Організація освітнього процесу у закладі професійно-технічної освіти на гуманістичних засадах

Про матеріал
Організація освітнього процесу за напрямами роботи у закладі професійно-технічної освіти. Організація особистісно орієнтованого виховання майбутнього конкурентного кваліфікованого робітника.
Перегляд файлу

Організація освітнього процесу у закладі професійно-технічної освіти

на гуманістичних засадах

 

Ірина Мудра,

вихователь,

ДПТНЗ «Рівненський центр

ПТО сервісу та дизайну»

 

Як Ви могли помітити,  світ дуже змінився. Старше покоління суттєво відрізняється своїми життєвими принципами та поглядами від молодого, а молоде, у свою чергу, вже не зовсім розуміє нове покоління. І ці зміни настільки швидко відбуваються, що не всім вдається підлаштуватися і жити у цьому новому світі, який кардинально відрізняється від світу іншого століття.

Сучасні умови реформи Нової української школи вимагають від педагога ПТНЗ тримати руку на пульсі. Розвиток інформаційних технологій шаленими темпами формує нове інформаційне покоління, яке самостійно знаходить, засвоює необхідну для себе інформацію та користується нею. Зараз важливо вміти користуватися сучасними інформаційними засобами, щоб за максимально короткі терміни знайти потрібну інформацію, яка допоможе досягти поставленої цілі, за необхідності запам’ятати її та мати з неї якусь користь (практичні навички, тренінги, майстер-класи).

Сьогодні заклади ПТНЗ мають підготувати висококваліфікованого робітника, який буде:

- всебічно розвинутим,

- з морально-етичними цінностями,

- вміє зберігати та підтримувати своє здоров’я,

- професійно вдосконалюватись.

Тому я вважаю, що під час організації навчально-виховної роботи у сучасному закладі потрібно працювати на засадах особистісно орієнтованої моделі.

Організація особистісно орієнтованого виховання для педагога – це постійне звернення уваги до досвіду учня, як до досвіду власної життєдіяльності. Основний задум цієї моделі виховання полягає в тому, щоб розкрити досвід кожного учня, погодити його з поточними завданнями виховної роботи і на цій основі ініціювати процес самоосвіти вихованця.

Щоб реалізувати вихователю особистісно орієнтований підхід виховання учнів, потрібно дотримуватись наступних вимог:

  • використовувати різноманітні методи, прийоми, форми, способи, що дозволяють розкрити суб’єктний досвід учнів, виявити їх риси характеру, погляди, вподобання;
  • організовувати і направляти учнівську активність;
  • залучати до самостійного або спільного планування діяльності, визначення цілей виховання;
  • стимулювати учнів до самостійного вибору і використання соціально схвалених способів поведінки;
  • створювати такі педагогічні ситуації спілкування, в яких кожен учень може проявити ініціативу, самостійність, креативність;
  • надавати можливості для природного самовираження учня;
  • стимулювати учнів до висловлювань, аналізу мотивів і способів власної поведінки та вчинків інших своїх однолітків, винесення оцінювальних суджень на доступному віковому рівні;
  • намагатися забезпечувати заохочення й оцінку не тільки вчинків, але й потреб, мотивів, способів діяльності, спрямованості діяльності, ступеня самостійності;
  • залучати кожного учня до процесу обговорення цілей і результатів виховання, успішних кроків, причин успіхів і невдач.

Дуже важливо для вихователя, щоб таке виховання допомагало майбутньому конкурентоспроможному кваліфікованому робітнику добре орієнтуватися у цьому новому інформаційному світі, «вписатися» в нього. відчувати зміни, що постійно відбуваються, адекватно на них реагувати та, найважливіше, знаходити способи самореалізації.

         Успішність організації навчально-виховної роботи педагогічного працівника великою мірою ще залежить від налагодженої  співпраці з регіональними управліннями освіти і навчально-методичними центрами ПТО.

Організовуючи виховну роботу з національно-патріотичного та громадянського виховання, потрібно формувати свідомого громадянина, патріота, мати такі стійкі якості, як мужність, готовність до подвигу, мати свій погляд на сучасні події. Серед учнівської молоді проводимо:

  • виховну годину «Подвиг героїв Майдану»,
  • виставку-огляд про партизанський рух у роки війни,
  • бесіда з нагоди Дня словянської писемності та культури,
  • тижневик з нагоди вшанування пам’яті жертв голодоморів та політичних репресій в Україні,
  • бесіди до Дня Захисника Вітчизни, до Дня Соборності України,
  • урок пам’яті Бою під Крутами,
  • виховний захід до Дня свободи та гідності,
  • урочистості з нагоди Дня вшанування пам’яті загиблих у Другій світовій війні «Ті дні у пам’яті народній»,
  • бесіда «Що означає бути патріотом?»,
  • зустрічі з учасниками бойових дій, воїнами АТО.

Під час організації родинно-сімейного та морального виховання необхідно враховувати, що вплив сім’ї залежить від багатьох чинників: складу сім’ї, побутових умов, морально-психологічного клімату сім’ї, спілкування батьків з дитиною, єдність інтересів родини.

Дуже часто серед учнів спостерігаються агресія, залякування. Такі випадки відразу фіксуються та постійно тримається на контролі. З такими учнями ведуться постійні індивідуальні бесіди, спостереження, психологічний супровід практичного психолога, щоб викорінити у колективі такі негативні явища, як булінг та насильство.

З учнівською молоддю проводимо:

  • бесіди «Традиції наших предків»,
  • виховну годину «Вишивала мама рушник»,
  • години спілкування «українська кухня в святах, обрядах, приказках»,
  • круглий стіл «Проблема сучасної сім’ї»,
  • конкурси газет до пам’ятних дат та подій в Україні,
  • бесіди «Художній смак і мода»,
  • бесіди в колі «Шлюб, сім’я і діти», «Сучасна молодь, яка вона?»,
  • тижневик до Дня сім’ї (виховний захід в навчальному закладі, відвідування заходів у місті).

Важливим  у навчально-виховній роботі є художньо-естетичний напрям. Це робота художніх гуртків, спортивних секцій в позанавчальний час, організація екскурсій, відвідування виставок творів мистецтва, тематичних виставок у навчальному закладі, у місті Рівне, культпоходи до театру, кінотеатру, філармонії. Комплекс цих заходів спонукатиме учнів до творчих ідей та задумів, сприятиме розширенню світогляду та оволодіння учнями естетичними знаннями, виховання художнього смаку.

Значна увага має приділятися формуванню здорового способу життя, відпочинку учнів після навчання. виробничої практики. Відпочинок можна організовувати як педагогам так і самим учням у різних формах: спортивні змагання, естафети, ігри. Щоб забезпечити гармонійний розвиток учнів, володіння санітарно-гігієнічними навичками, формування правильної поведінки у критичних ситуаціях у навчальному закладі проводиться постійний контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних норм у навчальних приміщеннях та гуртожитку, профілактичне медичне обстеження на початку нового навчального року, пропагувати здоровий спосіб життя. Проведення індивідуальних та колективних бесід на теми: «У здоровому тілі - здоровий дух», «Згубний вплив алкоголю та наркотиків», виховний захід до Дня боротьби із захворюванням на туберкульоз, бесіда до Всесвітнього дня боротьби з курінням, бесіда «Моя поведінка у критичних життєвих ситуаціях», спрямовані на активну підтримку позитивного ставлення до здорового способу життя учнівської молоді.

Правовий напрям роботи організовується через зустрічі з представниками правоохоронних органів, проводимо конкурси газет на правову тематику, тижневик права, тематичні круглі столи, дискусії.

Екологічний напрям роботи згідно циклограми запланований на березень-квітень до місячника екології.

Отже, виховне середовище сучасного закладу ПТО має бути максимально сприятливим, безпечним для розвитку відповідального громадянина і патріота, пристосованого до інновацій, щоб в майбутньому розвивати економіку і достойно конкурувати на ринку праці. А педагогам потрібно мати так звану скриньку інструментів, щоб забезпечити учнів сприятливим соціальним та психологічним  кліматом, вчасно реагувати на потреби та інтереси молодого покоління.

 


Список використаних джерел:

 

  1. https://stud.com.ua/24118/pedagogika/realizatsiya_osobistisno_oriyentovanogo_pidhodu_praktitsi_vihovannya
  2. https://stud.com.ua/24121/pedagogika/kulturosoobraziost_vihovannya
docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
17 березня 2019
Переглядів
979
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку