Тема: Основні види складнопідрядних речень: означальні, з’ясувальні, обставинні.
Мета: поглибити знання учнів про особливості складнопідрядного речення; повторити сновні види складнопідрядних речень; вміти розрізняти сполучники і сполучні слова; розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети й обставин спілкування в усній і писемній формах; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати любов і повагу до рідного слова, сучасної української літератури.
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Слово до слова
Я зберу, як намисто,-
Це моя рідна мова,
Переповнена змістом.
В кожне слово
Я душу вкладаю…
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку.
III. Розвиток пошукової пізнавальної активності школярів у процесі практичної роботи з теми.
По правді, хобі, по-дитячому, будь ласка, Святвечір, все одно, хтозна-де, Лідоччин, небезпека, коли-небудь, начебто, не зрозуміло, все-таки, недолюблює, взагалі-то, недарма, на ходу, знизу, вгору, спідлоба, до вподоби, з-перед, розкроїти, Отелло, під’юджує, долілиць, дехто, заміжжя, казна-що, навідріз, прелюдія, пів вуха, зблизька, яскраво-їдучо-синій, доньчине, врешті-решт, Святе Письмо, священник, якнайболючіше, принижений, крісло-гойдалка, всередині, від’їжджав, запанібрата, ломикамінь, Торрічеллі.
Фізхвилинка під пісню гурту «Сергій Жадан і собаки» - «Я рок-музикант».
I група
Визначити вид складних речень з роману «№1» сучасного українського письменника, журналіста, телеведучого Остапа Дроздова, виконати синтаксичний розбір, накреслити їх схеми.
1. Підлітки назавжди запам’ятовують не сказані слова, а атмосферу, в якій ці слова торкнулися їхніх барабанних перетинок.
2. Вертаючись назад, коли я перетинаю рідні терени, моя душа розкрилюється, як чистий лотос у мутній каламуті.
II група
Визначити вид складних речень з роману «Ворошиловоград» сучасного українського письменника, музиканта Сергія Жадана, виконати синтаксичний розбір, накреслити їх схеми.
1. Я закинув голову, так що небо з землею помінялись для мене місцями, й подивився на стіну, завішану малюнками.
2. Небо було затягнуте хмарами так, що довкола справді було темно, наче повітря довго заливали смолою.
III група
Визначити вид складних речень з роману «Ворошиловоград» сучасного українського письменника, музиканта Сергія Жадана, виконати синтаксичний розбір, накреслити їх схеми.
IV група
Визначити вид складних речень з роману «№1» сучасного українського письменника, журналіста, телеведучого Остапа Дроздова, виконати синтаксичний розбір, накреслити їх схеми.
1. Саме так звучить прелюдія осені, коли опале листя віддає таке тепло, що його жодне літо не здатне віддати.
2. І мені приємно уявляти, що в цих зашторених вікнах немає подразників, що вранці з під’їздів не висипляться безіменні люди, чужі один одному.
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
I група
Визначити вид складних речень з роману «№1» сучасного українського письменника, журналіста, телеведучого Остапа Дроздова, накреслити їх схеми.
1. Підлітки назавжди запам’ятовують не сказані слова, а атмосферу, в якій ці слова торкнулися їхніх барабанних перетинок.
2. Вертаючись назад, коли я перетинаю рідні терени, моя душа розкрилюється, як чистий лотос у мутній каламуті.
II група
Визначити вид складних речень з роману «Ворошиловоград» сучасного українського письменника, музиканта Сергія Жадана, накреслити їх схеми.
1. Я закинув голову, так що небо з землею помінялись для мене місцями, й подивився на стіну, завішану малюнками.
2. Небо було затягнуте хмарами так, що довкола справді було темно, наче повітря довго заливали смолою.
III група
Визначити вид складних речень з роману «Ворошиловоград» сучасного українського письменника, музиканта Сергія Жадана, накреслити їх схеми.
1. Я просто переконав себе, що здатен упоратись із власним життям, що не чесно перекладати на когось відповідальність за свої помилки.
2. А я не забуваю, тому що це насправді частина мене.
IV група
Визначити вид складних речень з роману «№1» сучасного українського письменника, журналіста, телеведучого Остапа Дроздова, накреслити їх схеми.
1. Саме так звучить прелюдія осені, коли опале листя віддає таке тепло, що його жодне літо не здатне віддати.
2. І мені приємно уявляти, що в цих зашторених вікнах немає подразників, що вранці з під’їздів не висипляться безіменні люди, чужі один одному.