«Органи та системи органів тварин, їх функції»

Про матеріал
План-конспект уроку на тему: «Органи та системи органів тварин, їх функції».
Перегляд файлу

План – конспект уроку

на тему :

«Органи та системи органів тварин, їх функції»

Мета:

освітня:   розглянути загальний план будови і функції органів та систем органів

                  тварин, виявити їх основні особливості, характерні для окремих видів

                  тварин;

виховна: сформувати науковий світогляд про пізнаваність об’єктивних  закономір-

                  ностей особливостей будови органів  та  систем органів тварин і функцій,

                  які  вони виконують;  продовжити здійснювати  екологічне  та  естетичне

                  виховання;

розвиваюча: розвивати  пізнавальний інтерес, самостійність учнів (продовжувати  

                  формування   навичок   роботи  з  підручником,  малюнками, словником

                  термінів і понять), творче мислення (використання прийомів порівняння,

                  узагальнення, систематизації, вміти робити висновки), розвивати пам'ять.

Тип уроку : урок засвоєння нових знань і вмінь.

Дидактична мета: учні повинні знати: органи і системи органів тварин, їх особливості будови та  функції, що вони виконують; вміти: розрізняти системи органів, залежно від виконуваних функцій; логічно мислити та робити висновки.

Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.
2. Репродуктивний.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
4. Візуальний: складання схем.
5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Основні поняття й терміни : системи органів: опорно-рухова, травна, дихальна, кровоносна, видільна, нервова, ендокринна, статева.

Обладнання й матеріали : підручник, плакати,  схеми, таблиці.

 

Хід уроку

 

I. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.

1. Проведення біологічного диктанту.

№ з\п

І варіант

ІІ варіант

кількість балів

1

Назвати ознаки живих організмів

Назвати основні процеси життєдіяльності тварин

2

2

Тканина – це…

Клітина – це …

1

3

Назвати основні компоненти клітини

Назвати всі відомі тканини тварин

2

4

Дати характеристику 2 двомембранних органел (на вибір)

Дати характеристику 2 одномемранних органел (на вибір)

3

5

Охарактеризувати епітеліальну та нервову тканину

Охарактеризувати м’язову та сполучну тканину

3

6

Рух та розвиток – це…

Обмін речовин – це…

2

2. Давайте згадаємо рослинний організм, з чого складаються рослини? (корінь, стебло, пагін, листки). А з чого складаються тварини? Як побудований тваринний організм? На це питання ми з вами сьогодні постараємось дати відповідь.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети та завдання уроку. Постановка проблемного питання.

На сьогоднішньому уроці ми повинні з’ясувати, які  системи органів виділяють у тварин і які функції вони виконують? Ознайомимося з особливостями будови органів та їх систем.

Проблемне питання: «Чи можуть існувати тварин без окремих органів? Без певних систем?»

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

 Органели клітини – клітина – тканина – орган – система органів = організм

 Різні тканини утворюють органи.

Орган – це частина тіла організму, що займає в ньому постійне місце, має певну будову, форму й виконує специфічні функції.

Сукупність органів, що виконують спільні функції, називають системою органів.

Не слід плутати поняття органела, орган, система органів та обмін речовин !!!

Обмін речовин – сукупність процесів надходження речовин в організм, їх хімічних і фізичних перетворень у ньому, а також виведення назовні продуктів обміну.

Органела – це постійна структура, що входить до складу клітини й забезпечує ряд процесів її життєдіяльності.

      У тварин виділяють такі системи органів:

опорно-рухова,                               травна,

дихальна,                                        кровоносна,

видільна,                                         нервова,

ендокринна,                                   статева.                                           

 Клас поділити на 6 груп, кожна з яких отримає завдання охарактеризувати системи органів, в кінці уроку групи будуть звітувати про виконану роботу за таким планом:

 

№ з\п

Система органів

Що входить до складу системи

Особливості будови

Функції

1

опорно-рухова

скелет, скелетні мязи

скелет може складатися з твердої речовини (хітин, кісткова та хрящова тканина) або рідини (у круглих червів)

забезпечує рух тіла, опору й захист внутрішніх органів

2

травна

ротовий отвір, глотка, стравохід, шлунок, травні залози: слинні, печінка

кишечник може диференціюватися на ряд відділів, пов’язана з умовами і середовищем існування

забезпечує поглинання, травлення й засвоєння поживних речовин

3

дихальна

зябра, легені, трахеї

у деяких дрібних тварин дихання відбувається всією поверхнею тіла (дощовий червяк)

надходження в організм кисню та виведення вуглекислого газу

4

кровоносна

серце та кровоносні судини (вени, артерії, капіляри)

транспортне джерело всіх речовин усередині організму

транспорт поживних речовин, продуктів розпаду, кисню, вуглекислого газу, гормонів

5

видільна

видільні трубочки, видільні залози (у червів), мальпігієві судини (членистоногі) та нирки

чим інтенсивніший обмін речовин, тим краще працює видільна система

видалення з організму надлишку води, солей і шкідливих речовин та кінцевих продуктів обміну

6

нервова

головний та спинний мозок, нерви та нервові вузли

ефективний зв'язок забезпечують органи чуття (зір, слух, нюх, смак, рівновага, дотик)

забезпечення реакції організму на дії зовнішнього середовища, координує роботу всього організму

7

ендокринна

залози внутрішньої секреції

залози виділяють гормони, що регулюють діяльність різних тканин і органів (адреналін, інсулін)

підтримка гомеостазу, координує, роботу різних органів і систем органів

8

статева

статеві клітини (сперматозоїди та яйцеклітини)

спільною в будові статевої системи є наявність статевих залоз та гормонів

забезпечення розмноження

розмноження у тварин буває статеве і нестатеве. Нестатеве розмноження відбувається у амеби відбувається шляхом поділу клітини навпіл. Морські зірки, черви та медузи розмножуються фрагментацією. Гідри розмножуються брунькуванням. Хребетним тваринам притаманне статеве розмноження. 

Цікаво знати!

Про унікальну кровоносну систему жирафи

Оскільки мозок підноситься над власним тілом на висоту 5 метрів, постає проблема кровопостачання мозку. Виявляється, аби доставити кров на таку висоту, у жирафа є серце, вдвічі сильніше, ніж, наприклад, у корів; специфічна будова вен запобігає різкому приливу крові при опусканні голови вниз. А аби кров не застоювалася в ногах, у жирафа шкіра на ногах незвичайно натягнута.

У слонів відмінна пам'ять

Мозок слонів - найбільший серед ссавців, його вага складає близько 5 кілограмів. Хоча заміряти інтелект у тварин дуже складно (це важко зробити і у людей), проте співвідношення маси мозку і тіла наближається до аналогічного показника в шимпанзе, що свідчить про високі розумові здібності. Принаймні, останні дослідження доводять відмінну пам'ять у цих гігантів.

Риби міняють стать

При такій розмаїтості наземних тварин легко й не помітити приголомшливих речей, що відбуваються в океанах. Приміром, серед риб більша кількість гермафродитів, ніж серед будь-яких інших хребетних. Деякі види риб змінюють свою стать залежно від гормонального циклу або навіть навколишнього середовища. А деякі просто мають органи обох статей одночасно.

ІV. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей вивченого матеріалу.

  1. Що називають органом та системою органів?
  2. Які системи органів розрізняють у тварин?
  3. Якими є особливості будови травної системи різних тварин?
  4. Чому органи та системи різних класів тварин мають більш складну або більш просту будову? З чим це пов’язане?
  5. До яких систем органів належать такі органи: серце, легені, печінка, головний мозок, щитовидна залоза, череп, нирки?

 

V. Підведення підсумків уроку.

     Разом з учнями дати відповідь на питання: «Чи можуть існувати тварин без окремих органів? Без певних систем?»

 

 

VІ. Пояснення домашнього завдання.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Левкова Лариса Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
13 травня 2020
Переглядів
8790
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку