Мета: ознайомити учнів з творчістю геніальної української поетеси Ліни Костенко, поповнювати і розширювати їх словниковий запас на метафори, персоніфікації, образні вислови ; дослідити які образи передають стан природи, сповненої очікування зимового стану, вчити добирати виразні мовленнєві засоби для передання того, що вразило уяву; виразно декламувати вірші; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість; створювати у дітей піднесений настрій від захоплення красою осінньої природи; плекати любов до рідного слова; навколишнього світу.
Обладнання—Відеозапис «Красива осінь» (Ф. Шопен «Ноктюрн»), відеозапис вірша «Красива осінь вишиває клени» у виконані Левка Луцкера, вірші Ліни Костенко із збірки «Бузиновий цар», відеоруханка «Осінь», репродукція картини Левітана «Осінь», дидактичний матеріал.
Форма проведення: урок- дослідження
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Добрий день скажи мені і просто усміхнись.(2рази плеснути)
Добрий день скажи мені і просто усміхнись.(2рази плеснути)
Добрий день скажи мені, добрий день скажу тобі
Посміхнеться сонце нашій дітворі.(2рази плеснути)
Всім навколо нас ми скажемо:
Привіт!( 2рази плеснути)
Всім навколо нас ми скажемо:
Привіт!( 2рази плеснути)
Посміхнешся ти мені
Посміхнуся я тобі
Хай ясніше сяє сонце угорі.( 2рази плеснути)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Відгадування загадки
Мандрує вона гаєм,
Дарунки роздає.
Ось жовтий лист спадає,
І холодніш стає.
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця. (Осінь)
2. Гра«Збери речення»
- Скласти речення з розсипаних слів.
Жовтокоса чарівниця-осінь примчала на баскому коні у ліси і парки.
3. Відповіді на запитання.
- Який осінній колір подобається вам найбільше? Чому?
- Чому осінь у такий період називають золотою?
ІІІ. Актуалізація знань учнів
Осінь... Цій золотій порі присвячений наш урок.
Кожна людина сприймає красу осені по своєму. Сьогодні на уроці ми спробуємо самі відшукати її, а допоможуть нам художник, композитор і поетеса.
Хлопчик- художник з пензликом у руці дивиться на репродукцію картини Левітана «Осінь золота»
Так люблю я малювати пейзаж!
Свої картини я малюю акварелями- фарбами, що розводять водою.
Хлопчик-композитор під мелодію 'КРАСИВА ОСіНЬ' ( Ф.ШОПЕН 'НОКТЮРН')
Скрізь, куди не глянь,— золото, золото. І так тихо. Тільки інколи налетить вітер, зірве з дерева листочки, і закружляють вони в повітрі, наче метелики. А листочку так не хочеться з дерева падати. Він аж ніби кров'ю з печалі налився.
Дівчинка-поетеса
А я люблю словами малювати!..
Послухайте ж мої осінні акварелі.
Перегляд відеозапису, прослуховування вірша Ліни Костенко «Красива осінь вишиває клени» у виконані Левка Луцкера
2. Повідомлення завдань уроку
Вчитель.
Ви прослухали вірш видатної української поетеси і митця Ліни Костенко. Вона словом, як художник фарбами, створює вірші, які належать до художньої лірики. Які почуття він у вас викликав? Що незвичного у ньому?
Що ми будемо вчитися відчувати, читаючи вірші Ліни Костенко? Про це ви дізнаєтеся, коли « розшифруєте» цей рядок.
« Чиючита шівір ниЛі стеКонко ит чувідваєш сукра і токсму ніхосін
вааклерей»
«Читаючи вірші Ліни Костенко ти відчуваєш красу і смуток осінніх акварелей»
ІІІ. Робота над матеріалом уроку.
1.Вчитель – Але, щоб відчути красу віршів, красу художнього слова , спочатку треба познайомитися з життям та творчістю поетеси . І в цьому нам допоможуть учні – бібліографи.
Учень 1
19 березня – день, коли прилітають лелеки. Мабуть саме вони в родину Костенко принесли немовля – маленьку дівчинку, яка згодом стала Ліною Костенко.
Учень 2)
Батьки майбутньої поетеси — високоосвічені порядні люди — учителювали. З ранніх літ прищеплювали дитині високі моральні, етичні та естетичні смаки, подавали літературні, фольклорні та історичні взірці для наслідування. На все життя Ліна перед собою мала приклад батька — Василя Костенка, поліглота-самородка (він знав 12 мов), педагога від Бога, який за потреби міг на найвищому рівні викладати всі предмети в школі.
Учень 3
Раннє дитинство Ліни минало «над берегами вічної ріки» — понад Дніпром. Коли дівчинці минуло 6 років, родина перебралась до Києва. Тут дівчинка закінчила середню школу, навчалася в педагогічному інституті. Згодом вступила до Московського літературного інституту імені М. Горького, який закінчила з відзнакою .
2.Поетична хвилинка.
Декламування учнями віршів Ліни Костенко.
3.Опрацювання вірша «Здивовані квіти»
зорі Ніч
Кручі їжачки
Сойка колючі апчхи
Квітка вчора Сьогодні восени
Яку частину доби відтворено?
Що незвичного у вірші?
Якими видалися поетесі зорі?
З ким порівнює їх?
У народному календарі 25 жовтня-день мученика Прова. У цей день наші пращури спостерігали за зірками і робили прогнози на погоду і врожай.
Яскраві зірки – до морозу, тьмяні- до відлиги.
Сильне мерехтіння зірок синіми відтінками – до снігу.
Багато яскравих зірок – до врожаю гороху.
Опрацювання вірша «Осінь, ось вона, ось».
Який період осені зображено? (початок)
Знайти питальні речення.
1 група «Поети»
Доберіть слова в риму.
Чаклунка осінь — ніби та царівна,
Красива, сонячна,... (чарівна),
Весела, радісна, багата
В садочку яблуня... (крислата).
Плоди достиглі всім дарує,
А осінь далі все... (фарбує).
Убрався клен у жовті шати,
Горіхи треба вже... (збирати).
Каштани падають «тук-тук»,
І я беру каштан до... (рук).
Давай підем до лісу з нами,
Там пахне мохом і... (грибами),
І чимсь таким, що я не знаю.
Так тільки осінню... (буває).
Вітрець легенький повіває,
І листя з дерева... (злітає).
2 група «Експерти»
Якими словами поетеса передала красу осені? (Дібрати прикметники)
Чому осінь красива, а настрій віршів невеселий?
3 група «Дослідники»
За допомогою яких слів герої у віршах зображені Ліною Костенко, як живі істоти? (Дібрати дієслова)
4 група “Художники»
Спробуйте на папері покласти мазки кольорів, які використані у вірші? Чому поетеса до світлих, яскравих кольорів додає чорний?
ІV. Рефлексія
Гра «Печена картопля». Під музику передається «картопля», у кого опиниться під час зупинки-той і чистить картоплю, сідаючи на стілець і читаючи завдання.
1. Продовжте речення
- Я сьогодні на уроці дізнався...
- Я відчув...
- Мені вдалося...
- Я зрозумів... -
- Який вірш найбільше сподобався?
- Які образні вислови про осінь ви запам'ятали?
2. Усне складання «Сенкану» з теми «Осінь»
Тема — Осінь.
Опис — чарівна, лагідна, яскрава, тепла, сонячна.
Дія —вишиває, фарбує, сміється, шелестить, сяє, летить, грається.
Ставлення (фраза) — Найпрекрасніша пора, наша осінь чарівна.
Узагальнення — Пора року.
V .Підсумок
- У природи так багато гарного! Необхідно тільки вміти бачити цю красу.
Як змогла передати цю красу Ліна Костенко в своїх віршах ?
VI. Домашнє завдання
- Вслухайтесь у тихий шепіт листочків. Про що вони розмовляють? Вивчіть напам'ять один з віршів Ліни Костенко.
Урок літературного читання в 4 класі
Осінь в поезії Ліни Костенко
Вчитель: Коваль Надія Миколаївна
Мета: ознайомити учнів з творчістю геніальної української поетеси Ліни Костенко, поповнювати і розширювати їх словниковий запас на метафори, персоніфікації, образні вислови ; дослідити які образи передають стан природи, сповненої очікування зимового стану, вчити добирати виразні мовленнєві засоби для передання того, що вразило уяву; виразно декламувати вірші; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість; створювати у дітей піднесений настрій від захоплення красою осінньої природи; плекати любов до рідного слова; навколишнього світу.
Обладнання—Відеозапис «Красива осінь» (Ф. Шопен «Ноктюрн»), відеозапис вірша «Красива осінь вишиває клени» у виконані Левка Луцкера, вірші Ліни Костенко із збірки «Бузиновий цар», відеоруханка «Осінь», репродукція картини Левітана «Осінь», дидактичний матеріал.
Форма проведення: урок- дослідження
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Добрий день скажи мені і просто усміхнись.(2рази плеснути)
Добрий день скажи мені і просто усміхнись.(2рази плеснути)
Добрий день скажи мені, добрий день скажу тобі
Посміхнеться сонце нашій дітворі.(2рази плеснути)
Всім навколо нас ми скажемо:
Привіт!( 2рази плеснути)
Всім навколо нас ми скажемо:
Привіт!( 2рази плеснути)
Посміхнешся ти мені
Посміхнуся я тобі
Хай ясніше сяє сонце угорі.( 2рази плеснути)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Відгадування загадки
Мандрує вона гаєм,
Дарунки роздає.
Ось жовтий лист спадає,
І холодніш стає.
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця. (Осінь)
2. Гра«Збери речення»
- Скласти речення з розсипаних слів.
Жовтокоса чарівниця-осінь примчала на баскому коні у ліси і парки.
3. Відповіді на запитання.
- Який осінній колір подобається вам найбільше? Чому?
- Чому осінь у такий період називають золотою?
ІІІ. Актуалізація знань учнів
Осінь... Цій золотій порі присвячений наш урок.
Кожна людина сприймає красу осені по своєму. Сьогодні на уроці ми спробуємо самі відшукати її, а допоможуть нам художник, композитор і поетеса.
Хлопчик- художник з пензликом у руці дивиться на репродукцію картини Левітана «Осінь золота»
Так люблю я малювати пейзаж!
Свої картини я малюю акварелями- фарбами, що розводять водою.
Хлопчик-композитор під мелодію 'КРАСИВА ОСіНЬ' ( Ф.ШОПЕН 'НОКТЮРН')
Скрізь, куди не глянь,— золото, золото. І так тихо. Тільки інколи налетить вітер, зірве з дерева листочки, і закружляють вони в повітрі, наче метелики. А листочку так не хочеться з дерева падати. Він аж ніби кров’ю з печалі налився.
Дівчинка-поетеса
А я люблю словами малювати!..
Послухайте ж мої осінні акварелі.
Перегляд відеозапису, прослуховування вірша Ліни Костенко «Красива осінь вишиває клени» у виконані Левка Луцкера
2. Повідомлення завдань уроку
Вчитель.
Ви прослухали вірш видатної української поетеси і митця Ліни Костенко. Вона словом, як художник фарбами, створює вірші, які належать до художньої лірики. Які почуття він у вас викликав? Що незвичного у ньому?
Що ми будемо вчитися відчувати, читаючи вірші Ліни Костенко? Про це ви дізнаєтеся, коли « розшифруєте» цей рядок.
« Чиючита шівір ниЛі стеКонко ит чувідваєш сукра і токсму ніхосін
вааклерей»
«Читаючи вірші Ліни Костенко ти відчуваєш красу і смуток осінніх акварелей»
ІІІ. Робота над матеріалом уроку.
1.Вчитель – Але, щоб відчути красу віршів, красу художнього слова , спочатку треба познайомитися з життям та творчістю поетеси . І в цьому нам допоможуть учні – бібліографи.
Учень 1
19 березня – день, коли прилітають лелеки. Мабуть саме вони в родину Костенко принесли немовля – маленьку дівчинку, яка згодом стала Ліною Костенко.
Учень 2)
Батьки майбутньої поетеси — високоосвічені порядні люди — учителювали. З ранніх літ прищеплювали дитині високі моральні, етичні та естетичні смаки, подавали літературні, фольклорні та історичні взірці для наслідування. На все життя Ліна перед собою мала приклад батька — Василя Костенка, поліглота-самородка (він знав 12 мов), педагога від Бога, який за потреби міг на найвищому рівні викладати всі предмети в школі.
Учень 3
Раннє дитинство Ліни минало «над берегами вічної ріки» — понад Дніпром. Коли дівчинці минуло 6 років, родина перебралась до Києва. Тут дівчинка закінчила середню школу, навчалася в педагогічному інституті. Згодом вступила до Московського літературного інституту імені М. Горького, який закінчила з відзнакою .
2.Поетична хвилинка.
Декламування учнями віршів Ліни Костенко.
3.Опрацювання вірша «Здивовані квіти»
зорі Ніч
Кручі їжачки
Сойка колючі апчхи
Квітка вчора Сьогодні восени
Яку частину доби відтворено?
Що незвичного у вірші?
Якими видалися поетесі зорі?
З ким порівнює їх?
У народному календарі 25 жовтня-день мученика Прова. У цей день наші пращури спостерігали за зірками і робили прогнози на погоду і врожай.
Яскраві зірки – до морозу, тьмяні- до відлиги.
Сильне мерехтіння зірок синіми відтінками – до снігу.
Багато яскравих зірок – до врожаю гороху.
Опрацювання вірша «Осінь, ось вона, ось».
Який період осені зображено? (початок)
Знайти питальні речення.
1 група «Поети»
Доберіть слова в риму.
Чаклунка осінь — ніби та царівна,
Красива, сонячна,... (чарівна),
Весела, радісна, багата
В садочку яблуня... (крислата).
Плоди достиглі всім дарує,
А осінь далі все... (фарбує).
Убрався клен у жовті шати,
Горіхи треба вже... (збирати).
Каштани падають «тук-тук»,
І я беру каштан до... (рук).
Давай підем до лісу з нами,
Там пахне мохом і... (грибами),
І чимсь таким, що я не знаю.
Так тільки осінню... (буває).
Вітрець легенький повіває,
І листя з дерева... (злітає).
2 група «Експерти»
Якими словами поетеса передала красу осені? (Дібрати прикметники)
Чому осінь красива, а настрій віршів невеселий?
3 група «Дослідники»
За допомогою яких слів герої у віршах зображені Ліною Костенко, як живі істоти? (Дібрати дієслова)
4 група “Художники»
Спробуйте на папері покласти мазки кольорів, які використані у вірші? Чому поетеса до світлих, яскравих кольорів додає чорний?
ІV. Рефлексія
Гра «Печена картопля». Під музику передається «картопля», у кого опиниться під час зупинки-той і чистить картоплю, сідаючи на стілець і читаючи завдання.
1. Продовжте речення
- Я сьогодні на уроці дізнався...
- Я відчув...
- Мені вдалося...
- Я зрозумів... -
- Який вірш найбільше сподобався?
- Які образні вислови про осінь ви запам’ятали?
2. Усне складання «Сенкану» з теми «Осінь»
Тема — Осінь.
Опис — чарівна, лагідна, яскрава, тепла, сонячна.
Дія —вишиває, фарбує, сміється, шелестить, сяє, летить, грається.
Ставлення (фраза) — Найпрекрасніша пора, наша осінь чарівна.
Узагальнення — Пора року.
V .Підсумок
- У природи так багато гарного! Необхідно тільки вміти бачити цю красу.
Як змогла передати цю красу Ліна Костенко в своїх віршах ?
VI. Домашнє завдання
- Вслухайтесь у тихий шепіт листочків. Про що вони розмовляють? Вивчіть напам’ять один з віршів Ліни Костенко.