Орнаментальна композиція

Про матеріал
відкритий урок з образотворчого мистецтва для 5 класу, який містить ігрові та інтерактивні методи навчання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з образотворчого мистецтва

у 5 класі на тему:




 

 




                                                                                         Підготувала:
                                 вчитель Малокохнівської ЗОШ І-ІІ ступенів
                                                                                       Бегіян О.І.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                     

 

 

«Здоров’я - це нічого,але без нього ми - ніщо»

(Східна мудрість)

Тема. ОРНАМЕНТАЛЬНА КОМПОЗИЦІЯ

Мета:

 

  • навчальна: ознайомити учнів з орнаментом та його видами, правилами створення орнаментів; навчити створювати орнаменти на основі стилізації природних форм;
  • розвивальна: розвивати уяву, фантазію, творче, абстрактне, образне мислення, аналітичні здібності; формувати есте­тичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу учнів;
  • виховна: виховувати любов до природи, любов до прекрасного і фантастичного, творів образотворчого мистецтва, охай­ність під час роботи, виховувати у школярів дружні відносини, товариськість, бажання зберегти здоров'я .
    Обладнання уроку: таблиці, презентація, кораблики «сподівань», альбоми, кольорові олівці, фломастери,фарби,стаканчики для води, пензлики, серветки для рук.

   Тип уроку: комбінований урок.


Методи та прийоми: побудова асоціативного куща, робота з презентацією, метод інтерв’ю.
                                                 Хід уроку
І. Організаційна частина. Лунає музика

  1. привітання
    Вчитель: Гарно всі уже сідаймо
    І урок уже починаймо.
    Пензлі, фарби, олівці –
    ось які ви молодці.
    На перерві не ганяли,
    А усе підготували.

Четвер у нас – зелений день!
Це день здоров’я, відтепер!
Здоров’я, діти, - це життя,
Дорожчого немає в світі.

  1. Робота над епіграфом уроку
  • Прочитайте уважно східну мудрість, яка написана на дошці. Як ви її  розумієте?
  • Діти, а як ви думаєте, чи можуть уроки малювання зберігати та позитивно впливати на наше здоров’я? Як?
  • Отже, сьогодні на уроці ми з вами і дізнаємося про це.
  1. «Кораблики сподівань»
    На ваших партах є кораблики «сподівань».На корабликах напишіть, будь-ласка, що б ви хотіли отримати для себе від сьогоднішнього уроку. Можливо – нові знання, цікаві ідеї, хороший настрій, веселі усмішки, а парус розмалюйте улюбленим кольором олівця.
    ІІ. Актуалізація опорних знань.
  1. Складання «Асоціативного куща»
  • Що таке декоративно-ужиткове мистецтво?
  • А як ви розумієте слово «декоративне», «ужиткове»?
  • Які види декоративно-ужиткового мистецтва ви знаєте?

ДУМ

 

( ВИШИВКА, КИЛИМАРСТВО, ГОНЧАРСТВО, ДЕРЕВООБРОБКА, МЕТАЛО-ОБРОБКА, ТКАЦТВО, ВИГОТОВЛЕННЯ  ЛЯЛЬОК, ПИСАНКАРСТВО, РОЗПИС ТКАНИНИ, ЛОЗОПЛЕТІННЯ)

  • А, чим займається килимарство…
  • Чи є у вас удома предмети, що належать до якогось виду декоративно-ужит­кового мистецтва? Що це за предмети? Чим вони відрізняються від решти?( прикрашені)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.

Вчитель: Молодці! Сьогодні ми продовжимо знайомитися детальніше із ДУМ, як видом мистецтва а також його особливостями.

  •                   Як ви думаєте, діти, а хто такий мистецтвознавець?.

 Український мистецтвознавець Кость Віталійович Широцький стерджував, що «на найпростішій і на найскладнішій стадії в розвитку орнаменту народ звертається до природи, але не просто копіює навколишню дійсність, а перероблює, спрощує і своїм умовним малюнком створює власний стиль».

  •                   Як ви вважаєте, чи має він рацію?
  •                   Сьогодні ми розберемося у таких складних, але цікавих поняттях  як орнамент та колір та їх використання.

ІV. Виклад нового матеріалу.
1. Розповідь із використанням презентації

  •                   Людина старається прикрасити своє оточення. Орнамент як прикраса відіграє функцію естетичного оздоблення тіла лю­дини (ювелірні прикраси), приміщення (розписи, предмети декоративно-ужиткового мистецтва), споруди (архітектурні прикраси) чи будь-якого іншо­го простору. У народних орнаментах, які прикрашають побутові речі, відби­то тисячолітній інтелектуальний досвід народу-творця. Художня мова народ­них орнаментів така ж багата, як і мова народної поетичної творчості, тому за­слуговує на глибоке вивчення. Орнамент — це досить складна система, що компонується з різно­манітних елементів, знаків, символів, які взаємодіють та створюють цілісну енергетичну картину, зрозуміти яку сьогодні доволі складно. Кожен з орнамен­тальних символів приховує етапи історичного розвитку людства (знаки первіс­них культур, середньовічні релігійні символи, метафори народно-поетичного осмислення, а також символи, притаманні сучасним естетичним канонам).

Завдяки орнаментам можна створювати цілі композиції.

Орнаменти мають власну класифікацію. Вони бувають:

геометричними;                  Як  ви думаєте,що зображено?

рослинними;

зооморфними (зображення тварин);

антропоморфними (зображення людей);

космогонічними (зображення Сонця і планет, уявлень про їх рух);

епіграфічними (орнаменталізовані написи, наприклад слов'янська в'язь, арабське письмо), скейоморфними (у перекладі з грецьк.— знаряддя, посуд; наслідування слідів різних технічних засобів, наприклад лозоплетіння, ткання).

За композицією орнаменти бувають:

у смужці,  у квадраті, у колі, у прямо­кутнику, у трикутнику.

Будь-який орнамент складається з елементів.

Мотив може визначатися формою елементів, знаків, конкретизованих зображень, що утворюють орна­мент, або особливостями побудови — пропорціями, ритмом, типом симетрії.

Фізпауза-гра  Впіймай колір
Кульбабка тиха при стежині
Жовтіється сама собі.
А у волошки очі сині,
А в неба очі голубі.
Зелені клени стали колом
Побіля нашого двора,
А ген за тихим жовтим полем
Червоне сонце догора.

Продовження розповіді.

  • Дуже важливим є використання кольорів.
  • Як ви думаєте чи впливає колір на людину, на її почуття, настрій? Як? А які кольори вам подобаються?

Презентація « Кольори»

«Кораблики»

  • А пам’ятаєте ви, що розфарбовували вітрило у човника? Отже, я зараз можу сказати за вашим кольором про ваш настрій.
  • А які кольори використовуються найчастіше для орнаментів ДПМ відгадайте.
  1.     Відгадування загадок
  • Колір цей яскравий дуже.
    Колір серця,колір ружі,
    Колір яблук у садку,
    Колір маків на луку,
    Колір шляпки в мухомора,
    Колір вуст і помідора.
    Колір пихи й заборони...
    Що за колір то?........ (червоний)
  • Колір цей усім знайомий!
    Він у соняха в короні,
    Він у сонця в промінцях,
    Згодом видний у синцях,
    Він в скарбах в великій скрині,
    У ромашках всередині,
    На доріжках із піску
    І у бджолах на бузку.
    Здогадались вже?Промовте!
    Що за колір то є? ......(жовтий)
  • Ти зустрінеш його в травці,
    Він у парку є на лавці.
    Він у паростках пшениці
    І в очицях,що у киці,
    Є також у світлофорі
    І у водоростях в морі.
    Здогадались вже напевне,
    Що за колір то?.......(зелений)
  • Подивись у небо,друже!
    Бачиш колір гарний дуже.
    Такий лагідний,глибокий,
    Прохолодний і високий.
    Не лише він небом лине,
    Є він також у рослинах.
    В кетягах із винограду
    І у півниках із саду.
    Є у сливах і в цибулі,
    В незабудках,що поснули...
    У  стежках судинних ліній...
    Що за колір то є?.....(синій)
  •                   А як ви думаєте, чому саме ці?
  1. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
  • Сьогодні ви будете працювати над створенням орнаменту в смужці за допомогою фарб, а також в парах спробуєте створити орнаментальну композицію кольоровими олівцями.

      Настанова на творчу працю. Послідовність виконання малюнка:

  1. Розмістити правильно
  2. Спочатку олівцем промалювати великі елементи малюнка
  3. Промалювати більш дрібні елементи, які є на плані композиції
  4. Зроблений малюнок олівцем виконати фарбами

Варіант № 1. Створення орнаменту в смужці.

Гра «Якого кольору предмети в нашому класі»
- Подивіться навколо себе в класі і запам’ятайте, які в класі є предмети і якого вони кольору. Тоді запитує:

 Що в класі білого кольору? ( Стіни, крейда ).

Що у класі червоного кольору ? (Квіти, іграшки).

 

Варіант №2. Створення рослинного орнаменту в квадраті та прямокутнику.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
  1. Бесіда
  • Яке зображення можна назвати орнаментом. З яких об’єктів дійсності складаються узори?
  • Які види орнаментів ви знаєте?
  •     Для чого вони використовуються?
  • Який із цих видів ви створювали сьогодні на уроці?
  •     Чому в декоративному малюванні використовується лінія симетрії?
  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
  1. Зворотній зв'язок 

Продовжити фразу:

«Тепер я знаю, що колір може…»

«На цьому уроці я…»

Вчитель. Як швидко час уроку пролетів. А зараз, діти, візьміть свої кораблики «сподівань» і запишіть, що ви отримали для себе від уроку. Вчитель пропонує учням перенести стікери із зображенням човників до берега звершень якщо їхні сподівання справдилися.
На цьому урок закінчено. Молодці, ви сьогодні дуже гарно попрацювали.

 

docx
Додано
7 травня 2020
Переглядів
894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку