Метою інтегрованого уроку для 8 класу (інформатика+математика) є дослідити можливості основних математичних, статистичних та логічних функцій в Excel; повторити правила техніки безпеки в комп'ютерному класі; перевірити навички учнів роботи з електронними таблицями; навчити учнів розв'язувати прикладні задачі, використовуючи функції в Excel; узагальнити знання учнів про функції, способи їх подання, їхні властивості, вдосконалити вміння будувати графіки функцій, знаходити область значення та область визначення; вивчити поняття кускової функції та алгоритм її побудови; розвивати логічне мислення, алгоритмічну культуру учнів як здатність діяти за заданим планом, а також уміння самостійно конструювати нові алгоритми на основі аналізу й узагальнення послідовності виконуваних операцій і дій, що ведуть до шуканого результату; розвивати ініціативність, творчість, обґрунтованість суджень; розвивати вміння працювати в групах, в парах, а також здатність самостійно здобувати знання; виховувати інтерес до вивчення інформатики, потяг до наукової творчості, виховувати дисципліну, звичку до систематичної розумової праці; формувати ключові компетентності.
Тема. Використання математичних, статистичних та логічних функцій
у табличному процесорі
Мета:
узагальнити знання учнів про функції, способи їх подання, їхні властивості, вдосконалити вміння будувати графіки функцій, знаходити область значення та область визначення; вивчити поняття кускової функції та алгоритм її побудови;
Формувати ключові компетентності:
1. Спілкування державною(і рідною у разі відмінності)мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.
2. Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.
3. Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.
4. Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.
5. Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
6. Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.
7. Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.
8. Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.
9. Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
10. Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
Тип уроку: інтегрований, застосування практичних умінь та навичок.
Технології: інтерактивне навчання, інтегроване навчання, ІКТ, здоров’язберігаючі технології.
Методи і прийоми: бесіда, робота в парах, в групах, самостійна робота, мозковий штурм,
Очікувані результати:
після цього уроку учні повинні:
Основні терміни та поняття: електронна таблиця, аркуш, комірка, функція, аргумент, результат.
Обладнання: дошка, зошити, комп'ютери, програмне забезпечення MSExcel, інструктивні картки, картинки.
Наочне оформлення: презентація, роздатковий матеріал, інструкції з ТБ в комп'ютерному кабінеті, файли із завданнями.
ХІД УРОКУ
Добрий день діти та вчителі. Ми радо вітаємо Вас у нашому незвичайному віртуальному місті Інфоматика, де сьогодні працюватимуть організації:
Міськводоканал
Дніпрогаззбут
Дніпрообленерго
Статистичний відділ
Відповідно до цього ви, діти, будете об’єднані в 4 групи, кожна з яких виконуватиме розрахунки в програмі Excel
Натан Ротшильд, відомий англійсько-німецький банкір, бізнесмен і фінансист, засновник величезної банківської династії Ротшильдів говорив: «Хто володіє інформацією, той володіє світом».
Дійсно, інформація – це стратегічний ресурс. Підтвердженням цьому є історичний факт про самого Ротшильда. Під час битви Наполеона при Ватерлоо18 червня 1815 року, банкір першим дізнався про його поразку, але вирішив повідомити всім зворотне і почав продавати свої акції, тим самим спровокувавши інших власників акцій до продажу своїх часток. Ціна акцій впала майже до нуля. І агенти Ротшильда скупили їх за безцінь У підсумку, завдяки володінню цінною інформацією, Ротшильд зміг заробити 40 мільйонів фунтів стерлінгів.
Отже володіння інформацією, уміння правильно її застосувати, направити в потрібне русло є запорукою успіху.
Я бажаю вам сьогодні на уроці успіху, діти. Як відомо, час – це гроші. Тому не будемо зволікати. Починаємо роботу з перевірки домашнього завдання.
№3, с. 241
Яким буде результат обчислення функцій, якщо у клітинках A5 міститься число 10, у В5 – число -7, у C5 – 0?
д) =NOT(B5<20) (FALSE)
е) =AND(OR(B5>5);B5<-5);NOT(B5<>10) (FALSE)
є) =OR (AND(A5>2);A5<=10);B5<0) (TRUE)
ж) =NOT(AND(A5<100;C5=0) (FALSE)
Функції NOT, AND i OR є якими? Як ми їх називаємо? (логічні)
Яку ж функцію називають логічною? (це функція, результат якої дорівнює TRUE або FALSE)
Виконуємо наступне завдання
Залежно від значень клітинок А1 і В1 заповніть таблицю значень функцій
Хто виконав завдання, піднімайте руку. Чекаємо 1 хвилину, а поки решта дописує. Хто вже закінчив роботу, подивіться на нас. Ми демонструватимемо вам зображення. Якщо твердження є істинним, ви говорите Т, якщо хибним – F. КАРТКИ із зображеннями
Отже, ми пригадали з вами логічні функції:
Логічну функцію NOT (не) називають іще … (функцією заперечення)
Логічну функцію AND (і) називають … (кон’юнкцією)
Логічну функцію OR (або) називають … (диз’юнкцією).
Крім логічних функцій, ми ще в 7 класі вивчили з вами також
статистичні функції (AVERAGE (СРЗНАЧ), MIN (МИН), MAX (МАКС)) та математичні функції (SUM(СУММ), POWER(СТЕПЕНЬ), SQRT(КОРЕНЬ))
Ми останнім часом на уроках інформатики так часто говоримо про функції.
Така функція називається кусково задана. Тобто, кускова функція це функція, в якій область визначення розбита ні інтервали, і на кожному з них функціє задається окремою формулою.
Графік, можемо також будувати за допомогою комп’ютера. В якій програмі, наприклад, ми можемо це робити? (програма EXCEL).
Тож, переходимо до практичної частини нашого уроку.
Зараз ви об’єднаєтеся в 4 групи. Кожна група отримає своє завдання.
Увага на екран.
Перша група – це працівники Дніпрогаззбуту.
В таблиці представлені теперішні та попередні показання газового лічильника, якщо він встановлений в оселі, та розмір обов’язкової плати за природний газ у разі відсутності лічильника.
Я нагадую вам, що щоб порахувати, скільки треба сплатити за газ мешканцям нашого міста, що проживають за зазначеними адресами, ми будемо використовувати ЯКУ функцію? ІF (ЕСЛИ)
Ця функція дає можливість розглянути два випадки, та в залежності від умови отримати той чи інший результат.
Друга група – це працівники Міськводоканалу.
В таблиці представлені теперішні та попередні показання лічильника, але тариф різний для квартири та приватного будинку.
Порівнюємо номер квартири з нулем, якщо істина – то це приватний будинок, якщо хибність – багатоквартирний будинок.
Третя група – це працівники Дніпрообленерго.
В таблиці представлені теперішні та попередні показання лічильника, але тариф різний в залежності від кількості використаних кВт*год.
Якщо використано <= 100 кВт*год електроенергії, то розрахунок ведеться за одним тарифом, а якщо >100 кВт*год, то за іншим.
Четверта група – це працівники статистичного відділу.
Четверта група, це працівники статистичного відділу. Їх задачею буде - побудова графіка залежності вартості сплати за електроенергію від кількості витрачених кВт*год. Та по отриманому графіку записати формулу відповідної функції. За формулою функції, використовуючи логічні функції EXCEL, виконати обчислення.
Зараз ми з вами об’єднаємося в групи. Пригадайте, будь ласка, коли у вас День народження. До дошки виходять 4 учні, по одному хто народився взимку, навесні, влітку та восени. (На екрані монітора з’являються картини українських художників.) Вони будуть капітанами команд. По одному набирають собі робітників для співпраці.
Роздаються таблички з правилами техніки безпеки в комп’ютерному класі. Давайте пригадаємо, чого не можна робити працюючи за комп’ютерами?
Звучить музика Антоніо Вівальді. ПОРИ РОКУ (зима) музика
Закінчуємо роботу. Перевіряємо правильність виконання завдань.
Увага на екран.
В формулі використовуємо абсолютні посилання на клітинки, в яких міститься тариф? Чому? (Щоб не відбувалася модифікація, і ми весь час посилалися саме на клітинку С1).
Молодці, ви всі гарно попрацювали.
А тепер подивіться на дошку.
Статистичний відділ за даними таблиці, будував графік залежності вартості від кількості використаної електроенергії.
Як бачимо, графік складається з двох різних прямих.
Як називається така функція? (кусково –задана).
А чи вміємо ми за графіком, записати рівняння цієї функції? (Так)
Два учня виходять до дошки розв’язувати системи
Отримали рівняння першої прямої .
Отримали рівняння другої прямої .
Тоді, рівняння функції буде мати вигляд:
Запишемо формулу для обчислення значень цієї функції в програмі EXCEL.
=ЕСЛИ(G5<0;"не існує";ЕСЛИ(G5>100;100*$C$1+(G5-100)*$C$2;G5*$C$1))
Як бачимо, результати обчислення в обох випадках співпали, тобто рівняння функції записали правильно. Та обчислення з використанням логічних функцій виконано вірно.
Молодці. Всі ви гарно попрацювали. Оцінок я вам поставити не маю права з математики, то ж оціню вас вербально.
Статистичний відділ спрацював на високому рівні.
Бали з інформатики ви отримаєте після того, як я перевірю ваші практичні роботи. Максимум за неї ви можете отримати 10 балів.
1 бал за роботу на уроці можна додати таким учням _________________
Два бали _________________________________
Домашнє завдання
Повт. § 3.2,
завд. №5, с. 246 (п),
дод: побудувати графік функції