Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. Різноманітність організмів: Рослини, Тварини,Гриби, Бактерії.

Про матеріал

Розробка уроку містить матеріали які допоможуть вчителю у школярів розвивати вміння аналізувати і порівнювати інформацію ,продовжувати розкривати місце біології серед інших наук, її значення в житті людини; самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, роботі в групах; проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;

Перегляд файлу

Тема:Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. Різноманітність організмів: Рослини, Тварини,Гриби, Бактерії.

Мета: формування ключових компетенцій; природничо-наукової -  продовжувати розкривати місце біології серед інших наук, її значення в житті людини; вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, роботі в групах; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;  предметних компетенцій: : дати поняття «організм», «орган» та «система органів», порівнюючи організми тварини та рослини; визначити їх схожість відмінність; дати класифікацію систем органів відповідно до функцій, які вони виконують. розширити знання учнів про живу природу, клітинну будову організмів, властивості живого, різноманітність організмів – тварини, рослини, гриби, бактерії. ( Слайд 2)

Опорні поняття і терміни: живе і неживе, ріст, дихання, живлення, поділ і відтворення собі подібних, рослина, тварина, гриби, бактерії, органи рослин, органи тварин,  клітина, мікроскоп.

Обладнання: таблиці «Зовнішня будова рослини», «Зовнішня будо тварини», малюнки, фотографії , гербарні зразки організмів, мікроскоп, мікропрепарати лусочки цибулі, фотографії, слайди.

Тип тріади: формувальна.

План - схема заняття (Слайд 3)

І - ІІ   мініади

 І. Організаційний етап           2 хв.

ІІ.  Актуалізація опорних знань та вмінь.                                                      15 хв

ІІІ Мотивація діяльності, сповіщення теми, завдань          3 хв.

ІV Отримання нових знань. Розповідь учителя, заповнення таблиць,

робота в групах і парах                                                                                    40 хв 

ІІІ мініада

V. Виконання тренувальних вправ. Робота із живими об’єктами чи фотографіями                                                                                                   26 хв.                                      

VІ Підсумок вивченого.                                                                                     2 хв

VІІ Домашнє завдання                                                                                   1 хв   VІІІ Рефлексія                                                                                                     1 хв

Хід заняття

І - ІІ мініади

І. Організаційний етап.

ІІ.  Актуалізація опорних знань та вмінь. 

Гра « Ознаки живого і неживого» . (Слайд 4)

Ситуація: Ви зайшли у кімнату і побачили, що ваш улюбленець котик Мурко лежить на дивані у дивній позі. Як дізнатися: Чи він живий чи ні? Які ознаки живого?

Можливі відповіді: (Слайд 5)

  1. Уважно подивитися – чи котик дихає?
  2. Чи ворушиться його животик і груди?
  3. Доторкнутися – якщо реагує на дотик, то живий.
  4. Легенько штовхнути – якщо встане і побіжить, то живий.
  5. Дати під ніс щось смачненьке – якщо відкриє очі, то живий.
  6. Ляснути голосно в долоні – звук збудить котика, якщо він спить.

Робота на дошці 2 -3 учні. Заповнення таблиці

Ознаки

Живий організм

Неживі тіла

Дихання                                                

+

_

виділення

+

_

подразливість

+

_

розвиток

+

_

форма

+

+

Розмноження

+

_

ріст

+

_

Маса

+

+

рух

+

_

Розміри

+

+

Живлення

+

_

обєм

+

+

Густина, щільність

+

+

Аналіз і (при потребі)  доповнення відповідей учнів.

ІІ.  Мотивація діяльності, сповіщення завдань , актуалізація знань

Гра «Хто швидше». (Слайд 6)

Слово вчителя: Прочитавши шифрограму, ви зможете відповісти на питання,

що ми будемо вивчати на даному занятті.

ц

к

ц

у

у

ц

о

л

і

р

о

р

т

и

в

а

в

а

п

н

о

а

о

п

Відповідь: клітина. Літери один раз зустрічаються у строчках завдання

Повідомлення учням мети заняття:

1) клітинна будова організмів;

2) властивості організмів.

3) різноманітність організмів.

Учитель. Організм і система. Два знайомих слова Невже організм — це система? Система складається з частин, пов'язаних між собою. Межі систем дозволяють їй зберігати свою внутрішню будову. Система є стійкою до впливів, але сильні або тривалі впливи руйнують її.

ІІІ Отримання нових знань .

1. Ознаки живого. Поняття про організми.                                                                           

         Дихання         виділення             подразливість                            розвиток

 

 

рух           живлення                               розмноження                 ріст  

 

 

 

 

                                           Живий організм

Організми – тіла живої природи, які живляться, дихають, ростуть, розмножуються, реагують на зовнішні подразнення. (Слайд 7)

 

2. Робота  в групахз підручником: Вивчення окремої ознаки живого.

Вивчення окремої ознаки живого.

Група “Статисти”  - Розмноження

Група “Агрономи і зоотехніки” – Ріст і розвиток

Група “Кухарі і ресторатори” – Живлення

Група “Фізкультурники” – Подразливість і рух

Звіт одного із членів групи перед класом, наведення прикладів. (Слайд 8)

3. Робота в парах.

Розминка – ознаки живого. Пояснення термінів. (Слайд 9)

 4. Клітинна будова. Формування загального уявлення про клітинну будову рослин пе­редбачає такі етапи заняття:

І.) Стисла розповідь учителя про необхідність і способи вивчення вну­трішньої будови органів рослин і тварин. Демонстрація збільшувальних при­ладів (лупи й мікроскопа).  (Слайд 10)

Лабораторний експеримент. Розгляд готових препаратів клітин лусочки цибулі в мікроскоп.

II.)  Стисла розповідь учителя про живі організми, їх властивості та різноманітність. Одноклітинні та багатоклітинні організми. (Слайд 11)

1. Різноманітність організмів(Слайд 12)

Разом з неживими тілами в природі є велика група живих тіл — організмів. До них відносяться бактерії, гриби, тварини, рослини. Вони складають органічний світ нашої планети. Всі організми пов'язані між собою. Організми мають клітинну будову. Одні з них — одноклітинні, інші -  багатоклітинні (за кількістю видів таких більшість). Багато­клітинний організм складається з клітин, які виконують різні функції.

(Робота в зошитах. У зошитах учні розподіляють організми по цих двох групах (представники одноклітинних . та багатоклітинних організмів.) (Слайд 13)

 

Організм

Багатоклітинний

Одноклітинний

Людина

 

 

Кінь

 

 

Жито

 

 

Дуб

 

 

Червяк

 

 

Комар

 

 

Бактерія

 

 

Тигр

 

 

Ромашка

 

 

Гриб

 

 

амеба

 

 

 

2. Особливості будови рослин і тварин

Рослини мають надземні та підземні частини. Надземна частина складається з таких органів: листки, стебла, квітки, плід. Підземна части­на — корінь. Кожний орган виконує певні функції.

Корінь — осьовий орган; він закріпляє рослину у ґрунті (опорна функція), поглинає з ґрунту воду та мінеральні речовини (поглинаюча функція) та проводить їх у стебло, відкладає поживні речовини про запас (запасаюча функція). Рослина може пересуватися тільки на стадії насіння чи спори.

Стебло — також осьовий орган. Воно несе листки, піднімаючи їх до світла, а також квітки й плоди, є для них опорою (опорна функція). По  стеблу з кореня в листки рухаються вода та мінеральні речовини, поживні речовини, які утворюються в процесі фотосинтезу, від­ають униз, з листків у корінь (провідна функція). У стеблі часто вкладаються про запас поживні речовини.

Листок — бічний орган рослин. Листки виконують дві важливі функції — фотосинтезу та випаровування води. Квітка — бічний орган рослини, який виконує тільки єдину функцію - розмноження. (Слайд 14)

Тіло тварини складається з таких частин: тулуб, кінцівки, голова,хвіст. Кожна частина складається з багатьох органів, які мають дуже  специфічні функції. Протягом усього життя тварина залишається рухливою. (Слайд 15)

3. Системи органів(Слайд 16)Рослини не мають систем органів, замість цього в них є тканин які успішно виконують усі функції.                                                  

Тварини мають системи органів. Основні: опорно-рухова, травна, дихальна, вивідна, нервова, кровоносна, ендокринна, статева.        

Будову системи розглянемо на прикладі травної системи. Траві система починається в ротовому отворі, ротовою порожниною. Далі. їжа потрапляє до глотки, стравоходу, шлунка, кишечника. Закінчується анальним отвором. Кінцевим результатом цього процесу є багато корисних та поживних речовин, які потраплять до організму. (Слайд 17 – 18 - 19)

4. Вегетативні та генеративні органи                                                   

Всі органи, які забезпечують процеси життєдіяльності, ріст і розвиток організму, називають вегетативними. Рослини — корінь, листки, стебло. Тварини — системи органів: опорно-рухова, травна, дихальна, вивідна, нервова, кровоносна, ендокринна.                                        

Органи, які забезпечують процес розмноження, називаються генеративними. Рослини — квітка, плід, насіння. Тварини — статева система.

5. Різноманітність організмів. Рослини. Тварини. Гриби. Бактерії

 (Слайд 20)

(У зошитах учні ділять сторінку на 4 частини (одна — Рослини, друга — Тварини, третя – Гриби і четверта  - Бактерії) та заносять всі ознаки, про які розповідає вчитель.)

Орган

Рослини

Гриби

Тварини

бактерії

Одноклітинні

 

 

 

 

Багатоклітинні

 

 

 

 

дерева

 

 

 

 

Кущі

 

 

 

 

Трави

 

 

 

 

Багаторічні

 

 

 

 

Однорічні

 

 

 

 

Теплокровні

 

 

 

 

Холоднокровні

 

 

 

 

Живлення самостійно виробленими речовинами

 

 

 

 

Живлення готовими органічними речовинами

 

 

 

 

Рух

 

 

 

 

Органи чуття

 

 

 

 

Наявність хлорофілу

 

 

 

 

 

V. Закріплення нових знань та вмінь учнів

а) Робота в кутку живої природи з живими обєктами або з гербарними зразками чи фотографіями. (Слайд 21)

1.  Розгляньте кожну квіткову рослину, яку запропонував учитель, знайдіть їхні назви.

2.  Знайдіть корінь, пагін. На пагоні знайдіть стебло, листки, бруньку, квітки і плоди.

3   Порівняйте  органи рослин: корінь, листки, стебла, бруньки, квітки, плоди. Знайдіть загальне та відмінне.

4  Намалюйте схематичну будову однієї із запропонованих рослин. Позначте її органи.

б). Гра «Розселіть по квартирах.» (Слайд 22)

Розгляньте оточуючий живий світ чи фотографії. Виділіть групи Грибів, Бактерій, Рослин і Тварин, які зустрілися вам під час роботи. Їх назви.

VI Підсумок уроку(Слайд 23)

  • Всі організми побудовані із клітин.
  • Рослина і тварини — система, всі частини якої взаємозв'язані.
  • Основні орга­ни рослини — корінь, стебло, листки, квітки, плоди.
  • Основні органи тварин  — серце, мозок, матка, яйцеклад, скелет та інші.
  • Живі організми об’єднані в царства – Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії.

VII- Домашнє завдання(Слайд 24)

Опрацювати відповідний текст підручника.

Створити міні – проект «Бактерії корисні та шкідливі», чи «Тварини минулого» (за вибором).

VIIІ Рефлексія (Слайд 25)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
15 липня 2018
Переглядів
2740
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку