Біологія 8 клас
Дата:
Урок 5
Тема. ОРГАНИ. ФІЗІОЛОГІЧНІ СИСТЕМИ.
Мета: вивчити особливості будови органів, фізіологічних і функціональних систем; узагальнити знання за темою: «Організм людини як біологічна система».
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та матеріали: таблиці «Будова тваринної клітини», «Будова організму», «Системи органів», «Нервова система», «Рефлекторна дуга», «Залози внутрішньої секреції».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань
1) Усне опитування
1. Що таке тканина?
2. У яких тварин у процесі еволюції з’явилися тканини?
3. У чому полягає фізіологічне значення кожного типу тканин для організму?
4. Про що свідчить взаємозалежність будови та функцій тканин?
5. З’ясуйте риси подібності й відмінності різних типів тканин.
6. Обґрунтуйте біологічне значення диференціації та спеціалізації клітин
тканин.
III. Мотивація навчальної діяльності
Чи можна стверджувати, що сукупність органів та їхніх систем — це людина?
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Органи
1) Розповідь учителя
Однакові або різні за будовою та функціями тканини об’єднуються в органи.
Орган — це частина тіла, що має певну форму, будову, місце в ньому й виконує одну або кілька функцій.
2. Система органів
Система органів — це органи, що об’єднані анатомічно, мають спільний
план будови, спільне походження і виконують одні й ті самі функції.
Згадайте будову та функції систем органів ссавців і заповніть таблицю.
Система органів |
Функція системи |
Органи, що входять до системи
|
|
|
|
Запитання до учнів:
— Що таке функціональна система?
Функціональна система — це взаємоузгоджене поєднання (постійне чи тимчасове) різних органів або фізіологічних систем, спрямоване на досягнення корисного для організму пристосувального результату. Наприклад, дихальна й кровоносна системи поєднуються в одну функціональну систему для забезпечення організму киснем.
3. Регуляторні системи організму людини
1) Розповідь учителя
Відносну сталість внутрішнього середовища організму на будь-якому рівні
— молекулярному, клітинному, тканинному, органовому, системному — називають гомеостазом (від грец. homoios — подібний, однаковий і stasis — стояння, нерухомість). Він насамперед проявляється сталістю хімічного складу крові. Для того щоб організм людини нормально функціонував, йому необхідна координація всіх процесів. Цю координацію здійснюють кілька систем, але найважливіша роль належить нервовій та ендокринній, а також імунній системам. Процес координації та регуляції в організмі називаєють нейрогуморальною регуляцією.
Нервова й гуморальна регуляції організму взаємозалежні. На нервову систему впливають принесені кров’ю гормони, однак самоутворення гормонів перебуває під постійним контролем нервової системи.
Висновок
Організм людини — це функціональна система органів, що діє як єдине ціле.
Єдність, цілісність, сталість організму досягається нейрогуморальним способом регуляції. Нервова й гуморальна системи здійснюють спільну регуляцію функцій організму й підтримують гомеостаз.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1) Тест
I варіант — нервова регуляція;
II варіант — гуморальна регуляція.
Визначте, до яких способів регуляції функцій організму належать такі фізіологічні явища:
Алгоритм роботи:
1) позиція — висловте свою думку: «Я вважаю, що…»;
2) обґрунтування: «Оскільки…», «Тому що…»;
3) приклад, факти;
4) висновок (узагальнення своєї думки): «Таким чином, я вважаю…»,
«Оскільки…».
Запитання для методу «Прес»:
1. Чому клітину вважають біологічною системою?
2. Чому організм людини розглядають як біологічну систему?
3. Чому біологічні системи називають відкритими?
VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
Прочитати
Скласти сенкан на тему: «Організм».