Використання можливостей комп'ютерних мереж в організації дистанційного навчання учнів на уроках інформатики.
В рамках цієї статі розглянуто кінцевий результат досліджень, що стосувались пошуків оптимальної архітектури локальної мережі, веб-ресурсів та програмного забезпечення.
«Використання можливостей комп’ютерних мереж в організації дистанційного навчання учнів на уроках інформатики»
Прусенко Юрій Михайлович,
вчитель інформатики ЗНЗ №45 м.Запоріжжя,
вчитель вищої категорії
Запоріжжя, 2014
1. Вступ (пояснювальна записка)
Відомий американський вчений науковець Джон Нейсбіт в минулому виконавчий директор ІБМ (IBM - International Business Machine Corp., одна з найвідоміших корпорацій у світі, яка займається випуском електроної техніки та програмного забезпечення комп'ютерів) та один з основних прогнозистів сучасності, у своїх статтях та роботах розглядає світове суспільство майбутнього як мережне, у якому інформаційні та комунікаційні технології приведуть до змін, як він вважає, практично всіх сфер життя.
Сьогодні всі навчальні заклади працюють з комп´ютерами, що об´єднані в локальні мережі різної архітектури з виходом в глобальну мережу Інтернет. З однієї сторони навчальний заклад задовольняє свою потребу залучення учнів до відкритого інформаційного простору, з іншої сторони він починає шукати можливості для реалізації освітніх цілей і завдань, змінюється мета й зміст навчальних планів, форми й методи навчання. Основне ж завдання сучасної школи - це розвиток особистості що вчиться, змін і перетворення його якостей, створення умов для того, щоб учень став повноцінним громадянином світового інформаційного співтовариства.
В рамках цієї статі буде розглянуто кінцевий результат досліджень, що стосувались пошуків оптимальної архітектури локальної мережі, веб-ресурсів та програмного забезпечення, які дозволяють вчителю не тільки єфективно проводити уроки різних типів, але і впроваджувати в навчальний процес дистанційне навчання та контроль знань учнів.
Вашій увазі пропонуються приклади застосування деяких можливостей комп’ютерних мереж(локальних і глобальних) .
2. Основна частина
Педагогічна ідея полягала в тому, що при оптимальному виборі апаратних та програмних засобів використання мереж зростає рівень та ефективність засвоювання нового матеріалу учнями, а вчитель отримує можливість безперервного моніторингу цього процесу.
Розглянемо методи втілення і практичної реалізації цієї ідеї на рівні локальної мережі та мережі Інтернет.
Локальна мережа
Архітектура мережі була обрана однорангова, враховуючи її високу надійність та низьку вартість. Для з´єднання комп´ютерів, що встановлені за межами комп´ютерного класу була створена Wi-Fi мережа, яка входила до локальної мережі класу як її сегмент. Така архітектура дозволяє контролювати всю мережу(LAN і Wi-Fi) за допомогою спеціальних програм моніторингу мережі з одного комп´ютера(як правило це комп´ютер вчителя інформатики). Приклад архітектури такої мережі наведено на малюнку
Для контролю за діяльністю учнів під час навчання(перегляд змісту екранів моніторів, демонстрація екрана вчителя під час пояснення нового матеріалу, допомога деяким учням шляхом перехоплення керування їх комп´ютерами вчителем і так далі) використовується програма Net Control 2. Вигляд екрана монітора вчителя під час контролю роботи учнів наведено на малюнку
Примітка: замість Net Control 2 рекомендую також LiteManagerFree.
До швидкого доступу до загальних ресурсів мережі використовується програма Network Scanner, що дозволяє вчителю перевіряти практичні роботи учнів в прихованому режимі(учень не помічає як вчитель відкриває файли на його комп’ютері) не залишаючи свого робочого місця. Вигляд екрана монітора вчителя під час роботи з цією програмою наведено на малюнку
Для захисту учнів від небажаного контенту кожен комп´ютер захищений програмою так званого «батьківського контролю» K9 Web Protection, яка при виборі в параметрах налаштування режиму «Minimum» дозволяє працювати з соціальними сервісами надійно блокуючи небажаний контент.
Мережа Інтернет
Для підготовки до уроків учні, як правило, використовують мережу Інтернет. Ефективність пошуку потрібної їм інформації залежить від підготовки учнів, яка зазвичай дуже різна. Щоб кожен учень мав можливість якісно підготуватись до уроків інформатики були створені сайти з різним інтерфейсом(для полегшення роботи учнів різного рівня підготовки) та однаковим контентом(лекції, посібники, тести, завдання та посиланнями на освітні ресурси).
Сторінка сайту «Лекции, пособия» для учнів старшої ланки http://prusenko.ucoz.ua/index/lekcii_posobija/0-15
Сторінка «Тесты, задания» сайту для учнів молодшої ланки https://sites.google.com/site/prusenkoteacher/testy
Для роботи з мультимедійним контентом (великий об´єм файлів, різноманітний тип файлів) виникла необхідність створення спеціального сайту, який містить файли мультимедійних презентацій, відео, буклети, аудіо та фото альбоми і таке інше. Головна сторінка цього сайту http://bibl-media.ucoz.ru/
Зручність використання цих ресурсів учнями (попередній перегляд файлів будь-якого типу, швидкість завантаження і таке інше) призвело до того, що весь контент доступний учням, розміщений на сервісі «Яндекс-диск», а на сайтах розміщені посилання на відповідний контент. На першому малюнку зображена папка яндекс - диска, а на другому вікно перегляду мультимедійної презентації або її завантаження з цього ресурсу.
Для моніторингу знань учнів та консультацій використовують електронну пошту (одна поштова скринька для кожної паралелі). Це дає можливість учням, що за різними причинами пропустили уроки, отримати завдання і методичні рекомендації для його виконання з сайту вчителя, а вчителю об’єктивно оцінити знання учнів. Гарантією самостійного виконання роботи, а не скопійованого з іншого комп’ютера буде аналіз мета даних отриманого від учня файлу а також репутація учня.
Для прискорення обробки листів з різних поштових скриньок рекомендую використати програму-поштовий клієнт Leader Task
Для автоматизації підрахунку показників учбового процесу використовувались база даних Access
або книга Excel.(лист 1 та лист 2)
Висновки
Основними результатами даної роботи є створена оптимальна схема архітектури локальної мережі, комплекс програмних засобів моніторингу роботи учнів, створені веб ресурси для допомоги учням в підготовці до уроків інформатики. У вчителя під час уроку з´являється час для індивідуального підходу в навчанні кожного учня, а учень має можливість готуватись до уроків з урахуванням індивідуального планування роботи (навіть якщо він був відсутній на уроці).
Даний комплекс апаратних і програмних засобів використання можливостей комп´ютерних мереж в організації навчальної діяльності на уроках інформатики можна рекомендувати для застосування в закладах середньої та вищої освіти.
1