«Організація виховного процесу учнів під час дистанційної освіти в умовах воєнного стану»
Панкратова Людмила Павлівна
вчитель початкових класів, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії,
Комунального закладу "Кам'яноярузький ліцей" Чугуївської міської ради Харківської області
Організація освітнього процесу у воєнний час – це новий виклик для усіх класних керівників. Зрозуміло, що найбільш оптимальна та безпечна форма організації виховного процесу в умовах воєнного стану – дистанційна. Вибір платформи, графік прямих трансляцій, формат завдань – усе це не просто елементи, а система, яка добре працює, якщо продумана наперед. Поведінка учнів та здатність керувати своїми емоціями змінилася. Стрес, в якому перебувають всі жителі України, а наші діти особливо вразливі, може впливати на увагу, пам’ять, на вчинки.
Завдання класного керівника допомогти учням та їх батькам побачити ці зміни та подолати з найменшими втратами для здоров’я.
Я пропоную до розгляду мій особистий блог:
http://pankratovaluda19.blogspot.com в якому прослідковується методика поєднання виховання з навчальним процесом під час дистанційної роботи з дітьми в період воєнного стану. Виховна робота у блозі починається з цікавого привітання та корисних порад. Впродовж всіх уроків застосовую різні малюнки та гіфи для того , щоб дитина у гарному настрої виконувала завдання та зосереджувалася на позитиві. Я працюю над тим, щоб учні мали змогу адаптуватися у цей складний час, змогли відволікатися від поганих новин та за допомогою цікавих виховних заходів змогли реалізувати свої можливості і навчитись повноцінно жити, почуватися щасливими, потрібними іншим.
Наше суспільство живе в умовах воєнного стану. Сум, біль, страх оточують дітей та їх батьків. Але я не зупиняюся та продовжую вчити дітей протистояти злу, утверджуючи життя добром, любов’ю, розумом, вірою. Тому працюю над темою: «Морально-етичне виховання особистості через збагачення духовного світу дитини в умовах дистанційного навчання в період воєнного стану.»
Моя мета на цей час є такою:
1.Подбати про психологічний та емоційний стан дитини.
2.Навчити виконувати правила поведінки в умовах воєнного стану (під час повітряних тривог, поводження з вибухонебезпечними предметами, перша медична допомога тощо);.
3.Розвивати критичне мислення та медіаграмотність.
4.Національно-патріотичне виховання.
Під час дистанційного навчання створюю відео та презентації виховних заходів, які розміщую у блозі, для того, щоб учні змогли спілкуватися (заочно) на відстані, знаходячись вдома. Постійно проводжу онлайн-зустрічі, які забезпечують пряме спілкування безпосередньо з дітьми.
Особливу увагу приділяю темі безпеки, адже важливо свідомо дотримуватись порад фахівців, щоб убезпечити своє життя. Проводжу ранкові зустрічі, в яких даю корисні поради за темами: « Увага! Повітряна тривога!», « Мінна безпека» , «Що таке «тривожна валіза», « Пес Патрон вчить дітей , як уберегтися від мін та снарядів» та інші поради. Пропоную цікаві фізичні вправи, руханки, які сприяють зниженню психологічного стану дитини, підіймають настрій. Діти з задоволенням їх виконують на онлайн-зустрічах. Бачу, як у дітей з’являється усмішка на обличчях, як діти радіють кожній хвилині бути разом, у колі однокласників : "Мій дружний 2 клас"
Звертаю увагу дітей на інтелектуальний розвиток, пропоную замислитись над необхідністю отримання наукових знань для нормального життя в сучасному світі. Залучаю дітей до участі у конкурсах, олімпіадах, які розміщені на українському освітньому онлайн-порталі для вчителів «На Урок». Учні отримали сертифікати та дипломи І, ІІ та ІІІ ступеня:
1.Всеукраїнський конкурс «Захисники та захисниці України»,
2. Олімпіада з української мови та літератури та Всеукраїнський інтернет-конкурс «Мова моєї країни».
3.Всеукраїнський інтернет-конкурс «Подорож на Південний полюс».
Цього надскладного року, організаційний комітет Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру» зміг провести конкурс в режимі онлайн. Мої другокласники долучилися до проходження конкурсу та отримали часточку математичної краси та культури. Це вже є особиста перемога, яка допомогла стати моїм учням впевнішими, кмітливими та винахідливими. Сертифікати учасників: « Міжнародного математичного конкурс «Кенгуру».
За допомогою онлайн-зустрічі «Тварини - брати наші менші. Бережімо їх!" намагалася пробудити в дитини бажання бути моральною, формування у неї свідомої дисципліни і культури поведінки. Кожен учень з задоволенням показав турботу до своїх домашніх тварин:«Всеукраїнський урок доброти », де які учні прихистили безхатніх тварин та надають їм допомогу.
Формую у дитини усвідомлену приналежність до колективу, розуміння його ролі в житті людини, вміння поєднувати особисті і громадські інтереси, вчу дітей робити, щось для іншої людини від щирого серця, без очікувань та особистої вигоди .Звертаю увагу, що найціннішим результатом цього є те , що ці добрі справи приносять користь та радість не тільки одержувачу, але й тому , хто робить ці вчинки та дії. Онлайн-спілкування відбулося на тему «День спонтанного прояву доброти.».
Створюю умови, у яких учень обов’язково сам проявить ініціативу і самостійність, буде відповідальним, щирим та відвертим в реальних життєвих ситуаціях. Вчу школярів довіряти лише офіційним джерелам та завжди перепровіряти інформацію, особливо перш ніж поширювати її. Використовую активні і нестандартні форми діяльності класу, що відповідають інтересам і можливостям учнів. Була проведена інтелектуальна гра " Розумники і розумниці", у якій діти почували себе спокійними, зосередженними і у кінці гри усі отримали нагороди, що викликало у дітей радість та задоволення, яке необхідне у цей час. Школярам запропонувала взяти участь у онлайн-зустрічі "Мрії про зиму й сніжок " та у обласному флешмобі " Нас єднають думи Кобзаря!". Провели онлайн - свято українських пісень "З Україною в серці", за бажанням, дитина співала пісню Кабанчук Валерія " Незламна"та у відкритому доступі групи у Viber демонструвала свої здібності. Всі заходи проводила з метою розкриття потенціалу обдарованої молоді та популяризації української класичної та сучасної поезії.
Учні разом з батьками підтримали ініціативу Чугуївської міської ради та долучилися до важливої акції «Окопна свічка для захисника України». Майже, кожну бляшанку діти прикрасили патріотичними гаслами та наліпками, а ще передали нашим героїчним захисникам свої малюнки.
Особливу увагу приділяю тісному контакту з батьками, найкраща ранкова зустріч : " В обіймах мами та бабусі!" . Сприяю організації спільного проведення вільного часу дітей і батьків: виготовлення поробки:" Мама, тато , я! Ось і квітка чарівна!", " Будинок моєї мрії!".Діти , як ніколи потребують підтримки дорослих. Сім'я грає велику роль в особистісному розвитку, становлені характеру та поведінки дитини. Їм потрібна наша впевненість у тому, що все буде добре, наша стійкість та віра в перемогу навіть у важкі часи невизначеності.
Спілкування з батьками має велике значення для виховання морально- етичних принципів поведінки у дитини, я використовую такі форми роботи:
1. Онлайн-анкети, онлайн-бесіди з учнями та батьками під час яких, з’ясовую, яка атмосфера у сім’ї, хто оточує учня та від кого отримує допомогу під час дистанційного навчання. Чи взагалі потребує родина матеріальної або психологічної підтримки.
2. Онлайн-допомога батькам «Питання- відповідь»- спілкування у Viber).
3. Захист інтересів і прав дитини в деяких сім'ях (онлайн-бесіда з учнями у Viber « Один вдома?», « Мені страшно»», « Я ні кому не потрібен.»)
Немає у нас нічого дорожчого за дітей, і немає більш важливої справи на землі ніж виростити людину добру, здорову та щасливу.
Дитина щаслива, якщо її люблять, розуміють та цінують.
Список використаних джерел:
1.Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України та Заходи щодо її реалізації до 2025 року.
2.Лист МОН від 29 березня 2022 року «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»
3.Власна друкована робота на українському освітньому онлайн-порталі для вчителів «На Урок» «Методична скринька».