Основні орфографічні норми.

Про матеріал
Основні орфографічні норми. Типові помилки, зумовлені відхиленням від орфографічної норми.Нововведення в українському правописі. Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для перевірки написання слів та їхніх форм.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

10клас Тема. Основні орфографічні норми. Типові помилки, зумовлені відхиленням від орфографічної норми. Нововведення в українському правописі. Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для перевірки написання слів та їхніх форм. Учитель Козлик Людмила Миколаївна. Заклад загальної середньої освіти №5 Токмацької міської ради Запорізької області

Номер слайду 2

Мета навчитися знаходити й усувати допущені орфографічні помилки у словах, обґрунтовуючи їх написання правилами правопису, використовувати орфографічний словник для перевірки написання слів та їх форм, редагувати текст з орфографічними помилками

Номер слайду 3

“Норми літературної мови” Орфоепічні норми Регулюють правильну вимову звуків, звукосполучень і наголос у словах. 

Номер слайду 4

Орфографічні норми. Порушення норми написання слова. Назва. Пояснення. Прикладифонетичний«як чую, так і пишу»: написання збігається з вимовоюнаголошеніголосні(кілометр);префіксс-передк,ф,п,т,х (сфотографувати);спрощення в групах приголосних(об’їзний);чергування(запорізький).морфологічнийє розбіжності міжвимовоюйнаписанням,пов’язанізбудовоюсловапрефіксироз-,без-(роздоріжжя);збігморфем(віддати).традиційний (історичний)вимова й написання не збігаються, неможливо застосувати правилоподвоєння в іншомовних словах (вілла);я, ю, ї,щ (п’янкий);м’якийзнак(біль).розрізнювальний (смисловий)написання слова залежитьвідйогозначенняомоніми(Віра–віра);пре-, пере-, при- (присолений –пересолений).

Номер слайду 5

Лексичні норми Регулюють вживання слів у властивих їм значеннях. Лексичні помилки:недоліки, пов’язані з використанням лексичних засобів, що не відповідають основній думці висловлювання та обраному стилю;уживання слова у невластивому йому значенні: добра страва (смачна страва);порушення лексичної сполучуваності слів: зробити героїчний вчинок (здійснити);неточне вживання фразеологізмів: жити іншим розумом (чужим розумом);вживання зайвого слова (плеоназм): стара людина похилого віку;вживання спільнокореневих слів або повторення однакових слів (тавтологія): святкове свято.

Номер слайду 6

Граматичні норми. Регулюють правильне творення слів, уживання форм слів, побудову слів і речень Граматичні помилки:неправильне утворення слів та форм слів: хотять їсти (хочуть їсти);неправильна побудова словосполучень та різних типів речень: Подорожуючи Карпатами, падав сніг;граматичні порушення в структурі речень.

Номер слайду 7

Стилістичні норми. Регулюють уживання слів відповідно до змісту та стилю мовлення. Стилістичні помилки:уживання слів, властивих одному стилеві, у тексті іншого;невдале використання експресивної та емоційно забарвленої лексики;уживання мовних штампів, кліше;накопичення в одному реченні слів, що належать до тієї ж самої частини мови;змішування лексики різних історичних епох.

Номер слайду 8

Пунктуаційні норми. Регулюють вживання розділових знаків у реченнях. Пунктуаційні помилки:пропущено необхідний розділовий знак;неправильно розставлено розділові знаки у реченнях;поставлено зайві розділові знаки;невмотивована заміна одного знака іншим: Дощ пройшов, проте, надворі стало ще тепліше.

Номер слайду 9

Орфографічний словник Орфографі́чний (ортографі́чний) словни́к (або правопи́сний) — словник, що містить перелік слів у їхньому нормативному написанні та розкриває слова лише в аспекті їхнього правопису.  Розрізняють різновиди правописних словників: загальні, шкільні, словники-довідники, галузеві

Номер слайду 10

Структура орфографічного словника(зразок)

Номер слайду 11

Орфографічний практикум Замість крапок поставте, де потрібно, пропущені букви. Поясніть правопис слів, з виділеними словами складіть речення. Жит..я, облич..я, багат..я, гіл..я, жит..євий, гіл..ястий, суд..я, ріл..я, стат..я, молод..ю, мит..ю, зран..я, спросон..я, л..яний, л..ю, тел…я, цуцен..я, порос..я.

Номер слайду 12

Редагування тексту 1. Україно! україно! Ти розквітла соловїно (М. Рильський). 2. Тихий день ввійшов у сад гілястий, пахощі мидвянії розлив (Н. Забіла). 3. Я люблю, як буває, осіню пахне яблуками у хаті; он лижать вони, повні сонця, немов на св’яті (А. Малишко). 4. Мати перша в світі навчила лубити роси, лигенький ранковий туман, пянкий любисток, мяту, маковий цвіт (М. Стельмах). 5. Мов буран, звились в атаку матроси, у кожного зв.язка гранат (М. Нагнибіда). Музеканти на хорах уже настроювали інструменти, щоб звякнути краковяк (О. Донченко).

Номер слайду 13

Відредагуйте текст. Ольга Кобиляньська. “Миланхолійний вальс” Неможу слухати миланхолійної музики. А вже най менше такої, що преваблює зразу душу ясними, до танцю визиваючими грациозними звуками, а від так, зрікаючися їх незамітно, льється лиш одною широкою струєю смутку! Я роспадаюся тоді в чуття і неможу опертися настроєві сумному, мов креповий флер, якого позбутися мені нетак лехко. За те, як пронесется музика блиску, я подвійно живу. Обнімала би тоді цілий сьвіт, заявляючі далеко-широко, що музика грає! І класичну музику люблю. Навчила мене її розуміти і відгадувати по “мотвах”, одна з моїх товарищок, якої душа не мов складалася з тонів і була сама олицетворина музика. Вона вічно шукала гармоніі. В людях, в їх відчувані, в їх відносинах до себе і до природи… Не можу слухати меланхолійної музики. А вже найменше такої, що приваблює зразу душу ясними, до танцю визиваючими граціозними звуками, а відтак, зрікаючися їх незамітно, ллється лиш одною широкою струєю смутку! Я розпадаюся тоді в чуття і не можу опертися настроєві сумному, мов креповий флер, якого позбутися мені не так легко. Зате, як пронесеться музика блиску, я подвійно живу. Обнімала би тоді цілий світ, заявляючи далеко-широко, що музика грає! І класичну музику люблю. Навчила мене її розуміти й відгадувати по "мотивах", одна з моїх товаришок, якої душа немов складалася з тонів і була сама олицетворена музика. Вона вічно шукала гармонії. В людях, в їх відчуванні, в їх відносинах до себе і до природи...

Номер слайду 14

Якщо людина має перед собою грамотний, відредагований текст, тоді вона і сама буде грамотна. Мирослава Прихода, кандидат філологічних наук

Номер слайду 15

Бажаю успіхів!

pptx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
20 листопада
Переглядів
117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку