|
Організація роботи з дітьми на екологічній стежині. З досвіду роботи вихователя ЗДО №4 « Казочка » Ніжинської міської ради Ю. В. Солдатенко
Одна з головних умов реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти— створення в дошкільному закладі еколого-розвивального предметного середовища. Екологічна стежина одна з перспективних форм природопізнавальної роботи. Вона сприяє формуванню в дошкільнят екологічної вихованості, розуміння самоцінності та неповторності компонентів природи, гуманних почуттів щодо живих істот, виробленню вміння відчувати красу природи та милуватися нею, виважено поводитися в довкіллі, знати правила безпечної поведінки в ньому. Навчально-виховна екологічна стежина - це заздалегідь визначений маршрут по певній місцевості, на якому розташовані цікаві пізнавальні об'єкти: різні групи рослинності (ліс, гай, луки, чагарники), пам'ятки природи тощо, для проведення навчальної та природоохоронної роботи. Її протяжність визначається тривалістю однієї екскурсії (не більше 0,5-1 години), тобто може досягати близько 0,5 - 1 км. Створення екологічної стежини відбувається поетапно : Перший етап - обстеження природного середовища стежини та вибір маршруту: маршрут стежини може виходити за межі закладу, якщо поблизу є парк, сквер, водойма та інші природні об’єкти. На початку стежини встановлюють інформаційний щит, на якому малюють схему всієї стежини із зупинками й умовними позначеннями. Зовсім не обов'язково вишукувати на стежині щось унікальне. Дітям в першу чергу треба показати ту природу, що їх оточує щодня. Другий етап – обладнання стежини: на етапі обладнання екостежини особливого значення набуває практична діяльність дітей і дорослих з догляду та відновлення природного середовища. Сюди входять: висадка трав'янистих рослин на витоптаних ділянках, посадка кущів і дерев уздовж стежки з метою приваблювання птахів, відновлення та огородження мурашників, облаштування "пташиних їдалень", збирання сміття. Уздовж маршруту можна розмістити зони відпочинку (лавочки, пні замість стільців). У такій зоні діти відпочивають, граються, підсумовують побачене і почуте. У випадку, коли на стежці замало об'єктів, що потрібно для тематики екскурсій, їх можна встановити самостійно. Така участь у практичних роботах дуже корисна для дітей, вона служить прикладом правильного ставлення всіх відвідувачів стежки до природи. Орієнтовні зупинки екологічної стежки: Зупинка «Вітамінчики» (город) Зупинка «Юні аптекарі» (фіто-ділянка) Зупинка «Галявина відпочинку» (місце для ігор, мрій, екологічних порад) Зупинка «Барвистий хоровод» (квітник) Зупинка «Калинонька» Зупинка «Берізоньки» Зупинка «Сад, садок, садочок» (яблуневий сад) Зупинка «Вічнозелена красуня» (ялинка)
Третій етап – організація та проведення екскурсійної роботи: робота на цьому етапі починається зі складання текстів, розробки занять, до яких входить опис зупинок на екскурсійному маршруті. До кожної зупинки-об'єкта потрібно зібрати конкретний матеріал: науковий опис, ілюстрації, вірші, оповідання. Для дітей молодшого дошкільного віку проводять вступні екскурсії на одній із частин екологічної стежини тривалістю 20 хвилин. З дітьми середнього дошкільного віку можна проходити по всьому маршруту, але вивчати не всі екскурсійні об'єкти. Для дітей старшого дошкільного віку екскурсію можна проводити в повному об'ємі з використанням усіх екскурсійних об'єктів. Для дітей дошкільного віку тривалість бесід на зупинці навесні, влітку не повинна перевищувати 10 хв, а восени та взимку 5 хвилин. Плануючи мандрівки зі своїми вихованцями екологічною стежиною, педагог ознайомлюється з матеріалом до неї, розподіляє його подання у часі (до одного об'єкта можна повертатися кілька разів), визначає види діяльності дітей у групі, що є логічним продовженням цієї роботи і допомагають дітям глибше пізнати певний об'єкт. Починати навчально-виховну роботу на екологічній стежині варто з прогулянки. Треба продумати відпочинок малят на веселій галявині, доречно подбати і про сюрпризи. Що ж може стати об'єктом уваги вихователя під час прогулянки? Абсолютно все: чи вміють діти правильно поводитися на природі, уважні чи байдужі вони до мешканців стежини, спокійні чи галасливі, помічають сміття чи ні, чи проявляють готовність прибрати територію, чи знають, як це зробити. Екологічну стежину можна використовувати в різні пори року. Основними формами роботи на ній можуть бути пізнавальні екскурсії, фенологічні спостереження за плодовими, декоративними деревами та ягідними кущами, а також трав'янистими рослинами; спостереження за птахами впродовж року; спостереження за комахами-запилювачами на квітниках. Також під час прогулянки екологічною стежиною можна проводити різноманітні ігри, конкурси, хвилинки милування, дослідницьку, трудову діяльність, обговорення проблемних ситуацій, розв'язання екологічних задач; природоохоронну роботу в різні пори року, роботу з книгою скарг природи. Доцільною формою організації роботи з дітьми на екологічній стежині є цільова прогулянка. Обсяг відповідної інформації має бути дозованим. Основним методом є спостереження в поєднанні з екологічними іграми, природоохоронною діяльністю та слуханням літературних творів природничої тематики. Таку прогулянку можна присвятити вихованню естетичного сприймання природи: спогляданню, милуванню красою довкілля, розвиткові емоційного мовлення під час висловлювання про своє захоплення. Все це треба поєднувати зі слуханням поетичних або прозових творів описового характеру, зміст яких має відповідати тому, що в цей час сприймають діти. Щоб заняття на екологічній стежині були динамічними і цікавішими, вихователі разом із дітьми обирають "провідника" стежинки. Діти хочуть бачити його добрим, сміливим, чесним і розумним. Ним можуть бути герої казок, оповідань про природу і хлопчик Жалійко, Озивайко, Котигорошко, Травознайко, Помагай тощо. Часто виникає запитання: чи потрібно відразу відвідувати всі екскурсійні об'єкти екологічної стежини? Звичайно ж ні. Усе залежить від віку дітей, мети й завдань прогулянки, пори року. Головне, щоб за той час, що дитина відвідує садочок, вона дізналася, хто живе і що росте поруч із нею. Роботу на стежині треба проводити систематично. Тільки тоді вона матиме наукову і практичну цінність. Фенологічні спостереження за рослинами ліпше проводити у другій половині дня, коли відповідна фаза розвитку рослин виявлена найповніше. Після будь-якої прогулянки за маршрутами екологічної стежини доцільно дати дітям завдання - намалювати побачене. Результати спостережень варто фіксувати в календарі природи і погоди. Потреба його ведення зумовлена своєрідністю пізнання закономірностей сезонних змін дошкільнятами. При цьому важливо навчити дітей встановлювати зв'язки між природними явищами. Сонце вище над горизонтом - день довший, на вулиці тепліше. Більше світла й тепла - все почало рости. Немає дощу, немає вологи - і тепле сонечко не допомагає життю рослин. Вітер із заходу приносить дощ, північний - похолодання, а південний - спеку й засуху. Поява на небі перистих хмар сигналізує про близьку зміну погоди. Щомісяця з дітьми обговорюють результати спостережень у природі та їх фіксацію у календарі. Екологічні або навчальні стежини є однією з перспективних форм пізнавальної роботи. Вони дають можливість дітям і дорослим розширити свої уявлення та поглибити знання про природу, побачити незвичайне в звичайному, спонукають до спілкування з природою. Природа — розумний і добрий вчитель, дбайливий лікар, цікавий співрозмовник. Тільки глибоке розуміння ролі природи в житті дитини допоможе педагогові не лише розв'язувати завдання екологічного виховання й ознайомлення з навколишнім, а й забезпечити оптимальний загальний розвиток дітей у дошкільному навчальному закладі. З цією метою в нашому дошкільному закладі було облаштовано екологічну стежину та створено її паспорт. Чим старші діти, тим більша кількість об’єктів спостереження охоплюється. Ділянки на стежині ми створювали поступово і постійно доповнюємо їх новими елементами. Ділянки на нашій екологічній стежині: · «Куточок саду»; · «Смачна ділянка»; · «Пташина їдальня»; · «Галявина відпочинку»; · «Привітні берізки»; · «Вічнозелена красуня»; · "Барвистий хоровод"; · " Калинонька";
Дуже важливо, що діти, йдучи екологічною стежиною, відчувають бажання зберегти рідну природу. |