Урок-дослідження "Вода в природі.Властивості води."

Про матеріал

Уточнити знання дітей про значення води в природі та житті людини; про стан і властивості води; розвивати логічне мислення,вчити міркувати на запропоновану тему;виховувати любов до природи,бережне ставлення до води.

Формувати вміння підбирати потрібну літературу до теми,вчити фантазувати; збагачувати мову учнів новими словами, фразеологізмами; виховувати довільну увагу, культуру слухання і мовлення;виховувати інтерес до слова,уміння точно передавати думку.

Формувати уміння розв'язувати прості та складні задачі,пов'язані за змістом тематики даного матеріалу, формувати обчислювальні навички,сприяти розвитку логічного мислення,розвивати математичне мовлення.

Перегляд файлу

Інтегрований урок-дослідження(природознавство,українська мова,математика)

Мета:

Природознавство.

Уточнити знання дітей про значення води в природі та житті людини; про стан і властивості води; розвивати логічне мислення,вчити міркувати на запропоновану тему;виховувати любов до природи,бережне ставлення до води.                             

Українська мова

Формувати вміння підбирати потрібну літературу до теми,вчити фантазувати; збагачувати мову учнів новими словами, фразеологізмами; виховувати довільну увагу, культуру слухання і мовлення;виховувати інтерес до слова,уміння точно передавати думку.

Математика.

Формувати уміння розв’язувати прості та складні задачі,пов’язані за змістом тематики даного матеріалу, формувати обчислювальні навички,сприяти розвитку логічного мислення,розвивати математичне мовлення.

Обладнання.

Глобус,презентація,проектор,аудіозапис(шум моря,річки,дощу,кипіння води), аркуші ксерокопій із завданням та пізнавальним  матеріалом  до теми; необхідні предмети для дослідницької роботи.

Тип уроку:засвоєння нових знань; урок-дослідження.

 

             Хід уроку

І.Організаційний момент

1. Хвилинка спостережень. (сл.)                                                                                                                     Як годиться для початку

Все повторимо спочатку. 
            Вправа «Погода»

  • Яка пора року надворі?
  • Чому цей місяць має таку назву - жовтень?
  • Яка сьогодні погода ?Чи є опади? Вітер?
  • Як змінилась погода за тиждень?

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання за тестами з теми « Повітря»

У кожного учня тести:

1.Повітря –це:

а) рідке тіло

б) тверде тіло

(в) газоподібне тіло

2. Повітря –це:

а) жива природа

б) нежива природа

3.Повітря знаходиться:

а) навколо нас

(б) в грунті, воді, навколо нас

в) в пустих порожнинах

4. Шар повітря навколо Землі називають:

а) атмосферою

б) гідросферою

в) літосферою

5.Познач правильне твердження:

а) повітря має запах

б) повітря не має запаху

в)повітря прозоре, безбарвне, не має запаху

6.На зиму у птахів та звірів відростає густа шерсть та пух,і пташки та звірі не замерзають у холодну погоду тому, що:

а) хутро і пух виділяє тепло

б) у хутрі та пусі багато повітря і воно зберігає тепло

в) у хутрі збирається повітря

Взаємоперевірка

Правильні відповіді: 1- в, 2- б, 3-а, б, в, 4- а, 5- в , 6- б

Оцінювання :                                                                                                                     Без помилок — 11 б.

1 помилка — 9 б.

2 помилки — 7 б.

3 помилки — 5 б.

4 помилки — 3 б.

5 помилок — 1 б

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

- Сьогодні у нас незвичайний урок. На ньому ми дізнаємось багато нового,цікавого,будемо проводити досліди, робити висновки, розв’язувати задачі та багато іншого. А про тему уроку ви зможете здогадатися,коли прослухаєте звуки природи(шум моря,річки,дощу.кипить вода).

-Шум чого ми чули?(Води)

-До якої природи належить вода?

-Сьогодні до нас на урок завітав гість.А хто такий ви дізнаєтесь з вірша.

- Капітошка я веселий,

Хоч не маю я оселі,

Та виріс я на хмаринці,

Дощик я ношу в торбинці.

І сьогодні на урок

Я прийшов, звичайно, в срок.

Розкажу про чарівничку,

Мою родичку водичку.

- Хто це, дітки, завітав до нас на урок? 

-Хто він такий?(Краплинка води).

