Основи молекулярно-кінетичної теорії речовин.
Мета: закріпити в студентів вміння і навики розв’язування задач різних типів - розрахункових, якісних, експериментальних, сформувати навики колективної роботи в поєднанні з індивідуальною.
Тип заняття: заняття - конкурс.
Обладнання: кубик, на гранях якого написані формули, картки з задачами, картки з номерками, картки з кросвордами, пам’ятні грамоти для найактивніших учасників конкурсу.
План заняття
1. Вступне слово викладача. Ознайомлення студентів з темою, метою, планом проведення заняття.
2. Конкурс “Чи знаєш ти формули?”
3. Конкурс кмітливих.
4. Конкурс “Змагання любителів кросвордів”.
5. Конкурс на розуміння графіків.
6. Конкурс “Пошук”.
7.Підсумок заняття.
Вступ
Студентів попередньо розбито на дві команди, приблизно однакових по силах.
Кожна команда вибирає собі капітана. Капітани сідають на занятті позаду всіх, щоб спостерігати за роботою всієї команди. Після закінчення конкурсу капітани визначають найактивніших учасників гри. Їм вручають грамоти з пам’ятним написом.
Заняття складається із кількох конкурсів. Підготовлена відомость кожної команди. В них викладач заносить оцінки за відповідь кожному студенту. В резутьтаті перемагає команда, що набрала більше балів “4” і “5”.
І конкурс “Чи знаєш ти формули ?”
На гранях великого кубика написані формули, що стосуються теми: “Основи молекулярно-кінетичної теорії газів”.
Представники команд виходять і кидають кубик: формулу, що випала, записують на дошці, пояснюють її значення і фізичний зміст кожної величини, що в неї входить.
m= V |
p= 2/3 х nEK
|
P1V1 = P2V2 |
|
PV= m/ х RT
|
|
|
P1/P2=T1/T2
|
|
|
V1/V2=T1/T2
|
|
ІІ конкурс “Кмітливих”
Він присвячений розв’язуванню якісних задач. Задачі написані на карточках. Представники команд витягують карточки-білети і відповідають на поставлене запитання.
Запитання
ІІІ конкурс “Змагання любителів кросвордів”.
Питання написані на дошці. Кросворди роздаються учасникам.
ІV конкурс - на розуміння графіків.
Студенти кожної команди беруть по карточці, на якій записано номер графіка. Графіки зображені на дошці, їх 4. Біля кожного графіка запитання.
Р
О T |
1. На малюнку зображено дві ізохори однієї і тієї ж самої маси ідеального газу, Як відносяться об’єми газів, якщо кути нахилу ізохор до осі абсцис дорівнюють 1 = 2 Відповідь: V1/V2 = tg 1 / tg 2
|
Р
2
1 О T |
2. За графіком, зображеним на малюнку визначити як змінюється тиск ідеального газу під час переходу із стану 1 і в стан 2. Відповідь: збільшується.
|
Р
О V |
3. На малюнку зображено дві ізотерм однієї і тієї самої маси газу. Чим відрізняються стани газів, якщо гази одинакові? Відповідь: Температура газу на верхній кривій більша.
|
Р
О V |
4. На малюнку зображено дві ізотерми однієї з тієї самої маси газу. Чим відрізняються гази, якщо температури газів однакові? Відповідь: молекулярна маса газу на верхній кривій менша.
|
V конкурс “Пошук”.
Це перевірка домашнього завдання.
Команди мали завдання : використовуючи додаткову літературу, періодичне видання, підготувати повідомлення про застосування молекулярної фізики в медицині.
Підсумок заняття
Підбивають бали. Оголошуються переможці гри. Найактивнішим учасникам конкурсу вручаються грамоти.