У сучасному суспільстві все більшого значення набуває вміння вчитися, яке формується ще в дитинстві. Важливим показником цього вміння є шкільна успішність, яка у певної кількості учнів не досягає мінімального рівня. Практика показує, що слабка успішність — багатогранне явище, яке має складну структуру та походження. Незважаючи на накопичений школою досвід зменшення, а в ряді випадків і ліквідації (неприпустимості) відставання дітей у навчанні, ця проблема залишається актуальною в педагогіці. Питання навчання слабковстигаючих школярів знаходяться в центрі уваги сучасної педагогіки. У психолого-педагогічних дослідженнях розглядаються різні аспекти ,проблеми навчання слабковстигаючих учнів, виявлення типів та :характерних ознак слабковстигаючих
Організація навчання
слабковстигаючих школярів
У сучасному суспільстві все більшого значення набуває вміння вчитися, яке формується ще в дитинстві. Важливим показником цього вміння є шкільна успішність, яка у певної кількості учнів не досягає мінімального рівня. Практика показує, що слабка успішність — багатогранне явище, яке має складну структуру та походження. Незважаючи на накопичений школою досвід зменшення, а в ряді випадків і ліквідації (неприпустимості) відставання дітей у навчанні, ця проблема залишається актуальною в педагогіці. Питання навчання слабковстигаючих школярів знаходяться в центрі уваги сучасної педагогіки. У психолого-педагогічних дослідженнях розглядаються різні аспекти ,проблеми навчання слабковстигаючих учнів, виявлення типів та :характерних ознак слабковстигаючих
(Ю. К. Бабанський, Л. І. Божович, А. А. Бударний, А. М. Гельмонт, Ю. 3. Гільбух, М. А. Данілов, І. А. Коробейников, Н. П. Локалова, Н. Г. Лусканова ,В. С. Цетлінта ін.).Цими авторами аналізуються можливості підвищення успішності відстаючих учнів з окремих предметів,показується необхідність диференційованого та індивідуального підходу, вивчається навченість дітей,особливості проявів різних психічних функцій, загальні та специфічні розумові здібності. У більшості робіт констатується, що слабковстигаючих учнів характеризують наступні особистісні риси: нездатність до узагальнення, слабка усвідомленість розумової діяльності, інертність, косність, пасивність, наслідуваність розуму, явна невідповідність між рівнем інтуїтивно-практичного та словесно-логічного мислення. Основа для розвитку слабкої успішності може закладатися в перші навчальні тижні, тому більшість дослідників великого значення надають питанням шкільної готовності, а також адаптації першокласника до нових умов систематичного навчання в колективі однолітків
(М. М. Безруких, Л. І. Божович, А. Л. Венгер, Л. А. Венгер, І. В. Дубровіна, С. П. Єфімова,
І. А. Коробейников, Н. Г. Лусканова, Р. В. Овчарова, Д. Б. Ельконін).
Шкільні програми розраховані на середню дитину, але в класі зазвичай зустрічаються діти з різною підготовкою до навчальної діяльності, з різними можливостями та здібностями до навчання.
Слабковстигаючі учні, як правило, пасивні на заняттях, не прагнуть отримати знання, уникають труднощів, відволікаються у ті моменти, коли йде пошук, потрібна напруга думки. Вчителі не завжди враховують особливості розуміння у таких дітей, характер їхнього мислення, рівень підготовленості, працездатності, загальний розвиток, інтереси, потреби, тимчасовий психічний стан. Кожний учитель у процесі своєї педагогічної діяльності зустрічає немало учнів, які зазнають труднощів під час засвоєння навчального матеріалу. Без виявлення причин цих труднощів, які мають у значному ряді випадків психологічний характер, неможлива ефективна робота з їх подолання і, нарешті, підвищення шкільної успішності.
Н. П. Локалова підкреслює, що психологічні причини, які викликають відставання у навчанні, різноманітні та знаходяться у складному взаємозв'язку із зовнішніми проявами шкільних труднощів. Необхідно враховувати, що дуже часто є відсутньою пряма та безпосередня відповідність між зовнішніми проявами труднощів у навчанні та їхніми психологічними причинами: в основі будь-яких труднощів у навчальній діяльності можуть лежати різноманітні психологічні причини, а в основі різних за зовнішніми проявами труднощів може бути одна й та сама психологічна причина. Наприклад, неуважність учня, на яку часто скаржаться вчителі та батьки. Вона може бути наслідком різних причин несформованості власне процесів довільної уваги, результатом недостатнього розвитку розумової діяльності, відсутності інтересу до навчання, наявності яких-небудь особистих проблем. Неуважність учня, особливо якщо вона з'являється після деякого періоду напруженої розумової діяльності, може бути пов'язана з індивідуально-типологічними особливостями школяра (слабкість нервової системи), у ряді випадків утруднене носове дихання школяра може також призводити до неуважності.
А в основі таких різних шкільних труднощів учнів, як погана пам'ять, невміння виділяти у навчальному матеріалі істотне, може лежати одна й та сама психологічна причина — несформованість розумової операції аналізу.
Таке складне співвідношення між зовнішніми проявами труднощів у навчанні та причинами, які їх викликають, робить необхідним не лише добре розуміння учителем цих зв'язків, але для ефективного їх виявлення й опанування спеціальних психодіагностичних методик.
Робота вчителя зі слабковстигаючими учнями зазвичай зводиться до організації наступних заходів: проведення індивідуальних та додаткових занять, які забирають багато часу у вчителя та здійснюють додаткове навантаження на учнів; здійснення тиску на учня, що породжує в нього почуття неповноцінності, невіра у свої сили, неврівноваженість, а згодом і вороже ставлення до школи. Але ці дії не дозволяють значною мірою здійснювати ефективну роботу з учнями щодо запобігання слабкої успішності.
Але відсутність достатньо розроблених та зручних для практичного використання вчителем засобів психологічного аналізу конкретних випадків шкільної неуспішності роблять його роботу з подолання труднощів у навчанні дітей малоефективною, оскільки в більшості випадків учитель користується традиційним способом роботи зі слабковстигаючими учнями: проводить з ними додаткові заняття, які полягають в основному в повторенні та додатковому роз'ясненні навчального матеріалу. Але, як показує досвід багатьох учителів, ці заняття, до яких негативно ставляться учні та які потребують великої витрати часу і сил як учителя, так і учнів, далеко не завжди дають бажаний результат. У кращому випадку вони можуть призвести лише до тимчасових позитивних зрушень у навчанні та не ліквідують дійсні причини труднощів школярів. .
Цілком очевидно, що ефективна допомога учням може бути надана лише на шляхах психологічного підходу до аналізу та ліквідації труднощів, які виникли в них у процесі навчання.
Розробка різноманітних способів виявлення психологічних причин труднощів у навчанні повинна сприяти принциповій зміні змісту додаткової роботи вчителя зі школярами, які відстають у навчанні.
Підхід, який запропонував молодий спеціаліст із «Навчально-методичного центру гуманітарної освіти» на базі школи № 365 м. Москви Владислав Кузьмін, абсолютно інший. Перш за все, слабкі діти не повинні знати, що вони слабкі. І ніхто не може їм у цьому дорікнути, тому що ставлення до них є таким, як і до встигаючих учнів. Матеріал їм подається у більш доступному вигляді. Дитині важливо зрозуміти, що її поважають, не вважають дурною, а правильна відповідь є результатом її власної праці.
На додаткових заняттях дітям слід і пропонувати спеціальні завдання : не навчального характеру, які мають і на першому етапі діагностичну спрямованість з метою виявлення психологічних причин, які викликають ті чи інші труднощі школяра.
На другому етапі, виходячи з принципу єдності діагностики та корекції, ці ж завдання можна використовувати як засіб психологічної корекції виявлених недоліків у психологічному розвитку учнів.
Для здійснення такої психодіагностичної діяльності учителеві необхідно мати достатньо розгорнутий, систематичний опис тих труднощів, які виникають в учнів у процесі навчання, з переліком можливих причин, у тому числі психологічних, які лежать в основі цих труднощів, та вказівкою на способи психологічної діагностики та ліквідації виявлених недоліків.
Розробка різноманітних способів виділення психологічних причин труднощів у навчанні може сприяти принциповій зміні змісту роботи вчителя зі школярами, які відстають у навчанні.
Таким чином, можна виділити наступні основні способи виявлення відставання учнів:
• спостереження за реакцією учнів на труднощі в роботі, на успіхи та невдачі;
• питання вчителя та його вимоги сформулювати те чи інше положення;
• навчальні самостійні роботи в класі під час проведення самостійних робіт учитель одержує матеріал для розмірковування як над результатами діяльності, так і над ходом її протікання. Він спостерігає за роботою учнів, вислуховує та відповідає на їхні питання, іноді допомагає.
Серед причин відставання учнів Н. П. Локалова виділяє наступні:
Внутрішні по відношенню до школяра
Недоліки біологічного розвитку:
а) дефекти органів чуття;
б) соматична слабкість;
в) особливості вищої нервової діяльності, які негативно впливають на навчання;
г) психологічні відхилення.
Недоліки психічного розвитку особистості:
а) слабкий розвиток емоційної сфери особистості;
б) слабкий розвиток волі;
в) відсутність позитивних пізнавальних інтересів, мотивів, потреб.
Недоліки вихованості особистості:
а) недоліки у розвитку моральних якостей особистості;
б) недоліки у ставленні особистості до вчителя, колективу, родини тощо;
в) недоліки важкої вихованості;
г) недостатній рівень розвитку та вихованості особистих рис, які не дозволяють учневі виявляти самостійність, наполегливість, організованість та інші якості, необхідні для подальшого навчання.
Зовнішні по відношенню до школяра
Недоліки освіти особистості:
а)наявність прогалин у фактичних знаннях та спеціальних для певного предмета вміннях, які не дозволяють охарактеризувати істотні елементи понять, законів, теорій, які вивчаються, а також здійснювати необхідні практичні дії;
б)наявність прогалин у навичках навчально-пізнавальної діяльності, які знижують темп роботи настільки, що учень не може за відведений час опанувати необхідний обсяг знань, умінь, навичок.
Недоліки досвіду впливу школи:
а) недоліки процесу навчання, навчальних посібників тощо;
б) недоліки виховних впливів школи (учителів, колективу, учнів тощо). ,
Недоліки впливу позашкільного середовища:
а) недоліки впливів родини;
б) недоліки впливів однолітків;
в) недоліки впливів культурного оточення.
Прийоми роботи учителя зі слабковстигаючими учнями
Спробуємо сформулювати «десять правил роботи учителя зі слабко-встигаючими»:
1)Вірте у здібності «слабковстигаючого» учня та намагайтеся передати йому цю віру.
2)Пам'ятайте, що для «слабко-встигаючого» необхідний період «занурення» в матеріал. Не квапте його. Навчіться чекати.
3)Кожний урок — продовження попереднього. Багаторазове повторення основного матеріалу— один із прийомів роботи зі слабковстигаючими.
4)Вселяючи у слабковстигаючих віру в те, що вони запам'ятають, зрозуміють, частіше пропонуйте їм однотипні завдання (з учителем, з класом, самостійно).
5)Роботу зі слабковстигаючими не розумійте примітивно. Тут іде постійний розвиток пам'яті, логіки, мислення, емоцій, почуттів, інтересу до навчання.
6)Не ганяйтеся за великою кількістю нової інформації. Умійте з того, що вивчається вибрати головне, викласти його, повторити та закріпити.
7)Спілкування — головна складова будь-якої методики. Не зумієте привернути дітей до себе — не отримаєте й результатів навчання.
8)Навчіться керувати класом. Якщо урок одноманітний, діти самі знайдуть вихід — займуться своїми справами.
9)Починаючи цілеспрямовано працювати зі слабковстигаючими, пам'ятайте: через короткий час їхнє середовище знову роз колеться — на здібних, середніх та... слабковстигаючих.
10)Навчіться залучати до навчання слабких сильніших дітей. Виклали матеріал, опитали сильних — посадіть їх до слабковстигаючих, і нехай продовжується навчання.
Профілактика неуспішності
Окремо слід зупинитися на профілактиці неуспішності. Учитель може вживати наступні профілактичні заходи у процесі контролю підготовленості учнів:
• спеціально контролювати засвоєння питань, які зазвичай викликають в учнів найбільші утруднення;
• ретельно аналізувати та систематизувати помилки, яких припускаються учні у письмових роботах, усних відповідях, виявити типові для класу помилки та концентрувати увагу на їх ліквідації;
• контролювати засвоєння матеріалу учнями, які пропустили попередні уроки;
• після закінчення теми чи розділу узагальнювати підсумки засвоєння основних понять, законів, правил, умінь та навичок школярами, виявити причини відставання;
створити атмосферу особливої доброзичливості під час опитування;
• знизити темп опитування, дозволити довше готуватися біля дошки;
• пропонувати учням приблизний план відповіді;
• дозволити користуватися наочними посібниками, які допомагають викласти сутність явища; стимулювати оцінкою, підбадьорюванням, похвалою.
2. Під час викладення нового матеріалу;
обов'язково перевіряти в ході уроку ступінь розуміння учнями основних елементів матеріалу, яки й викладається. стимулювати питання з боку учнів у разі утруднення в засвоєнні навчального матеріалу; використовувати засоби підтримки інтересу до засвоєння знань;
• забезпечувати різноманітність методів навчання, які дозволяють усім учням активно засвоювати матеріал;
• уживати заходів щодо підтримки інтересу до слабковстигаючих із питаннями, які з'ясовують ступінь розуміння ними навчального матеріалу, залучати їх у ролі помічників під час підготовки приборів, дослідів тощо;
залучати до висловлювання пропозиції в разі проблемного навчання, до висновків та узагальнень чи пояснення сутності проблеми, висловленої сильним учнем.
3. У ході самостійної роботи учнів на уроці:
• добирати до самостійної роботи завдання з найістотніших, складних та важких розділів навчального матеріалу, прагнучи меншою кількістю вправ, але поданих у певній системі, досягти більшого ефекту;
включати у зміст самостійної роботи вправи на ліквідацію помилок, яких учні припустилися під час відповідей та у письмових роботах;
• стимулювати постановку питань до вчителя в разі утрудненнях в самостійній роботі;
• уміло надавати допомогу учням у роботі, розвивати їхню самостійність;
• навчати вмінь планувати роботу виконуючи її в належному темпі, та здійснювати контроль;
• розбивати завдання на дози, етапи, виділяти в складних завданнях ряд простих, посилання на аналогічне завдання, виконане раніше;нагадувати прийоми та способи виконання завдання; вказувати на необхідність актуалізувати те чи інше правило; інструктувати про раціональні шляхи виконання завдань, вимоги щодо їхнього оформлення; більш ретельно контролювати їхню діяльність, вказувати на помилки, перевіряти, виправляти;
• добирати для груп слабковстигаючих найбільш раціональну систему вправ, а не механічне збільшення їхньої кількості;
• більш детальне пояснення послідовності виконання завдання;
• попереджати можливі утруднення, використовувати картки-консультації, картки з напрямом плану дій.
4. Під час організації самостійної роботи поза класом:
• забезпечити в ході домашньої роботи повторення пройденого, концентруючи увагу на найістотніших елементах програми, які зазвичай викликають найбільші труднощі;
• систематично давати домашні завдання з роботи над типовими помилками;
• чітко інструктувати учнів про порядок виконання домашніх робіт, перевіряти ступінь розуміння цих інструкцій слабко-встигаючими школярами.
Список
учнів, які мають
початковий рівень знань
№ |
П І П |
КЛАС |
|
Величко Руслан |
6 клас |
|
Карповець Сергій |
7 клас |
|
Кокояйко Юрій |
6 клас |
|
Сипало Олександр |
7 клас |
|
Ткаченко Дмитро |
6 клас |
|
Третяк Роман |
6 клас |
|
Хоменко Сергій |
6 клас |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Перспективний план роботи
з іноземної мови
з учнями , які мають початковий рівень знань
на 2008 - 2009 н.р.
Повторити:
Працювати над: