Одне з найактуальніших завдань сучасної школи – пошук актуальних шляхів зацікавлення учнів навчанням, підвищення їх розумової активності, спонукання до творчості, виховання школяра, як життєвої й соціально-компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення в різноманітних життєвих ситуаціях, вироблення вмінь практичного і творчого застосування здобутих знань. Застосування дослідницького підходу в навчанні спрямовано на становлення в школярів досвіду самостійного пошуку нових знань і використання їх в умовах творчості.
Новодністровська ЗОШ II-III ступенів
Організація науково-дослідницької роботи та
інноваційної діяльності
з фізики
в ЗОШ II-III ступенів
Н.Л.Чабан,
вчитель фізики,
старший вчитель
Новодністровської ЗОШ
II-III ступенів
2016 р.
Одне з найактуальніших завдань сучасної школи – пошук актуальних шляхів зацікавлення учнів навчанням, підвищення їх розумової активності, спонукання до творчості, виховання школяра, як життєвої й соціально-компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення в різноманітних життєвих ситуаціях, вироблення вмінь практичного і творчого застосування здобутих знань.
Застосування дослідницького підходу в навчанні спрямовано на становлення в школярів досвіду самостійного пошуку нових знань і використання їх в умовах творчості.
Більшість педагогів погоджується з фактом, що якість системи середньої освіти визначається тим, наскільки підготовлені до життя випускники школи, що знання, вміння і навички, яких набувають учні у процесі вивчення шкільних предметів, не переходять автоматично в таку готовність. Саме компетентний підхід покликаний подолати прірву між освітою і потребами життя.
Проблема компетентно спрямованої освіти сьогодні є основним напрямом мого пошуку.
Працюючи в школі, визначила, що навчання – це систематична праця вчителя і учня. Сьогодні важливо обирати оптимальні варіанти організації навчального процесу, адже освіта повинна бути орієнтована на формування розумової діяльності, щоб сформувати особистість, яка обов’язково знайде своє місце у житті.
Школа не в змозі дати учневі таку суму знань, яка необхідна йому на все життя. Але вона може навчити його вчитися, керувати своєю діяльністю. Саме в цьому аспекті навчання я застосовую принцип свідомості, активності і самостійності навчання.
Учень і вчитель є рівноправними суб’єктами навчання.
Дослідницька діяльність – вища форма самоосвітньої діяльності учнів. Формування науково-дослідницьких вмінь – процес складний і довготривалий. Він не виникає на порожньому місці і не розвивається сам по собі; треба поступово і методично формувати дослідницькі навички, здійснюючи постійний контроль, аналізувати та виправляти помилки, визначати найкращі шляхи виконання роботи, розділити її на певні складові, навчити учнів поєднувати дослідницьку діяльність з науковою.
Пріоритетним та визначальним фактором у виборі теми є стійкий пізнавальний інтерес до неї дослідника і його бажання внести щось нове у її розкриття.
Але треба пам’ятати, що:
Наукове дослідження – безперервний процес, його неможна виконати за декілька днів;
Науково-дослідницька діяльність – обов’язково керований процес.
Дослідницькою діяльністю ми займаємось з 2009 року. Нашою першою роботою була науково-дослідницька робота на тему: «Вирощування кристалів сполук, розчинних у воді», яка здобула I місце на міському захисті НДР та III місце на обласному захисті НДР в БМАН.( Виконавець: учениця 10-Б класу Новодністровської гімназії Чабан А.О., 2009р.)
Нас зацікавила ця тема тому, що ми давно цікавимось збором і вивченням різних каменів та мінералів. Невдовзі у нас з’явилася невелика колекція кристалів. Всі вони такі різні, захотілося більше дізнатися про кристали: звідки вони беруться, чому у них правильна форма, чим відрізняються один від одного. Особливо нас зацікавив той факт, що кристали можна вирощувати в домашніх умовах.
Кристали – одні з самих прекрасних і загадкових витворів природи.
Вирощування кристалів є дійсно цікавим заняттям і мабуть, самим простим, доступним для більшості юних експериментаторів, максимально безпечним з точки зору техніки безпеки, що є важливим для тих, хто проводить експерименти вдома.
Метою роботи було виростити в домашніх умовах кристали кухонної солі, цукру, харчової соди, мідного купоросу, залізного купоросу, міді при зміні зовнішніх умов, вияснити, як зовнішня температура, а також початкова температура розчину впливають на ріст кристалів.
Головну мету своєї роботи ми досягли: ми навчилися вирощувати кристали в домашніх умовах. При проведенні експериментів ми навчилися спостерігати за ростом кристалів, аналізувати отримані результати, осмислювати їх. Робота нас дуже зацікавила. Нам вдалося виростити великі монокристали сполук, розчинних у воді: мідного купоросу, кухонної солі, цукру, залізного купоросу, перманганату калію а також нам вдалося виростити кристали простої речовини – міді. Нам хотілося зробите ще й інші досліди, але деякі речовини для цих дослідів (червону кров’яну сіль, жовту кров’яну сіль, кобальта хлорид (II), калію хромат, калію біхромат, калію бромід) ми не змогли знайти.
В даній роботі була описана тільки незначна частина того, що відомо про кристали в теперішній час, але навіть ця інформація показала наскільки неординарна і загадкова природа кристалів.
В хмарах, в глибинах Землі, на вершинах гір, в піщаних пустелях, на морях і океанах, в наукових лабораторіях, в клітинах рослин, в живих і мертвих організмах – всюди ми зустрінемо кристали. Чи може кристалізація речовини здійснюватися тільки на нашій планеті? Ні, ми тепер знаємо, що і на інших планетах і далеких зорях увесь час безперервно виникають, ростуть і руйнуються кристали.
Люди звикли використовувати кристали, робити з них прикраси, захоплюватися ними. Тепер, коли вивчені методи штучного вирощування кристалів, сфера їх застосування розширилась, і, можливо, майбутнє нових технологій належить кристалам.
За допомогою рентгенівських променів, які проникають крізь тіла, непрозорі для звичайного світла, було встановлено, що всі тверді метали і майже всі камені – кристали. На Землі немає некристалічних металів. Виявилось також, що з кристалів складаються дуже багато інших тіл: в глині, в каучуці, сажі, кістках, волоссі, голках дикобраза, іклах мамонта, в волокнах шерсті, шовку, целюлози виявлено кристалічну будову.
Ми живемо в світі кристалів. Наші будинки побудовані з каменю і металу, тобто в основному з кристалів. Ми ходимо по кристалах, добуваємо кристали з землі, створюємо вироби з кристалічних матеріалів, відсилаємо в космос кристалічні прилади, їмо кристали, лікуємося кристалами, і навіть самі частково складаємося з кристалів. Немає такого місця на Землі, де не було б кристалів. Метеорити, космічні пришельці, також складаються з кристалів, причому іноді в їх склад входять кристалічні речовини, які на Землі не зустрічаються. Кристали всюди. Астрономи нещодавно встановили, що хмари Юпітера й Сатурна складаються, очевидно, з кристалів аміаку, а кільця Сатурна покриті кристалами інею.
Залишається тільки доповнити, що список отримання кристалів дуже великий, а кількості методик також немало. Кращим методом залишається той, який допоможе на практиці здобути найкращий результат, а основою йому стане в першу чергу досвід, терпіння і бажання досягати з кожним разом удосконалення в своїй роботі.
Наступною НДР була робота на тему: « Моніторинг території міста Новодністровськ за радіологічними показниками», яка теж здобула I місце на міському захисті НДР та III місце на обласному захисті НДР в БМАН.( Виконавець: учень 10-Б класу Новодністровської ЗОШ II-III ступенів Дутка Д.М., 2012р.)
Потрапляння радіоактивних ізотопів у довкілля супроводжується підвищенням природного рівня радіоактивності, призводить до погіршення здоров'я населення, а інколи і до генетичних порушень. З метою контролювання радіаційної ситуації на певних територіях, створений радіаційний моніторинг, тобто система спостереження, попередження, оцінювання та прогнозування радіаційного стану довкілля.
Радіаційне опромінення відноситься до найпотужнішого екологічного фактору. Після вибуху на ЧАЕС значна територія України була забруднена радіонуклідами. В результаті розсіювання суміші радіоактивних частинок неоднаково забруднили територію нашої країни. Проте, на сьогодні констатується низькоінтенсивне хронічне опромінення населення малими дозами радіації на більшій частині території України.
Проблема впливу малих доз радіації є надзвичайно актуальною, у зв’язку з тим, що результати сучасних досліджень докорінно змінили ставлення науковців до наслідків впливу малих доз. Лише порівняно недавно стало відомо, що мікродоза радіації, яка поглинається організмом протягом тривалого періоду часу може призвести до більш сильного ураження, ніж та сама доза, що отримується за більш короткий період.
Об’єктом нашого дослідження були особливості радіаційного забруднення на території м. Новодністровська. За своїм географічним положенням м.Новодністровськ розташоване на березі р.Дністер, на стику трьох західних областей України: Хмельницької, Вінницької, Чернівецької. Загальна площа міста становить 7,09 км2.
Після Чорнобильської катастрофи Буковина потрапила до західного сліду забруднення. Тому виникає гостра необхідність проведення моніторингових досліджень радіаційного стану території м. Новодністровська.
Мета роботи - провести радіаційний контроль території м. Новодністровська, скласти картосхеми вибіркових точок контролю, визначити радіаційний стан за даними гама-зйомки зібраних з вибіркових пунктів, отримати дані метеостанції про стан радіаційного фону міста (за останні 2 роки) та зробити їх аналіз.
Точками вибіркового контролю були окремі об’єкти міста (школа, лікарня, спорткомплекс, дитячий садочок, стадіон, ринок і ін.), крім того були проведені заміри радіаційного фону на територіях, що знаходяться неподалік м. Новодністровськ. Це території міського пляжу, бази відпочинку «Вишнева», складів ВВ, Дністровської ГЕС-1, ГЕС-2, ГАЕС, а також Свято-Миколаївської печерної обителі у Галиці та Лядівського скельного монастиря.
Дозиметричний контроль окремих точок на території м. Новодністровська проводився за допомогою вимірювання гамма-фону в повітрі на відстані 1 м від поверхні, і гамма-фону над поверхнею ґрунту, на відстані 3-5 см. Дозиметричний контроль проводився за допомогою дозиметра-радіометра ДРГ – 01Т/, зав. № 1528. (свідоцтво ДП «Укрметртестстандарт» №26-04/4352). Діапазон вимірювань потужності експозиційної дози від 0,01 мР/год до 10 Р/год. Статистична обробка проводилася за допомогою програми Microsoft Exel.
З отриманих результатів вибіркової гамма-зйомки території, зокрема рекреаційної зони м. Новодністровська, були зроблені наступні висновки:
1) Основну частину території м. Новодністровська зайняту житловими і суспільними будівлями, підприємствами, зокрема і рекреаційну зону, можна вважати в цілому чистою від радіоактивних забруднень, де рівень іонізуючого випромінювання не перевищує допустимі норми. Рівень радіоактивності становив: гама-фон - 0,009-0,019 мР/год.
2) Враховуючи наявність за межами м. Новодністровська окремих зон небажаного рівня іонізуючого випромінювання, задля уникнення можливого попадання частинок радіоактивного пилу в легені і шлунково-кишковий тракт можна рекомендувати регулярно проводити вологе прибирання житлових, суспільних і виробничих приміщень і строго дотримувати звичайні гігієнічні вимоги при приготуванні і вжитку їжі.
3) Роботи по моніторингу радіаційного стану в місті, особливо районах, що примикають до території і в околицях м.Новодністровська необхідно продовжити і на далі.
Людина – частина природи, тому від стану природи залежить життя людства.
Екологічне виховання слід починати не в космічних масштабах, а прямо тут: біля свого будинку, на своїй вулиці, у дворі своєї школи. Тільки усвідомлюючи особисті можливості, навчаючись вирішувати найближчі екологічні проблеми, людина зуміє замислитись про долю всесвіту в цілому.
Щоб у людини виникла потреба захищати і зберігати довкілля, треба навчити її любити світ природи.
Протягом останніх трьох років стартує проект «Відома та невідома вода»
Метою проекту є: провадити роз'яснювальну роботу серед учнів школи щодо раціонального використання водних ресурсів для усвідомлення ними того, що вода у природі — найкоштовніша корисна копалина.
Проект може стати корисним для вивчення запасів води у нашому місті, вдосконалення системи захисних споруд, збереження клімату, залучення більшості учнів школи до раціонального використання природних ресурсів, водозбереження, пошуків найефективніших шляхів зменшення викидів, боротьби з глобальним потеплінням.
В 2016 році даний напрям було доповнено новими проектами: «Вода – джерело життя» (Виконавець: учениця 8-Б класу Кушнір Емма) та проект «Якість води та її вплив на здоров’я людини» (Виконавець: учениця 10-А класу Мотреску Міхаела)
Метою проектів було збереження і раціональне використання питної води.
Завдання проектів:
Дані проекти були цікавими тим, що діти побували на Державному комунальному підприємстві «Тепловодоканал» та на очисних спорудах, отримали інформацію про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення населенню, промисловим підприємствам та бюджетним організаціям м. Новодністровськ, отримання і обеззараження стічної води, експлуатацію родовищ прісних вод, дізнались як здійснюється водопостачання міста за рахунок насосних станцій I,II,III підйому та отримали інформацію про якість води, яку ми споживаємо.
З кожним роком пошук актуальних тем для дослідження розширюється і вже в цьому році ми мали можливість побачити захист навчальних проектів на такі теми:
№ п/п |
Назва проекту |
ПІП учня (учениці) |
Клас |
1 |
Теплий будинок |
Тодоріка Х., Лоянич Ж. |
11-А |
2
|
Фізичний прилад своїми руками |
Сологуб Р., Хмелівський В. Гончар І. |
11-А 7-А |
3
|
Вода – джерело життя |
Кушнір Емма |
8-Б |
4
|
Шкода високих підборів з точки зору фізики |
Мельник А., Мельник А.
|
10-А,11-Б
|
5 |
Погляд на зір з точки зору фізики
|
Гулич Н.
|
8-Б |
6
|
«Чудеса» фізики в нашому домі
|
Тодеріко В., Колєснік Н
|
10-А
|
7
|
Вплив вологості повітря на самопочуття людини |
Козельська Ю.
|
9-А
|
8
|
Вирощування кристалів в домашніх умовах. |
Гаврилін М.
|
11-А
|
9 |
Дифузія в домашніх дослідах |
Кувіла С. |
10-А |
10
|
Вплив випромінювання, витікаючого від стільникового телефону, на організм людини. |
Матвієнко М.
|
10-А
|
11
|
Вплив стільникового телефону на здоров'я людини. |
Нагорний Д, Щебивок В.
|
11-А
|
12
|
Загадки неньютонівської рідини
|
Боштан О., Шкрябатовський Р. |
11-Б
|
13
|
Люстра Чижевського
|
Столока С., Якубина Т
|
11-А,11-Б
|
14
|
Мильні бульбашки як об'єкт дослідження поверхневого натягнення. Отримання веселки в домашніх умовах. |
Власюк В.
|
11-А
|
15
|
Мобільний телефон. Шкода або користь?! |
Бабій С. |
8-Б
|
16
|
Незвичайні джерела енергії - "смачні" батареї |
Ряба І., Гайдук Т. |
11-А |
17 |
Якість води і її вплив на здоров’я людини |
Мотреску М.
|
10-А |
Кожен проект – це велика праця учня і вчителя.
Робота над проектом — практика особистісно-орієнтованого навчання в процесі конкретної праці учня, на основі подальшого вибору, з урахуванням його інтересів. У свідомості учня це має такий вигляд: "Все, що я пізнаю, я знаю, чого це мені треба і де я можу ці знання застосувати". Для педагога — це прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями та навичками.
Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність учнів — індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують впродовж визначеного відрізка часу.
Технологія проектування передбачає розв'язання учнем або групою учнів якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого — інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості.
Результати виконання проектів повинні бути "відчутні": якщо це теоретична проблема, то конкретне її рішення, якщо практична — конкретний результат, готовий до впровадження.
Проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів.
Таким чином, суть проектної технології — стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачають володіння визначеною сумою знань, та через проектну діяльність, яка передбачає розв'язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань. Від теорії до практики, гармонійно поєднуючи академічні знання з прагматичними, дотримуючи відповідний їх баланс на кожному етапі навчання.
Метою навчального проектування є створення педагогом таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учня.
Продуктивна діяльність, перш за все, плідна для освіти, є індивідуальною дією, результатом якої може бути корисний матеріал або нематеріальний продукт, отже, вона має практичну цінність. Оскільки таке навчання розвивається у продуктивній діяльності, воно розширює сферу суб'єктивності в процесі самовизначення, творчості і конкретної участі.
Під час використання технології вирішується ціла низка різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань: розвиваються пізнавальні навички учнів, формується вміння самостійно конструювати свої знання, вміння орієнтуватися в інформаційному просторі, активно розвивається критичне мислення, сфера комунікації тощо.
Під час проектування ми набуваємо досвіду використання знань у вирішенні так званих некоректних завдань, коли наявний дефіцит або надлишок даних, коли немає готового відомого рішення. Таким чином, є можливість набути досвіду творчості, тобто комбінування й модернізації відомих рішень для досягнення нового результату, якого вимагають мінливі зовнішні умови.
Проектний метод пізнавальної діяльності дає учням змогу одержати версії (різного ступеня наповнення) відповіді на запитання: як і чому з'являються нові речі у предметному світі?
Проектування дає змогу досягати підвищення рівня комунікабельності, тобто розширення кола конструктивного і цілеспрямованого спілкування, актуалізованого однотипністю діяльності.
Повноцінне конструктивне спілкування слід вважати найважливішим параметром функціональної освіченості дітей і підлітків, певною мірою, запорукою можливості користування свободою слова, вкрай необхідної людині вільній, яка відрізняється саме сформованою потребою в конструктивному спілкуванні.
Найголовнішою метою проектування є діагностика, котра дає змогу оцінювати результати як динаміку розвитку кожного школяра. Спостереження за виконанням проектної діяльності дозволяє одержати дані про формування життєвого й професійного самовизначення учнів.
Слід вважати, що мети проектування можна досягти, якщо ефективність педагогічних зусиль викладача і освітньо-виховного процесу оцінювати за динамікою зростання показників, зафіксованих у навчальній групі та (або) у кожного учня: інформаційної забезпеченості (знайомства, уявлення, знання, тезаурус, розуміння);
функціональної освіченості (сприймання настанов і пояснень учителя, письмових текстів, уміння ставити конструктивні запитання, вміння поводитися з технічними об'єктами, прийоми безпечної роботи тощо);
технологічної вмілості (здатність виконувати трудові операції, стандартизовані програмами минулих років навчання, маніпулювання об'єктами і засобами праці, здатність досягати потрібного рівня якості, засвоєння ручних і машинних операцій, розуміння властивостей матеріалів, правильне застосування інструментів, забезпечення особистої безпеки, раціональна організація робочого місця тощо);
інтелектуальної підготовленості (здатність описати мовою трудові операції, рефлексія трудової діяльності, розуміння постановки навчальних — теоретичних і практичних — завдань, достатність вмісту пам'яті, здатність порівнювати предмети за розміром, формою, кольором, матеріалом і призначенням, поступове сприйняття нової інформації, вміння користуватися навчальною літературою тощо для раціонального планування діяльності, зокрема, спільної з іншими людьми);
вольової підготовленості (прагнення виконувати поставлені навчальні завдання, уважне ставлення до мови вчителя і до педагогічної ситуації, підтримання культури праці, дружня взаємодія з іншими учнями, бажання виконати завдання (роботу) з високою якістю, толерантне ставлення до зауважень, побажань і порад; вибір темпу виконання завдання; успішне подолання психологічних і пізнавальних перешкод; здатність просити і приймати допомогу тощо).
Під проектною працею в шкільні роки слід розуміти таку взаємодію і такі взаємини школярів між: собою, з дорослими, за яких для досягнення мети особистість реалізує свої зусилля; не лише одержує запланований результат, а й відбувається розвиток внутрішнього світу зростаючої людини.
Виконання творчого проекту — один із аспектів виховання. Воно спрямоване на усвідомлення дітьми, підлітками, юнаками моральної цінності трудового початку життя. Морально-ціннісне ставлення до праці включає розуміння не лише суспільної, а й особистісної значущості праці як джерела саморозвитку й умови самореалізації особистості. При цьому важливим чинником стає сформована здатність людини відчувати радість від процесу й результатів праці, радість гри інтелектуальних, вольових та фізичних сил.
На кожному етапі проектування має поєднувати думку дитини з дією і дію з думкою, культуру гуманітарну — з культурою технічною, працю — з творчістю, художню діяльність — із проектуванням і конструюванням, технологію — з оцінюванням економічних, екологічних і соціальних наслідків перетворень предметного світу.
Основні завдання.
3. Розширити коло спілкування дітей, знайомство з іншими культурами, різними точками зору на одну проблему.
4. Прищепити учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирати необхідну інформацію, вміти її аналізувати з різних точок зору, висувати різні гіпотези, уміти робити висновки.
У процесі виконання проектних завдань учні мають набути різноманітних умінь (котрі, звичайно, матимуть різні рівні успішності, залежно від статевовікових та індивідуальних особливостей). До таких умінь належить усвідомлене виконання наступних розумових та практичних дій:
виявлення потреби у вдосконаленні предметного світу, в поліпшенні вжиткових якостей речей;
розуміння поставленого завдання, суті навчального завдання, характеру взаємодії з однолітками і викладачем, вимог до представлення виконаної роботи або її частин;
планування остаточного результату і повідомлення його у вербальній формі. Тобто без обмеження фантазії школярі мають дати собі й іншим розгорнуту відповідь за схемою «Я хотів би...»;
виконання узагальненого алгоритму проектування;
внесення коректив у раніше прийняті рішення;
конструктивне обговорення результатів і проблем кожного етапу проектування. Формулювання конструктивних запитань і запитів про допомогу (поради, додаткова інформація, оснащення тощо);
вираження задумів, конструктивних рішень за допомогою технічних рисунків, схем, ескізів, креслень, макетів;
пошук і знаходження необхідної інформації самостійно;
складання схеми необхідних розрахунків (конструктивних, технологічних, економічних), повідомлення їх у вербальній формі;
оцінювання результатів з досягнення запланованого, за обсягом і якістю виконаного, за трудовитратами, за новизною;
оцінювання проектів, виконаних іншими;
розуміння критеріїв оцінювання проектів і захисту, процедури публічного захисту проектів;
конструювання уявлень про професійну проектну діяльність, про індивідуальність проектувальника (проектанта), яка виявляється в результаті, готовому виробі;
розшифровування задуму, ідей, рішень проектувальника за «посланням» («знаком», «змістом»), яким є готовий виріб на ринку.
ЗМІСТ ТЕХНОЛОГІЇ
Перш за все вчитель повинен знати основні вимоги, які висуває проектна технологія до її організації:
Можуть бути різні підстави для вибору тематики проекту, її може бути сформульовано фахівцями, висунено вчителями з урахуванням навчальної ситуації зі свого предмета, інтересів і здібностей учнів. Тематику проекту можуть запропонувати і самі учні.
Результати проектів повинні .бути матеріальними, тобто відповідно оформленими — відеофільм, альбом, бортжурнал, комп'ютерна газета, альманах тощо.
Розрізняють такі типи проектів.
Дослідницькі проекти — потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження для всіх учасників, соціальної значущості, продуманості методів, у тому числі експериментальних методів обробки результатів. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення теми дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмета й об'єкта, завдань і методів, визначення методології дослідження, висунення гіпотез розв'язання проблеми і намічення шляхів її розв'язання.
Творчі проекти — не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Вони заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх представлення — рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм, вечір, свято тощо. І тоді потрібні сценарій фільму, програма свята, макет журналу, альбому, газети.
Ігрові проекти — учасники беруть собі визначені ролі, обумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості, імітуються їх соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими учасниками ситуаціями. Ступінь творчості учнів дуже високий, але домінуючим видом діяльності все-таки є гра.
Інформаційні проекти — спрямовані на збирання інформації про який-небудь об'єкт, явище, на ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури, можливості систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру такого проекту можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність; методи отримання (літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й електронні, інтерв'ю, анкетування тощо) та обробки інформації (її аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки); результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація (публікація, у тому числі в електронній мережі, обговорення у телеконференції). Такі проекти можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем.
Практико-орієнтовані проекти — результат діяльності учасників чітко визначено з самого початку, він орієнтований на соціальні інтереси учасників (документ, програма, рекомендації, проект закону, словник, проект шкільного саду). Проект потребує складання сценарію всієї діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них. Особливо важливими є хороша організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень та презентація одержаних результатів і можливих засобів їх упровадження у практику.
За характером контактів проекти поділяються на внутрішні та міжнародні. Внутрішніми називають проекти, організовані або всередині однієї школи, або між школами, класами всередині регіону, країни. У міжнародних проектах беруть участь представники різних країн, для їх реалізації можуть застосовуватися засоби інформаційних технологій.
За кількістю учасників проекти поділяються на особистісні, парні та групові.
За тривалістю проведення проекти розрізняють короткодіючі (кілька уроків з програми одного предмета), середньої тривалості (від тижня до місяця), довготривалі (кілька місяців).
На практиці частіше доводиться мати справу зі змішаними типами проектів.
Дуже важливо організувати зовнішню оцінку виконання проекту, що дозволяє підвищити ефективність його виконання, усунути труднощі, вносити вчасну корекцію. В ігрових проектах, що мають характер змагання, може використовуватися бальна система. Важко оцінювати проміжні результати у творчих проектах. Але здійснювати моніторинг все одно необхідно, щоб допомогти, коли це потрібно.
ОФОРМЛЕННЯ ПРОЕКТУ
I етап
Вибір напряму і формування назви проекту: включає узагальнену назву проблеми, коло питань; визначення (виділення) загального напряму або пріоритетних (окремих) напрямів, оформлених у підпроекти.
Визначають напрям і формують назву проекту всі члени колективу спільно, включаючи педагогів та учнів.
Підпроекти (окремі напрями):
II етап
Написання проекту. Розділи проекту:
1. Актуальність, необхідність, значущість обраного напряму (чому саме цей).
2. Мета і завдання проекту:
а) довготривалі:
б) короткодіюча мета, завдання — визначення конкретної мети, завдань на визначений період.
3. Визначення етапів реалізації проекту:
а) зазначаються терміни початку і закінчення проекту;
б) закінчення проекту визначається етапністю реалізації проекту;
в) зазначаються часові інтервали кожного етапу: запису проекту, І етапу, II етапу тощо.
6. Очікувані результати:
— які конкретні результати ви очікуєте одержати на кожному етапі і після завершення проекту?
7. Оцінка й самооцінка проекту.
Коли та з якою періодичністю будуть оцінювати виконання проекту (один, два, три, чотири рази на рік). Хто візьме участь в оцінюванні: самі учасники, експерти, управлінські структури. Форми контролю (самоконтролю) й оцінки (самооцінки). В якій формі буде подано інформацію про хід проекту (звіт, конкретні матеріали, сценарії, розробки, нові проекти тощо)?
8. Бюджет, ресурсне забезпечення (приблизний бюджет, ураховуючи всі види витрат, необхідних для успішної реалізації проекту).
ВИМОГИ ДО ОСОБИСТОСТІ ПЕДАГОГА
Вміння користуватися проектною технологією є показником високої кваліфікації педагога, його інноваційного мислення, орієнтації на особистісний і професійний розвиток дитини у процесі навчання.
Під час організації навчального проектування вчитель виконує такі функції:
Вчитель повинен не лише добре знати свій навчальний предмет, а й бути компетентним в інших галузях науки, бачити точки їх зіткнення.
Педагог повинен добре знати своїх учнів, їхні можливості, інтереси, бажання. Психологічна грамотність і компетентність учителя вкрай важливі для організації проектної діяльності учнів.
Педагог повинен бути комунікабельним, особливо під час організації міжрегіональних проектів, емпатійним, толерантним.
Особливу роль відіграють креативні здібності вчителя, його творчий потенціал, досвід творчої діяльності. Педагогічна професія — одна з найбільш творчих. Від педагога очікують не тільки досконалого володіння предметом, який він викладає, а й володіння педагогічною психологією, мистецтвом акторської майстерності. Вчитель впливає на учнів яскравістю власної індивідуальності. Самоцінність особистості важлива у цій технології як в жодній іншій.
ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ ПРОЕКТІВ
Використання методу проектів дає можливість активізувати пізнавальну діяльність учнів. У проектній роботі учням набагато легше відпрацьовувати ключові навички, починаючи з постановки проблеми, пошуку, збирання, обробки й презентації інформації, планування роботи.
Під час роботи над проектом ці компетенції розвиваються природно, а під час традиційного уроку — штучно.
Проектний метод має багато переваг перед традиційними, оскільки, працюючи над проектами, учні діють не шаблонно, а знаходять власний шлях розв'язання задачі, вчаться користуватись різними джерелами інформації, аналізувати отриману інформацію, відбирати найкорисніше, що допоможе розв'язати проблему. Підготовка до захисту готового проекту вимагає відпрацювання уміння представити отримані результати в такій формі, щоб вони були зрозумілі й цікаві слухачам. Таким чином, робота з проектної системи розв'язує багато педагогічних завдань: створення позитивної мотивації в процесі навчання (забезпечується інтересом до обраної теми проекту, можливістю спробувати свої сили в самостійній творчій роботі, продемонструвати отримані результати перед компетентною аудиторією); формування навичок розумової праці, узагальнених інтелектуальних умінь у процесі пошуку джерел інформації з обраної теми, формулювання результатів і висновків; вироблення прийомів колективної праці (над проектом звичайно працює група учнів, у процесі цієї праці краще виявляються їхні індивідуальні схильності, особливості мислення і та роль, яку вони можуть найуспішніше виконувати в ході дослідження: «генератор ідей», «критики», «виконавець» і т. ін.); оволодіння писемним й усним мовленням, оскільки результати роботи над проектом представляються у вигляді тексту, а проект захищається в усній формі перед аудиторією.
Під час оформлення проекту учні можуть найповніше виявити свої здібності, що при звичайному контролі знань залишаються прихованими від педагога й однокласників. Робота над проектами в багатьох випадках змушує користуватися результатами із суміжних галузей знань, що органічно сприяє інтеграції навчальних предметів.
Проект — це спеціально організований учителем і самостійно виконаний учнями комплекс дій, що завершуються створенням творчого продукту.
Метод проектів — сукупність навчально-пізнавальних прийомів, які дають змогу розв'язати ту чи іншу проблему в результаті самостійних дій учнів з обов'язковою презентацією цих результатів.
Мета й завдання проектної технології:
Типологія проектів (за домінуючою у проекті діяльністю):
Під час виконання дослідницького проекту учень:
Під час виконання інформаційного проекту учень:
• задає чітку структуру проекту що передбачає систему корекції;
Під час творчого проекту учень:
Під час виконання ігрового проекту:
Під час виконання практичного проекту учень:
Ознайомлювально-орієнтовані проекти:
Для цих проектів характерний чітко визначений із самого початку результат діяльності кожного з учасників проекту. Причому цей результат обов'язково орієнтований на соціальні інтереси самих учасників.
Етапи роботи над проектом:
Пошуковий етап:
Аналітичний етап:
4.1. Дослідження альтернативних варіантів конструкції з урахуванням вимог функціонування й дизайну. Дослідження альтернативних варіантів технологій виготовлення.
5.Складання конструкторської й технологічної документації..
6.Складання плану реалізації проекту: покрокове планування робіт. 7.Аналіз ресурсів.
Практичний етап:
Презентаційний етап:
Контрольний етап:
Матриця проекту
8. Кількість учнів — учасників проекту.
9.Навчальні предмети, зміст яких включено у проект:
10.Надпредметна інформація, яка потрібна для виконання проекту.
Завдання проекту з фізики:
• виявляти, розвивати й підтримувати талановиту учнівську молодь;
СХЕМИ ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ
ЗА ПРОЕКТНОЮ ТЕХНОЛОГІЄЮ
Метод проектів є інноваційною педагогічною методикою. Він дозволяє найбільш повно врахувати індивідуальні особливості кожного учня, тобто реалізувати особистісно-орієнтований підхід у навчанні, заснований на особистісних характеристиках, що передує досвіду, рівні інтелектуального, морального та фізичного розвитку дитини. Метод проектів дозволяє вирішити проблему мотивації, створити позитивну атмосферу навчання, навчити дітей застосовувати свої знання на практиці для вирішення життєвих і особистісних проблем.
Схема 1. Етапи підготовки нетрадиційного уроку
Ця схема являє собою етапи підготовки та проведення нетрадиційного уроку в межах проектної методики. Вона призначена для вчителів середньої школи. Її може використовувати будь-який учитель незалежно від дисципліни, яку він викладає.
Завдання методичної схеми – надати вчителям алгоритм підготовки та проведення нестандартного уроку. Алгоритм складається з 6 схем, кожна з яких відображає варіант проведення певного уроку з теми. Орієнтовно тема розрахована на 6-8-10 годин. Нестандартний урок проводиться на завершальному етапі вивчення теми і представлений як захист проектів.
Схема 2. Урок 1. Мотивація учнів на роботу із проектами та
формування груп
Схема 3. Урок 2. Вибір тем проектів і строків підготовки
Схема 4. Уроки 3-4. Звіт груп за підбором інформації
Схема 5. Уроки 5-6. Представлення проекту в „чорновому” варіанті
Схема 6. Урок 7-8. Підс
Схема6. Урок 7-8.Підсумковий урок з теми. Захист проектних робіт
Урок-конференція, урок-презентація, урок-концерт, урок-шоу, урок-заочна подорож, урок-усний журнал, урок альманах.
Виступ кожної групи супроводжується музичною вставкою.
УЗАГАЛЬНЕНИЙ АЛГОРИТМ ПРОЕКТУВАННЯ
Основним завданням виконання проектів є засвоєння алгоритму проектування, який загалом містить розгорнуті відповіді учнів на поставлені вчителем запитання:
ОСНОВНІ СТАДІЇ РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ
Стадія роботи над проектом |
Зміст роботи на кожній стадії |
Діяльність учнів |
Діяльність учителя |
Підготовка |
Визначення теми і цілей проекту, його типу, висунення проблеми дослідження, визначення кількості учасників |
Колективно обговорюють предмет із учителем («мозкова атака») та одержують в разі необхідності додаткову інформацію. Установлюють мету, визначають проблему дослідження |
Мотивує учнів, знайомить зі змістом проектного підходу, допомагає в постановці цілей,висуванні варіантів проблеми |
Планування |
Визначення джерел інформації, способів збору й аналізу інформації, методів дослідження, способу представлення результатів (форми звіту), установлення процедур і критеріїв оцінки результатів і процесу; розподіл задач (обов'язків) між членами команд (груп) |
Формулюють гіпотези про можливі способи рішення поставленої проблеми і результати майбутнього дослідження, виробляють план дій, формулюють задачі, з'ясовують методи дослідження, визначають форми звіту, установлюють процедуру і критерії оцінки результатів і процесу; розподіляють задачі (обов'язки) між групами і членами груп |
Пропонує ідеї, висловлює припущення, коригує діяльність учнів |
Дослідження |
Робота учасників проекту щодо роз- в'язання дослідницьких і творчих задач, збір інформації, розв'язання проміжних задач. Основні інструменти: інтерв'ю, опитування, спостереження, експерименти і т. ін. |
Самостійно працюють над своїми індивідуальними чи груповими дослідженнями; вирішують проміжні задачі, періодично обговорюючи їх у групах |
Спостерігає, радить, побічно керує діяльністю |
Результати, висновки |
Аналіз дослідницької діяльності, отриманих результатів, формулювання висновків |
Аналізують свою дослідницько-пошукову діяльність, отримані результати, формулюють висновки |
Спостерігає, радить, допомагає за необхідності |
Презентація проекту |
Презентація проекту, опонування |
Презентують проект, обговорюють отримані результати і можливість ш застосування |
Слухає, ставить доцільні питання в ролі рядового учасника |
Оцінка результатів і процесу |
Колективне обгово-рення, експертиза, оголошення результатів зовнішнього оціню- вання, висування пропозицій |
Беруть участь в оцінці шляхом колективного обговорення і самооці- нювання, висувають пропозиції щодо нових проблем дослідження |
Оцінює зусилля учнів, креативність, якість використання джерел, невикористані можливості, потен- ціал продовження, якість звіту, висуває пропозиції щодо варіантів можливих проектів |
ПСИХОЛОГІЧНІ БАР'ЄРИ.
Можливо, вперше багато хто із школярів під час проектування змушений буде вийти із звичного дидактичного середовища, в якому, як правило, спочатку відбувається пояснення-інструкція, потім показ прикладу дії, далі—дія за прикладом на рівні простого відтворення. Разом з тим уперше школярі стикаються із завданнями, які не мають єдиного правильного розв'язання.
Зрозуміло, що школярів має лякати проектування, котре за суттю дуже нагадує відоме «піди туди—не знаю куди, знайди те—не знаю що», тобто під час виконання проектів школярі вперше знайомляться з можливими рішеннями завдань, коли критерій правильності не пов'язаний з відповідністю певному еталонові, а визначається відсутністю внутрішнього протиріччя й відповідністю функції меті.
На жаль, пропозиції учням подумати, здогадатися чи поміркувати призводять до фрустрації та, навіть у старших класах і студентській аудиторії, до зустрічного запитання —як це При цьому учні часто очікують або потребують пояснення вчителя, тобто надають перевагу репродукуванню, яке обмежує зростання інтелектуальних умінь.
Для зняття такої перешкоди можна рекомендувати використати метод вільної дискусії, «мозковий штурм», імітаційні діяльні ігри (з ролями спаринг-партнерів: виробник—споживач, конструктор— технолог, дизайнер — виробник).
• Велика боязнь зробити щось не так. У молодших школярів ця боязнь посилюється страхом перед зниженням оцінки, покаранням
оцінкою.
Для зняття такої перешкоди слід частіше підкреслювати, що правильність знайденого або пропонованого рішення визначається, по-перше, кількістю запропонованих варіантів, по-друге, повною обґрунтованістю їхнього приймання або відкидання, переконливістю аргументації.
Більше того, школярі мають усвідомити, що необхідно робити спроби знайти рішення, що навіть слабке рішення набагато краще, ніж його відсутність, що прагнення результату завжди дасть рішення, яке може бути слабким або сильним, але високу оцінку має авторське обґрунтування, чіткість авторської позиції і точки зору.
Саме в проектуванні школярі повинні навчитися частіше використовувати вислови, які починаються зі слів: «я так вважаю», «я пропоную, тому що...» і навіть «мені здається, що...».
• Школярі часто побоюються звертатися по допомогу, відкрито повідомляти про проблеми, які виникають, — викладачеві необхідно стимулювати звернення по конструктивну допомогу, правильне складання такого запиту. При цьому школярі повинні рефлектувати свою діяльність, аналізувати, що саме не вдається і чому. Зовсім добре, якщо школярі здатні виносити на суд викладача і товаришів альтернативні пропозиції.
До того ж помітна різниця між тезаурусом, стилем, побудовою усної мови дорослої освіченої людини й дитини. Активна мова дітей і підлітків дивовижно скупа (малий обсяг синонімів, обмежений вибір прислівників та прикметників, рідко користуються інверсією у побудові фраз), що не лише заважає їм вільно висловлювати свої думки, а й сприймати, адекватно розуміти мову іншого, дорослого.
• Будь-яке проектування відбувається за дефіциту ресурсів (часових, матеріальних, інформаційних, фінансових тощо). Школярі
до виконання проектів мають ставитися як до гри, в якій не може бути ідеальних рішень, а можуть бути лише прийнятні, оптимальні для конкретних умов.
ЗАГАЛЬНІ КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ПРОЕКТУВАННЯ.
Оцінювання результатів творчості завжди драматичне й суперечливе. В будь-якому разі не варто абсолютизувати правильність оцінювання.
Але спочатку необхідно обговорити, як оцінювати успішність кожного учня на кожному уроці (інформаційному, практичному, з виконання проекту тощо). Можна використати такі критерії оцінювання:
Оцінювання за кожним критерієм відбувається від 1 до 100 балів, обчислюють середнє значення, яке має аналог у традиційній системі оцінок: 70—100 — відмінно, 51—69—добре, 35—50 — задовільно, менш ніж 35 — незадовільно.
Оцінка за чверть (семестр) містить інтегральну оцінку якості виконання завдань і є оцінюванням діяльності:
Таким чином, це спроба гуманізації освіти в шляхом відмови від репродуктивних методів надання і набуття знань, відмови від експлуатації пам'яті на користь стимулювання розуміння, міркування, самостійного набуття й використання в практичній діяльності знань.
У середній та старшій групах учнів, мабуть, слід прагнути оцінювати успішність освоєння знань та універсальних умінь за результатами проектування, які виявляються під час публічного захисту проектів.
Дуже добре, якщо подані на публічний захист повністю виконані проекти учнів буде рецензовано.
Бажано отримати щонайменше дві рецензії. Одну від когось із товаришів по групі (класу, потоку), другу—від будь-якої людини, готової і здатної оцінити творчу роботу учня, не тільки виріб, а й увесь проект загалом. (У рецензіях відзначають сильні й слабкі сторони опрацювання питань, висловлюють згоду чи незгоду з рішеннями та аргументацією в проекті).
Мабуть, найбільш драматичний і психологічно напружений етап проектування — підготовка та вихід на публічний захист творчої роботи, де команда експертів (шестеро учнів даної або сусідньої групи, класу), авторів таких самих творчих проектів (хоча й різної тематики), і викладач оцінюватимуть виконані проекти і захист (доповідь на 6—7 хв, відповіді на запитання, оцінювання за експертною анкетою).
Оцінювання проекту та його захисту відбувається за десятьма критеріями на чотирьох рівнях: 0, 5,10,20 балів.
Рейтингова оцінка = (середня + самооцінка + викладач) / 3.
Критерії оцінювання виконаного проекту
Усього балів за виконаний проект ...
Критерії оцінювання захисту виконаного проекту
Усього балів за захист виконаного проекту ...
Загальна оцінка проекту та його захисту ...
Для переходу до традиційної системи оцінок можна скористатися перевіреним ключем: відмінно — 155 — 100 балів, добре — 100 — 154 бали, задовільно — менш як 100 балів.
Звичайно, оголошувати можна тільки структуру рейтингової оцінки, тобто бали середньої колективної оцінки, самооцінки, оцінки керівника (викладача). Ніяких висновків про завищені чи занижені самооцінки авторів творчих робіт робити не можна, однак є над чим поміркувати учасникам проектів.
Щоправда, заради психологічного жарту можна назвати «найбільш гармонійного» учасника захисту, автора, що має найменшу різницю балів у структурі рейтингової оцінки.
Необхідно обов'язково оприлюднити рейтингові оцінки першого десятка кращих учнів групи або класу, які захистили проекти, серед усіх, хто їх виконував. Так пізнають лідерів, золотий фонд.
Динаміка рейтингової оцінки за кожний виконуваний проект є важливим показником діагностики розвитку особистості зростаючої людини, життєвого й професійного визначення дітей, підлітків та юнацтва. Особливо ретельно треба відстежувати або високі рейтингові оцінки, або їхнє досить помітне зростання.
Для учнів, які не мають ні того, ні іншого, слід частіше змінювати галузь і тематику проектування — мабуть, вони ще не знайшли себе в такій діяльності, не подолали різних психологічних перешкод, не набули досвіду досягнення задоволеності творчою діяльністю.
Під час виконання роботи ми дійшли певних висновків: Дидактичні методи є багатоаспектним явищем, яке не можна розглядати лише з одного боку навчально-виховного процесу. Методи не є незмінними. Їх внутрішня суть визначається змінами у змісті основ науки, техніки і мистецтв, які вивчаються у школі. Гегель вважав, що метод є не зовнішня форма, а душа і поняття змісту.
В дидактиці існує багато класифікацій методів навчання. Але майже всі вони будуються на основі однієї з істотних ознак методу навчання і кожна з них може бути оптимальною лише стосовно окремих сторін навчально-виховного процесу. Підходи до класифікаційних побудов методів можуть бути різними, однак вони не є самоціллю для педагогів і педагогіки. Вони покликані поглиблювати наше уявлення про методи навчання, як багатоаспектне явище і сприяти більш оптимальному їх вибору.
На основі аналізу зв’язків методів навчання з іншими компонентами навчального процесу, а також умовами, у яких він протікає, ми визначили ряд критеріїв, які впливають на вибір методів навчання: 1) закономірності та принципи навчання; 2) цілі та завдання навчання; 3) зміст та методи даної науки взагалі та конкретного предмету, теми; 4) навчальні можливості учнів: а) вікові (фізичні, психічні); б) рівень підготовленості (освітньої та виховної); в) особливості шкільного колективу; 5) особливості зовнішніх умов (географічних, виробничого оточення та ін.); 6) можливості самих вчителів: попередній досвід, знання типових ситуацій процесу навчання, у яких виявляються найбільш ефективними певні поєднання методів, рівень їх теоретичної та практичної підготовленості, здатності до застосування певних методів, вміння обрати оптимальний варіант, особисті якості та ін.
Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів, яка реалізується як в індивідуальній, так і в парній, груповій діяльності, що завжди передбачає розв'язання проблеми: з одного боку — використання сукупності різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого — необхідність інтегрування знань, уміння використовувати знання з різних галузей науки, техніки тощо.
Основними вимогами до використання методу проектів є: наявність значущої у дослідницькому, творчому плані проблеми, дослідницького пошуку; практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів; самостійна діяльність учнів; структурування змістової частини проекту; використання дослідницьких методів: визначення проблеми досліджуваних завдань; систематизація та аналіз отриманих даних; підбиття підсумків, оформлення результатів; висновки.
Таким чином, проектне навчання — корисна альтернатива класно-урочній системі. Його варто використовувати як доповнення до інших видів прямого чи непрямого навчання, як засіб прискорення росту й в особистісному плані, і в академічному. Цілком очевидно одне — це навчання, де цільовою настановою є способи діяльності, а не накопичення фактичних знань.
Проект — це рішення, дослідження визначеної проблеми, її практична чи теоретична реалізація. Цим метод проекту відрізняється від роботи над темою, у якій часто досить просто засвоїти новий матеріал з теми, від рольової гри, дискусії і т. ін., у яких ролі розподіляються в груповій роботі для здійснення методичного задуму: кращого засвоєння матеріалу, стимулювання інтересу, мотивації пізнавальної діяльності учнів. Усі зазначені методичні цілі можуть бути наявними і при використанні методу проектів, але, крім всього іншого, йому обов'язково притаманне дослідження проблеми, творча, пошукова діяльність, що здобуває втілення в певному конкретному продукті.
Проектне навчання заохочує і підсилює справжнє навчання з боку учнів, тому що воно:
* особистісно орієнтоване;
* використовує безліч дидактичних підходів — навчання в співпраці, діяльності, «мозковий штурм», рольова гра, евристичне і проблемне навчання, дискусія, командне навчання;
* самомотивоване, що означає зростання інтересу до роботи під час її подальшого виконання;
* підтримує педагогічні цілі в когнітивній, афективній і психомоторній областях на всіх рівнях — знання, розуміння, застосування, аналізу, синтезу;
* дозволяє учитися на власному досвіді й досвіді інших, проявивши себе в конкретній справі;
* приносить задоволення учням, які бачать продукт своєї власної діяльності.
Реалізація методу проектів і дослідницького методу на практиці веде до зміни позиції вчителя. З носія готових знань він перетворюється в організатора пізнавальної діяльності своїх учнів. Змінюється і психологічний клімат у класі, тому що вчителю доводиться переорієнтувати свою навчально-виховну роботу і роботу учнів на різноманітні види самостійної діяльності учнів, на пріоритет діяльності дослідницького, пошукового, творчого характеру.
Таким чином, використання методу індивідуальних і колективних проектів під час викладання дозволяє комплексно вирішувати як дидактичні і розвивальні цілі, так і виховні, тобто повною мірою реалізовувати особистісно-орієнтований підхід до навчання.