Розробка уроку містить матеріали які допоможуть вчителю у школярів розвивати вміння аналізувати і порівнювати інформацію ,продовжувати розкривати місце біології серед інших наук, її значення в житті людини; самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, роботі в групах; проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;
Тема:Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. Різноманітність організмів: Рослини, Тварини,Гриби, Бактерії.
Мета: формування ключових компетенцій; природничо-наукової - продовжувати розкривати місце біології серед інших наук, її значення в житті людини; вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, роботі в групах; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; предметних компетенцій: : дати поняття «організм», «орган» та «система органів», порівнюючи організми тварини та рослини; визначити їх схожість відмінність; дати класифікацію систем органів відповідно до функцій, які вони виконують. розширити знання учнів про живу природу, клітинну будову організмів, властивості живого, різноманітність організмів – тварини, рослини, гриби, бактерії. ( Слайд 2)
Опорні поняття і терміни: живе і неживе, ріст, дихання, живлення, поділ і відтворення собі подібних, рослина, тварина, гриби, бактерії, органи рослин, органи тварин, клітина, мікроскоп.
Обладнання: таблиці «Зовнішня будова рослини», «Зовнішня будо тварини», малюнки, фотографії , гербарні зразки організмів, мікроскоп, мікропрепарати лусочки цибулі, фотографії, слайди.
Тип тріади: формувальна.
План - схема заняття (Слайд 3)
І - ІІ мініади
І. Організаційний етап 2 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь. 15 хв
ІІІ Мотивація діяльності, сповіщення теми, завдань 3 хв.
ІV Отримання нових знань. Розповідь учителя, заповнення таблиць,
робота в групах і парах 40 хв
ІІІ мініада
V. Виконання тренувальних вправ. Робота із живими об’єктами чи фотографіями 26 хв.
VІ Підсумок вивченого. 2 хв
VІІ Домашнє завдання 1 хв VІІІ Рефлексія 1 хв
Хід заняття
І - ІІ мініади
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.
Гра « Ознаки живого і неживого» . (Слайд 4)
Ситуація: Ви зайшли у кімнату і побачили, що ваш улюбленець котик Мурко лежить на дивані у дивній позі. Як дізнатися: Чи він живий чи ні? Які ознаки живого?
Можливі відповіді: (Слайд 5)
Робота на дошці 2 -3 учні. Заповнення таблиці
Ознаки |
Живий організм |
Неживі тіла |
Дихання |
+ |
_ |
виділення |
+ |
_ |
подразливість |
+ |
_ |
розвиток |
+ |
_ |
форма |
+ |
+ |
Розмноження |
+ |
_ |
ріст |
+ |
_ |
Маса |
+ |
+ |
рух |
+ |
_ |
Розміри |
+ |
+ |
Живлення |
+ |
_ |
обєм |
+ |
+ |
Густина, щільність |
+ |
+ |
Аналіз і (при потребі) доповнення відповідей учнів.
ІІ. Мотивація діяльності, сповіщення завдань , актуалізація знань
Гра «Хто швидше». (Слайд 6)
Слово вчителя: Прочитавши шифрограму, ви зможете відповісти на питання,
що ми будемо вивчати на даному занятті.
ц |
к |
ц |
у |
у |
ц |
о |
л |
і |
р |
о |
р |
т |
и |
в |
а |
в |
а |
п |
н |
о |
а |
о |
п |
Відповідь: клітина. Літери один раз зустрічаються у строчках завдання
Повідомлення учням мети заняття:
1) клітинна будова організмів;
2) властивості організмів.
3) різноманітність організмів.
Учитель. Організм і система. Два знайомих слова Невже організм — це система? Система складається з частин, пов'язаних між собою. Межі систем дозволяють їй зберігати свою внутрішню будову. Система є стійкою до впливів, але сильні або тривалі впливи руйнують її.
ІІІ Отримання нових знань .
1. Ознаки живого. Поняття про організми.
Дихання виділення подразливість розвиток
рух живлення розмноження ріст
Живий організм
Організми – тіла живої природи, які живляться, дихають, ростуть, розмножуються, реагують на зовнішні подразнення. (Слайд 7)
2. Робота в групахз підручником: Вивчення окремої ознаки живого.
Вивчення окремої ознаки живого.
Група “Статисти” - Розмноження
Група “Агрономи і зоотехніки” – Ріст і розвиток
Група “Кухарі і ресторатори” – Живлення
Група “Фізкультурники” – Подразливість і рух
Звіт одного із членів групи перед класом, наведення прикладів. (Слайд 8)
3. Робота в парах.
Розминка – ознаки живого. Пояснення термінів. (Слайд 9)
4. Клітинна будова. Формування загального уявлення про клітинну будову рослин передбачає такі етапи заняття:
І.) Стисла розповідь учителя про необхідність і способи вивчення внутрішньої будови органів рослин і тварин. Демонстрація збільшувальних приладів (лупи й мікроскопа). (Слайд 10)
Лабораторний експеримент. Розгляд готових препаратів клітин лусочки цибулі в мікроскоп.
II.) Стисла розповідь учителя про живі організми, їх властивості та різноманітність. Одноклітинні та багатоклітинні організми. (Слайд 11)
1. Різноманітність організмів(Слайд 12)
Разом з неживими тілами в природі є велика група живих тіл — організмів. До них відносяться бактерії, гриби, тварини, рослини. Вони складають органічний світ нашої планети. Всі організми пов'язані між собою. Організми мають клітинну будову. Одні з них — одноклітинні, інші - багатоклітинні (за кількістю видів таких більшість). Багатоклітинний організм складається з клітин, які виконують різні функції.
(Робота в зошитах. У зошитах учні розподіляють організми по цих двох групах (представники одноклітинних . та багатоклітинних організмів.) (Слайд 13)
Організм |
Багатоклітинний |
Одноклітинний |
Людина |
|
|
Кінь |
|
|
Жито |
|
|
Дуб |
|
|
Червяк |
|
|
Комар |
|
|
Бактерія |
|
|
Тигр |
|
|
Ромашка |
|
|
Гриб |
|
|
амеба |
|
|
2. Особливості будови рослин і тварин
Рослини мають надземні та підземні частини. Надземна частина складається з таких органів: листки, стебла, квітки, плід. Підземна частина — корінь. Кожний орган виконує певні функції.
Корінь — осьовий орган; він закріпляє рослину у ґрунті (опорна функція), поглинає з ґрунту воду та мінеральні речовини (поглинаюча функція) та проводить їх у стебло, відкладає поживні речовини про запас (запасаюча функція). Рослина може пересуватися тільки на стадії насіння чи спори.
Стебло — також осьовий орган. Воно несе листки, піднімаючи їх до світла, а також квітки й плоди, є для них опорою (опорна функція). По стеблу з кореня в листки рухаються вода та мінеральні речовини, поживні речовини, які утворюються в процесі фотосинтезу, відають униз, з листків у корінь (провідна функція). У стеблі часто вкладаються про запас поживні речовини.
Листок — бічний орган рослин. Листки виконують дві важливі функції — фотосинтезу та випаровування води. Квітка — бічний орган рослини, який виконує тільки єдину функцію - розмноження. (Слайд 14)
Тіло тварини складається з таких частин: тулуб, кінцівки, голова,хвіст. Кожна частина складається з багатьох органів, які мають дуже специфічні функції. Протягом усього життя тварина залишається рухливою. (Слайд 15)
3. Системи органів(Слайд 16)Рослини не мають систем органів, замість цього в них є тканин які успішно виконують усі функції.
Тварини мають системи органів. Основні: опорно-рухова, травна, дихальна, вивідна, нервова, кровоносна, ендокринна, статева.
Будову системи розглянемо на прикладі травної системи. Траві система починається в ротовому отворі, ротовою порожниною. Далі. їжа потрапляє до глотки, стравоходу, шлунка, кишечника. Закінчується анальним отвором. Кінцевим результатом цього процесу є багато корисних та поживних речовин, які потраплять до організму. (Слайд 17 – 18 - 19)
4. Вегетативні та генеративні органи
Всі органи, які забезпечують процеси життєдіяльності, ріст і розвиток організму, називають вегетативними. Рослини — корінь, листки, стебло. Тварини — системи органів: опорно-рухова, травна, дихальна, вивідна, нервова, кровоносна, ендокринна.
Органи, які забезпечують процес розмноження, називаються генеративними. Рослини — квітка, плід, насіння. Тварини — статева система.
5. Різноманітність організмів. Рослини. Тварини. Гриби. Бактерії
(Слайд 20)
(У зошитах учні ділять сторінку на 4 частини (одна — Рослини, друга — Тварини, третя – Гриби і четверта - Бактерії) та заносять всі ознаки, про які розповідає вчитель.)
Орган |
Рослини |
Гриби |
Тварини |
бактерії |
Одноклітинні |
|
|
|
|
Багатоклітинні |
|
|
|
|
дерева |
|
|
|
|
Кущі |
|
|
|
|
Трави |
|
|
|
|
Багаторічні |
|
|
|
|
Однорічні |
|
|
|
|
Теплокровні |
|
|
|
|
Холоднокровні |
|
|
|
|
Живлення самостійно виробленими речовинами |
|
|
|
|
Живлення готовими органічними речовинами |
|
|
|
|
Рух |
|
|
|
|
Органи чуття |
|
|
|
|
Наявність хлорофілу |
|
|
|
|
V. Закріплення нових знань та вмінь учнів
а) Робота в кутку живої природи з живими об’єктами або з гербарними зразками чи фотографіями. (Слайд 21)
1. Розгляньте кожну квіткову рослину, яку запропонував учитель, знайдіть їхні назви.
2. Знайдіть корінь, пагін. На пагоні знайдіть стебло, листки, бруньку, квітки і плоди.
3 Порівняйте органи рослин: корінь, листки, стебла, бруньки, квітки, плоди. Знайдіть загальне та відмінне.
4 Намалюйте схематичну будову однієї із запропонованих рослин. Позначте її органи.
б). Гра «Розселіть по квартирах.» (Слайд 22)
Розгляньте оточуючий живий світ чи фотографії. Виділіть групи Грибів, Бактерій, Рослин і Тварин, які зустрілися вам під час роботи. Їх назви.
VI Підсумок уроку(Слайд 23)
VII- Домашнє завдання(Слайд 24)
Опрацювати відповідний текст підручника.
Створити міні – проект «Бактерії корисні та шкідливі», чи «Тварини минулого» (за вибором).
VIIІ Рефлексія (Слайд 25)