-.Звідки він до нас потрапив?

-Чи здогадались ви про назву теми уроку ? (Вода в природі.Властивості води.)(Сл.)

-Чи знаєте ви,що у світі найсильніше? Виявляється – вода!

ІV,Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

Перше завдання Капітошки – природознавче,дізнатися про властивості води.

1. Виступ ,,журналістівʺ

- Більшу частину поверхні Землі займає вода. Вона знаходиться в океанах і морях, річках і озерах, під землею.(СЛ.    )

-Більшу частину нашого тіла становить вода,значить вона потрібна людям. (СЛ.   )

 -Велике значення має вода для рослин і  тварин. Для деяких з них, наприклад, риб -вода, крім усього, є єдиним місцем  для життя.(СЛ.  )

  -Рослини,тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно оновлювати її запаси  в організмі.

  -А як ще людина використовує воду?

Слайд викор води

 

Ось подивіться на карту світу.(Сл.) Скільки на ньому синього і блакитного кольору. А якщо  швидко  покрутити глобус,то  він увесь здається голубим. Нашу Землю так і називають – голуба  планета. Якщо всю Землю умовно поділити на 4 частини,  то три з них – вода: океани, море,  річки,озера….  Але  вода є на Землі не тільки  у  водоймах.  Усі ми бачили джерела, які б’ють із землі. Звідки ж тут береться вода? Адже вода тече багато   років,та  джерела не висихають,не зникають. Так, під  землею теж є вода . Колодязі,криниці -  це  отвори для добування  підземної води.Вода є в повітрі, у земній  атмосфері: це дощ, сніг, хмари, туман. Ось як багато води на Землі.

Висновок:    Вода міститься у водоймах,суші,повітрі.

2.   Дослідницька робота. Робота в парах, щодо визначення властивостей води.

- Уявіть собі,що ми з вами дослідники. Сьогодні перед нами стоїть така мета:

виявити які ж властивості має вода.

Властивості води    (вивішується на дошці)(Сл.)

а)  -  Подивіться на склянку із водою,що ви можете сказати про гущу води?

                                                                                (Рідка )     (вивішується на  дошці)(Сл.)

--Візьміть піпетку і накапайте декілька крапель води на скло. Що сталося?

                                                                                                         ( Текуча)

б)  --Опустіть олівець у воду. Ми бачимо олівець крізь воду?

                                                                                                          (Прозора )

в) – Понюхайте воду. Чи має  вода запах? 

                                                                                                         (Без запаху )

г) – Вода має дивовижну властивість розчиняти  речовини. Тому ії називають розчинником.

--Які речовини можна розчинити  у воді? (цукор,сіль,фарби…)

                                                                                             (Вода – розчинник)

- Але розчиняються не всі речовини у воді,тому їх називають нерозчинними .(олія,крейда,пісок…)Провести дослід.

д)  Можна визначити ще одну властивість води. Як поводить вона себе при різних температурах. Візьмемо  скляну пробірку наллємо підфарбовану воду і накриємо корком. Позначимо смужечкою рівень води і опустимо пробірку в гарячу воду. Для чого ми це робимо? (Щоб вода у пробці нагрілася ).

-- Що  ви помітили? (Вода піднялася вище смужки )

-- Який висновок можна зробити?       (При нагріванні вода розширюється )

--А тепер згадайте, бачили ви коли-небудь,як із чайника,що почав кипіти витікає вода? Чому?

-- Як за допомогою досліду перевірити,що станеться із водою при охолоджені?                                        (Вода при охолоджені стискається)

-- Давайте тепер прочитаємо,які ж властивості води ми виявили?

3.Робота у зошиті.- Запишемо ці властивості води у зошиті.

4.Фізкультхвилинка

4.    Дослідницька робота.  Стан води.

-- Що відбувається з водою взимку при сильному охолодженні?

                                                                                                       (Вода замерзає )

--Вода замерзає,перетворюється на лід і стає на дотик якою?

                                                                                (твердою,холодною,слизькою)

--У  твердому стані вода може бути не тільки льодом.

-- Чим ще?                                                                                    (снігом)

Вода замерзає при температурі 0 С. А тепер будемо спостерігати за киплячою водою. Закипіла вода в чайнику. По чому це видно?

                                                                                                             (звук,бульки,пара)

  • Звідки береться пар і що це таке? Піднесемо скло під струмінь пару і потримаємо. Що ми спостерігаємо?  (Краплі води). Це пар піднімається вгору і осідає на склі. Скло холодне і перетворює пару знову на воду. Вода перетворюється в пар при нагріванні.Отже,перехід води з рідкого стану в газоподібний називається випаровуванням. А зараз дивіться. Що станеться з водою на склянці. (Вода починає капати)  Чому? На склі зібралося багато крапель,вони стають дуже важкими і стікають. Аналогічно утворюються хмари. Хмара – це множина крапель води. Коли їх збереться дуже багато – іде дощ. Визначено: вода у природі буває у трьох станах.

При звичайній  температурі – рідкій, при низькій – твердий, при нагріванні  стає – газоподібною.

Запам’ятайте це слово газоподібна, значить подібна до газу,а значить і властивості подібні ( легкий,прозорий).

 

Висновок:  Вода буває у трьох станах:   рідка, тверда, газоподібна.

 

5. Робота у зошитах

Висновки записуються у зошитах з друкованою  основою.

6.Друге завдання Капітошки – мовне.

Вам вдома треба було приготувати :Ігрупа-прислівʹ я про воду;                                                      ІІгрупа-загадки про воду.

1.  Гра  «Зумій пояснити вислів»(вивішую на дошку).

Виявляється в українській мові є майже 50 фразеологізмів із словом «вода»

Варити воду                       знущатися  з кого – не будь

Вийти сухим  із води –           уникнути покарання, вередувати.

Вилами по воді писане     про  щось малоймовірне,таке, що не може    

 бути.

В  ложці води втопити        про  намагання зробити комусь      

                                                       прикрість.

 

2.Групова робота. Створення  висловів.(з’єднати стрілочками)

Канути в воду                                                  Перестати існувати,зникнути

Мов води в рот набрав                                   Зажурений,засмучений

Водою не розлити                                           Той,хто нічого не робить

Наче у воду опущений                                   Не сказати жодного      слова,мовчати                                                    слова,мовчати.

Під лежачий камінь вода не тече                 Про тісну дружбу

 

3.   Вправа»Сенкан».(напис на дошці)

-Давайте до слова вода складемо «Сенкан».

(Що?)Вода.

(Яка?)Прозора,текуча,рідка.

(Що робить?)Тече,хлюпоче,замерзає.

Вода-джерело життя.

Спрага.

Третє завдання Капітошки –  Математичне

 

 

1.  Розв’язування  «цікавих» задач

 

1.  Людина за добу споживає до 6 літрів води. Скільки води споживає людина за тиждень?    (6 х 7 =42)

 

2.  На 100 л води припадає 2 літри питної води. Скільки  літрів непитної води становить на 100 л?   (100 – 2 =98 (л) )

(Виховний момент. Питної води на землі мало, тому ії треба берегти )

 

3.  Стебло кукурудзи за 6 днів випаровує 24 л води.  Скільки літрів води буде випаровувати кукурудза за 8 днів? ( 24: 6 х 8 = 32 (л) )

 

4.   Якщо з крана постійно крапає вода,то за 2 дні марно витікає 14 л води. Скільки літрів води витікає за тиждень? (14: 2 х 7 = 49 (л)

5.   Під час купання витрачається 7 відер води. Під час прання в пральній машині на 3 відра води більше. Скільки всього відер води витрачається на купання і прання?      ( 7+3) + 7 = 17 (в.)

 Висновок:  На Землі стає менше чистої води,тому ії треба берегти.

VІІ.Підсумок уроку.

1.Гра,,Скринька запитаньʺ

_Що нового ти дізнався на уроці.

-Чи може бути життя на землі без води?

-Наведи приклади,де застосовують воду.

-В якому стані буває вода?

-Чому вода-джерело життя?

    2.Гра,,Водограйʺ.                                                                                                        У кожного учня червоні та зелені     карточки. Зелена картка— твердження правильне, червона- невірне твердження:

-Вода синього кольору  ( ні).

-Вода текуча ( так).

-Не має власної форми ( так).

-Вода буває в чотирьох станах(ні).

-Вода при нагріванні стискається(ні).

-Вода-розчинник(так).

3.Вправа,,Прощанняʺ.

Діти стають в коло,беруться за руки і промовляють,,Ми молодці !ʺ

docx
Додано
18 липня 2018
Переглядів
2672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку