Дана розробка стане в нагоді вчителям зарубіжної літератури, які хочуть провести цікавий та змістовний урок.
Тема: Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя Символічний зміст назви казки. Основний конфлікт.
Мета: вчити учнів характеризувати образ головного героя казки, узагальнювати прочитане; розвивати образне та логічне мислення, творчу уяву школярів; виховувати повагу до батьків, уміння співчувати, відгукнутися на чужий біль.
Обладнання: портрет О.Уайльда; ілюстрації до казки, мультимедійна презентація, фрагменти з фільму «Хлопчик-зірка», паперові зірочки двох кольорів, зошити, підручники
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Чини з людьми так, як ти хотів би,
щоб чинили з тобою.
Біблія
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Психологічна розминка «Посмішка» (слайд 1)
Учитель.
Діти, один до одного , будь ласка, поверніться.
Доброзичливо та щиро усміхніться.
У світ казковий і прекрасний
Час нам вирушати.
До уроку всі готові? Можемо розпочинати.
2. Релаксаційна вправа «Доторкнися до зірок» (слайд 2)
(Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення до уроку й очікування позитивних результатів).
Учитель.
Сядьте зручніше і закрийте очі. Уявіть собі, що перед вами нічне зоряне небо, на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку. Уявіть, що ця зірка – гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, вдала відповідь на уроці, це ваша найзаповітніша мрія. Тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки. Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою, а тепер відкрийте очі. Подивіться на свою диво-зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, наснагу і зігріє своїм теплом.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель.
Казку полюбляють всі, і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми , а й дорослі люди , які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80»
Отже, продовжуємо роботу над цікавою і , на мою думку, дуже повчальною казкою О.Уайльда «Хлопчик – зірка».
Була зимова ніч , стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю,а двоє лісорубів продирались крізь хащі. Був такий холод, що навіть звірі та птахи не знали , як його перебути.
І ось такої морозної ночі сталося диво…
ІІІ. Оголошення теми і мети, епіграфу уроку (слайд 4,5,6)
Зірка –
- Небесне тіло.
- Геометрична фігура.
- Видатна, прославлена людина (перен.)
Тернистий -_ важкий, болючий, сповнений страждань. (слайд 8)
Еволюція - розвиток, процес постійних змін кого-небудь , або чого-небудь.
ІV . Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1.Слово вчителя.
Отож, ми зупинилися на тому, що живе Хлопчик- зірка в родині лісоруба.
2.Робота над образом Хлопчика-зірки
«золоті кучері, як пелюстки нарциса» (слайд 10)
Хлопчик, «немов «губи, як пелюстки троянди»
квітка в полі» «очі, як фіалки»
Троянда – любов. (слайд 12)
Фіалка – ніжність, доброта.
Нарцис – гордість, себелюбство.
3.Слово вчителя з елементами бесіди
Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
Еволюція − процес зміни, розвиток, рух вперед.
Ми на пальчики стаєм.
Зірку з неба дістаєм
Обережно ми тримаєм
І легесенько гойдаєм.
З нею разом присідаєм
І додому відпускаєм.
Давайте на один бік цих терезів покладемо риси героя, якими він був наділений на початку твору (самозакоханий, жорстокий, грубий, безжалісний, невдячний), а на інший бік – його нові риси, яких він набув, розшукуючи свою матір (наполегливий, витриманий, милосердний, чутливий, справедливий, щирий).
Учні розподіляють риси характеру у два стовпчика.
Отже, терези переважили у бік гарних рис.
За добро |
лихого стережись |
Той мені брат, |
добром платять. |
З добром дружись , а |
хто моєму добру рад. |
Хто людям добра бажає |
той і собі має. |
V. Узагальнення і систематизація вивченого.
На партах перед вами лежать маленькі зірочки, напишіть на одній з них, яких рис характеру ви хотіли б позбутися, а на іншій, які риси характеру хотіли б придбати.
Давайте негативні риси складемо у конверт і таким чином символічно позбудемось їх. А добрі риси характеру нехай залишаються у вас, щоб ви виростали гарними людьми.
2.Слово вчителя (слайд 20)
Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба творити добро і любити найрідніших людей, а в першу чергу – свою матір.
3.Виразне читання вірша учителем
«Яке найкраще слово в світі?»- Раз мудрий хтось спитав в людей «Здоров’я», - відповів недужий «Ні, молодість», - сказав старий. «Найкраще – хліб», - жебрак говорить «Ні, Перемога». – відповів борець. «Найкраще – воля,» - раб промовив «Ні, правда» , - вигукнув мудрець Аж тут озвався несміливо Сирітка , ще малий хлопчак: «Найкраще слово в світі «мама», І всі сказали : «Мама, так!»
4.Підсумкове слово учителя (слайд 21)
Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: «Батько і Мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. По-справжньому любити своїх батьків – означає приносити в дім мир і спокій».
Не будьте байдужими до своїх батьків. Будьте гідними своїх батьків і не губіть своєї «зірки»!
5. Мікрофон (слайд 22)
Діти, а чого вас навчила історія хлопчика-зірки?
VІ. Оцінювання (учні здають зошити з письмовою роботою над образом хлопчика-зірки)
VІІ. Домашнє завдання. (слайд 23)
Обов’язкове. Підготуватись до написання листа улюбленому казковому персонажу.
За вибором. Намалювати ілюстрації до казки О. Уайльда «Хлопчик-Зірка .