Організація освітнього процесу у закладі професійно-технічної освіти
на гуманістичних засадах
Ірина Мудра,
вихователь,
ДПТНЗ «Рівненський центр
ПТО сервісу та дизайну»
Як Ви могли помітити, світ дуже змінився. Старше покоління суттєво відрізняється своїми життєвими принципами та поглядами від молодого, а молоде, у свою чергу, вже не зовсім розуміє нове покоління. І ці зміни настільки швидко відбуваються, що не всім вдається підлаштуватися і жити у цьому новому світі, який кардинально відрізняється від світу іншого століття.
Сучасні умови реформи Нової української школи вимагають від педагога ПТНЗ тримати руку на пульсі. Розвиток інформаційних технологій шаленими темпами формує нове інформаційне покоління, яке самостійно знаходить, засвоює необхідну для себе інформацію та користується нею. Зараз важливо вміти користуватися сучасними інформаційними засобами, щоб за максимально короткі терміни знайти потрібну інформацію, яка допоможе досягти поставленої цілі, за необхідності запам’ятати її та мати з неї якусь користь (практичні навички, тренінги, майстер-класи).
Сьогодні заклади ПТНЗ мають підготувати висококваліфікованого робітника, який буде:
- всебічно розвинутим,
- з морально-етичними цінностями,
- вміє зберігати та підтримувати своє здоров’я,
- професійно вдосконалюватись.
Тому я вважаю, що під час організації навчально-виховної роботи у сучасному закладі потрібно працювати на засадах особистісно орієнтованої моделі.
Організація особистісно орієнтованого виховання для педагога – це постійне звернення уваги до досвіду учня, як до досвіду власної життєдіяльності. Основний задум цієї моделі виховання полягає в тому, щоб розкрити досвід кожного учня, погодити його з поточними завданнями виховної роботи і на цій основі ініціювати процес самоосвіти вихованця.
Щоб реалізувати вихователю особистісно орієнтований підхід виховання учнів, потрібно дотримуватись наступних вимог:
Дуже важливо для вихователя, щоб таке виховання допомагало майбутньому конкурентоспроможному кваліфікованому робітнику добре орієнтуватися у цьому новому інформаційному світі, «вписатися» в нього. відчувати зміни, що постійно відбуваються, адекватно на них реагувати та, найважливіше, знаходити способи самореалізації.
Успішність організації навчально-виховної роботи педагогічного працівника великою мірою ще залежить від налагодженої співпраці з регіональними управліннями освіти і навчально-методичними центрами ПТО.
Організовуючи виховну роботу з національно-патріотичного та громадянського виховання, потрібно формувати свідомого громадянина, патріота, мати такі стійкі якості, як мужність, готовність до подвигу, мати свій погляд на сучасні події. Серед учнівської молоді проводимо:
Під час організації родинно-сімейного та морального виховання необхідно враховувати, що вплив сім’ї залежить від багатьох чинників: складу сім’ї, побутових умов, морально-психологічного клімату сім’ї, спілкування батьків з дитиною, єдність інтересів родини.
Дуже часто серед учнів спостерігаються агресія, залякування. Такі випадки відразу фіксуються та постійно тримається на контролі. З такими учнями ведуться постійні індивідуальні бесіди, спостереження, психологічний супровід практичного психолога, щоб викорінити у колективі такі негативні явища, як булінг та насильство.
З учнівською молоддю проводимо:
Важливим у навчально-виховній роботі є художньо-естетичний напрям. Це робота художніх гуртків, спортивних секцій в позанавчальний час, організація екскурсій, відвідування виставок творів мистецтва, тематичних виставок у навчальному закладі, у місті Рівне, культпоходи до театру, кінотеатру, філармонії. Комплекс цих заходів спонукатиме учнів до творчих ідей та задумів, сприятиме розширенню світогляду та оволодіння учнями естетичними знаннями, виховання художнього смаку.
Значна увага має приділятися формуванню здорового способу життя, відпочинку учнів після навчання. виробничої практики. Відпочинок можна організовувати як педагогам так і самим учням у різних формах: спортивні змагання, естафети, ігри. Щоб забезпечити гармонійний розвиток учнів, володіння санітарно-гігієнічними навичками, формування правильної поведінки у критичних ситуаціях у навчальному закладі проводиться постійний контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних норм у навчальних приміщеннях та гуртожитку, профілактичне медичне обстеження на початку нового навчального року, пропагувати здоровий спосіб життя. Проведення індивідуальних та колективних бесід на теми: «У здоровому тілі - здоровий дух», «Згубний вплив алкоголю та наркотиків», виховний захід до Дня боротьби із захворюванням на туберкульоз, бесіда до Всесвітнього дня боротьби з курінням, бесіда «Моя поведінка у критичних життєвих ситуаціях», спрямовані на активну підтримку позитивного ставлення до здорового способу життя учнівської молоді.
Правовий напрям роботи організовується через зустрічі з представниками правоохоронних органів, проводимо конкурси газет на правову тематику, тижневик права, тематичні круглі столи, дискусії.
Екологічний напрям роботи згідно циклограми запланований на березень-квітень до місячника екології.
Отже, виховне середовище сучасного закладу ПТО має бути максимально сприятливим, безпечним для розвитку відповідального громадянина і патріота, пристосованого до інновацій, щоб в майбутньому розвивати економіку і достойно конкурувати на ринку праці. А педагогам потрібно мати так звану скриньку інструментів, щоб забезпечити учнів сприятливим соціальним та психологічним кліматом, вчасно реагувати на потреби та інтереси молодого покоління.
Список використаних джерел: