Завдання розроблені для тематичної перевірки знань учнів 3 класу за певними темами. Використано різноманітні види роботи: з використанням підручника, з власного досвіду, для роздумів і міркувань
ЗАВДАННЯ З ПРИРОДОЗНАВСТВА
ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ УЧНІВ
3 клас
Розділ. РОСЛИНИ І ТВАРИНИ ЛІСІВ, ЛУК, ПОЛІВ.
Тема. Ліс.
Розгляньте схему. Доповніть її матеріалами з підручника[1].
Ліс — одяг Землі; збирач води; охоронець річок; захисник грунту; лікар; сторож здоров'я людини; дім для тварин.
Тема. Рослини лісу.
1. Поясніть, чому у лісі рослини розміщені
ярусами.
2. Прочитайте назви рослин лісу і розмістіть їх за
ярусами так, як вони ростуть у природі.
Дуб, сосна, мохи, ліщина, гриби, липа, береза, калина, суниці, ожина, конвалія.
3. Продовжіть речення.
Ліси бувають ___________ ,____________ та _____________ .
Тема. Хвойні ліси.
1. Запишіть назви відомих вам хвойних дерев. Яке з них скидає на зиму листочки-хвоїнки?
2. На с.94 підручника розгляньте зображення сосни та ялини і зробіть висновок, у якому лісі
темно, похмуро, вогко ____________________
світло, сонячно, сухо _____________________
3. Як називаються плоди хвойних дерев?
4. Розгляньте зображення ялини і сосни, порівняйте їх і заповніть таблицю.
Ознаки для порівняння |
Сосна |
Ялина |
Які місця вибирає для проростання |
|
|
Стовбур і забарвлення кори |
|
|
Форма крони |
|
|
Розмір хвоїнок |
|
|
Розмір, форма і забарвлення шишок |
|
|
Насіння |
|
|
5. Чому у хвойному лісі мало квітучих весняних рослин?
6. Перевірте! Гілки ялини чутливі до вологості повітря. Коли сухо і ясно — вони схиляються, а в мряку і перед дощем — розпрямляють гілки і навіть вигинають їх догори.
Тема. Листяні ліси.
1. Продовжіть речення.
Ліси з листяних дерев називаються __________________________________ .
2. У лісі ростуть береза, ясен, клен, шипшина, осика, горіх, дика груша', папороть, фіалка, конвалія, ліщина, ожина.
Який це ліс? Випишіть окремо дерева, кущі, трав'янисті рослини.
3. Поміркуйте!
У лісі вирубали всі старі дуплисті дерева. Через деякий час молоді дерева були уражені шкідниками. Ліс загинув. Чому це трапилось?
4. Які з перелічених грибів ви не покладете до своєї корзини?
Білий гриб, лисичка, сирбіжка, мухомор, груздь, бліда поганка, опеньки, підосичник, підберезник, маслюк.
Чому не можна знищувати отруйні гриби?
Тема. Тварини лісу.
1. На с.99 підручника розгляньте зображення лося і дикого кабана. Порівняйте їх і заповніть таблицю.
Ознаки для порівняння |
Лось |
Дикий кабан |
Зовнішній вигляд (голова, тулуб, ноги, хвіст) |
|
|
Чим вкрите тіло |
|
|
Якого кольору шерсть |
|
|
Чим харчується |
|
|
Де живе |
|
|
Чому саме там може жити |
|
|
Зробіть висновок:
У лося і дикого кабана спільне те, що________________________________________________________________________________________________________________________________
Відрізняються вони тим, що____.
2. Продовжіть речення.
Тварини можуть жити у лісі тому, що:
1)_______________________
2)_______________________
Найбільші звірі наших лісів:
Лісових тварин підгодовують (чим?):__________________________________________________________________________________________________
Рудих мурашок називають________________________________________ _ .
3. Побудуйте ланцюги живлення (хто чим харчується) за зразком:
Гриби — білка — куниця
5) Сосна, попелиця, горихвістка, сонечко, павук, боривітер.
6. Відгадайте загадки про лісових мешканців
Слова-відгадки запишіть до певної колонки у таблицю.
Звірі |
Птахи |
Комахи |
|
|
|
1) Має він великі ікла
Ще й густу щетину.
Любить ритися в багні
Та ще й зве родину.
(Кабан).
2) Сам собі у пітьмі світить,
Аби з'їсти когось мітить.
(Вовк).
3) Хто комах з кори виймає,
Про здоров'я лісу дбає?
(Аятел).
4) Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би і коня.
(Заєць ).
5) Сіренька, маленька,
а хоч якого кота
з місця зрушить.
(Миша).
6) То стрекоче, а то кряче,
То занявкає, як кішка.
Ви, напевно, здогадались — Ну, звичайно, пересмішка. Вона в лісі навіть ойка, А зовуть її всі ...
(сойка)
7) Хто на собі ліс носить? (Лось).
8) Скажіть, малята, що воно за птиця?
Усе життя співати в півня вчиться
Але й досі зна вона всього
Лиш половину пісеньки його.
(Зозуля).
9) Сам чорний, та не ворон,
Є роги, та не бик,
Шість ніг без копит.
(Жук-рогач).
10) Не звір, не птиця, а ніс, як спиця.
(Комар).
11) Довгі задні ноги маю —
Ними пісеньку співаю.
(Коник-стрибунець ).
Тема. Охорона лісу.
1. Доповніть речення.
Дбаючи про ліс, люди насаджують ___________________________ ,
охороняють___________,
розвішують __________________, підгодовують ________________ ,
збирають ___________, прополюють______________ .
— Не лови метеликів, джмелів, бабок та інших комах.
Тема. Луки.
1. Продовжіть речення.
Луками називаються ____________________________________________.
На луках ростуть _____________________________________________.
Тут можна зустріти комах:______________________________________;
птахів:_________________________________________;
інших тварин:_________________________________________.
2. Виберіть правильні відповіді.
Трави на луках ростуть високі й соковиті тому, що там
а) достатньо вологи;
б) багато поживних речовин;
в) достатньо світла і тепла;
г) багато комах;
д) їх переорюють;
е) навесні їх спалюють.
4. Серед перелічених рослин підкресліть ті, що ростуть на луках.
Королиця, жовтець, берізка, конюшина, звіробій, лобода, пирій, тимофіївка, осот, конвалія.
Тема. Поле.
1. Уважно прочитайте підручник і продовжіть ці
речення.
Полем називають________________________________________________
Культурні рослини поля: _____________________________________
Бур'яни поля:_________________________________________________
В полі можна зустріти птахів:_____________________________________
Гризуни поля:____________________________________________________
2. Побудуйте ланцюжок живлення.
Лисиця, зерно, ховрах.
3. Допишіть, якою працею на полях зайняті селяни
узимку:____________
навесні:____________
влітку:____________
восени:____________.
Тема. Зернові рослини.
1. Допишіть речення.
Пшеницю, жито, овес, рис, ячмінь називають ________________________
культурами тому, що у них плід____________________________________.
У зернових культур корінь росте___________________________________.
Стебло називається______________________________________________.
2. Порівняйте рослини пшениці і ячменю та
заповніть таблицю.
Ознаки для порівняння |
Пшениця |
Ячмінь |
Висота рослини |
|
|
Форма коренів |
|
|
Форма листків |
|
|
Особливості стебла |
|
|
Довжина колосся, остюків |
|
|
Форма, довжина зерна |
|
|
Тема. Овочеві рослини.
1. Доповніть речення.
За часом дозрівання насіння овочеві рослини
поділяються на_____________________і _________________________
Однорічні овочеві культури:__________________________________
.
Дворічні овочеві культури: ____________________________________
У теплицях та парниках вирощують: ________________________________ .
Щоб зібрати дорідний врожай овочевих культур,
овочівникам треба: виростити _________________________,
висадити ________________, знищити ______________________,
закласти ___________________.
Капуста, їжак, пугач, слимак, жаба.
Зерно, змія, миша, орел.
Тема. Технічні рослини.
1. Запишіть назви технічних культур.
2. Заповніть табличку їх використання.
Технічна культура |
Використання |
Картопля Цукровий буряк Соняшник Льон |
|
3. Запишіть рослини у відповідні стовпчики:
Ліс Поле Луки
Льон, ряст, пролісок, королиця, конюшина, пирій, осот, кукіль, гусяча цибулька,анемона, тимофіївка,жито, буряк, кукурудза.
Тема. Бур'яни поля. Шкідники поля.
1. Продовжіть речення.
Бур'яни завдають шкоди культурним рослинам тим, що
1)_______________________,
2)_______________________.
Озима совка:_________________________________________________
Колорадський жук:___________________________________________
Клоп-черепашка: ____________________________________________
Ховрахи, миші, хом'яки: _________________________________________