Мета уроку розширити знання учнів про різноманітність живої природи, характерні ознаки представників різних царств; показати сучасну класифікацію живої природи, повторити основні таксони, що використовуються у різних царствах; розвивати вміння працювати колективно, абстрактне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи
Тема: Основи еволюційної філогенії і систематики
Мета: Розширити знання учнів про різноманітність живої природи, характерні ознаки представників різних царств; показати сучасну класифікацію живої природи, повторити основні таксони, що використовуються у різних царствах; розвивати вміння працювати колективно, абстрактне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Учень/учениця:
називає:
- таксономічні одиниці;
- основні групи організмів;
характеризує:
робить висновок:
- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття.
Обладнання і матеріали: таблиці, малюнки, презентація відповідно до теми уроку
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Існує багато наук про живі організми. Це пояснюється тим, що живих істот на нашій планеті також багато і живуть вони у так званих середовищах існування. Ці істоти дуже різні. Тому, щоб досконало вивчити і розібратися з безліччю живих організмів, роботу над вивченням різних представників живої природи, вчені спробували їх класифікувати, тобто поділити на групи за певними спільними ознаками. Такими ознаками є наявність чи відсутність у клітині ядра, спосіб живлення (автотрофний чи гетеротрофний) тощо. З ними ви познайомитесь під час вивчення царств живої природи.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Філогенія (від грец. φϋλον – рід, плем’я і γεννάω – породжую) - процес історичного розвитку організмів, або наука про історичний розвиток, світу організмів, їх типів (відділів), класів, порядків, родин, видів, а також окремих органів.
Мал.. Філогенетичне дерево
Філогене́з — історичний розвиток як окремих видів і систематичних груп організмів, так і органічного світу в цілому. Філогенез взаємозв'язаний з онтогенезом. Філогенез — послідовність подій еволюційного розвитку виду або таксономічної групи організмів. Філогенетика вивчає філогенез і класифікує організми на його основі .
Біологічна систематика (від дав.-гр. ἡ συστηματική — упорядковання) — наука про різноманіття живих організмів, завданням якої є опис і упорядковування різноманітних існуючих і вимерлих видів, їх розподіл, (класифікація) на певні систематичні групи (таксони) та опрацювання природної системи органічного світу. Сам термін було запропоновано К. Ліннеєм.
Біологічна систематика умовно складається із 3 основних розділів:
- Систематика тварин
- Систематика рослин
- Систематика прокаріотів
Мал.. Систематика живих організмів
VІ. Узагальнення і систематизація знань
Робота в групах:
І група: Систематизувати за таксономічними категоріями організми – Горох посівний, Рак річковий.
ІІ група: Систематизувати за таксономічними категоріями організми – Шипшина собача, Окунь річковий
V. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника