Основи здоров’я. 5клас.
Інтегрований урок (природознавство, математика, народознавство, основи здоров’я)
Тема. Принципи і методи загартовування
Мета. Продовжувати формувати в учнів уявлення про природні чинники (сонце, повітря, вода), що зміцнюють здоров'я; про загартовування як одну з умов фізичного розвитку дитини; з’ясувати, коли сонце, повітря, вода бувають шкідливими для здоров'я; розвивати вміння практично використовувати природні чинники для загартовування; виховувати бажання систематично загартовуватись; дбати про чистоту повітря, водойм; виховувати в дітей розуміння залежності життя людини від стану здоров'я, бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Таблиця "Загартовування", ілюстрації до теми, інформація про види та прийоми загартування, серія малюнків та фотографій з теми «Загартовування»,таблиця «Показники рухової активності», малюнок «Світлофор», малюнок «Яку дорогу обереш?», картки роздаткові, атрибути для гри « У басейн» та гри «Магазин здоров'я», презентація « Види та способи загартовування», ноутбук.
Тип уроку: інтегрований
План – схема уроку
Етапи уроку |
Дії вчителя |
Дії учня |
Хронометраж, хв. |
Налаштування на позитивну атмосферу |
Читає вірш |
|
2 хв. |
Практична робота |
Пояснення нового матеріалу за таблицями |
Коментоване письмо |
8 хв. |
Вирішення проблемної ситуації |
Виконання вправи «Скарб» |
Вирішують проблемну ситуацію |
1 хв. |
Мотивація навчальної діяльності
|
Знайомить з ситуативним завданням |
Розв’язують завдання |
2 хв |
Повідомлення теми і мети уроку |
Загадує загадки |
Відгадують загадки
|
3 хв. |
Пояснення нового матеріалу |
Пояснює основні поняття |
|
5 хв. |
Робота в групах |
Розподіляє на групи. Пояснює завдання |
Опановують роздатковий матеріал самостійно. Презентують результати
|
10 хв. |
Самоперевірка. Гра «У басейн» |
Пояснює умови гри |
Виконують завдання гри
|
2 хв. |
Закріплення нового матеріалу |
Пояснює умови гри |
Виконують руханку
|
2 хв. |
Самоперевірка. Вправа «Магазин» |
Пояснює умови гри |
Мотивація власного вибору |
5 хв. |
Підсумок уроку. Релакс.хвилина |
Пояснює умови завдання |
Виконують вправу «Смітник»
|
3 хв. |
Підсумок уроку. Практична вправа |
Пояснює умови завдання |
Виконують завдання «Скріпка» |
2 хв. |
Домашнє завдання |
Пояснює завдання |
Записують дом. завдання |
1 хв. |
Хід уроку
I. Налаштування на позитивну атмосферу
Добрий день, зимовий, день!
Добрий день, зимовий ранок!
Ми прийшли у школу всі
Тільки сонечко піднялось.
Один одному всміхнемось,
Гарним настроєм пройдемось,
До роботи, до розваг
Кожен з нас готовий, так!
-Діти , я рада вас вітати на нашому уроці, сподіваюсь. Що всі ви готові до плідної співпраці, пошукової діяльності, активної творчості.
ІІ. Робота за темою.
Одним з основних правил здорового способу життя є достатня рухова активність. Рухова активність розподіляється на низьку, помірну та інтенсивну(опора на текст підручника , стор.77).
1.Підрахунок рухової активності. Практична робота
Під час вимірювання рухової активності науковці використовують різні критерії та методики, які дають змогу отримати достатньо обʼєктивну інформацію й не потребують складної апаратури. Методика хронометражу заснована на реєстрації видів діяльності людини протягом доби. Тому для визначення добової рухової активності ми використовували методику хронометражу, розроблену науковцями Фремінгемського університету для дітей і підлітків, засновану на реєстрації діяльності людини протягом доби. У підлітків виокремлено такі рівні рухової активності:
Результати дослідження свідчать, що структура добової рухової активності дівчат 11–12 років складається з
базового режиму (8,42–8,49 год),
сидячого (6,33–6,50 год),
низького (6,17–6,35 год),
середнього (2,48–2,52 год)
високого (0,35–0,39 год) (табл. 1).
У хлопців ці показники подібні:
базовий рівень складає 8,42–8,55 год,
сидячий – 6,29–6,14 год,
низький – 6,37–6,48 год,
середній – 2,51–2,57 год
високий – 0,36–0,37 год.
Загалом у хлопців дещо вищі показники високого й низького рівнів рухової активності. (Ці показники , надруковані на аркушах паперу , лежать на партах учнів)
Давайте спробуємо порахувати окремі рівні рухової активності. А вдома ви закіните ці підрахунки.
Учні за варіантами виконують власні розрахунки у зошитах та біля дошки:
Ів.- дівчата (СР, МР), хлопці (СР, МР)
ІІв. – дівчата (БР, СИР), хлопці (БР, СИР).
Рахуємо середній показник для хлопців та для дівчат.
2. Проблемна ситуація.
-Уявіть собі, що ви пішли шукати скарб і заблукали в густому лісі.
І ось перед вами з'явилися три дороги. Кожна може вивести вас із лісу за певних умов.
Праворуч підеш - велике багатство, але здоров'я і життя втратиш.
Ліворуч підеш - половину багатства знайдеш і половину здоров'я та життя втратиш.
Прямо підеш - нічого не знайдеш, але збережеш здоров'я та щасливе життя.
Подумайте і скажіть, яку дорогу ви оберете і чому?
Дискусія «Яка дорога є кращою».
3. Мотивація навчальної діяльності.
- Послухайте, діти, про одну пригоду.
Одного осіннього дня пішов Сашко з однокласниками на прогулянку до лісу. Діти з задоволенням гуляли по лісу, спостерігали за лісовими мешканцями, збирали листя для аплікацій. Коли вже поверталися додому раптово почалася холодна осіння злива. До села було далеченько. Поки добігли – геть змокли.
- Я зовсім – зовсім мокрий, – заскиглив Андрійко.
- А у мене коли ноги змерзнуть – зразу ж ангина, – зауважив Антон.
- Ну от, тепер, мабуть, ми всі захворіємо! – сказала Оленка.
- А я точно знаю, що не захворію, – запевнив всіх Сашко.
- Це ж чому? – здивувались діти.
- Бо в мене є в природі друзі, які допомогли мені загартуватися. Тепер мені не страшні ніякі простудні захворювання.
- Ми теж хочемо бути загартованими. Познайом нас зі своїми новими друзями, – попрохали діти.
- А ви, діти, хочете ніколи не хворіти? (Відповіді дітей).
4.Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ви дізнаєтесь, як загартувати свій організм, щоб зміцнити своє здоров′я і не боятися простудних захворювань.
5.Сприйняття і осмислення нового матеріалу
Розгадування загадок
- А тепер настав час ближче познайомитися з новими Сашковими друзями. Хочете знати, як їх звуть? (Відповіді дітей).
- Для цього нам потрібно розгадати загадки
1 Я малюю на вікні
Вам сніжиночки малі. (Мороз)
2 Роботи я багато маю
Всіх на світі напуваю. (Вода)
3 Я мороза менший братик,
Дошкулити вам буду радий. (Холод)
4 Перли ніч порозсипала.
Сонце встало та й зібрало. (Роса)
5 По небу гуляє,
Весь світ зігріває. (Сонце)
6 Знає мене істота кожна,
Без мене дихати не можна. (Повітря)
7 Босоніж по мені стрибай,
Здоров′я й сили набирай. (Земля)
- Загартовування, як відомо, — це послідовне підвищення опірності організму шкідливим впливам навколишнього середовища. Наш організм має здатність підтримувати свою теплову рівновагу на більш або менш постійному рівні, незважаючи на значні коливання температури зовнішнього середовища. Загартовування зміцнює цю властивість.
Систематичне проведення холодових процедур (дія повітря, води) підвищує стійкість організму проти охолодження, отже, знижується небезпека простудних захворювань.
Суть загартовування полягає в тому, що під впливом регулярної дії факторів зовнішнього середовища відбувається поступове пристосування організму до цих змін.
Найкращими і найдоступнішими для всіх засобами загартовування є повітря, сонце і вода.
- Для позитивного впливу загартовування необхідно дотримуватись основних гігієнічних вимог і принципів:
6.Робота в групах. Розподіл на групи за «світлофором»
Групи об’єднуються , знайомляться з додатком підручника «Способи загартування» (стор.196 - 197) та додатковим матеріалом за темою на столах та презентують результати соєї роботи один одному.
!гр. Загартовування повітрям.
Загартовування повітрям — найдоступніше. Воно ґрунтується на поступовому пристосуванні організму до температури навколишнього повітря, нижчого від температури тіла.
Яскравим прикладом загартовування є факт пристосування взимку до низької температури навколишнього повітря шкіри обличчя і кистей рук. Усі види зимового спорту пов'язані із загартовуванням холодним повітрям.
Вимоги до повітряних ванн.
Особливо цінними для здоров'я є повітряні ванни під деревами, на дачі, в селі, на лісовій галявині. Цінність їх полягає у тому, що дерева (особливо черемха, береза, сосна, ялинка та ін.) виділяють багато фітонцидів, які згубно впливають на деякі бактерії та хвороботворні грибки. Такі повітряні ванни сприяють зміцненню здоров'я.
2гр. Загартовування водою.
Найпростіші та найдоступніші форми загартовування водою — обтирання та обливання. Обтирання бажано проводити після ранкової гімнастики. Протягом 1-2 хвилин тіло швидко обтирають віджатою губкою, кінцем рушника або серветкою, потім швидко розтирають насухо волохатим рушником до появи рожевого кольору й відчуття приємної теплоти. Ще сильніший вплив має душ, оскільки тут приєднується і механічна дія води. Водні процедури краще починати влітку, а потім продовжувати їх восени і взимку. Купатися в морській чи прісній иоді можна починати при температурі води, не нижчій від 20-22 градусів. Тривалість перших купань треба обмежити 2-4 хвилинами, а потім довести до 10-15 хвилин.
Ножні ванни.
Ножні ванни — це занурення ніг у тазик чи відро мри температурі води 28-30 градусів. Температура води протягом 10 днів поступово знижується на 1-2 градуси. Тривалість ванни спочатку становить І хвилину і протягом 2-3 місяців поступово доводиться до 5 хвилин при температурі 15 градусів. Під час процедури для самозігрівання можна ворушити пальцями. Після закінчення кожної процедури ноги погрібне добре витерти.
Значно сильнішим загартовуючим засобом с контрастні ножні ванни. Суть їх полягає у тому, що в один тазик наливається гаряча вода (температурою 38-40° С), а у другий — холодна (температурою 30-32° С). Спочатку на 1,5-2 хвилини ноги в гарячу воду, а потім ІІІІ 5-Ю секунд — у холодну. За один сеанс занурення проводиться 4 -5 разів на день.
Після 10 днів за постійної температури гарячої вапни температура холодної води зменшується на 1-2 градуси. А тривалість занурення в холодну ванну збільшується до 20 секунд. Ці процедури значно підвищують загартованість, несприйнятливість організму до застудних захворювань, особливо коли мерзнуть ноги.
3гр. Загартовування сонцем.
Загартовування сонячним промінням —- також широкодоступний засіб зміцнення організму дитину.
Перші сонячні ванни мають тривати не довше 5-10 хвилин. Щодня можна додавати по 3-5 хвилин і поступово довести їх тривалість до 30-40 хвилин.
Після перебування на сонці рекомендується відпочити в затінку, а потім прийняти душ, обмитися чи скупатися і розтерти тіло досуха.
Ультрафіолетові промені знищують хвороботворні бактерії, здійснюють антирахітну дію (під їхнім впливом у шкірі утворюється протирахітний вітамін Д), сприяють утворенню засмаги. В цілому сонячні промені підвищують опірність організму захворюванню туберкульозом, покращують якісний склад крові, поліпшують обмін речовин. Проте для одержання позитивних результатів від сонячних ванн потрібно виконувати ряд вимог.
1) На території України, в північній її частині, влітку найкращим для приймання сонячних ванн є час з 9 до 12 і з 16 до 18 годин, у середній смузі — з 9 до 11 і з 16 до 18 годин, а на півдні — з 8 до 11 і з 17 до 19 годин. У цей період теплова дія сонця ще невелика і найбільша кількість корисних ультрафіолетових променів. Тому приймати сонячні вапни слід саме у вказаний час.
2) Доза сонячного опромінення регулюється тривалістю перебування па сонці. Перший день ванни потрібно обмежити двома хвилинами, І потім щодня збільшувати на 2 хвилини. Поступово тривалість сонячних панн доводити до 30-40 хвилин.
3) Не можна приймати сонячні ванни одразу ж після вживання їжі, в хворобливому стані, а також у разі захворювання на малярію, туберкульоз легенів, порок серця і особливо при радіаційному опроміненні.
4) Перед прийманням сонячних ванн голову слід покрити білою панамкою чи іншим головним убором.
5) Після сонячних ванн потрібно обмитись водою температурою 26-28 градусів, обтертись і перейти у затінене місце.
Порушення цих вимог може призвести до опіків, сонячного та теплового ударів.
Тому, приймаючи сонячні ванни, слід бути обережним, дотримуватися поданих вище вимог. Це сприятиме збереженню і зміцненню здоров'я.
Ходіння босоніж.
Дуже ефективний спосіб загартовування — ходити босоніж. А щоб уникнути можливого переохолодження, слід привчатися на ніч мити ноги холодною водою.
Ходьба босоніж як засіб загартовування та зміцнення здоров'я і навіть лікування деяких захворювань використовувалася з давніх часів.
7.Гра «У басейн»
Діти, а скажіть мені таке: "Ви любите гратися?"
На двох столах лежать однакові речі. Зараз ви повинні покласти з однієї сторони те, що потрібно взяти в басейн, з іншої те, що лишнє в басейні, (похвалити бажано дві команди)
- Молодці ! Дякую вам за гру. Діти, ви повинні пам'ятати, що басейн - це спільна ванна для багатьох людей, тому, перед купанням в басейні ви повинні сходити в душ. І ті речі, які ви вибрали, повинні бути тільки вашими особистими речами. Ви не повинні їх нікому позичати, зокрема гумові капці потрібні для того, щоб запобігти зараженню грибком.
Фізкультхвилинка.
ІІI. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Гра «Так -ні»
- Я буду зачитувати твердження, а ви повинні будете обрати правильне за допомогою ваших оплесків, а неправильне – за допомогою « тупотіння ніг». Починаємо?
- Щоденно гуляти на свіжому повітрі;
- Гризти нігті;
- Загартовуватись;
- Лягати спати пізно ввечері;
- Робити ранкову зарядку;
- Їсти овочі і фрукти немитими;
- Мати гарний настрій.
- Молодці!
2.Вправа «Магазин здоров'я».
- Тут ви можете для себе придбати ту річ, яка допоможе вам зберегти своє здоров'я. Познайомтесь із товарами, які знаходяться у магазині. (Дітям. на окремому столі слід розкласти малюнки).
(Після того, як учні куплять якусь річ, вони мотивують свій вибір).
- А зараз подумайте, що може зруйнувати ваше здоров'я? (Алкоголь, наркотики, паління).
ІV. Підсумок уроку.
1.Вправа «Смітник».
Дітям пропонується написати на листочку паперу те, що їм «заважає» зміцнювати здоров'я. (Наприклад: не роблю зарядку, не чищу зуби, їм багато солодощів,..). Після прочитання діти рвуть папірець і викидають у смітник, обіцяючи самому собі позбутися цієї звички.
2. Завдання «Скріпка». Дітям роздається по 1 скріпці.
Вчитель пропонує розкласти скріпку, а потім знову скласти.
- Чи змогли ви повернути скріпці передню форму? (Ні)
- Уявіть, що скріпка, яку я вам роздала спочатку, це ваш здоровий молодий організм.
- Чи зможете ви відновити те, що вже зруйнували?
Висновок. Зруйнувати легше, ніж створити. Від нас самих залежить, що ми оберемо: шлях до здоров'я чи від здоров'я.
3. Опитування.
- Отже, любі діти, що треба робити, щоб зміцнити свій організм і ніколи не хворіти?
- Що нам допоможе загартуватися?
- Хто з вас готовий почати загартовування?
- З чого слід почати?
V. Оцінювання.
Всі ви дуже гарно працювали на уроці. Тому я прошу зараз оцініть свою роботу на уроці кожен самостійно, цей метод має назву «само оцінювання», поставте собі оцінки і скажіть, чому саме такі оцінки . Прошу (діти вказують на свої досягнення і помилки). Дякую всім за урок, до побачення
VІ. Домашнє завдання
Параграф 11. Повторити правила загартовування. Усно виконати ситуативні завдання 1, 2 на стор.80.