Осип Турянський. Біографічні відомості про письменника. «Поза межами болю» – видатний твір української модерної літератури, написаний у стилі експресіонізму

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе формувати ключові компетентності: - уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; - емоційно-ціннісна - коротко ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом письменника. Допомогти учням розкрити світоглядні позиції митця, аналізувати поему в прозі «Поза межами болю», викликати інтерес до творчості письменника; - літературознавча – з’ясувати значення терміна «поема в прозі» та її художні особливості; - загальнокультурна – дотримуватися культури мовлення, удосконалювати вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту; - діяльнісна – розвивати логічне й образне мислення, увагу, пам'ять, спостережливість, вміння робити висновки, узагальнення; - соціокультурна – виховувати почуття зацікавленості історією свого народу.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Осип Турянський. Огляд життя і творчості письменника й літературного критика, поліглота, учителя середніх шкіл Галичини. «Поза межами болю» ‒ типовий експресіоністичний твір, антивоєнна психологічна повість-поема про часи Першої світової війни. Різні погляди на визначення жанру твору

Номер слайду 2

  Поет мусить пройти найглибше пекло буття й найвищі небесні вершини людського щастя. Тоді його слово буде хвилювати…Осип Турянський Епіграф уроку:

Номер слайду 3

ознайомитися з непересічною постаттю західноукраїнського письменника, його непростою біографією, «заглянути» у його творчу лабораторію;розвивати вміння встановлюва-ти причинно-наслідкові зв’язки між життям окремої людини (автора) і філософським осмис-ленням суспільних подій;виховувати повагу до особистості письменника, захоплення його силою духу. Мета уроку:

Номер слайду 4

Осип Турянський — один із найяскравіших представників українського модернізму, знаний як автор поеми в прозі «Поза межами болю», де зображено Першу світову війну як злочин імперіалізму проти людяності. Турянський увійшов в українську літературу як талановитий прозаїк, поет, драматург, філософ, критик. У прозі XX століття він представляє експресіоністську стильову течію.

Номер слайду 5

Ст. 145-146 Робота з підручником. Розкажіть, що ви дізналися про експресіонізм як мистецький напрям.

Номер слайду 6

Він постійно нагадував про себе, це було в його характері – нагадувати про себе, коли жив на світі, він був запаморочений славою своєї книжки, високими оцінками віденських рецензентів, які піднімали його повість «Поза межами болю» вище «Вогню» А. Барбюса, «Червоного сміху» Андреєва та інших творів світової літератури, у яких розкривалася жорстока суть Першої світової війни. Роман Федорів

Номер слайду 7

То хто ж він, ця людина, яка, за оцінками одних, була генієм (і що тоді вона зробила геніального?), а за твердженням інших, страждала манією величі, і померла призабутою, похована на Личаківському кладовищі у Львові, на поховання якої зійшлося всього кілька десятків учителів, письменників, журналістів, а сьогодні про неї мало хто й знає?

Номер слайду 8

Сходинками життя. Йосипа. Турянського

Номер слайду 9

Невеличке село з химерною назвою Оглядів, Радехівського району, на Львівщині…

Номер слайду 10

Саме тут в родині бідного селянина, 22 лютого 1880 року народився майбутній письменник Осип Василь Турянський. Батько його був неписьменний, мав невеличкий клаптик поля і, щоб прогодувати численну сім'ю, теслярував. Старшому із восьми дітей, Осипів, він вирішив дати освіту. Хоч вирішальним тут було не так бажання батька, як виняткові здібності сина. Навчаючись у сільській початковій школі, хлопчик переходив із класу в клас із відмінними оцінками.

Номер слайду 11

Якось влітку, коли Осип вже закінчив сільську школу, вчитель Ференс попросив його батька полагодити піч у школі. Розмовляючи з Василем Турянським, учитель гаряче порекомендував йому віддати Осипка до Львівської української гімназії, з директором якої він був знайомий. Учитель дав певну матеріальну підтримку і письмову рекомендацію хлопцеві, підказав, які треба підготувати документи. На щастя, у Львові, в підвальній кімнаті, мешкав тоді односельчанин Турянського Андрій Волошко. Василь Турянський списався з ним і умовив прийняти на квартиру малого Осипа.

Номер слайду 12

Залізниці з Радехова до Львова тоді ще не було, і батько відвозив сина до гімназії на возі. Посадили сина, поклали харчі для майбутнього гімназиста і для господаря квар-тири. Той попередив, що треба взяти усього побільше – отож на возі опинилося два мішки картоплi, кiлька мiшкiв капусти, бурякiв тощо. Подружжя Волошкiв поставилось до тихого i слухняного Осипа як до рiдного, тим бiльше, що вiн готував до школи їхнього єдиного сина. Львів

Номер слайду 13

На другому роцi навчання в гімназії О. Турянський перестав одержувати з дому будь-яку матерiальну допомогу. Це не завадило майбутньому письменниковi закiнчити не тiльки гiмназiю, а й унiверситет. За звичаєм всiх неiмущих студентiв того часу вiн заробляв на прожиття репетитерством.

Номер слайду 14

Навчався Осип у гімназії блискуче. І щодо цього батько не мав із ним ніякого клопоту, якщо не брати до уваги один надто драматичний випадок. У старших класах гiмназiї юнак захопився нелегальною лiтературою, вiдвiдував пiдпiльний студентський гурток, почав вiдкрито критикувати лекцiї з релiгiї, вiдмовився вивчати катехiзис.   Катехiзис - релігійна книга, що містить короткий виклад догматів християнської віри в питаннях і відповідях. 

Номер слайду 15

Незважаючи на прекрасну успiшнiсть i поведiнку, дирекцiя гiмназiї виключила хлопця зi школи. Перед ним постала неприваблива перспектива повернутися додому, щоб бути одним iз сiльських злидарiв. Юнак посилає телеграму батьковi, благаючи порятунку. На другий же день батько пiшки прийшов до Львова i звернувся до директора з проханням поновити сина в гiмназiї. Той зглянувся на неписьменного селянина, але зажадав, щоб вiн заручився пiдтримкою волостi (гмiни) i повiтової управи (староства), очевидно, сподiваючись, що Туринським це не вдасться. Повернувшись зi Львова, Василь до Радехова сам уже йти не міг i тому послав туди старшу дочку Катерину, яка по дорозi назад заблукала вночi i ледве втрапила додому. Так Осипа в гiмназiї було поновлено.

Номер слайду 16

Пiсля закiнчення Львiвської гiмназii О. Турянський вступає на фiлософський факультет Вiденського унiверситету. Там вiн бере активну участь у дiяльностi гуртка української студентської молодi. Саме тут, у Вiдні, юнак i розпочинає свою лiтературну дiяльнiсть. Першi оповiдання О. Турянського вийшли друком 1908 року. Тематика його раннiх творiв — оповiдань, статей, нарисiв – була пов’язана з селянським житгям, яке вiн добре знав (на канiкули здебiльшого приїздив до рiдного села).

Номер слайду 17

У Вiдні О. Турянський захистив докторську дисертацiю на тему «Голосний «е» в українськiй мовi». У 1910 р. йому з великими труднощами вдалося влаштуватись учителем української мови та літератури в Перемишльськiй гiмназiї.

Номер слайду 18

Пiд час зимового вiдступу сербських вiйськ, що не витримали нового австрiйського настулу, О. Турянський пережив надзвичайно тяжке життєве випробувавня, яке незабаром i було покладене в основу найвiдомiшого його твору, повiстi-поеми «Поза межами болю». А восени 1914 року письменник був мобiлiзований в австрiйську армiю i вiдправлений на сербсько-австрiйський фронт. Наступного року разом із багатьма тисячами австрiй-ських воякiв вiн потрапив до сербського полону.

Номер слайду 19

Вiн був одним iз шiстдесяти тисяч полонених, яких, вiдступаючи, сербськi конвоїри етапували заснiженими горами. Вiд голоду i холоду гинули тодi i самi солдати сербської королiвської армiї.

Номер слайду 20

Значна частина вiйськовополонених не здолала цього виснажливого шляху смертi. Найближчi товаришi Турянського по недолi замерзли бiля згаслого багаття. Сам вiн повернувся майже з того свiту неймовiрно щасливим випадком. Сербськi лiкарi, якi йшли позаду вiйськовополонених, побачили слабкi ознаки жятгя в одному з них; тiло його вже взялося кригою. Полонений лiкар-українець Василь Романишин, який допомагав сербським лiкарям, упiзнав у Турянському свого земляка. Спiльними зусиллями його повернули до життя, зважившись на крайнiй засiб: розморожувати тiло у холодній водi.

Номер слайду 21

Потрапив у полон. Перебував у таборі для. Iз Сербiї О. Турянського в числi iнших полонених вiдiслали в табори інтернованих на італійський острові Ельба. В Італії письменник друкувався у прогресивних газетах: виступав iз статтями, фейлетонами тощо. У 1917 р. на Ельбi вiн налисав повiсть-поему «Поза межами болю».

Номер слайду 22

Інтернува́ння (фр. interner — встановлювати на проживання, від лат. internus — внутрішній) — у міжнародному праві: 1. Примусове затримання й роззброєння нейтральною державою військ воюючих держав, що вступили на територію цієї держави під час збройного конфлікту. Інтерновані поміщаються в певній місцевості, яку їм забороняється покидати.2. Затримання однією із войовничих держав громадян або представників національної ворожої держави, що проживають на її території, до кінця війни без обмежень у часі й без слідства. Слід розрізняти інтернування іноземних цивільних громадян і інтернування іноземних військовослужбовців владою нейтральної країни. У разі інтернування військовослужбовців затримується також наявне при них озброєння і військова техніка.

Номер слайду 23

Після закінчення війни Турянський повертається до Відня, викладає в університеті. Лише 1923 року потрапляє в Україну на Галичину. Бере участь у заснуванні видавництва «Журавлі», друкує твори, як тільки на території організовується товариство «Рідна школа».

Номер слайду 24

Але незабаром виявилась рiзка розбiжнiсть у поглядах чиновникiв помiркованої вище управи «Рiдної школи» та демократа-iнтелiгента з народу О. Турянського. Це призвело до неминучих конфліктів. Деякий час О. Турянський був директором Яворiвської гiмназiї, а потiм йому доручили керувати дрогобицькою гiмназiєю, кращою серед українських приватних учбових закладiв. Виконуючи функції директора гiмназiї, О. Турянський викладав нiмецьку, латинську i французьку мови. Серед учнiвської молодi педагог користувався великою симпатiєю i як гуманний вихователь, i як ерудований фахiвець, i просто як чуйна людина.

Номер слайду 25

У 1927 р. О. Турянський був змушений покинути Дрогобицьку гiмназiю. Обмеженiсть мiщанства письменник затаврував у сатиричнiй комедiї «Раби». Покинувши Дрогобич, вiн деякий час жив у Рогатинi. А вiдтак переїхав до Львова i до кiнця своїх днiв працював учителем у польськiй державнiй школi. На цей час О. Турянський стає прогресивним громадським дiячем. Цьому сприяли частi вiдвiдини галицьких сiл, де тодi вiдбувалися значнi соцiальнi зрушення, i, нарештi, зближення з активiстами КПЗУ, з тiєю частиною творчої захiдноукраїнської iнтелiгенцiї, яка плекала надії возз’єднання з Радянськоїю Україною.

Номер слайду 26

Письменник пiдтримував зв’язки з членом КПЗУ Iваном Хабою, який в 1927 р. був редактором газети «Свiтло» — неофiцiйного органу захiдноукраїнських комунiстiв, читав нелегальну лiтературу. Аналiзуючи революцiйні настрої трудящях Захiдної України та мiжнародну полiтичну обстановку, що склалася в 30-х рр., О. Турян-ський переконався, що Радянська влада переможе на захiдно-українських землях. Про це вiн говорив відверто в розмовах з родичами i знайомими. Сестра О. Турянського Анна Василівна Шкраба (прізвище по чоловiковi) пригадує, що вiн, вечорами розмовляючи з батьком, передбачав визволення Червоною Армiєю Захiдної України.

Номер слайду 27

Наслiдки страхiтливих воєнних випробувань давалися взнаки О. Турянському протягом усього жяття. Тяжка невилiковна недуга мучила його впродовж останнiх рокiв. Письменник тримався мужньо, знаючи, що днi його лiченi. Переборюючи напади хвороби, вiн закiнчує свiй останнiй твiр — роман «Син землi». KONTAKT TV_ Marko R. Stech, «Очима культури» № 68, Osyp Turiansky; Осип Турянськийhttps://www.youtube.com/watch?v=ig_dar. QUlp0

Номер слайду 28

Помер О. Турянський 28 березня 1933 р. Поховали його на бiдняцькiй дiлянцi Личакiвського кладовища. Бiля труни покійного було кiлька десяткiв його друзiв та учнiв. Минули роки, i мiсце поховання письменника було забуте. Лише в кінці ХХ століття Батьківщина про нього згадала. На поч. 90-их місце поховання Осипа Турянського впорядкували.

Номер слайду 29

Ст. 144-145 Робота з підручником. Жанрово-стильова своєрідність твору.

Номер слайду 30

https://www.youtube.com/watch?v=5o9 OFn. NIf-AБуктрейлер «Поза межами болю»

Номер слайду 31

«НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ»Мене найбільше схвилювало у долі письменника …Найбільше у біографії митця мене заінтригував той факт, що …На наступному уроці я б хотів дізнатися …

Номер слайду 32

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯПрочитати твір «Поза межами болю». 

Номер слайду 33

Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Номер слайду 34

Список використаних джерел. Література: Лебедівна Л. Українське обличчя війни: Повість-поема О. Турянського «Поза межами болю» // Слово і час. – 2004. - № 12. Пінчук С. Повернення Осипа Турянського // Турянський О. Поза межами болю. – К., 1989.Інтернет – ресурси:https://ukrlit.net/textbook/ukrlit11/64.htmhttp://varshkola.ucoz.es/load/uroki/rozrobki_vchitelivhttp://onclickads.net/http://chervone.com/forum/38-576-1http://www.culturalproject.org/courses/istoriya-literaturi-v-avtorakh-i-tekstakh/http://eureka.ucoz.ua/publ/88-4-2http://gre4ka.info/blog/entry/taras-prokhasko-pro-viinu-chotyrnadtsiatoho-roku-i-osypa-turianskohohttps://www.youtube.comhttp://libraryschool2.at.ua/load/ukrajinska_literatura_11_klas/osip_turjanskij_poza_mezhami_bolju/2-1-0-7http://metodportal.net/http://osvita.ua/school/lessons_summary/literature/45241/http://ukrslides.com.ua/

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скоробогатова Maрина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
21 вересня 2022
Переглядів
2845
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку