Частини мови. Самостійні та службові частини мови

Про матеріал
Презентація для повторення матеріалу про класифікацію частин мови, синтаксичні функції та стилістичну роль різних частин мови; правопис іменників, прикметників, прислівників, займенників, числівників.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Частини мови. Самостійні та службові частини мови

Номер слайду 2

Завдання. Утворіть якомога більше слів, використовуючи морфологічні й неморфологічні способи словотворення від таких слів: Ліс →Сніг →Земля →

Номер слайду 3

Ліс → лісовий, лісовик, лісник, узлісся, пролісок, Лісовий. Сніг → сніговик, снігур, засніжений, сніжинка, Снігур. Земля → земельний, земляний, приземлення, заземлення, безземельний, неземний, чорнозем. Завдання: Поясніть, за допомогою яких морфем утворилися нові слова.

Номер слайду 4

Частини мови – це граматичні класи слів, що розрізняються категоріальним значенням, притаманними їм морфологічними ознаками, синтаксичними властивостями в складі словосполучень та речень, а також за морфемною будовою.

Номер слайду 5

ЧАСТИНИМОВИСамостійніСлужбовіВигук. Прийменник. Сполучник. ЧасткаІменник. Займенник. Прикметник. Числівник. Прислівник. Дієслово. Дієприкметник. Дієприслівник

Номер слайду 6

САМОСТІЙНІ ЧАСТИНИ МОВИЧастина мови. Що означаєНа яке питання відповідаєЯк змінюєтьсяІменник. Особа / предметхто? що?За числами, відмінками. Прикметник. Ознака особи / предметаякий? яка? яке? які?За родами, числами, відмінками. Займенник. Вказує на особу або предмет, не називаючи їххто? що?За відмінками. Числівник. Кількість / порядок предметів під час лічбискільки? котрий? котра? котре? котрі?За відмінками, родами, числами. Дієслово. Дію особи / предметащо робить?що робив? що зробив?що зробить?За часами, числами, особами, родами. Прислівник. Ознаки дії / ознаки іншої ознакияк? де? коли? куди? звідки? навіщо?Не змінюється

Номер слайду 7

СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИЧастина мови. Призначення. Прийменник. Для зв’язку слів у реченніСполучник. Частка

Номер слайду 8

Прочитайте речення. Назвіть самостійні та службові частини мови1) Це місто прекрасне, як усмішка долі.2) У квітнику, заглушеному бур’яном, розцвіла якась жовтогаряча квітка.3) Хоробрі воїни, козаки ставали героями народних пісень і дум.

Номер слайду 9

Прочитайте речення. Визначте службові частини мови. Назвіть їх.1) Синіють води, зеленіє яр, і стеляться сліпучі краєвиди.2) Душа летить в дитинство, як у вирій, бо їй на світі тепло тільки там.3) За винятком баби Оришки, малий Чіпка нікого не любив.

Номер слайду 10

Прочитайте речення. Знайдіть вигуки. Подумайте, які їхні стилістичні функції в цих реченнях?1) Гей, на коні, всі у путь!2) Цить! Хай говорить серце!3) Ой на горі та й женці жнуть!

Номер слайду 11

Побудуйте речення з поданих слів. Назвіть кожну частину мови.1) Річка, над, журитись, верби, тихо.2) Летіти, вирій, у, гуси, далекий.3) Журавлі, прохолодний, ранок, поля, над, пролітали.4) Чистий, бачити, серед, джерело, немало, скелі, я.

Номер слайду 12

Доповніть прислів’я службовими частинами мови.1) … кажи … вмію, … кажи навчуся.2) Сім раз відмір, … один раз відріж.3) … діла псується сила.4) … дурною головою … ногам нема спокою.5) Казав пан: “Кожух дам”, … слово його тепле.

Номер слайду 13

Розподільний диктант{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Разом. Окремо. Через дефіс

Номер слайду 14

Розподільний диктант{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Разом. Окремо. Через дефіс. Гірничопромисловий,сільськогосподарський,сімсотп’ятдесятиріччя,шістдесятип’ятимільйонний,нарозхват,жовтогарячий,високооплачуваний,білолиций. На добраніч,до побачення,до вподоби, будь ласка,науково обґрунтований,соціально активний,суспільно корисний,хімічно стійкий,чітко окреслений.Інтернет-видання, синьо-жовтий,світло-зелений,хтозна-хто,прем’єр-міністр,суші-бар,південно-східний,фітнес-клуб,будь-який.

Номер слайду 15

Відредагуйте словосполучення{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Правильно. Неправильно. Прийшов по ділу,прийшло в голову,на голодний шлунок,під відкритим небом,прийшов в школу,прибула у Одесу,зустріч в Києві

Номер слайду 16

Відредагуйте словосполучення{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Правильно. Неправильно. Прийшов у справі,спало на думку,натщесерце,просто неба,прийшов у школу (до школи),прибула в Одесу,зустріч у КиєвіПрийшов по ділу,прийшло в голову,на голодний шлунок,під відкритим небом,прийшов в школу,прибула у Одесу,зустріч в Києві

Номер слайду 17

Тест відкритого типу. Продовжте речення та заповніть пропуски.1) Частини мови – це ... .2) Усі частини мови поділяються на ... .3) До самостійних частин мови належать ... .4) До службових частин мови належать ...5) Іменник позначає ..., відповідає на питання ... і в реченні найчастіше виконує функцію ... .6) Прикметник позначає ..., відповідає на питання ... і в реченні виконує функцію ... .7) ... має найбільшу кількість граматичних категорій.8) ... – це незмінювана частина мови.9) Складні іменники, прикметники й прислівники можуть писатися ..., .... або ... .10) Службові частини мови призначені для ... .11) ... не виконує синтаксичну функцію.12) В українській мові така кількість частин мови: ... .

Номер слайду 18

Домашнє завдання: Опрацювати конспект заняття. Написати власну казку про будь-яку частину мови або про всі частини мови.

pptx
Додано
20 травня
Переглядів
931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку