Тема. Тренувальні вправи.Основні способи словотворення: префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний (відкидання від твірного слова префіксів, суфіксів і закін- ' чення), складання основ (або слів), абревіатури, перехід слів з однієї частини мови в іншу
Мета: навчальна — дати поняття про основні способи словотвору; сприяти зміцненню навичок визначення способу творення слова;
розвивальна — розвивати критичне й образне мислення, зв'язне мовлення; формувати й розвивати творчі вміння щодо ви-
користання різних способів у процесі творення нових слів;
виховна — за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник, ілюстрації до теми, таблиці, схеми, мультимедійна дошка.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Компетентності, що розвиваються: мовно-мовленнєва, комунікативна, екологічна
грамотність і здорове життя.
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання: повідомлення про результати бесіди
з близькими, обговорення, коментування
2.Висновки
(Учні складають 2-3 речення у зв’язній формі про можливість участі дітей у поповнення сімейного бюджету та про доцільність підготовки до майбутньої професії.)
III.СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Основні способи словотворення в сучасній українській мові
1. Префіксальний: писати — записати, дописати, переписати.
2. Суфіксальний: день — денний, говорити — говоріння.
3.Префіксально-суфіксальний: ліс — пролісок, вода — підводник.
4.Безафіксний: блакитний — блакить, бігати — біг.
5. Складання слів та основ: лід і ходити — льодохід.
6. Складання скорочених основ, абревіатури: заробітна плата — зарплата, Організація Об’єднаних Націй — ООН.
; 7. Перехід однієї частини мови в іншу: молодий місяць, молодий (у зн. «наре
чений» ).
Виконання вправ і завдань
1.Виконайте вправу 166 ( усно).
2.Розподільний диктант
Вправа 167
3.Гра ,, Розгадай ребус,,
Вправа 168
4.Диктант з коментуванням
Вправа 169
5.Творче завдання
Вправа 169 завдання 2
Фізкультхвилинка ,, ,,
6.Робота з картками
IV.РЕФЛЕКСІЯ
Узагальнення вивченого
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Параграф 20 .Виконати вправу з підручника на вибір 170 або 173.
♦ Продовжте речення.
— Принцип словотвору нагадує мені... (пазли, LEGO, паровозик тощо).
Вікторина «Знавці нашої культури»