Конспект уроку з образотворчого мистецтва
у 5 класі на тему:
Підготувала:
вчитель Малокохнівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Бегіян О.І.
«Здоров’я - це нічого,але без нього ми - ніщо»
(Східна мудрість)
Тема. ОРНАМЕНТАЛЬНА КОМПОЗИЦІЯ
Мета:
-
навчальна: ознайомити учнів з орнаментом та його видами, правилами створення орнаментів; навчити створювати орнаменти на основі стилізації природних форм;
-
розвивальна: розвивати уяву, фантазію, творче, абстрактне, образне мислення, аналітичні здібності; формувати естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу учнів;
-
виховна: виховувати любов до природи, любов до прекрасного і фантастичного, творів образотворчого мистецтва, охайність під час роботи, виховувати у школярів дружні відносини, товариськість, бажання зберегти здоров'я .
Обладнання уроку: таблиці, презентація, кораблики «сподівань», альбоми, кольорові олівці, фломастери,фарби,стаканчики для води, пензлики, серветки для рук.
Тип уроку: комбінований урок.
Методи та прийоми: побудова асоціативного куща, робота з презентацією, метод інтерв’ю.
Хід уроку
І. Організаційна частина. Лунає музика
-
привітання
Вчитель: Гарно всі уже сідаймо
І урок уже починаймо.
Пензлі, фарби, олівці –
ось які ви молодці.
На перерві не ганяли,
А усе підготували.
Четвер у нас – зелений день!
Це день здоров’я, відтепер!
Здоров’я, діти, - це життя,
Дорожчого немає в світі.
-
Робота над епіграфом уроку
-
Прочитайте уважно східну мудрість, яка написана на дошці. Як ви її розумієте?
-
Діти, а як ви думаєте, чи можуть уроки малювання зберігати та позитивно впливати на наше здоров’я? Як?
-
Отже, сьогодні на уроці ми з вами і дізнаємося про це.
-
«Кораблики сподівань»
На ваших партах є кораблики «сподівань».На корабликах напишіть, будь-ласка, що б ви хотіли отримати для себе від сьогоднішнього уроку. Можливо – нові знання, цікаві ідеї, хороший настрій, веселі усмішки, а парус розмалюйте улюбленим кольором олівця.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Складання «Асоціативного куща»
-
Що таке декоративно-ужиткове мистецтво?
-
А як ви розумієте слово «декоративне», «ужиткове»?
-
Які види декоративно-ужиткового мистецтва ви знаєте?
ДУМ
( ВИШИВКА, КИЛИМАРСТВО, ГОНЧАРСТВО, ДЕРЕВООБРОБКА, МЕТАЛО-ОБРОБКА, ТКАЦТВО, ВИГОТОВЛЕННЯ ЛЯЛЬОК, ПИСАНКАРСТВО, РОЗПИС ТКАНИНИ, ЛОЗОПЛЕТІННЯ)
-
А, чим займається килимарство…
-
Чи є у вас удома предмети, що належать до якогось виду декоративно-ужиткового мистецтва? Що це за предмети? Чим вони відрізняються від решти?( прикрашені)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
Вчитель: Молодці! Сьогодні ми продовжимо знайомитися детальніше із ДУМ, як видом мистецтва а також його особливостями.
-
Як ви думаєте, діти, а хто такий мистецтвознавець?.
Український мистецтвознавець Кость Віталійович Широцький стерджував, що «на найпростішій і на найскладнішій стадії в розвитку орнаменту народ звертається до природи, але не просто копіює навколишню дійсність, а перероблює, спрощує і своїм умовним малюнком створює власний стиль».
-
Як ви вважаєте, чи має він рацію?
-
Сьогодні ми розберемося у таких складних, але цікавих поняттях як орнамент та колір та їх використання.
ІV. Виклад нового матеріалу.
1. Розповідь із використанням презентації
-
Людина старається прикрасити своє оточення. Орнамент як прикраса відіграє функцію естетичного оздоблення тіла людини (ювелірні прикраси), приміщення (розписи, предмети декоративно-ужиткового мистецтва), споруди (архітектурні прикраси) чи будь-якого іншого простору. У народних орнаментах, які прикрашають побутові речі, відбито тисячолітній інтелектуальний досвід народу-творця. Художня мова народних орнаментів така ж багата, як і мова народної поетичної творчості, тому заслуговує на глибоке вивчення. Орнамент — це досить складна система, що компонується з різноманітних елементів, знаків, символів, які взаємодіють та створюють цілісну енергетичну картину, зрозуміти яку сьогодні доволі складно. Кожен з орнаментальних символів приховує етапи історичного розвитку людства (знаки первісних культур, середньовічні релігійні символи, метафори народно-поетичного осмислення, а також символи, притаманні сучасним естетичним канонам).
Завдяки орнаментам можна створювати цілі композиції.
Орнаменти мають власну класифікацію. Вони бувають:
геометричними; Як ви думаєте,що зображено?
рослинними;
зооморфними (зображення тварин);
антропоморфними (зображення людей);
космогонічними (зображення Сонця і планет, уявлень про їх рух);
епіграфічними (орнаменталізовані написи, наприклад слов'янська в'язь, арабське письмо), скейоморфними (у перекладі з грецьк.— знаряддя, посуд; наслідування слідів різних технічних засобів, наприклад лозоплетіння, ткання).
За композицією орнаменти бувають:
у смужці, у квадраті, у колі, у прямокутнику, у трикутнику.
Будь-який орнамент складається з елементів.
Мотив може визначатися формою елементів, знаків, конкретизованих зображень, що утворюють орнамент, або особливостями побудови — пропорціями, ритмом, типом симетрії.
Фізпауза-гра Впіймай колір
Кульбабка тиха при стежині
Жовтіється сама собі.
А у волошки очі сині,
А в неба очі голубі.
Зелені клени стали колом
Побіля нашого двора,
А ген за тихим жовтим полем
Червоне сонце догора.
Продовження розповіді.
-
Дуже важливим є використання кольорів.
-
Як ви думаєте чи впливає колір на людину, на її почуття, настрій? Як? А які кольори вам подобаються?
Презентація « Кольори»
«Кораблики»
-
А пам’ятаєте ви, що розфарбовували вітрило у човника? Отже, я зараз можу сказати за вашим кольором про ваш настрій.
-
А які кольори використовуються найчастіше для орнаментів ДПМ відгадайте.
-
Відгадування загадок
-
Колір цей яскравий дуже.
Колір серця,колір ружі,
Колір яблук у садку,
Колір маків на луку,
Колір шляпки в мухомора,
Колір вуст і помідора.
Колір пихи й заборони...
Що за колір то?........ (червоний)
-
Колір цей усім знайомий!
Він у соняха в короні,
Він у сонця в промінцях,
Згодом видний у синцях,
Він в скарбах в великій скрині,
У ромашках всередині,
На доріжках із піску
І у бджолах на бузку.
Здогадались вже?Промовте!
Що за колір то є? ......(жовтий)
-
Ти зустрінеш його в травці,
Він у парку є на лавці.
Він у паростках пшениці
І в очицях,що у киці,
Є також у світлофорі
І у водоростях в морі.
Здогадались вже напевне,
Що за колір то?.......(зелений)
-
Подивись у небо,друже!
Бачиш колір гарний дуже.
Такий лагідний,глибокий,
Прохолодний і високий.
Не лише він небом лине,
Є він також у рослинах.
В кетягах із винограду
І у півниках із саду.
Є у сливах і в цибулі,
В незабудках,що поснули...
У стежках судинних ліній...
Що за колір то є?.....(синій)
-
А як ви думаєте, чому саме ці?
-
САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
-
Сьогодні ви будете працювати над створенням орнаменту в смужці за допомогою фарб, а також в парах спробуєте створити орнаментальну композицію кольоровими олівцями.
Настанова на творчу працю. Послідовність виконання малюнка:
-
Розмістити правильно
-
Спочатку олівцем промалювати великі елементи малюнка
-
Промалювати більш дрібні елементи, які є на плані композиції
-
Зроблений малюнок олівцем виконати фарбами
Варіант № 1. Створення орнаменту в смужці.
Гра «Якого кольору предмети в нашому класі»
- Подивіться навколо себе в класі і запам’ятайте, які в класі є предмети і якого вони кольору. Тоді запитує:
Що в класі білого кольору? ( Стіни, крейда ).
Що у класі червоного кольору ? (Квіти, іграшки).
Варіант №2. Створення рослинного орнаменту в квадраті та прямокутнику.
-
АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
-
Бесіда
-
Яке зображення можна назвати орнаментом. З яких об’єктів дійсності складаються узори?
-
Які види орнаментів ви знаєте?
-
Для чого вони використовуються?
-
Який із цих видів ви створювали сьогодні на уроці?
-
Чому в декоративному малюванні використовується лінія симетрії?
-
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
-
Зворотній зв'язок
Продовжити фразу:
«Тепер я знаю, що колір може…»
«На цьому уроці я…»
Вчитель. Як швидко час уроку пролетів. А зараз, діти, візьміть свої кораблики «сподівань» і запишіть, що ви отримали для себе від уроку. Вчитель пропонує учням перенести стікери із зображенням човників до берега звершень якщо їхні сподівання справдилися.
На цьому урок закінчено. Молодці, ви сьогодні дуже гарно попрацювали.