнути, трiск – трiснути.
  4. У групi приголосних -слн- випадає л:
    масло – масний, ремесло – ремiсник.
  5. У групах приголосних -рдц-, -рнц- випадають д, н:
    чернець – ченця, сердечний – серцевий.

Спрощення НЕ вiдбувається:

  1. У словах зап’ястний, кiстлявий, пестливий, хвастливий, хворостняк, шiстнадцять i похiдних вiд них.
  2. У прикметниках, утворених вiд iменникiв iншомовного походження з кiнцевим СТ (вiдповiдний звук не вимовляється).
    Наприклад: баласт – баластний, компост – компостний, контраст – контрастний, форпост – форпостний.
  3. У групах приголосних –стц-, -стч-, -стськ-, -нстськ-, -нтств-.
    Наприклад: артист – артистцi, студент – студентський, агент – агентство.
  4. У словах вискнути, випускний, пропускний, тоскно, скнара, скнiти.

Джерело:

https://zno.if.ua/?p=3088

 

Основні випадки чергування у-в, і-й.

Для того, щоб не було важкої вимови слів, їх «зіткнення», для милозвучності відбуваються чергування. В українськiй мовi чергуються прийменники у, в i префiкси у-, в- у словах, якщо це не змiнює їх значення.

У вживається для уникнення збiгу приголосних:

  • на початку слова перед приголосним: учора;
  • на початку речення перед приголосним: У мене була книжка.
  • на межi слiв мiж приголосними звуками: прийшов у село;
  • якщо наступнi приголоснi в, ф або їхнi сполуки з iншими звуками (-льв-, -св-, -тв-, -хв-): Сидимо у вагонi.
  • пiсля роздiлового знака перед приголосним (тире, дужки, лапки, кома, крапка з комою):
    Стоїть на видноколi мати — у неї вчись;
    Моя мама, учителька, сьогоднi провела вiдкритий урок.

В уживається для уникнення збiгу голосних:

  • мiж голосними: Була в Одесi.
  • перед голосними на початку речення: В Антарктидi працюють вченi.
  • пiсля голосного перед бiльшiстю приголосних (крiм в, ф, -льв-, -св-, -хв- i под.): Пiшла в садок.

У — В не чергуються:

якщо таке чергування може призвести до зміни значення слова:

удача – успіх, вдача – характер.


I вживається:

  • мiж приголосними: зiбрав i пiшов.
  • на початку речення: I день iде
  • для зiставлення понять: батьки i дiти.
  • перед буквами я, ю, є, ї та звуком [й]: Знайшли i їжака, i ялинку.

Й вживається:

  • мiж голосними звуками: лiто й осiнь.
  • пiсля голосного звука перед приголосним: червонi й жовтi.

 

 

Практична частина

Завдання 1. З'ясуйте, у якому рядку в усіх словах відбувається уподібнення приголосних звуків. Доведіть це, записавши їх у транскрипції.

А. Стрибати, веселка, стіна, вітчим, грається.

Б. Пункт, зерно, житнє, чуття, мишці.

В. Застій, плести, ремінь, обшир, безжалісний.

Г. Зсунути, розшитий, Устя, зціпити, грієшся.

Ґ. Рушник, зліт, зчищу, коритце, стрічці.

 

Вирішення:

А. Стрибати, веселка, стіна, вітчим, грається.

Б. Пункт, зерно, житнє, чуття, мишці.

В. Застій, плести, ремінь, обшир, безжалісний.

Г. Зсунути,  розшитий, Устя,  зціпити, грієшся.

[c: уʹ н у т и] – за глухістю, [р о ш: иʹ т и й] – за місцем і способом творення,

[уʹ с´ т´ а] – за м'якістю, [с´ ц´ іʹ п и т и]  - за м'якістю і за глухістю,

[г р´ іʹ й е с´: а] -  за місцем і способом творення.

Ґ. Рушник, зліт, зчищу, коритце, стрічці.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Завдання 2. Яка транскрипція відповідає слову «подружці»?

а) [п о́ д р у ш ц’ і];

б) [п о́ д р у ж ц’ і];

в) [п о д р у з ц’ і];

г) [п о́ д р у з՛ ц՛ і].

Який процес відбувся у цьому слові? Опишіть його. Складіть речення із цим словом. Запишіть решту слів у транскрипції. Назвіть м’які і напівпом’якшені звуки, поясніть чому вони такими стали.

Вирішення:

г) [п о́ д р у з՛ ц՛ і] – зверніть увагу на наголос; тут відбулося уподібнення приголосних звуків за м’якістю та місцем і способом творення.

Вчора я зателефонувала подружці, щоб повідомити радісну новину.

[в ч оʹ р а]  [й а] [з а т е л еи ф о н у в аʹ л а] [ш ч о б] [п о вʼ і д оʹ м и т и] 

[р аʹ д' і с н у] [н о в и н уʹ]

М'які приголосні звуки: [й] – завжди м’який,  [д`] – після нього стоїть [і].

Напівпом'якшені: [в’] - після нього стоїть [і].

Завдання 3. Заповніть фрейм.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вирішення:

-ться         [ц′:а]     

-шся          [с′:а]     

-сш-          [ш:]     

-тч-           [ч:]      

-жці          [з′ц′і]     

-тці           [ц′:і]     

-чці           [ц′і]      

-зж-          [ж:]     

Завдання 4. Запишіть слова у фонетичній транскрипції.

Мотузка,  вокзал, швидкий, боротьба, казка, танці, легкий, просьба, берег, важко, Марічці, здається, умиваєшся.

[м оу т уʹ з к а] – якщо перед наголошеним [уʹ], є [о], то він буде наближатися до [оу];  [в о ґ з аʹ л],  [ш в и д к иʹ й], [б о р о д' б аʹ], [к аʹ з к а], [т а н' ц' і],               [л е х к иʹ й], [п р оʹ з' б а], [б еʹ р еи г], [в аʹ ж к о], [м а р' іʹ ц': і], [з д а й е ц': а], [у м и в аʹ й е с': а].

Завдання 5. У якому рядку всі слова написано правильно? Пигадайте слова, у яких не відбувається спрощення приголосних звуків.

а) сумніваєсся, бородьба, бесхвостий;

б) тиждневий, цілісний, обласний;

в) кістлявий, безхмарний, заздрісний;

г) шіснацять, користний, пестливий.

Вирішення: 

в) кістлявий, безхмарний, заздрісний.

КІСТЛЯВИЙ, ПЕСТЛИВИЙ, ХВАСТЛИВИЙ, ХВАСТНУТИ, ЗАП’ЯСТНИЙ, ХВОРОСТНЯК, ШІСТНАДЦЯТЬ; прикметниках від іменників іншомовного походження: КОНТРАСТНИЙ, БАЛАСТНИЙ, ФОРПОСТНИЙ, АВАНПОСТНИЙ ТА ІН.

Завдання 6. Відредагуйте словосполучення. Знайдіть слово, яке можна перетворити прикметник, у якому відбудеться спрощення.

Олексій ввійшов в хату;

у обох сестер;

в другому рядку;

стрибнув в воду;

студент й викладач;

Оля і Інна;

Оксана й Юрій;

поїзд прибув в Варшаву;

тобі й йому;

ось й зима

Вирішення:

Олексій увійшов у хату;

в обох сестер;

у другому рядку;

стрибнув у воду;

студент і викладач;

Оля й Інна;

Оксана і Юрій;

поїзд прибув у Варшаву;

тобі і йому;

ось і зима

студент - студентський

Завдання 7. Складіть невеличкий зв'язний текст (5-6 речень), продемонструвавши вживання у-в, і-й.

Варіант вирішення:

У горах холодна зима, закутана у вовняний кожух снігу. Гострі верхівки величних гір устромилися в сіре небо. І там, і тут розкинулися затишні хатини в тепленьких білих вушанках. Коти й собаки позв'язували хатки візерунком слідів маленьких босих лап.

Домашнє завдання

  1. Конспект «Чергування приголосних звуків».
  2. Завдання із відкритими відповідями.
    • Опишіть оглушення приголосних звуків.
    • Випишіть 15 фразеологізмів із сполучниками у-в, і-й.

 

docx
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
6793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку