Тема Основні елементи плетіння гачком. Умовні позначення на схемах для
плетіння гачком. Читання схем. Правила догляду за в’язаними виробами
Практична робота Вправи на виконання основних елементів в’язання при виконанні
підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо
Мета:
навчальна формувати вміння узагальнювати та систематизувати знання про основні елементи в’язання гачком; відпрацьовувати техніку виконання початкової та повітряної петель, ланцюжка;
розвиваюча розвивати вміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати здобуті знання про
основні елементи в’язання та розвивати моторні навички;
виховна виховувати повагу до традицій українського народу, вміння відчувати і розуміти
прекрасне, працювати в колективі; формувати ціннісне ставлення до праці
Ключові слова: гачок, нитки, початкова та повітряна петля, ланцюжок
Наочність: інструкційні картки; малюнки виробів, в’язаних гачком; схеми для в’язання гачком
Інструменти і матеріали: гачок, нитки
Тип уроку Комбінований
Структурні елементи уроку
I Організаційний момент
I I Виявлення знань і вмінь учнів
I I I Актуалізація опорних знань
IY Мотивація навчальної діяльності
Y Повідомлення теми уроку
YI Визначення мети для учнів на урок
YII Вивчення нового матеріалу
YIII Осмислення учнями вивченого матеріалу
IХ Формування умінь та навичок учнів
Х Рефлексія
ХI Завдання додому
ХII Прибирання робочих місць
І Організаційний момент
* Перевірка наявності учнів на уроці
* Перевірка підготовленості учнів до уроку
I I Виявлення знань і вмінь учнів
Над якою темою ми працювали на минулому уроці? («Плетіння гачком як вид декоративно – ужиткового мистецтва. Вироби, плетені гачком. Інструменти та матеріали для плетіння. Добір гачків і ниток. Організація робочого місця»).
Індивідуальне опитування
* Що ви можете розповісти про плетіння гачком як про вид декоративно – ужиткового мистецтва?
* Які ви знаєте вироби, плетені гачком?
* Які використовуються інструменти і матеріали для в’язання гачком?
* Яких правил безпечної праці та санітарно – гігієнічних вимог необхідно дотримуватися під час в’язання?
* Як необхідно організувати робоче місце для в’язання?
Фронтальне опитування
*Які існують правила добору ниток та гачків для в’язання?
I I I Актуалізація опорних знань
* Що ви можете розповісти про основні елементи плетіння гачком?
* Чи знаєте ви як можна утворити початкову петлю?
* Хто з вас уміє утворити початкову та повітряну петлю, ланцюжок ?
IY Мотивація навчальної діяльності
Щоб виготовлені вашими руками підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів, плетені гачком, були
привабливими, ви повинні вміти виконувати основні елементи в’язання
Y Повідомлення теми уроку
Основні елементи плетіння гачком. Умовні позначення на схемах для плетіння гачком.
Читання схем. Правила догляду за в’язаними виробами
YI Визначення мети для учнів на урок
Знати Основні елементи плетіння гачком. Правила переходу до наступного ряду.
Закріплення останньої петлі. Умовні позначення елементів на схемах для плетіння гачком.
Читання схем. Правила догляду за виробами, плетеними гачком
Вміти Виконувати основні елементи плетіння гачком
YII Вивчення нового матеріалу
Основні елементи плетіння гачком
Прийоми роботи гачком
Під час в’язання виріб тримають у лівій руці, а гачок у правій на рівні плоскої частини стержня. У процесі роботи гачок має впиратися на подушку середнього пальця правої руки. Кінець нитки перекидають через вказівний палець лівої руки до себе і притискують великим пальцем. Робоча нитка повинна проходити між долонею і рештою пальців лівої руки. Натяг нитки регулюють середнім і безіменним пальцями.
Початкова петля, повітряна петля, ланцюжок
В'язати вироби розпочинають з ланцюжка, який утворюється з повітряних петель. Останню петлю, розміщену на гачку, називають ведучою. Усі повітряні петлі у ланцюжку повинні бути однаковими. В іншому разі ланцюжок буде нерівним.
В’яжуть першу петлю і ланцюжок так. Гачок підводять під нитку на вказівному пальці, роблять гачком оберт проти годинникової стрілки і захоплюють ним нитку із вказівного пальця. Захопивши нитку, протягують її крізь петлю на гачку, затягують, щоб утворився вузлик ( початкова петля). Знову захоплюють нитку і протягують її крізь петлю на гачку, утворюючи повітряну петлю. Так в’яжуть повітряні петлі, поки не отримають ланцюжок потрібної довжини.
Півстовпчик
Цей елемент в’язання використовують для утворення рівного й щільного краю виробу, для з’єднання першої й останньої петель ланцюжка при в’язанні по колу, а також для з’єднання різних в’язаних елементів. Виконують півстовпчик так: гачок вводять в петлю ланцюжка, роблять накид і протягують нитку крізь обидві петлі на гачку.
Стовпчик без накиду
Його використовують для в’язання полотен щільними та ажурними узорами (квіток, листочків тощо). В’яжуть його так: вводять гачок в петлю ланцюжка, роблять накид і протягують нитку крізь петлю ланцюжка. Потім роблять ще один накид і протягують його крізь обидві петлі на гачку.
Стовпчик з накидом
Його використовують при в’язанні як щільного так і ажурних узорів. Виконують стовпчик з накидом таким чином: в’яжуть ланцюжок, роблять накид. Гачок вводять в четверту петлю ланцюжка і протягують його крізь петлю і накид. Ще раз роблять накид і протягують його крізь дві петлі на гачку.
Правила переходу до наступного ряду
Будь – який в’язаний виріб складається з однієї чи кількох деталей. Форма деталей може бути різною. Плоскі деталі – це прямокутник, круг, квадрат, трикутник, багатокутник тощо. Об’ємні деталі – циліндр, конус, трапеція, куля та інші.
Плоскі деталі можна в'язати рядок за рядком, пров’язавши один рядок, повертають деталь і в’яжуть наступний. Так в’яжуть усю деталь. Якщо плоска деталь має форму круга, квадрата, чи багатокутника, то її можна в'язати по колу, починаючи з центру деталі. Об’ємні деталі в’яжуть по спіралі.
Щоб зв’язати гачком деталь прямокутної форми, потрібно спочатку зв’язати ланцюжок із повітряних петель необхідної довжини. Далі в’яжуть ряд півстовпчиків, щоб край полотна був щільним і рівним. Після закінчення кожного ряду в’язання повертають. На початку ряду завжди пров’язують одну або кілька повітряних петель для того, щоб краї в’язаного полотна не стягувалися й усі ряди були однакової висоти. Ці петлі називають петлями підйому. Кількість петель підйому залежить від висоти ряду. Так, при в’язанні полотна стовпчиками без накиду достатньо однієї петлі підйому.
Для в’язання деталі по колу спочатку вив’язують ланцюжок з кількох петель і з’єднують його першу й останню петлі півстовпчиком. Далі в’яжуть ряди по колу. У плоскому в’язанні, що має форму круга, кожне наступне коло містить більше стовпчиків ніж попереднє.
Збільшити кількість стовпчиків у ряду можна двома способами:
- вив’язуючи з одного стовпчика два чи три стовпчики;
- пров’язуючи додатково повітряну петлю.
Збільшуючи кількість стовпчиків першим способом, отримують щільніше в’язання. Під час в’язання деталей стовпчиками з накидом виконують дві петлі підйому.
Умовні позначення елементів на схемах для плетіння гачком
В’язаний виріб чи узор можна зобразити у вигляді схеми. Використання схеми значно полегшує процес в’язання. Особливо зручними є схеми у порівнянні з описом словами при в’язанні таких виробів як серветки, доріжки, комірці тощо. Усі елементи в’язання мають певні умовні позначення.
Читання схем
Ланцюжок із повітряних петель, з якого починається в’язання, на схемах є нульовим (при в’язанні його не рахують). Петлі ряду для зручності внизу нумерують. Номер ряду позначається 1р, 2р, 3р і так далі. Якщо узор з певного ряду повторюється, то на схемі це відповідно вказується. Наприклад, якщо починаючи з третього ряду всі ряди слід в'язати як другий ряд, то на схемі записують 3р = 2р. 4р = 2р і так далі.
Закінчивши в’язання, нитку обрізають, її кінець протягують через останню петлю і затягують.
Вироби, плетені гачком
При вивченні основних елементів в’язання гачком (повітряної петлі, півстовпчика, стовпчика без накиду, стовпчика з накидом) виконують багато в’язаних мотивів. Це тоненькі і потовщені ланцюжки, прямокутні зразки, квіточки, кружечки, листочки. Вони можуть бути використані для виготовлення найрізноманітніших виробів.
Так, для оздоблення інтер’єру квартири або класної кімнати, можна виготовити підставку для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо. Її основою може бути тканина, трикотажне полотно, картон, дерев’яні палички, плетені сітки тощо. Залежно від використаних ниток та малюнка, вироби можуть бути доповнені бісером, блискітками, ґудзиками, шнурами та іншими матеріалами. Щоб виконати підставку для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо, спочатку вибирають схему в’язання або на тканину чи картон наносять олівцем (або крейдою) контур майбутнього малюнка, потім на лінії накладають ланцюжки, квіточки тощо. В’язані кружечки, квіточки, листочки, квадратики з’єднують між собою, утворивши підставку для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо. Таким способом можна також виготовляти серветки, декоративні наволочки, килимки, літні сумки, ляльковий одяг, прихватки і ще багато цікавих, красивих і корисних речей.
При з’єднанні окремих елементів у виріб важливо, щоб усі елементи гармонійно поєднувалися між собою за кольором, формою та якістю ниток.
Правила догляду за виробами, плетеними гачком
Догляд за в’язаними речами полотна має свої правила та секрети. Перед пранням виріб замочують протягом 15 – 20 хвилин у мильній воді. Перуть злегка відтискаючи, а потім добре полощуть, кілька разів міняючи воду. Під час останнього полоскання до води потрібно додати трохи оцту. Це покращить зовнішній вигляд виробу, надасть йому природного блиску, нейтралізує рештки миючого засобу. Після прання плетений виріб загортають на кілька хвилин у сухий махровий рушник, щоб промокнути воду. Сушать його в розкладеному вигляді, надавши початкових форм та розмірів на горизонтальній поверхні, застеленій білою тканиною або махровим рушником.
YIII Осмислення учнями вивченого матеріал
Гра «Додатковий бал»
* Назвіть основні прийоми роботи гачком
* Як в'язати півстовпчик?
* Як в'язати стовпчик без накиду?
* Як в'язати стовпчик з накидом?
А тепер, діти, перейдемо до практичної частини уроку.
Якщо ви будете наполегливо працювати, проявляти активність і старанність, то успіх обов’язково буде вашим супутником. «Успіх – це 1% везіння та 99% потіння», - казав Едісон. А «Талант – крапля здібностей і море праці», - мовив Григір Тютюнник. Тож, діти, до праці!
. IХ Формування умінь та навичок учнів
Вимоги до практичної роботи
* Аналіз завдань практичної роботи
* Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами
* Дотримання правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно – гігієнічних вимог під час виконання практичної роботи
* Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи за інструкційними картками
* Контроль учителя з метою виявлення знань та вмінь учнів
* Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового)
* Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів
Практична робота
Інструкційна картка №1
Вправи з утворення початкової петлі, повітряної петлі та ланцюжка
Інструменти та матеріали: гачок, нитки для в’язання
- Гачок підведи під нитку на вказівному пальці
- Зроби гачком певний оберт проти годинникової стрілки
- Захопи гачком нитку із вказівного пальця (зроби накид)
- Протягни захоплену нитку крізь петлю на гачку
- Затягни петлю, щоб утворити вузлик
- Захопи гачком нитку (зроби накид), протягни її крізь петлю, розміщену на гачку, й отримаєш повітряну петлю
- Так в’яжи повітряні петлі, поки не утвориться ланцюжок потрібної довжини
- Пров’язавши останню петлю ланцюжка, відріж нитку на 2-3 сантиметри від петлі. Гачком підхопи відрізаний кінець нитки і протягни його в останню петлю. Затягни петлю тугіше рукою.
Інструкційна картка №2
Плетіння півстовпчиків, стовпчиків та стовпчиків із накидом
Інструменти та матеріали: гачок, нитки для в’язання
- Зв’яжи ланцюжок з 15 – 20 петель
- Пров’яжи ряд півстовпчиків для потовщення краю
- На початку нового ряду зв’яжи одну петлю підйому
- Введи гачок у другу петлю ланцюжка (під обидві нитки петлі)
- Зроби накид і протягни нитку крізь петлю ланцюжка
- Зроби ще один накид і протягни нитку крізь обидві петлі на гачку
- В’яжи стовпчик без накиду на наступній петлі ланцюжка
- Так в’яжи до кінця ряду
- В’яжи зразок заввишки 4 – 5 сантиметрів
Інструкційна картка №3
Читання схем нескладних візерунків
Інструменти та матеріали: гачок, нитки для в’язання, схеми для в’язання
-Зв’язати ланцюжок із 15 петель
-Зв’язати ряд півстовпчиків
-Зв’язати одну петлю підйому і ряд стовпчиків без накиду
-Зв’язати дві петлі підйому і ряд стовпчиків з накидом
Інструкційна картка №4
В’язання підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо
Інструменти та матеріали: гачок, нитки для в’язання
* Підбиття підсумків практичної роботи (демонстрація робіт)
Х Рефлексія
Метод мікрофона
Що нового ви дізналися на уроці?
* Все про основні елементи плетіння гачком
* Правила переходу до наступного ряду
* Умовні позначення елементів на схемах для плетіння гачком
* Навчилися читати схеми для в’язання
* Правила догляду за виробами, плетеними гачком
Чого навчилися?
* Виконувати вправи з утворення початкової петлі, повітряної петлі та ланцюжка
* Плести півстовпчики, стовпчики та стовпчики з накидом
* Читати схеми нескладних візерунків
* В’язати підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо
Діти, я вдячна всім вам за співпрацю і розуміння. Ви були старанними і відповідальними в оволодінні новими знаннями і практичними вміннями під час виготовлення підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо. Молодці!
ХI Завдання додому
На наступному уроці ми продовжимо з вами в'язати підставки для спецій, прикрас, сувенірів, квітів тощо.
Принесіть гачок та нитки для в’язання
ХII Прибирання робочих місць