ознайомити учнів з декоративно-ужитковим мистецтвом; сформувати уявлення
про орнамент, про спосіб його отримання шляхом вирізування з паперу; навчити вирізати симетричні фігури з паперу; розвивати фантазію та уяву, дрібну моторику
рук; розширювати світогляд; виховувати любов до національних традицій, терпіння
і акуратність.
Тема: Орнамент. Візерунок у прямокутнику з рослинних форм.
Мета: ознайомити учнів з декоративно-ужитковим мистецтвом; сформувати уявлення
про орнамент, про спосіб його отримання шляхом вирізування з паперу; навчити вирізати симетричні фігури з паперу; розвивати фантазію та уяву, дрібну моторику
рук; розширювати світогляд; виховувати любов до національних традицій, терпіння
і акуратність.
Обладнання: кольоровий папір, ножиці, клей, пензлик, серветка для рук, ілюстрації із
зображенням мальовничих українських пейзажів, предметів українського побуту, одягу, рушників, аудіо запис українських пісень у виконанні С. Ротару.
Тип уроку: Здобуття нових ЗУН.
Хід уроку:
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
2.1.Повідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ми вирушимо у подорож до світу веселого та щасли
вого дитинства. А дитинства не буває без гри.
— Ви любите гратися?
— А чи бувають іграшки, якими можна не тільки гратися?
- Іграшки, які мають художню цінність і виготовлені народними май
страми, називаються декоративними. А мистецтво їх виготовлення прийнято
вважати декоративно-ужитковим.
До декоративно-ужиткового мистецтва належать художньо виконані меблі, посуд, одяг, килими, мереживо, ювелірні вироби, іграшки та інші предмети. В Україні історично склалися центри декоративно-ужиткового мистецтва у Косові, Яворові, Опішні, Решетилівці, Дибінцях, Ічні, Дегтярах, Иетриківці, Бубнівці, Клембівці, Кролевці та інших населених пунктах. (На дошці — ілюстрації із зображенням мальовничих міст України.) Розгляньте на с. 56 вироби народних майстрів.
— Здогадайтеся, чим оздоблювали свої вироби народні майстри?
1 2 3 4
А Е К А Ю
Б У О Ї Т
В Н П Ж Я
г З Є М Р
Б-2 Г-4 В-1 А-3 Г-3 А-1 В-1 Б-4
О Р Н А М _Е Н Т
— Так, вони прикрашали свої вироби орнаментом.
2.2. Вступна бесіда
Орнамент — найпоширеніша композиційна побудова; це багаторазове повторення зображення предметів. Зустрічається в архітектурі, декоративно-ужитковому мистецтві, графіці.
Орнаменти з паперу використовують для прикрашання інтер'єру, новорічних ялинок, приміщень, сценічних костюмів, альбомів та інше. (На дошці — ілюстрації із зображенням українського одягу, посуду, рушників.)
Демонструються плакати з різними видами орнаментів. Підручник, с. 64.
2.3.Розповідь учителя (див. додаток нас. 34)
Фізкультхвилинка
2.4.Демонстрування та аналіз зразка
1) Принцип виконання орнаменту з паперу.
— Смужка білого або кольорового тонкого паперу складається кілька разів
навпіл, поки не вийде заготовка потрібного розміру. З одного боку наноситься
половинне зображення предмета і вирізається по контурних лініях. (Учитель
демонструє принцип роботи.) Деталь розгортається і прогладжується, щоб
зникли лінії згинів.
2) Інструктаж учителя.
3. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Діти виконують роботу під аудіозапис українських пісень у виконанні Софії Ротару.
4. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ
— Чим схожі ваші роботи? чим відрізняються? (Кількістю елементів та
їх розташуванням.) Зверніть увагу на якість роботи: точність, акуратність,
оформлення.
Діти виходять по рядах і показують свої роботи. Решта учнів аналізують складені орнаменти.
5. ПІДСУМОК УРОКУ
— Про що нове дізналися на уроці? Кому хотіли б розповісти про це?
— Що таке орнамент?
- Де найчастіше застосовували орнамент українські майстри?
1