Осінь в поезії Ліни Костенко

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з творчістю геніальної української поетеси Ліни Костенко, поповнювати і розширювати їх словниковий запас на метафори, персоніфікації, образні вислови ; дослідити які образи передають стан природи, сповненої очікування зимового стану, вчити добирати виразні мовленнєві засоби для передання того, що вразило уяву; виразно декламувати вірші; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість; створювати у дітей піднесений настрій від захоплення красою осінньої природи; плекати любов до рідного слова; навколишнього світу.

Обладнання—Відеозапис «Красива осінь» (Ф. Шопен «Ноктюрн»), відеозапис вірша «Красива осінь вишиває клени» у виконані Левка Луцкера, вірші Ліни Костенко із збірки «Бузиновий цар», відеоруханка «Осінь», репродукція картини Левітана «Осінь», дидактичний матеріал.

Форма проведення: урок- дослідження

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

  • Ранкова зустріч
  • Добрий день скажи мені і просто усміхнись.(2рази плеснути)

    Добрий день скажи мені і просто усміхнись.(2рази плеснути)

    Добрий день скажи мені, добрий день скажу тобі

    Посміхнеться сонце нашій дітворі.(2рази плеснути)

    Всім навколо нас ми скажемо:

    Привіт!( 2рази плеснути)

    Всім навколо нас ми скажемо:

    Привіт!( 2рази плеснути)

    Посміхнешся ти мені

    Посміхнуся я тобі

    Хай ясніше сяє сонце угорі.( 2рази плеснути)

    ІІ. Мотивація навчальної діяльності

    1. Відгадування загадки

    Мандрує вона гаєм,

    Дарунки роздає.

    Ось жовтий лист спадає,

    І холодніш стає.

    Без пензлика, без олівця

    Розфарбувала деревця. (Осінь)

    2. Гра«Збери речення»

    - Скласти речення з розсипаних слів.

    Жовтокоса чарівниця-осінь примчала на баскому коні у ліси і парки.

    3. Відповіді на запитання.

    - Який осінній колір подобається вам найбільше? Чому?

    - Чому осінь у такий період називають золотою?

    ІІІ. Актуалізація знань учнів

    Осінь... Цій золотій порі присвячений наш урок.

    Кожна людина сприймає красу осені по своєму. Сьогодні на уроці ми спробуємо самі відшукати її, а допоможуть нам художник, композитор і поетеса.

    Хлопчик- художник з пензликом у руці дивиться на репродукцію картини Левітана «Осінь золота»

    Так люблю я малювати пейзаж!

    Свої картини я малюю акварелями- фарбами, що розводять водою.

    Хлопчик-композитор під мелодію 'КРАСИВА ОСіНЬ' ( Ф.ШОПЕН 'НОКТЮРН')

    Скрізь, куди не глянь,— золото, золото. І так тихо. Тільки інколи налетить вітер, зірве з дерева листочки, і закружляють вони в повітрі, наче метелики. А листочку так не хочеться з дерева падати. Він аж ніби кров'ю з печалі налився.

    Дівчинка-поетеса

    А я люблю словами малювати!..

    Послухайте ж мої осінні акварелі.

    Перегляд відеозапису, прослуховування вірша Ліни Костенко «Красива осінь вишиває клени» у виконані Левка Луцкера

    2. Повідомлення завдань уроку

    Вчитель.

    Ви прослухали вірш видатної української поетеси і митця Ліни Костенко. Вона словом, як художник фарбами, створює вірші, які належать до художньої лірики. Які почуття він у вас викликав? Що незвичного у ньому?

    Що ми будемо вчитися відчувати, читаючи вірші Ліни Костенко? Про це ви дізнаєтеся, коли « розшифруєте» цей рядок.

    « Чиючита шівір ниЛі стеКонко ит чувідваєш сукра і токсму ніхосін

    вааклерей»

    «Читаючи вірші Ліни Костенко ти відчуваєш красу і смуток осінніх акварелей»

    ІІІ. Робота над матеріалом уроку.

    1.Вчитель – Але, щоб відчути красу віршів, красу художнього слова , спочатку треба познайомитися з життям та творчістю поетеси . І в цьому нам допоможуть учні – бібліографи.

    Учень 1

    19 березня – день, коли прилітають лелеки. Мабуть саме вони в родину Костенко принесли немовля – маленьку дівчинку, яка згодом стала Ліною Костенко.

    Учень 2)

    Батьки майбутньої поетеси — високоосвічені порядні люди — учителювали. З ранніх літ прищеплювали дитині високі моральні, етичні та естетичні смаки, подавали літературні, фольклорні та історичні взірці для наслідування. На все життя Ліна перед собою мала приклад батька — Василя Костенка, поліглота-самородка (він знав 12 мов), педагога від Бога, який за потреби міг на найвищому рівні викладати всі предмети в школі.

    Учень 3

    Раннє дитинство Ліни минало «над берегами вічної ріки» — понад Дніпром. Коли дівчинці минуло 6 років, родина перебралась до Києва. Тут дівчинка закінчила середню школу, навчалася в педагогічному інституті. Згодом вступила до Московського літературного інституту імені М. Горького, який закінчила з відзнакою .

    2.Поетична хвилинка.

    Декламування учнями віршів Ліни Костенко.

    3.Опрацювання вірша «Здивовані квіти»

  • Виразне читання вчителем.
  • Словникова робота
  • зорі Ніч

    Кручі їжачки

    Сойка колючі апчхи

    Квітка вчора Сьогодні восени

  • Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
  • Яку частину доби відтворено?

    Що незвичного у вірші?

    Якими видалися поетесі зорі?

    З ким порівнює їх?

  • Робота в парах. Читання один одному, прислухатись, який звук часто повторюється? З якою інтонацією читатимете слова квітки?
  • Це цікаво!
  • У народному календарі 25 жовтня-день мученика Прова. У цей день наші пращури спостерігали за зірками і робили прогнози на погоду і врожай.

    Яскраві зірки – до морозу, тьмяні- до відлиги.

    Сильне мерехтіння зірок синіми відтінками – до снігу.

    Багато яскравих зірок – до врожаю гороху.

    Опрацювання вірша «Осінь, ось вона, ось».

  • Читання луною за вчителем.
  • Який період осені зображено? (початок)

  • Словникова робота: Брами, чорногуз.
  • Робота в парах: Дібрати синоніми до слова лелека.
  • Знайти питальні речення.

  • Ознайомлення з поняттям звукопис - відтворення за допомогою людської мови звуків природи, створення потрібного образу ( хлюп- хлюп, задощило, захлюпало).
  • Робота в групах
  • 1 група «Поети»

    Доберіть слова в риму.

    Чаклунка осінь — ніби та царівна,

    Красива, сонячна,... (чарівна),

    Весела, радісна, багата

    В садочку яблуня... (крислата).

    Плоди достиглі всім дарує,

    А осінь далі все... (фарбує).

    Убрався клен у жовті шати,

    Горіхи треба вже... (збирати).

    Каштани падають «тук-тук»,

    І я беру каштан до... (рук).

    Давай підем до лісу з нами,

    Там пахне мохом і... (грибами),

    І чимсь таким, що я не знаю.

    Так тільки осінню... (буває).

    Вітрець легенький повіває,

    І листя з дерева... (злітає).

    2 група «Експерти»

    Якими словами поетеса передала красу осені? (Дібрати прикметники)

    Чому осінь красива, а настрій віршів невеселий?

    3 група «Дослідники»

    За допомогою яких слів герої у віршах зображені Ліною Костенко, як живі істоти? (Дібрати дієслова)

    4 група “Художники»

    Спробуйте на папері покласти мазки кольорів, які використані у вірші? Чому поетеса до світлих, яскравих кольорів додає чорний?

    ІV. Рефлексія

    Гра «Печена картопля». Під музику передається «картопля», у кого опиниться під час зупинки-той і чистить картоплю, сідаючи на стілець і читаючи завдання.

    1. Продовжте речення

    - Я сьогодні на уроці дізнався...

    - Я відчув...

    - Мені вдалося...

    - Я зрозумів... -

    - Який вірш найбільше сподобався?

    - Які образні вислови про осінь ви запам'ятали?

    2. Усне складання «Сенкану» з теми «Осінь»

    Тема — Осінь.

    Опис — чарівна, лагідна, яскрава, тепла, сонячна.

    Дія —вишиває, фарбує, сміється, шелестить, сяє, летить, грається.

    Ставлення (фраза) — Найпрекрасніша пора, наша осінь чарівна.

    Узагальнення — Пора року.

    V .Підсумок

    - У природи так багато гарного! Необхідно тільки вміти бачити цю красу.

    Як змогла передати цю красу Ліна Костенко в своїх віршах ?

    VI. Домашнє завдання

    - Вслухайтесь у тихий шепіт листочків. Про що вони розмовляють? Вивчіть напам'ять один з віршів Ліни Костенко.

    Перегляд файлу

    Урок літературного читання в 4 класі

     

            Осінь в поезії Ліни Костенко

     

    Вчитель:  Коваль Надія Миколаївна

     

    Мета: ознайомити учнів з творчістю геніальної української поетеси Ліни Костенко, поповнювати і розширювати їх словниковий запас на метафори, персоніфікації, образні вислови ; дослідити які образи передають стан природи, сповненої очікування зимового стану, вчити добирати виразні мовленнєві засоби для передання того, що вразило уяву; виразно декламувати вірші; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість; створювати у дітей піднесений настрій від захоплення красою осінньої природи; плекати любов до рідного слова; навколишнього світу.

     

    Обладнання—Відеозапис «Красива осінь» (Ф. Шопен «Ноктюрн»), відеозапис  вірша «Красива осінь вишиває клени» у виконані Левка Луцкера, вірші  Ліни Костенко із збірки «Бузиновий цар»,  відеоруханка «Осінь», репродукція картини Левітана «Осінь», дидактичний матеріал. 

    Форма проведення:  урок- дослідження

    ХІД УРОКУ

    І. Організація класу.

    • Ранкова зустріч

    Добрий день скажи мені  і просто усміхнись.(2рази плеснути)

    Добрий день скажи мені  і просто усміхнись.(2рази плеснути)

     Добрий день скажи мені,  добрий день скажу тобі

    Посміхнеться сонце нашій дітворі.(2рази плеснути)

     

    Всім навколо нас ми скажемо:

    Привіт!( 2рази плеснути)

     Всім навколо нас ми скажемо:

    Привіт!( 2рази плеснути)

    Посміхнешся ти мені

    Посміхнуся я тобі

    Хай ясніше сяє сонце угорі.( 2рази плеснути)

    ІІ. Мотивація навчальної діяльності

    1.     Відгадування загадки

     Мандрує вона гаєм,

    Дарунки роздає.

    Ось жовтий лист спадає,

    І холодніш стає.

    Без пензлика, без олівця

    Розфарбувала деревця. (Осінь)

    2. Гра«Збери речення»

    - Скласти речення з розсипаних слів.

    Жовтокоса чарівниця-осінь примчала на баскому коні у ліси і парки.

    3. Відповіді на запитання.

    -  Який осінній колір подобається вам найбільше? Чому?

    -  Чому осінь у такий період називають золотою?

    ІІІ. Актуалізація знань учнів

    Осінь... Цій золотій порі присвячений наш урок.

    Кожна людина сприймає красу осені по своєму. Сьогодні на уроці ми спробуємо самі відшукати її, а допоможуть нам  художник, композитор і поетеса.

     Хлопчик- художник з пензликом у руці дивиться на репродукцію картини Левітана «Осінь золота»

    Так люблю я малювати  пейзаж!

    Свої картини я малюю акварелями- фарбами, що розводять водою.

    Хлопчик-композитор під  мелодію 'КРАСИВА  ОСіНЬ'  ( Ф.ШОПЕН 'НОКТЮРН')

    Скрізь, куди не глянь,— золото, золото. І так тихо. Тільки інколи налетить вітер, зірве з дерева листочки, і закружляють вони в повітрі, наче метелики. А листочку так не хочеться з дерева падати. Він аж ніби кров’ю з печалі налився.

    Дівчинка-поетеса

    А я люблю словами  малювати!..

    Послухайте ж мої осінні акварелі.  

    Перегляд відеозапису, прослуховування вірша Ліни Костенко «Красива осінь вишиває клени» у виконані Левка Луцкера

     

    2.     Повідомлення завдань уроку

    Вчитель.

     Ви прослухали вірш видатної української поетеси і  митця  Ліни Костенко. Вона словом, як художник фарбами, створює вірші, які належать до художньої лірики. Які почуття він у вас викликав? Що незвичного у ньому?

    Що ми будемо  вчитися відчувати, читаючи вірші Ліни Костенко?  Про це ви дізнаєтеся, коли « розшифруєте» цей рядок.

     « Чиючита шівір ниЛі стеКонко ит чувідваєш сукра і токсму ніхосін

    вааклерей»

     «Читаючи вірші Ліни Костенко ти відчуваєш красу і смуток осінніх акварелей»

     

    ІІІ. Робота над матеріалом уроку.

    1.Вчитель – Але, щоб відчути красу віршів, красу художнього слова , спочатку треба  познайомитися з життям та творчістю поетеси . І в цьому нам допоможуть учні – бібліографи.

    Учень 1

    19 березня – день, коли прилітають лелеки. Мабуть саме вони в родину  Костенко  принесли немовля – маленьку дівчинку, яка згодом стала Ліною Костенко.

     

    Учень 2)

     Батьки майбутньої поетеси — високоосвічені порядні люди — учителювали. З ранніх літ прищеплювали дитині високі моральні, етичні та естетичні смаки, подавали літературні, фольклорні та історичні взірці для наслідування. На все життя Ліна перед собою мала приклад батька — Василя Костенка, поліглота-самородка (він знав 12 мов), педагога від Бога, який за потреби міг на найвищому рівні викладати всі предмети в школі.

     

    Учень 3

    Раннє дитинство Ліни минало «над берегами вічної ріки» — понад Дніпром. Коли дівчинці минуло 6 років, родина перебралась до Києва. Тут дівчинка закінчила середню школу, навчалася в педагогічному інституті. Згодом  вступила до Московського літературного інституту імені М. Горького, який закінчила з відзнакою .

    2.Поетична хвилинка.

     Декламування учнями віршів Ліни Костенко.

    3.Опрацювання вірша «Здивовані квіти»

    • Виразне читання вчителем.
    • Словникова робота

    зорі                                                                          Ніч

    Кручі                                                                       їжачки

    Сойка                                                                       колючі                                 апчхи   

    Квітка                                                                       вчора                                     Сьогодні                                восени

    • Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

    Яку частину доби відтворено?

    Що незвичного у вірші?

    Якими видалися поетесі зорі?

    З ким порівнює їх?

    • Робота в парах.  Читання один одному, прислухатись, який звук часто повторюється? З якою інтонацією читатимете слова квітки?
    • Це цікаво! 

    У народному календарі 25 жовтня-день мученика Прова. У цей день наші пращури спостерігали за зірками і робили прогнози на погоду і врожай.

    Яскраві зірки – до морозу, тьмяні- до відлиги.

     Сильне мерехтіння зірок синіми відтінками – до снігу.

    Багато яскравих зірок – до врожаю гороху.

     

      Опрацювання вірша «Осінь, ось вона, ось».

     

    • Читання луною за вчителем.

    Який період осені зображено? (початок)

    • Словникова робота: Брами, чорногуз.
    • Робота в парах: Дібрати синоніми до слова лелека. 

    Знайти питальні речення.

    • Ознайомлення з поняттям звукопис    - відтворення за допомогою людської мови звуків природи, створення потрібного образу ( хлюп- хлюп, задощило, захлюпало).
    • Робота в групах

    1 група «Поети»

    Доберіть слова в риму.

    Чаклунка осінь — ніби та царівна,

    Красива, сонячна,... (чарівна),

    Весела, радісна, багата

    В садочку яблуня... (крислата).

    Плоди достиглі всім дарує,

    А осінь далі все... (фарбує).

    Убрався клен у жовті шати,

    Горіхи треба вже... (збирати).

    Каштани падають «тук-тук»,

    І я беру каштан до... (рук).

    Давай підем до лісу з нами,

    Там пахне мохом і... (грибами),

    І чимсь таким, що я не знаю.

    Так тільки осінню... (буває).

    Вітрець легенький повіває,

    І листя з дерева... (злітає).

    2  група «Експерти»

    Якими словами поетеса передала красу осені? (Дібрати прикметники)

    Чому осінь красива, а настрій віршів невеселий?

    3  група «Дослідники»

    За допомогою яких слів герої у віршах зображені Ліною Костенко, як живі істоти? (Дібрати дієслова)

    4  група “Художники»

    Спробуйте на папері покласти мазки кольорів, які використані у вірші? Чому поетеса до світлих, яскравих кольорів додає чорний?

    ІV. Рефлексія

     Гра «Печена картопля». Під музику передається «картопля», у кого опиниться під час зупинки-той і чистить картоплю,  сідаючи на стілець і читаючи завдання.

    1.     Продовжте речення

    -   Я сьогодні на уроці дізнався...

    -   Я відчув...

    -   Мені вдалося...

    -   Я зрозумів... -      

    -   Який вірш найбільше сподобався?

    -   Які образні вислови про осінь ви запам’ятали?

    2.     Усне складання «Сенкану» з теми «Осінь»

    Тема — Осінь.

     Опис — чарівна, лагідна, яскрава, тепла, сонячна.

    Дія —вишиває,  фарбує, сміється, шелестить, сяє, летить, грається.

    Ставлення (фраза) — Найпрекрасніша пора, наша осінь чарівна.

    Узагальнення — Пора року.

    V .Підсумок

    -   У природи так багато гарного! Необхідно тільки вміти бачити цю красу.

    Як  змогла передати цю красу Ліна Костенко в своїх віршах ?

    VI. Домашнє завдання

    -   Вслухайтесь у тихий шепіт листочків. Про що вони розмовляють? Вивчіть напамять один з віршів Ліни Костенко.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    docx
    До підручника
    Літературне читання 4 клас (Наумчук М. М., Романюк Н. З.)
    Додано
    27 жовтня 2018
    Переглядів
    1031
    Оцінка розробки
    Відгуки відсутні
    Безкоштовний сертифікат
    про публікацію авторської розробки
    Щоб отримати, додайте розробку

    Додати розробку