До вашої уваги подано орієнтовний план занять з економічного виховання на навчальний рік
Перспективний план
економічних занять на 2016-2017 навчальний рік
№ з/п |
Тема |
Дидактичні ігри, вправи, ігри-заняття |
Здобуті знання |
Набуті вміння |
|
Розділ 1. Я і моя сім’я |
|||||
1.1 |
Я вмію робити сам |
«Я вмію робити сам», «Зламана іграшка», «Лабораторія», «Тиха гра», «З днем народження і нехай щастить!» |
Діти знають, чому самостійним: дорослі часто зайняті й потребують допомоги, самостійним бути цікавіше. Знають, чим можна себе зайняти: полагодити книжки або іграшки, змайструвати нові |
Діти володіють первинними навичками самообслуговування, можуть допомогти молодшим, полагодити щось нескладне, придумати й зробити іграшку, подарунок для друга |
|
1.2 |
Що таке доходи та витрати? |
«Сімейні доходи і витрати», «У мене з’явилася скарбничка» |
Розуміють, що доходи складаються із заробітної платні батьків, пенсій літніх людей, стипендій учнів. Знають різницю між доходами і витратами. Усвідомлюють роль скарбнички й ощадливості в накопиченні доходів |
Уміють визначати складові доходи (на прикладі своєї сім’ї), називають витрати родини, виділяють серед них необхідні |
|
1.3 |
Економіка і мораль |
«Чарівна крамничка», «Лабораторія», «З днем народження і нехай щастить!» |
Називають прикметні характеристики різних етичних якостей, знають про роль моральності й моралі в житті суспільства, про суспільну роль праці |
Можуть дати етичну оцінку різним життєвим ситуаціям, обрати найнеобхідніші етичні цінності; уміють передбачати результати своєї праці |
|
1.4 |
Здоровий спосіб життя – потреба кожної людини |
«Мій дім – моє здоров’я», «У нас удома телефон» |
Знають, що здоровим бути цікавіше, ніж хворим, що на здоров’я людини впливають її спосіб життя, організація побуту. Знають, як різні прилади допомагають людині, сприяють зміцненню її здоров’я |
Можуть обрати побутові умови, що сприяють працездатності та збереженню здоров’я, уміють аналізувати різні моменти життя |
|
|
Розділ 2. Казка й економіка |
||||
2.1 |
Ким і як працюють казкові герої? |
«Хто ким працює?», «У Мухи-Цокотухи» |
Діти знають, що люди отримують зарплатню за свою працю. Знають про існування різних професій, про те, що різні герої неоднаково ставляться до своєї праці |
Діти називають професії героїв казок, визначають якість виконуваної роботи. Уміють правильно оцінити працю казкового героя. |
|
2.2 |
Послуги або товари |
«Послуги або товари», «Кому яку справу відкрити?» |
Знають, що таке послуги і що таке товари, називають відмінності між ними. Знають, що обираючи трудову діяльність, необхідно враховувати бажання і здібності, що краще працює той, хто любить свою професію |
Визначають, хто з казкових персонажів надає послуги, а хто виробляє товар. Перелічують професії, представники яких виробляють товар, і ті, у яких надають послуги |
|
2.3 |
Складні ситуації. Як поводитися? |
«Чарівне люстерко», «Помилки казкових героїв» |
Знають про те, що в житті кожного казкового героя й кожної людини бувають складні ситуації. Знають, що з будь-якої ситуації є вихід, а щоб його знайти, треба заспокоїтись і поміркувати. Оптимальний спосіб дії – передбачати небажані наслідки й запобігати їм. |
Уміють шукати в казкових героїв помилки, які призвели до небажаних наслідків. Уміють виділяти схожі ситуації в дитячому садку, підказувати й допомагати одне одному у складних ситуаціях |
|
|
Розділ 3. Екологія й економіка |
||||
3.1 |
Природні ресурси, їхня скінченність |
«Природні ресурси», «SOS» |
Діти знають, що стихії природи (вода, земля, повітря) та їхні дари – це природні ресурси. Природні ресурси лежать в основі економіки багатьох країн. Природні ресурси є обмеженими. Знають, що коли природних ресурсів стане менше, гірше буде всім жителям Землі |
Діти вміють розрізняти рукотворний світ і ресурси, які дарує нам природа, зіставляти реальні і казкові природні ресурси. Можуть розповісти про скінченність води, рослинність, тваринного світу і про конкретні наслідки цього |
|
3.2 |
Природа – наша годувальниця |
«Природа – наша годувальниця», «Зелена аптека» |
Знають, що природа годує й лікує людей, що природні ресурси корисні й екологічно чисті. Природа потребує нашого дбайливого ставлення |
Серед природних ресурсів діти виділяють харчі та ліки. Називають об’єкти, життєво важливі для людини: ліс, нафта, газ, кам’яне вугілля, цінні метали |
|
3.3 |
Природа «скаржиться» |
«Книга скарг природи», «Акція на захист зеленої ялиночки», «День туриста» |
Починають усвідомлювати тривожний стан природи й роль у цьому людини. Знають, як у міру своїх сил берегти природу, піклуватися про домашні рослини та тварин |
Уміють емоційно відгукуватися на «скарги» об’єктів природи. Можуть назвати деякі причини негараздів у природі й поради, як цього уникнути |
|
3.4 |
Ми зможемо допомогти! |
«Для чого потрібна береза?», «Акція на захист зеленої ялиночки», «Екологічна поліція», «Моє пухнасте диво», «День туриста» |
Знають про те, що дбайливе ставлення до природи є економічно вигіднішим, ніж марнотратство. Знають при вигляд, умови зростання, місце в екологічному ланцюжку дерев (на прикладі берези та ялини), тварин (на прикладі котів), знайомі з основами економного ставлення до живої природи |
Уміють визначати дії які ведуть до захисту природних ресурсів або до їх знищення. Під керівництвом дорослого можуть налагодити екологічну діяльність у дитячому садку. Доводять необхідність дбайливого ставлення до екології як основи економічного добробуту |
|
|
Розділ 4. Рукотворний світ |
||||
4.1 |
Навіщо потрібні гроші? |
«Навіщо потрібні гроші?», «Покупки», «Ринок», «Без реклами немає успіху» |
Діти знають, що грошова одиниця України – гривня. Гроші випускає Нацбанк. Гроші одержують ті, хто працює, вчиться, перебуває на пенсії. Гроші потрібні для того, щоб купувати необхідні речі, продукти ліки. |
Уміють визначати ціну товару в крамниці й на ринку, зіставляти її з якістю товару. Уміють співвідносити свої бажання й потреби з реальними можливостями. Можуть робити обґрунтований вибір покупки |
|
4.2 |
Рукотворний світ |
«Раніше і тепер», «Чарівні перетворення» |
Знають, що природні ресурси стають рукотворними речами в процесі людської праці. Порівнюють можливості людини в минулому і нині. Знають, що технології допомагають економити час, полегшують працю |
Називають знаряддя праці, пояснюють їхнє призначення. Називають сучасну техніку та її протоколи |
|
4.3 |
Вид чого залежить якість |
«Як бути?», «Що лежить у чорній скринці?», «Без реклами немає успіху |
Знають, що суспільству потрібні високоякісні товари та послуги. Результати праці завжди залежить від ставлення до роботи. Праця та її продукт взаємопов’язані. Якісний продукт коштує дорого. Професіоналів поважають |
Уміють раціонально використовувати матеріал, дбайливо ставитися до речей і вдумливо витрачати кошти. Уміють розв’язувати нескладні економічні проблеми казкових героїв |
|
4.4 |
Друге життя речей |
«Світ паперу», «Без реклами немає успіху» |
Знають про скінченність природних ресурсів, про необхідність там, де це доцільно там, де це доцільно, забезпечувати друге життя речей. Знайомі з деякими способами цього |
Називають предмети, зроблені з паперу. Уміють економити його, повторно використовуючи з різною метою |
|
4.5 |
Чи подорожують товари? |
«Подорож товарів», «Без реклами немає успіху» |
Усвідомлюють необхідність обміну товарами й послугами між людьми, що живуть у різних містах, країнах. Знають, що взаємообмін – імпорт і експорт – необхідний для життєдіяльності. В Україні виробляють якісні товари, потрібні багатьом людям |
Називають товари, які везуть із села в місто і з міста в село. Називають товари, які виробляють в Україні і за кордоном. |
|
|
Розділ 5. Я – головний економіст у дитячому садку |
||||
5.1 |
Мій любий дитячий садок |
«Хто побудував дитячий садок?», «Хто працює в дитячому садку?» |
Діти знають, що в будівництві дитячого садка брали участь багато фахівців. Вони прагнули побудувати міцний і гарний дім для дітей і зараз у дитячому садку працює багато дорослих. Вони піклуються про дітей: годують, укладають спати, навчають |
Діти називають професії тих людей, які будували дитячий садок. Розрізняють, хто виробляє товари, а хто надає послуги |
|
5.2 |
Моє життя в дитячому садку |
«Моє – наше», «Живемо за правилами», «Один день із життя Іванка в дитячому садку» |
Діти знають, що існують правила, які роблять життя зручнішим, їх слід дотримуватись. Знають, що є речі, котрі використовує багато дітей і такі, якими користується тільки одна дитина |
Розрізняють поняття «моє» і «наше». Можуть спільно встановлювати правила, необхідні для регулювання життя в групі. Дотримуються правил, прийнятих у групі. Уміють допомогти іншим дітям виконувати ці правила. |
|
5.3 |
Я бажаю і можу |
«Сядьмо рядком, поговоримо ладком», «Один день із життя Іванка в дитячому садку» |
Знають, як розмовляти одне з одним, співпрацювати відповідно до своїх інтересів, здібностей, мети, діяльності |
Уміють домовлятися, співпрацювати, з гідністю виявляти своєї думки, бажання. Правильно будують висловлення. Можуть обрати собі гуртки за інтересами, виконати завдання за пропонованими умовами, зробити подарунок іншій людині |
|
5.4 |
Усяка праця почесна |
«Усяка праця почесна», «Подорож на відпочинок», «Праця – грошове дерево, ощадливість – скатертина самобранка», «Один день із життя Іванка в дитячому садку» |
Знають, що робота дорослих механізована. За будь-яку працю люди одержують зарплатню. Її потрібно вміти грамотно витрачати, тоді в оселі буде достаток |
Називають усі види техніки – від побутової до виробничої. Уміють розповісти про роль економного витрачання коштів, про значення ощадливості. Можуть відмовитися від бажаної покупки на користь необхіднішої |
|
|
Розділ 6. Я і планета Земля |
||||
6.1 |
Бюро добрих послуг |
«Гуляй, та працю знай», «Бюро добрих послуг» |
Діти знають, що час потрібно витрачати розумно – на добрі й корисні справи. Багато дорослих охоче допоможуть дітям організувати дозвілля |
Діти вміють назвати коло своїх інтересів і схильностей. Виконують поставлені перед ними завдання відповідно до часу. Уміють розрізняти ігри, роботу і відпочинок. |
|
6.2 |
Я живу в Україні |
«Я живу в Україні», «Бережемо мир» |
Знають, що Україна багата на рослинні, земельні, водні ресурси. Але головне багатство – люди, що живуть в Україні. Вони люблять свою країну, багато працюють для того, щоб Україна стала ще кращою |
Уміють розповісти про символіку, ресурси країни. Називають підприємства, заповідні місця, основну працю людей. Уміють прилучатися до ігор на соціальні теми |
|
6.3 |
Діти, у школу збирайтеся! |
«Діти, у школу збирайтеся!», «Бережемо мир» |
Усвідомлюють, що знання – основне багатство людини. Для того щоб стати гарним учнем, потрібно знати правила поведінки й дотримуватися їх; іти в школу з бажанням пізнавати нове; уміти знаходити вихід із різних деколи складних ситуацій |
Пояснюють, чому вони хочуть стати учнями. Уміють жити в дитячому колективі, підкорятися правилам, робити правильний вибір |
|
6.4 |
Подорожуємо світом |
«Подорожуємо світом», «Придумки» |
Знають, що на планеті Земля багато різних країн. У кожній країні люди говорять своєю мовою, мають свій гімн, прапор, герб, свою національну кухню, одяг, звичаї. Усі люди хочуть жити мирно, зустрічатися, спілкуватися одне з одним |
Можуть знайти на карті країни, де живуть їхні улюблені герої. Називають національну валюту деяких країн, товари, що їх привозять із цих країн. Можуть назвати транспорт, на якому можна подорожувати в інші країни |
|
6.5 |
Моя мрія |
«Хто мрії заповітної досяг, той високо злетить, неначе птах», «Бережемо мир» |
Починають усвідомлювати, що в кожної дитини й дорослого має бути мрія. Для того щоб мрія здійснилася, потрібні наполегливість, цілеспрямованість. Знають, що поруч батьки і вихователі – вони завжди допоможуть! |
Називають свою мрію, розповідають, як її можна здійснити. Уміють грати, поставивши перед собою мету. Уміють домовлятися, обговорювати й розподіляти соціальні ролі. |
|