Організація архітектурної доступності та безпечного освітнього середовища ЗЗСО: нові виміри безпеки

Про матеріал
У статті розглядається актуальна проблема забезпечення архітектурної доступності ЗЗСО в умовах війни, сформульовано рекомендації до комфортного перебування дітей з особливими потребами в укриттях, пропонуються відповідні заходи щодо їх виконання.
Перегляд файлу

Організація архітектурної доступності та безпечного освітнього середовища ЗЗСО: нові виміри безпеки

 

Анотація: у статті розглядається актуальна проблема забезпечення архітектурної доступності ЗЗСО в умовах війни, сформульовано рекомендації  до комфортного перебування дітей з особливими потребами в укриттях, пропонуються                            відповідні заходи щодо їх виконання.

Ключові слова: діти з особливими потребами, універсальний дизайн, архітектурна доступність.

 

     Роль школи під час війни значно більша, ніж освітня. Надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи закладу освіти  та налаштовувати освітній процес так, щоб він був комфортним і сприятливим для збереження здоров’я усіх учасників освітнього процесу, серед яких – діти з особливими освітніми потребами.

     У закладі освіти має бути забезпечено архітектурну доступність території та будівель, у тому числі захисних споруд цивільного захисту, для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (ч. 4 ст. 20 Закону про освіту; абз. 6 п. 6 Порядку № 138) [1].

      Норми щодо забезпечення навчальних закладів укриттями з’явилися в законодавстві лише 2018 року, до того прямих вказівок у нормативних документах не було. Тому раніше захисні споруди передбачалися лише в закладах, розташованих у потенційно небезпечних регіонах – наприклад, поблизу атомних електростанцій [2].

     Державна служба з надзвичайних ситуацій розробила рекомендації щодо організації укриттів у об'єктах фонду захисних споруд цивільного захисту персоналу та дітей (учнів, студентів) закладів освіти , однією з вимог яких в закладі має бути забезпечено вільний доступ маломобільних груп населення (для закладів освіти з наявністю зазначеної категорії осіб) або є технічна можливість дообладнання в термін до 24 годин [3].

     Переміщення до захисної споруди в закладах освіти відбувається  під час сигналу «Повітряна тривога»,  вчителі та асистенти вчителя супроводжують вихованців  з ООП до укриття та створюють умови для подолання стресових ситуацій у дітей, адже   дитині потрібно допомогти адаптуватися до перебування в укритті. Щоб заспокоїти дитину, можна доручати їй прості завдання, або тренуватися в ігровій формі, як діяти у разі небезпеки.

 Під час перебування в укритті, дітей залучають до ігрової діяльності . Для гри педагоги використовують усі доступні ігри, призначені для закритих приміщень,: ігри-розмальовки, настільні ігри, відеоігри , мультиплікаційні фільми.

Доречно користуватись  комплексом ігор, які розробила  психолог Неля Куцак разом із колегами . Такі ігри  не лише відволікатимуть дітей, але й розвиватимуть мислення та фантазію,  підходять  вони не лише дітям, а й дорослим. Психологи стверджують,що  під час стресу ігри дітей можуть стати «регресивними», тобто старші знову грають у ігри малечі. А в нинішніх умовах - це можливість розслабитись, «видихнути» стрес і дати відчути дитині, що їй нічого не загрожує. Існує 6 блоків ігор.  Фахівці радять  пам'ятати, що аудіальний канал сприйняття під час завивання сирен перебуває в особливому навантаженні, тому його потрібно «зайняти». Що робити?

Блок 1- це ігри зі звуком;

  • Співати хором.
  • Кричати кричалки .
  • Слухати в навушниках аудіоказки та музику.
  • Взяти із собою гітару, влаштувати для всіх концерт.

       Блок 2- це ігри з тілом:

  • Пластилін – фахівці зазначають, що наразі ліпити може бути ефективніше, ніж малювати.
  • По можливості взяти з собою подушки, щоб зробити будиночок.
  • Нитки, щоб навколо себе "прокреслити" коло безпеки.
  • Орігамі.
  • Кінетичний пісок.
  • Робити мотанки з хусточок і роздавати дітям в укритті.
  • Вчитися жонглювати – чим завгодно.
  • Чарівні дотики: уявити, що тіло – музичний інструмент. І кожна його частина видає свій звук. Торкатися долонькою, а дитина співає, мукає, кукарекає та інше.
  • «Я – тварина». Показувати жестом, позою, звуками будь-яку тварину. Другий партнер із гри відгадує.
  • Видувати мильні бульбашки.
  • «Докричатись до Місяця»: уявити, що треба крикнути послання космонавтам чи інопланетянам. Можна кричати з різних кутів кімнати один одному, можна спрямовувати звук далеко-далеко.
  • "Вдихнути хмару": уявити, що вдихнули хмару і видихнути її зі звуком, можна з грозою та блискавкою, тупаючи ногами.
  • «Погода»: можна йти, можна стукати подушечками пальців (краще нігтями): спочатку сонечко і легкий вітер (йдемо - стукаємо повільно, м'яко і тихо), потім вітер міцнішає, починається дощ (йдемо швидше і тупаємо). Дощ посилюється - тупаємо сильніше, злива - стрибаємо, гроза - буревій - стрибаємо, дуємо і кричимо, вітер заспокоюється, дощ стихає - поступово йдемо тихіше і повільніше. Закінчуємо "хорошою погодою".
  • «Клац-клац»: клацати зубами, ніби від холоду, потім показувати зуби, як мавпочки, скалітися і гарчати, як тигри. Після цього перетворитися на людей.
  • «Лети!»: дмухати один на одного, як на пір'я. Дозволити собі подути на когось із батьків, щоб «здути» з місця.
  • "Штовхачки": "відштовхнути повітряною хвилею" когось з батьків (партнера з гри), зробивши жест руками. І той "відлітає" від дитини.
  • "Подушковий бій".
  • «Борці сумо»: засунути подушку під одяг і штовхатися, подушка пом'якшуватиме удар.
  • Рвати папір, можна з малюнком, а потім зібрати з уривків колаж.
  • «Шкрябалки та дряпалки»: нігтями «прошкрябати» малюнок у тісті, у фользі, у крупі. У пакет, що закривається, залити фарбу, дитина подушечками пальців і нігтями продряпує візерунки.
  • Боулінг: збивати будь-які предмети. І дорослі мають дозволити порушити порядок.
  • «Злий бобер»: придумати злу тварину і поводитися так, як нам здається, може поводитися ця тварина. Потім перетворитися на добру тварину. Потім у людину.
  • «Випустити пазурі»: показати, як тигреня шипить і показує пазурі, коли хоче захиститися. Потім перетворитися на людину.
  • "У ціль": зім'яти в руках папір і, як м'ячиком, потрапити у ціль.
  • Кричати в «мішок для крику». Або в склянку.
  • «Бодалки так-ні»: бодатися руками чи головою, говорячи по черзі «так» чи «ні».

       Блок 3- настільні ігри:

  • Шахи – шашки. Причому шашки – збивати щиглем (нам потрібні «агресивні дії»).
  • Будь-які настільні ігри.
  • Мапи.
  • Розставляти доміношки та влаштовувати «ланцюгову реакцію».

Психологи радять: чим простіша і навіть тупіша гра, тим краще.

       Блок 4- малювання:

  • Мандали, будиночки, веселки.
  • Мрію.
  • Найбезпечніше, найзахищеніше місце.
  • Те, що захочеться робити одразу після війни.
  • Використовувати розмальовки.
  • Ангелів.

      Блок 5- ігри зі словами:

  • «Чотири слова»: обираємо 4 абсолютно не пов'язані між собою слова. Використовуючи їх, складаємо по черзі невелику розповідь. Дітям віком від 8 років можна запропонувати і 5-6 слів.
  • «Багато слів»: обираємо велике слово, з його букв кожен на своєму аркушику складає та записує багато маленьких. При цьому спочатку діти можуть бути в команді з дорослими, а потім швидко стають самостійними гравцями.
  • "Малювання словом": обираємо "складне" для дитини слово, яке складно писати або вимовляти. Придумуємо, що саме ним малюватимемо. Наприклад, намалювати фігурку кота, використовуючи лише задумане слово. Для цього пишемо його багато разів у різних площинах.
  • "Навпаки": говорити слова задом наперед, не записуючи їх. Наприклад, мило – олим, весна – ансев.
  • "З'єднання": написати хаотично на аркуші літери, з'єднувати літери лініями в слова.
  • "Покажи слово": один гравець загадує слово і показує його пантомімою.
  • «Я загадав»: розповісти про загадане слово, описуючи, але не називаючи його. Наприклад, «Я загадав – білий, холодний, скрипить під ногами, тане».
  • «Індукція – дедукція». Гравець загадує предмет, решта повинні його вгадати, ставлячи питання, на які він може відповісти тільки "так" чи "ні".
  • "Остання літера": кожен гравець каже слово, яке починається на останню літеру попереднього слова.
  • «Рима»: називаємо 4 або 2 випадкові слова, на які шукаємо риму або з якими придумуємо чотиривірш.
  • «Літера»: називаємо слова лише на задану літеру. Ускладнений варіант для дорослих: наприклад, слова – предмети на загадану літеру, які можна покласти у трилітрову банку.
  • «Шукаємо подібне»: називаємо два випадкові слова - чим їх можна об'єднати?
  • "Чарівна мова": для дітей, які вчаться розбивати слова на склади. Розмовляємо, перед кожним складом додаючи додатковий склад (жи, ма, хрю...).
  • «Нісенітниця»: говоримо початок речення, до якого потрібно придумати таке саме нісенітне продовження.
  • «Казка»: створюємо казку разом, коли кожен каже по одному реченню..
  • Асоціації: один гравець називає слово, наступний - свою асоціацію на це слово. Дітям можна пояснити простіше: скажи перше, що спадає на думку, коли чуєш це слово.
  • "Це слово вміє...": описуємо слово його "уміннями". Можна слово одразу озвучити, а можна загадати, щоб за його вміннями вгадати, що це.
  • Картина: називаємо слово, по черзі розповідаємо, яку об'ємну картину ми бачимо, коли вимовляємо це слово. Наприклад, для одного гравця слово «чай» означає: сім'я сидить за столом і розмовляє, для іншого це чайна плантація та збирачі чаю, для третього – стіл, накритий скатертиною, грає музика, для четвертого – чайна церемонія, для п'ятого – людина сама стоїть біля вікна, насолоджуючись самотністю та чаєм.
  • «Антоніми»: називаємо слова та шукаємо до них антоніми.
  • «Неіснуюче слово»: вигадуємо неіснуючі слова і що вони могли означати мовою інопланетян.
  • «Тарабарська мова»: говоримо один з одним тарабарською мовою, намагаючись по інтонації вгадати, про що кожен говорить.
  • «Питання»: один гравець ставить запитання, другий має відповісти на нього запитанням – гра триває доти, доки хтось не скаже речення без запитання. Наприклад: Ти їв сьогодні? А чому ти цікавишся? Хіба це таємне запитання? І т.д.

       Блок 6- ігри в телефоні:

Психологи рекомендують використовувати ігри в телефоні, де задіяно просторове сприйняття - типу тетрісу. І, звісно, мультфільми, їх дуже люблять діти .

     Також існує канал із казками, які можна завантажити та прослухати офлайн: https://t.me/pavlushaiyava [4].

     Обладнання найпростіших укриттів має забезпечувати можливість безперервного перебування в них людей впродовж не менше 48 годин. Тому найпростіші укриття мають забезпечуються місцями для сидіння або лежання, ємностями з питною водою, контейнерами для зберігання продуктів харчування, резервним штучним освітленням, первинними засобами пожежогасіння, засобами надання медичної допомоги, засобами зв’язку і оповіщення, шанцевим інструментом [5].

     Інформаційний ресурс про концепцію універсального дизайну «Pro.UD Універсальний дизайн / Pro.UD Universal Design» пропонує для використання   піктограми укриттів, які дозволять скоротити час на пошук укриття і, можливо, збереже життя.♿️Піктограми розроблені таким чином, щоб швидко зрозуміти чи є укриття доступним для тих, хто користується кріслами колісними.  [6]. Викладено піктограми для безкоштовного користування: shorturl.at/kqDG7     

     Призвичаїтися до війни неможливо, проте заклади загальної середньої освіти  не зупиняють архітектурних та проєктувальних робіт задля покращення умов перебування дітей та створення безпечного освітнього середовища.

 

Використані джерела:

  1. Організація безпечного освітнього середовища закладу професійної (професійно-технічної) освіти в умовах воєнного стану : https://www.kmu.gov.ua/news/orhanizatsiia-bezpechnoho-osvitnoho-seredovyshcha-zakladu-profesiinoi-profesiino-tekhnichnoi-osvity-v-umovakh-voiennoho-stanu
  2. Організація захисних укриттів в закладах освіти: що потрібно знати/ https://nus.org.ua/articles/organizatsiya-zahysnyh-ukryttiv-u-zakladah-osvity-shho-potribno-znaty/
  3. Безпека під час навчання: рекомендації щодо організації укриття: https://mon.gov.ua/ua/news/bezpeka-pid-chas-navchannya-rekomendaciyi-shodo-organizaciyi-ukrittya
  4. Чим зайняти дитину в укритті: ідеї для ігор: https://kp.ua/ua/life/a644986-chim-zajnjati-ditinu-u-pritulku-ideji-dlja-ihor
  5. https://www.pedrada.com.ua/article/3080-rekomendats-shchodo-oblashtuvannya-ukrittv
  6. https://www.facebook.com/464111227425712/posts/1318622895307870/?flite=scwspnss

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
11 грудня 2022
Переглядів
352
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку