Медіагромотність-надважлива навичка 21 століття Вміти ефективно працювати на відстані, добре розумітися на технологіях та бути медіаграмотним — надважливі навички 21 століття. Зараз перед кожним вчителем України постало випробування, як відпрацювати ці навички разом з учнями в реальному часі під час дистанційного навчання.
Покрокове використання різних інструментів взаємодіїКрок 1 Видихніть і занотуйте стратегію. Головне кредо для освітян в умовах тривалого карантину — «Без паніки». Нам треба буде не тільки давати навчальні матеріали школярам, а й допомагати та моніторити успішність. Для дітей це такий же незвичайний вид діяльності, як і для вас. Можна розробити ментальну карту в Mindomo, на якій детально розписати етапи процесу дистанційного навчання. В процесі додавати посилання та завдання, які дітям потрібно буде зробити. За вашим бажанням цю карту можна переслати дітям, щоб вони розуміли, які етапи роботи на них чекають.
Крок 2 Виберіть найзручніший інструмент взаємодії з учнями Class. Dojo. Це закрита освітня соцмережа, розроблена британськими вчителями та IT-технологами й має високий ступінь захисту особистих даних. Принцип роботи простий і зручний: вчитель реєструється на платформі, створює свій «Клас», додає учнів та розсилає їм посилання на «Клас». Для зручності вчителя-предметника це посилання можна скинути у вайбер-групу, де зі всіма учнями класу спілкується класний керівник. Комунікація вчителів і учнів відбуватиметься наступним чином: учасники «Класу» будуть бачити публікації від вчителя в хронологічному порядку. Це дещо схожу на звичну всім нам стрічку новин в соцмережах. Вчитель зможе прикріпити до матеріалів та завдань PDF-файли, посилання на веб-ресурси. Окрема опція платформи — створення завдань чотирьох типів. Учень може написати роботу й прикріпити файл або намалювати роботу, сфотографувати чи зняти коротке відео. Вчитель одразу може побачити, яке саме завдання виконав учень. Великий плюс — можливість спілкування учнів на сторінці «Класу»: після того, як вчитель створив пост, школярі можуть його коментувати. Педагог може їм щось пояснювати там само. Кожен учень отримає аватарку у вигляді монстрика. Завдання монстрика — збирати бали за завдання. За кожне вчитель присвоює школяреві певну кількість балів. Я б навіть радив на час дистанційної роботи розробити цікавий економічний марафон: оголосити, що за місяць кожен монстрик має зібрати 300 «креативчиків» (валюту в балах називайте як завгодно). Як тільки вчитель присвоїв бали, учень отримує на аватарку зелене коло та «+10», «+5». За невиконання дедлайнів і завдань вчитель навпаки може знімати з учня «креативчики» — тоді навколо його аватарки засвітиться червоне коло з надписами «-10», «-15». Отож, монстрику доведеться виконати ще якісь завдання, аби перекрити від’ємний баланс. Ще один великий плюс — до цієї системи можна за запрошенням через лінк приєднати й батьків. Вони мають завантажити додаток на телефон і ввести код від учителя. Знову-таки, через класних керівників пересилаються посилання для батьків, щоб ті бачили в «Класі» лише свою дитину та її результати та стрічку з завданнями й коментарями від усіх. Саме так батьки зможуть відстежити успішність дитини під час дистанційного навчання в динаміці.
Google Classroom. Google Classroom — безкоштовний сервіс, яким може скористатись кожен, хто має обліковий запис у Google. Вчитель входить у систему та створює свій «Клас», де кожен вчитель-предметник буде публікувати навчальні матеріали, давати завдання учням та спілкуватися з ними. Посилання на свій «Клас» треба розіслати всім учням. Якщо діти користуватимуться платформою з телефону, мають завантажити на мобільний однойменний застосунок. Отож, вчитель буде розташовувати уроки в «Класі» у чіткій послідовності, а учні зможуть і коментувати ці уроки, і бачити всі потрібні посилання та свої оцінки. Все це — на одній сторінці. Це точно зручніше, аніж спілкування в Viber-групах.
Група у Viber чи Facebook - Кожному вчителю-предметнику доведеться створити окрему групу. Так-так, якщо в учня 12 предметів, то і Viber-груп буде стільки ж. Адже якщо створити загальну, почнеться надзвичайний хаос, — у Viber немає можливості хронологічно відстежувати повідомлення, якщо до якогось із меседжів з’являтимуться коментарі. - Якщо більшість дітей є у Facebook, можна створити закриту групу саме в цій соцмережі, вона дає більше можливостей — наприклад, проведення онлайн-трансляцій, а от у вайбері доведеться записувати короткі відео, це не зручно. - Навчання може відбуватися на базі платформи SMLS. До кожного уроку у вчителя є можливість прикріпити навчальний контент, відео. Дитина заходить у свій акаунт і бачить всі завдання та рекомендації від вчителів, а також оцінки та коментар-зворотний зв’язок. Робота з цією платформою платна, а також потребує часу для опанування.
Крок 3 Домовтесь із учнями про правила та дедлайни і дотримуйтесь їх Навичку дистанційного навчання вчителям і учням доведеться формувати з нуля. Поясність правила: «Якщо у нас в розкладі два уроки з предмету…, протягом тижня кожен учень має виконати два завдання від вчителя. Вони будуть опубліковані в…». Дедлайн має бути чітким: «Роботи приймаються до 16.00 п’ятниці. Після цього часу не розглядаються та не перевіряються». Дитина має розуміти, що в неї є чітка дата, до якої треба виконати конкретне завдання. Після виконання завдання учень обов’язково має отримати зворотний зв’язок. А ще краще — якщо фідбек від вчителя учень отримає в процесі виконання, якщо завдання складне, творче чи потребує кількох редагувань.
Крок 4 Раз на тиждень робіть пряму трансляцію: живе спілкування мотивуєЩоб учні мали змогу спілкуватись зі вчителем — а це дуже важливо — раз на тиждень рекомендуємо робити прямі трансляції. Краще це робити в середу чи в четвер, за день чи два до виставленого дедлайну по завданнях. У дітей ще буде час для перевірки чернеток, допрацювання. Буде зручно робити це у вигляді прямого ефіру в закритій групі у Facebook. В Google Glassroom теж є інструмент для трансляцій — Hangout. Така трансляція автоматично публікуватиметься на You. Tube-каналі, і учні в реальному часі зможуть коментувати трансляцію. Попросіть дітей ставити запитання, що їм було незрозуміло, коли вони дивились відеолекції чи виконували завдання. Трансляція — гарний інструмент для моніторингу: педагог бачить, хто приєднався до трансляції, хто активний. Живе спілкування мотивує! Тим паче, онлайн-спілкування діти просто обожнюють.
Крок 5 Домовтесь із дітьми, в якій формі вони здаватимуть завдання. Це залежить від формату завдання, яке треба перевірити вчителеві. Наприклад, якщо це творча робота — роботи пересилаються у вигляді Google-презентації. Будь-які письмові роботи зручно буде здавати дітям у вигляді Google-документу. Дуже цікавий для дітей і вчителів буде спільний формат здачі робіт. Для цього вам із учнями треба буде використовувати в спільному доступі дошку Padlet. Це безкоштовна платформа. Отож, вчитель створює спільну дошку, розсилає посилання учням. Потім педагог створює завдання та «прикріплює» його на спільній дошці у вигляді стікера. В цьому стікері учні можуть друкувати, прикріплювати файли та відеоролики. Я практикую це з учнями і гарантує: такий вид командної роботи їх захопить! Адже після виконання певної вправи вони мають прокоментувати одну чи дві роботи однокласників. За це вони отримають ще одну оцінку. А якщо це творче завдання, є опція ранжування роботи за допомогою смайликів чи зірочок. Наприклад, одній роботі можна присвоїти 4 зірки, іншій — 2. Взаємооцінювання — чудовий інструмент мотивації для дітей.
Крок 6 Як подати матеріал: відпрацьовуємо формати дистанційного навчання. Якщо необхідно подати теорію, вчитель може зробити це в кілька кроків. Тему подаємо через готовий відеоконтент, який за конкретним запитом легко знайти на Youtube. Всі активно готуються до ЗНО, тож усі теми з 5 до 11 класу так чи інакше висвітлені в відеороликах. Дайте завдання учням, з якої та по яку хвилину їм треба переглянути відеоролик, щоб діти не дивились зайвий контент. Після відео даємо практичний блок. Зараз у відкритому безкоштовному доступі чимало онлайн-тренажерів, які допоможуть учневі перевірити завдання та себе. Якщо говорити про українську мову — гарним тренажером буде Web. Pen.com.ua. Ще один чудовий тренажер — disted.edu.vn.ua. Це розробка, яка містить зручну дистанційну систему навчання для всіх предметів з 5 по 11 клас. Якщо вчитель напише координатору (контакти є на сайті), спеціально під вас створять окремий клас (і дадуть доступ на його адміністрування) та педагог зможе побачити, як школярі виконують ті чи інші завдання. Зверніть увагу на такий класний ресурс як learningapps.org. Це система готових вправ із різних предметів, та ще й з можливістю автоматичної перевірки системою. А ще вчитель може створити свої вправи за допомогою цієї платформи, якщо готових йому не вистачило. Працювати з платформою треба за тим же принципом, що й з іншими — відправити посилання дітям. Вчитель створює папку класу, заливає туди вправи — вже наявні там чи створені ним. І може моніторити виконання цих вправ. Третій етап після перегляду теоретичного матеріалу та онлайн-перевірки знань — контрольна вправа для того, щоб вчитель промоніторив і зрозумів, наскільки дитина добре опанувала цю тему.
Крок 7 «Class. Time»Найбільш зручною та багатофункціональною для контролю й перевірки знань онлайн є Class. Time. Це безкоштовний тестовий сервіс, де вчитель може використати 9 абсолютно різних і нестандартних типів запитань. Є відкриті запитання, запитання на встановлення відповідності, можливість дати розлогу відповідь на запитання. На закріплення знань учням можна давати контрольний тест через цю платформу. Через цей же сервіс можна створити опитування, дати до нього доступ дітям. В такому випадку школярі спершу мають переглянути відеолекцію, а потім одразу дати відповіді на запитання, щоб закріпити побачене й почуте.
Крок 8 Насолоджуємось роботою з крутими освітніми ресурсами. Якщо діти готуються до ЗНО — найкращим рішенням буде запропонувати їм зареєструватися їх (якщо хтось досі не знайомий) з онлайн-платформою для підготовки до зовнішнього незалежного тестування ILearn. онлайн курси з основних предметів ЗНО,Вебінари. Тест . Подкасти. Матеріали для самопідготовки. А за гарне навчання ще й можна підзаробити віртуальні монетки «вчибакси» і обміняти їх на прикольних героїв. Сервери платформи надійні і дуже гостинні. А коли учні повернуться до школи, можуть порівняти, хто скільки заробив «вчибаксів», які найскладніші вправи виконав. Помічними ресурсами в онлайн-навчанні стануть і Ed. Ted та edpuzzle.com. У цих додатках вчитель може брати готові відео та накладати на них запитання, відеокоментарі чи аудіокоментарі. Учні встановлюють застосунок на телефоні та вводять код класу, який дає вчитель. У цьому класі будуть з’являтись завдання від педагога. Коли учні переглядають навчальне відео, воно зупиняється на певній секунді та спливає завдання від вчителя. Його треба виконати одразу і тільки потім можна буде рухатись далі.