Російський напад на Україну створив безпосередню та зростаючу загрозу нашому життю й добробуту. У таких вкрай важких і небезпечних умовах ми розпочинаємо 2023/2024 навчальний рік. Кожний із нас стійко переживає труднощі воєнного часу. А ще продовжує виконувати споконвічну гуманітарну місію: забезпечує навчання, виховання й розвиток дітей – найуразливішої категорії населення країни. Відповідно до Закону України «Про освіту», Концепції Нової української школи виховання є невід’ємною складовою освітнього процесу, є наскрізним процесом, охоплює усі сфери шкільного життя і має ґрунтуватися на цінностях.
Нові цивілізаційні виклики і небезпеки війни визначають наступні завдання й особливості організації виховного процесу в закладах загальної середньої освіти на новий навчальний рік: Пріоритет створення безпечних умов для учасників освітнього процесу. Забезпечення якості навчання і виховання учнів у дистанційній формі. Організація взаємодії класного керівника з батьками учнів. Підтримання зв’язку з учнями, які тимчасово переїхали за кордон чи в інші регіони України. Забезпечення адаптації учнів, які є внутрішньо переміщеними особами і прибули до закладу освіти.Інформаційна безпека учасників освітнього процесу. Виконання завдань національно-патріотичного виховання.
Пріоритет створення безпечних умов для учасників освітнього процесу. У закладі освіти важливо пояснювати учням і працівникам правила поводження під час повітряних тривог, евакуації, перебування в укритті. У разі ймовірних надзвичайних ситуацій, до дій школи важливо залучати батьків. Зокрема, до проведення евакуації, комунікації з учасниками освітнього процесу, контролю вмісту дитячого наплічника тощо. Школярі мають знати:• які заборони та обмеження діють під час воєнного стану;• що таке «тривожна валіза», як її зібрати, що туди покласти;• як діяти під час повітряних тривог (що робити, якщо сигнал застав удома / на вулиці / в магазині тощо);• як поводитися під час обстрілів;• що робити у випадку виявлення вибухонебезпечних предметів;• як надавати першу домедичну допомогу.
Забезпечення якості навчання і виховання учнів у дистанційній формі. Виховний процес у дистанційній формі – можливий! Найпоширеніші і найактуальніші сервіси і платформи для організації виховної роботи: Zoom, Google meet, Тrello, Canva, Learning Apps, Survio, Glogster , Projeqt … Корисним для використання є Google диск, на який можна завантажити документи, фото-, відео-матеріали. Посилання на папку з необхідною інформацією учні можуть використати у зручний для них час. Використання медіа ресурсів з метою навчання та виховання здобувачів освіти дозволяють розширити педагогічні можливості педагогів, значно покращити подання та засвоєння матеріалу.
Організація взаємодії класного керівника з батьками учнів. Проводьте години спілкування та батьківські збори у форматі тренінгів, спрямованих на стабілізацію психологічного та емоційного стану дітей, навчайте учнів і батьків прийомам, які допоможуть їм швидко опанувати себе у критичних ситуаціях (і, звісно, практикуйте їх самі!). До речі, не обов’язково відкладати тематичні вправи лише до годин спілкування, ви можете виконувати їх разом із учнями на початку чи наприкінці заняття:• https://osvitoria.media/opinions/ptsr-u-ditej-pid-chas-vijny-igry-tehniky-i-vpravy-proty-naprugy/ - посттравматичний стресовий розлад у дітей під час війни: ігри, техніки і вправи проти напруги• https://osvitoria.media/opinions/yak-znyzyty-stres-doroslomu-i-dytyni/ - як знизити стрес дорослим та дітям
Підтримання зв’язку з учнями, які тимчасово переїхали за кордон чи в інші регіони України. Найперше таких учнів та їх батьків варто запитати чи в безпеці вони, чи мають вони можливість продовжити навчання в рідній школі (дистанційно), чи планують продовжити навчання в найближчому закладі освіти регіону де наразі перебувають та чи планують повератитися в Україну. Забезпечення адаптації учнів, які є внутрішньо переміщеними особами і прибули до закладу освіти. Потрібно подбати про те, аби такі учні почували себе в новому колективі комфортно. Для розв'язання цього питання доречно залучити шкільного психолога та соціального педагога. Звісно, дуже важливо, аби діти з числа ВПО змогли потоваришувати з однокласниками, хоч як би вони не навчалися – онлайн чи офлайн. Контакт із однолітками в будь-якому випадку чинить позитивний вплив та допомагає оговтатися від стресу. Але не менш важливо провести правильну підготовчу роботу з класом, аби школярі зі свого боку теж допомогли новеньким. Пізнавальні онлайн-зустрічі для дітей: https://nus.org.ua/articles/piznavalni-onlajn-zustrichi-dlya-ditej-10-bereznya-2/
Інформаційна безпека учасників освітнього процесу. Ми живемо в умовах потужної інформаційної боротьби. Щодня, щогодини та щохвилини на нас впливає величезна кількість різноманітної інформації – тривожної, шкідливої, маніпулятивної, обнадійливої тощо. Кількість повідомлень, яку ми «перетравлюємо», незрівнянна ні з чим та зростає щодня. Наше завдання – критично сприймати будь-яку інформацію, що надходить. Більше того – маємо навчати цього наших дітей. Довіряймо тільки офіційним джерелам!
Виконання завдань національно-патріотичного виховання. У своїй діяльності з питань національно-патріотичного виховання керуємось наказом Міністерства освіти і науки України №527 від 06.06.2022 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України», зі змінами від 23.06.2022 № 586. З метою вшанування світлої пам’яті, громадянської відваги і самовідданості, сили духу, стійкості та героїчного подвигу воїнів, полеглих під час виконання бойових завдань із захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, мирних громадян, які загинули унаслідок збройної агресії російської федерації проти України щоденно о 9 годині 00 хвилин долучатись до загальнонаціональної хвилини мовчання.
Дистанційне виховне середовище:тематичні уроки, лекції, вебінари, круглі столи, конференції, марафони, флешмоби (#Ми_за_мир, #Волонтерсткий_виклик, #Подякуй_героям, #Сонце_миру), відеофлешмоб «З молитвою за Україну!», «Україно! Ми тобі обіцяємо …», челенджі («Скажи_війні_ні», «#ВСЕ_БУДЕ_ДОБРЕ», «#Дякую ЗСУ» (лікарям, волонтерам…), «#Не будь байдужим, «Умій підтримати тих, хто поряд з тобою», «Щоб не поширювати фейки», «#Не будь байдужим до сьогодення»), онлайн–студії («Марафон добрих справ»), конкурси малюнків на патріотичну тематику, онлайн-виставка дитячих малюнків «Коли закінчиться війна, то я…», написання мотиваційних листів-подяк ЗСУ, написання творчих бліц-есе «Війна та життєві цінності», конкурс відеороликів/відеокліпів на тему "В єдності до перемоги", фестиваль тематичних фото-колажів або хмари слів та популярні меми, он-лайн проекти для учнівського самоврядування («Твоя дорожня карта під час воєнного стану», «Твій психолог», «Створюємо лігу юного волонтера»), перегляд та обговорення роликів та фільмів.
Суттєвою допомогою в процесі дистанційної підтримки освітнього процесу під час карантину можуть стати фонди віртуальних інтернет-бібліотек:- www.nbuv.gov.ua – Національна бібліотека ім. В. І. Вернадського;- www.chl.kiev.ua/ – Національна бібліотека України для дітей;- http://www.nplu.org – веб-сайт Національної парламентської бібліотеки України;- https://old.uinp.gov.ua/ebooks електронні видання Українського інституту національної пам’яті;- https://osvitoria.media/experience/pryborkaty-strah-i-stres-5-krutyh-knyg-yaki-mozhna-chytaty-onlajn-bezkoshtovno/ - Приборкати страх і стрес: 5 крутих книг, які можна читати онлайн безкоштовно.
Для дієвої організації виховного процесу в умовах дистанційної роботи закладам освіти варто використовувати свої офіційні сайти, створивши окремий розділ, наприклад: «Виховання в умовах ризиків війни», «Важливі події під час воєнного стану», «Цікаві зустрічі в режимі On. Line» тощо. Орієнтовна тематика для спілкування: «Цікава справа-надійний запобіжник тривоги і депресії», «Як уникнути поганого настрою», «ЗМІ і психіка дітей», «Поради щодо зберігання спокою», «Перебування в соцмережах дітей: позитиви і ризики: фейки та перевірка фактів», «Як зробити Дім Радості дітей та батьків–корисні поради», «Як важливо навчитися опановувати себе та керувати своїми емоціями», «Як не піддатися загальній паніці», «Як не перетворити дім на пастку для батьків та дітей – корисні поради» та інші («10 золотих цитат В. Сухомлинського про школу та виховання»: https://naurok.com.ua/post/10-zolotih-citat-v-suhomlinskogo-pro-shkolu-ta-vihovannya , сайт для дітей та батьків: для виховання та розвитку дітей http://www.soroka-vorona.info ).
Індивідуальна форма виховної роботи – проведення бесід в телефонному та онлайн-режимі з конкретного приводу не лише з учнями, а й їх батьками. Консультування батьків - індивідуальне, групове (онлайн, Skype, в телефонному режимі). Орієнтовна тематика консультацій: «Яким чином поліпшити соціальну ізоляцію?», «Ненав’язливі поради дітям під час воєнного стану», «Яким чином цікаво організувати спільне дозвілля?» , «Як розмовляти з дітьми про війну?» та інші.
Чого найбільше потребують наші діти? Усебічної підтримки і розуміння – ось чого найбільше потребують сьогодні наші учні. Нашої з вами впевненості у тому, що ми завжди будемо разом із дітьми і зможемо захистити їх. Нашої стійкості навіть у важкі часи невизначеності і небезпеки. Виховна робота завжди була невід’ємною складовою освітнього процесу, а зараз, в умовах військової агресії рф проти України, її важливість складно переоцінити. Усе, що відбувається зараз – виклик для школи, для вчителів та учнів. У цей час важких випробувань ми стали на захист України разом! Ми зараз усі по один бік. Наші серця б’ються в унісон. І кожен з нас по своєму долучається до творення величної перемоги, перемоги українського народу!