Орнамент та види орнаментів. Рапорт.

Про матеріал

Орнамент та види орнаментів. Рапорт.

Поглибити знання учнів про українську народну вишивку як вид декоративно-прикладного мистецтва; навчити складати орнаменти української вишивки на основі набутих знань; розвивати увагу, логічне й образне мислення, творчість, художні та естетичні здібності; виховувати наполегливість, цілеспрямованість; формувати національну самосвідомість, прищеплювати учням любов до народного мистецтва.

Перегляд файлу

Дата:________                                         Клас 6___                      Предмет: трудове  навчання

Урок №7                            

Тема: Орнамент та види орнаментів. Рапорт.

Мета: поглибити знання учнів про українську народну вишивку як вид декоративно-прикладного мистецтва; навчити складати орнаменти української вишивки на основі набутих знань; розвивати увагу, логічне й образне мислення, творчість, художні та естетичні здібності; виховувати наполегливість, цілеспрямованість; формувати національну самосвідомість, прищеплювати учням любов до народного мистецтва.

Матеріали, обладнання, наочність: зразки готових вишиванок, інструкційні картки, малюнки із зображенням різних орнаментів

Тип уроку: засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Перевірка присутніх на уроці.

Доброго дня. Давайте знайомитись – я капітан. А це мій корабель (класна кімната), а ось його вітрила (розвішані рушники та одяг). Корабель відпливає до невідомих островів, пропоную вам здійснити подорож разом зі мною. Згодні? Тоді зручніше сідайте. Наш корабель відходить від пристані.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Щоб корабель почав свою подорож, треба підняти якір. Ви теж повинні дістати з глибин пам’яті знання, які здобули на попередніх уроках.

 «Мозковий штурм»

  1. Які шви ви вже вмієте виконувати. (Уперед голкою, петельний, за голкою, стебловий, тамбурний, ланцюжок, козлик, косий хрестик)
  2. Для чого ви їх використовували? (Для з’єднання деталей, для обробки краю виробу)
  3. Де ще вони застосовуються? (У вишивці)
  4. Чи зав’язується вузлик при вишиванні? (Ні)
  5. Які матеріали, інструменти необхідні для шиття? (Тканина, голка, нитки, наперсток)

Якір піднято, пливемо далі.

ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.

Ми пливемо по морю, що зветься «Рукоділля», тому давайте пригадаємо, які види рукоділля ви знаєте. (Вишивання, в’язання, аплікація, макраме).

Наша сьогоднішня тема уроку «Українська вишивка – традиційний вид оздоблення .

 Орнамент. Види орнаментів. Рапорт».    

(запис теми уроку в зошити)

Вишивання – цікава, творча робота, котра приносить багато радісних хвилин.

 А зараз ми вирушаємо до острова «Історичний».

ІУ. Вивчення нового матеріалу

Вишивка – це не просто декоративне оформлення виробу, в ній закладено глибокий зміст світосприйняття людиною Всесвіту.

Історичні факти нам нагадають наші дослідники.

Інтерактивний метод «Мікрофон»

(І група)   В Україні були знайдені залишки одягу скіфів, які жили 2 тис. тому. Перша школа вишивання виникла в Києві, а заснувала її сестра Володимира Мономаха – княгиня Ганна.

Якими нитками вишивали?

У давнину використовували сурові нитки, що залишалися після виготовлення полотна. Вишивка була біло сірою. Потім навчилися її фарбувати, використовуючи сік рослин, сажу, глину. Найбільш характерними кольорами є чорний, білий, червоний, синій, зелений.

    Готуючись вийти заміж, кожна дівчина, як правило, повинна була мати багато різних вишиванок. Більш заможні дівчата готували собі по 50, 80, а іноді і по 100 сорочок з тонко виробленого полотна: для буденної роботи,свята,  на весілля, навіть на смерть, тобто для потреб протягом усього життя. Дівчата змагалися між собою в доборі узору, у загальній композиції елементів орнаменту, в майстерності вишивання. Одяг був свого роду характеристикою майстерності дівчини, її працьовитості. Поганою нареченною вважалася та дівчина, яка не оволоділа цією майстерністю змалку. В одній з народних пісень сестра радить братові кращу обраницю, вказуючи на її перевагу: Вона вміє шити-вишивати .І гарних пісень співати.

 

Молодці. Отже,під час вишивання кожного виробу застосовуються певні орнаменти.

Орнаменти, види орнаментів. Рапорт

-  Згадаємо з уроків образотворчого мистецтва, що називають орнаментом?

(Розповідь супроводжується показом презентації).

Орнамент — це декоративна композиція, яка складається з елементів, що ритмічно повторюються, чергуються. У перекладі з латинської мови слово «орнамент» означає «прикраса».

 Частину художніх елементів, які ритмічно повторюються по всій довжині і ширині, називають рапортом. (запис в зошити)

(ІІ група) дослідила які бувають види орнаментів в українській вишивці.

 Які бувають орнаменти?

У далекій давнині основні мотиви вишивки відображали елементи символіки різних древніх культів. Протягом багатьох століть безпосередній конкретний зміст символів на вишивках губився , але традиції  їхнього використання не зникли . За мотивами орнаменти вишивок поділяються  на  рослинні, геометричні, зооморфні, антропоморфні. (Показати зразки)

Створюючи візерунки для вишивання, люди з глибокої давнини користувалися умовними знаками – символами. Вони мали охороняти, захищати, оберігати від злих духів, тому їх назвали оберегами. Основним символом української вишивки є берегиня. Вона і мати – природа, і жінка – мати, і дерево життя.

Найулюбленішим рослинним орнаментом для українців є калина. Символ вірності, любові, символ роду. Мак – символ чарівної сили, яка захищає від усякого зла.

 

(ІІІ група) досліджували « Вишивка в сучасному одязі - 21 століття»

 Українська вишивка сьогодні — складне, багатогранне явище, що розвивається в сфері традиційно-побутового, самодіяльного мистецтва та творчості художників-професіоналів.

 

Все частіше українські дизайнери починають звертатись в своїх роботах до національних традицій оформлення одягу, особливо жіночого, на сукнях, дорогих і звичайних, з'являється українська вишивка, і навіть на чоловічих краватках  з'являються візерунки наших предків.

    Українські мільйонери, бізнесмени та політики уже мають своїх улюблених дизайнерів які створюються для них індивідуальний одяг з вишивкою.

Екіпаж нашого корабля пригадав історичні факти про вишивку, тому можна пливти далі.

Наш корабель прибув до порту «Мальовничий»

У. Практична робота.Складання орнаменту

Завдання:

І група –дібрати та  оздобити рослинним орнаментом

ІІ група –дібрати та  оздобити зооморфним орнаментом

ІІІ група – дібрати та оздобити геометричним орнаментом

V. Підсумки уроку.

 Кожна група захищає свою роботу

Вишивання потребує особливого вміння і витонченого художнього смаку. Сьогодні ви розробляли орнамент. (оцінювання груп)

  Я хочу зазначити, що здібність до творчої праці, як установлено психологами, не є вродженою, а розвивається безпосередньо.

Інтерактивна вправа «Метод незакінченого речення».

Я вам пропоную чарівну скриньку. Вам необхідно дістати аркуш і відповісти на питання.

  1. Вишивка –це ___________________
  2. Рапорт- це______________________
  3. В українській вишивці існують такі орнаменти_______
  4. Геометричний орнамент складається з_________
  5. Рослинний орнамент складається з________
  6. Зооморфний орнамент складається з_______
  7. Антропоморфний орнамент складається з____
  8. Основними символами української вишивки є_________
  9. У перекладі з латинської мови «орнамент» означає__________
  10. Орнамент – це _________

Я бажаємю вам розвиватися, творити, фантазувати, діяти! Дивіться на красу природи, на витвори мистецтва і виховуйте в собі добрі серця!

Рефлексія

- Що нового ви дізнались на уроці?

- Як ці знання ви зможете застосувати в житті?

VІ. Прибирання робочого місця і приміщення

VІІ. Домашнє завдання

  • повторити конспект;

повторити правила безпечної роботи під час вишивання;

  • знайти в  журналах різні види орнаментів та визначити його рапорт;
  • принести інструменти і матеріали для вишивання

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
3645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку