Основні властивості числових нерівностей.

Про матеріал
Мета уроку: домогтися засвоєння учнями змісту основних властивостей числових нерівностей та їхніх наслідків, а також способу доведення цих властивостей. Виробити вміння: відтворювати зміст вивчених властивостей, наслідків із них і їх доведення; застосовувати властивості числових нерівностей та наслідки з них для розв'язування вправ на порівняння буквених виразів та на доведення відповідних нерівностей.
Перегляд файлу

 

 

Тема уроку. Основні властивості числових нерівностей.

Мета уроку: домогтися засвоєння учнями змісту основних властивос­тей числових нерівностей та їхніх наслідків, а також способу доведення цих властивостей. Виробити вміння: відтворювати зміст вивчених властивостей, наслідків із них і їх доведення; застосовувати властивості числових нерівностей та наслідки з них для розв'язування вправ на порівняння буквених виразів та на доведення відповідних нерівностей.

Тип уроку: засвоєння знань, вироблення первинних умінь.

Наочність та обладнання: опорний конспект.

Хід уроку

I. Організаційний етап

Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.

 

II. Перевірка домашнього завдання

Учні виконують самостійну роботу № 1 [8].

 

III. Формулювання мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів

На цьому етапі уроку доречним буде слово вчителя про те, що:

  • вивчення будь-якого математичного поняття включає в себе ви­вчення означення, властивостей та ознак цього поняття (якщо такі існують), а також питання про зв'язок поняття, що ви­вчається, із вивченим раніше матеріалом;
  • незважаючи на досить велику зовнішню відмінність, що існує між рівностями і нерівностями, вони мають дуже багато спіль­них властивостей (у цьому місті доречно буде продемонструва­ти кілька найпростіших прикладів з числовими рівностями та відповідними числовими нерівностями), але при цьому мають суттєві відмінні властивості (також можна навести кілька при­кладів з числовими рівностями та нерівностями).

Тому цілком логічно буде сформулювати завдання на урок як вивчення властивостей числових нерівностей (через їх порівняння з відповідними властивостями числових рівностей); доведення цих властивостей із використанням вивченого на попередніх уроках означення, а також опанування учнями прийомів застосування доведених властивостей для розв'язування задач на доведення не­рівностей.

Як варіант роботи на цьому етапі уроку (за умови відповідно­го рівня інтелектуальної активності учнів) моделюємо проблемну ситуацію (порівняти числа), розв'язання якої неможливе без ви­вчення властивостей числових нерівностей. У цьому разі завдан­ням уроку є розв'язання протиріччя між обсягом знань учнів, які в них є, та тими знаннями, які є необхідними для розв'язання поставленого завдання.

 

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

Усні вправи

  1. Порівняйте числа х і у, якщо різниця х – у дорівнює: 1) 8; 2) 0; 3) -1,5.
  2. Доведіть нерівність:

1) х – 3 > х – 4;  2) х2 + у2 2ху;  3) b + 2, b > 0; 4) , а0.

  1. Чи є правильним твердження:

1) якщо а = b, то b = а;   2) якщо а = b, b = с, то а = с;

3) якщо а = b, то а + с = b + с;  4) якщо а = b, то а с = b с;

5) якщо а = b, то ас = bс;   6) якщо а = b , то = ?

 

V. Формування знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Основні властивості числових нерівностей.
  2. Наслідки з властивостей числових нерівностей.
  3. Приклади застосування властивостей числових нерівностей та наслідків із них.

 

Опорний конспект № З

Основні властивості числових нерівностей

1.    Якщо a > b, то b < a.

Доведення

a > b a b > 0 b a = -(a b) < 0 b < a.

2.    Якщо a < b, b < c, то a < c.

Доведення

a < b a b < 0; b < c b c < 0, тобто (ab) + (b c)<0.

(a b) + (b c) = a b + b c = a c < 0 a < c.

3.   Якщо а < b, а с — будь-яке число, то а + с < b + с.

Доведення

a < b a – b < 0; a – b = a + c – c – b = (a + c) + (b + c) < 0 a + c < b + c.

4.   Якщо a < b, c > 0, то aс < bс і .

      Якщо а < b, с < 0, то ас > bc; .

Доведення

a < b ab < 0; acbc = c(ab), причому якщо с > 0, то с(а b) < 0, а якщо с < 0, то с(а b)>0.

Отже, якщо а < b і с > 0, то ас < bc; c < 0, то ас > bс.

Нерівності і доводимо аналогічно.

Наслідки з властивостей числових нерівностей

1.    Якщо а < b + с, то а с < b.

Доведення

a < b + c a(b + c) < 0, тоді а b с = (а с) b < 0, тобто а с < b.

2.   Якщо а > 0 і b > 0, і a < b, то .

Доведення

a < b ab < 0. .

.

Приклад. Відомо, що а < b. Порівняємо значення виразів: 2а + 3 і 2b + 5.

Розв'язання

а < b | 2; оскільки 2 > 0, то 2а < 2b | + 3; 2а + 3 < 2b + 3.

3 < 5 | + 2b; оскільки 2 > 0, то 2b + 3 < 2b + 5.

Отже, 2а + 3 < 2b + 5.

 

Методичний коментар

Одним із найважливіших базових умінь учнів, передбачених програмою з математики, є вміння здійснювати аргументовані мір­кування щодо оцінки значень виразів. Роботу з вироблення таких умінь було розпочато на попередніх двох уроках, проте на цих уро­ках для аргументації дій учнів були використані лише означення

порівняння чисел та в окремих випадках опорні нерівності. На даному уроці учні мають взяти на озброєння більш різноманітний перелік способів, представлених основними властивостями число­вих нерівностей. При формуванні знань учнів про ці властивості слід звернути увагу на такі моменти, які сприятимуть більш сві­домому засвоєнню учнями навчального матеріалу:

доведення властивостей числових нерівностей ґрунтується на означенні порівняння чисел (тобто ведеться через порівняння з нулем різниці лівої та правої частин деякої нерівності);

зміст властивостей бажано викласти як математичною мовою (у вигляді серії логічно пов'язаних між собою нерівностей), так і в словесній формі;

властивість 4 (див. опорний конспект 3) виконується в да­ному вигляді тільки у випадку, коли числа додатні;

закріплення змісту кожної з доведених властивостей слід про­вести на певному конкретному прикладі.

Виходячи з вище сказаного, формування знань учнів бажано провести із якомога широким залученням учнів до роботи з до­ведення властивостей числових нерівностей.

 

VI. Формування вмінь

Усні вправи

  1. Порівняйте числа:

1) m і n, якщо п > т;  2) т + 3 і п + 3, якщо т > п;

3) 3т і 3n, якщо т > п;  4) т і k, якщо т > п; n > k.

  1. Відомо, що а > 5. Визначте (з обґрунтуванням), чи є правиль­ною нерівність:

1) а + 4 > 9;  2) 3а > 15;  3) –а < -5.

Письмові вправи

Для реалізації дидактичної мети уроку слід розв'язати вправи такого змісту:

  1. порівняти значення виразів, які містять змінні а і Ь, якщо відомо, наприклад, що, а < b;
  2. використовуючи властивості числових нерівностей, записати правильні числові нерівності, що випливають з даної числової нерівності;
  3. вправи, обернені до вправ, що розв'язувалися на уроці № 1;
  4. довести числову нерівність, спираючись на властивості число­вих нерівностей.

 

Методичний коментар

Набір вправ, що дається для закріплення знань властивостей числових нерівностей і вироблення вмінь їх застосовувати для по­рівняння виразів, є традиційним. Традиційними залишаються ви­моги, яких мають дотримуватись учні під час розв'язування цих вправ. Такими обов'язковими вимогами є:

  • чітке та повне відтворення відповідних властивостей число­вих нерівностей під час коментування учнями своїх дій при розв'язуванні запропонованих вправ;
  • обов'язкове покрокове письмове обґрунтування дій при засто­суванні властивостей числових нерівностей.

 

VII. Підсумки уроку

Контрольне завдання

У наведених твердженнях знайдіть і виправте помилки, ура­ховуючи, що   т > n > 0, с > 0.

1) п < т;  2) т + с < п + с;  3) т + с < п;

4) ст. > сп;  5) ;   6) .

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити зміст та доведення властивостей числових нерівностей (див. опорний конспект № 3).
  2. Розв'язати вправи на застосування властивостей числових не­рівностей, аналогічні вправам класної роботи.
  3. На повторення: поняття подвійної нерівності та вправи на за­стосування цього поняття.

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
18 грудня 2019
Переглядів
6172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку