Тема уроку. Почленне додавання і множення нерівностей. Застосування властивостей числових нерівностей для оцінювання значення виразу.
Мета уроку: домогтися засвоєння учнями змісту поняття «додати нерівності почленно» та «перемножити нерівності почленно», а також змісту властивостей числових нерівностей, що виражені теоремами про почленне додавання і почленне множення числових нерівностей і наслідків із них. Виробити вміння відтворювати названі властивості числових нерівностей та використовувати ці властивості для оцінювання значення виразів, а також продовжити роботу з відпрацювання навичок доведення нерівностей, порівняння виразів із використанням означення та властивостей числових нерівностей
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення первинних умінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання
Учні виконують тестові завдання [9, тест 1] з наступною перевіркою.
III. Формулювання мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Для свідомої участі учнів у формулюванні мети уроку можна запропонувати їм практичні завдання геометричного змісту (наприклад, на оцінювання периметра та площі прямокутника, довжини суміжних сторін якого оцінено у вигляді подвійних нерівностей). Під час бесіди вчитель має спрямувати думку учнів на той факт, що хоча завдання є схожими на ті, що були розв'язані на попередньому уроці (див. урок № 4, оцінити значення виразів), проте на відміну від названих не можуть бути розв'язані тими самими засобами, бо необхідно оцінити значення виразів, що містять дві (а в перспективі й більше) букви. Таким чином учні усвідомлюють існування протиріччя між знаннями, які вони отримали до цього моменту, та необхідністю розв'язання певної задачі.
Результатом виконаної роботи є формулювання мети уроку: вивчити питання про такі властивості нерівностей, які можуть бути застосовані у випадках, подібних до описаних у запропонованому учням завданні; для чого слід чітко сформулювати математичною мовою та у словесному вигляді, а потім довести відповідні властивості числових нерівностей та навчитися використовувати їх у комплексі з вивченими раніше властивостями числових нерівностей для розв'язування типових задач.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Усні вправи
1) а – b = -0,2; 2) а – b = 0,002; 3) а = b – 3; 4) а – b = т2; 5) а = b – т2.
1) а = -3, b = -2; 2) a = -3, b = 2?
V. Формування знань
План вивчення нового матеріалу
Опорний конспект № 5
Теорема (властивість) про почленне додавання числових нерівностей |
||||||
Якщо а < b і c < d, то a + c < b + d. |
||||||
Доведення . |
||||||
Теорема (властивість) про почленне множення числових нерівностей |
||||||
Якщо 0 < а < b і 0 < c < d, то ac < bd. Доведення . Наслідок. Якщо 0 < а < b, то an < bn, де п — натуральне число. |
||||||
Доведення |
||||||
|
(за теоремою про почленне множення числових нерівностей). |
|||||
Приклад 1. Відомо, що 3 < а < 4; 2 < b < 3. Оцінимо значення виразу: 1) а + b; 2) а - b; 3) аb; 4) . Розв'язання |
||||||
1) |
|
2) а - b = а + (-b) 2 < b < 3| ∙ (-1) - 2 > -b > -3
|
3) |
|
4) (0<) 2 < b < 3
|
|
Приклад 2. Доведемо нерівність (т + п)(тп + 1) > 4тп, якщо т > 0, п > 0. |
||||||
Доведення Використавши нерівність (де а ≥ 0, b ≥ 0) та одержану з неї нерівність a + b ≥ 2 (а ≥ 0, b ≥ 0), для m ≥ 0 і п ≥ 0 маємо: |
||||||
т + п ≥ 2, (1) тп + 1 ≥ 2. (2) |
||||||
За теоремою про почленне множення нерівностей перемножимо нерівності (1) і (2) почленно. Тоді маємо: (т + п)(тп + 1) ≥ 2 ∙ 2, |
||||||
(т + п)(тп + 1) ≥ 4, отже, (т + п)(тп + 1) ≥ 4тп, де m ≥ 0, п ≥ 0. |
||||||
Методичний коментар
Для свідомого сприйняття нового матеріалу вчитель може на етапі актуалізації опорних знань та вмінь учнів запропонувати розв'язування усних вправ із відтворенням відповідно означення порівняння чисел та вивчених на попередніх уроках властивостей числових нерівностей (див. вище), а також розгляд питання про відповідні властивості числових нерівностей.
Зазвичай учні добре засвоюють зміст теорем про почленне додавання та множення числових нерівностей, проте досвід роботи свідчить про схильність учнів до певних хибних узагальнень. Тому з метою попередження помилок при формуванні знань учнів з цього питання шляхом демонстрацій прикладів та контрприкладів учителеві слід зробити наголос на таких моментах:
VI. Формування вмінь
Усні вправи
1) а > 2, b > 3; 2) с < -2, d < 4.
Чи можна ті самі нерівності почленно перемножити? Відповідь обґрунтуйте.
1) а > 2, b > 0,3; 2) с > 2, d > 4.
Чи можна ті самі нерівності додати? Відповідь обґрунтуйте.
1) 3 < а + b < 5; 2) 2 < аb < 6;
3) 2 – 1 < а – b < 3 – 2; 4) ?
Письмові вправи
Для реалізації дидактичної мети уроку слід розв'язати вправи такого змісту:
Методичний коментар
Письмові вправи, що пропонуються для розв'язання на цьому етапі уроку, мають сприяти виробленню сталих навичок по-членного додавання і множення нерівностей у простих випадках. (При цьому відпрацьовується дуже важливий момент: перевірка відповідності запису нерівностей до умови теорем та правильний запис суми і добутку лівої та правої частин нерівностей. Підготовча
робота проводиться під час виконання усних вправ.) Для кращого засвоєння матеріалу слід вимагати від учнів відтворення вивчених теорем при коментуванні дій.
Після успішного опрацювання учнями теорем у простих випадках вони можуть поступово переходити до більш складних випадків (на оцінювання різниці та частки двох виразів і більш складних виразів). На цьому етапі роботи вчителеві слід уважно слідкувати за тим, щоб учні не припустилися типових помилок, намагаючись різницю та частку оцінювати за власними хибними правилами.
Також на уроці (звісно, якщо дозволяє час та рівень засвоєння учнями змісту матеріалу) слід приділити увагу вправам на застосування вивчених теорем для доведення більш складних нерівностей.
VII. Підсумки уроку
Контрольне завдання
Відомо, що 4 < а < 5; 6 < b < 8. Знайдіть неправильні нерівності і виправте помилки. Відповідь обґрунтуйте,
1) 10 < а + b < 13; 2) -4 < а – b < -1; 3) 24 < аb < 13;
4) ; 5) ; 6) 16 < а2 < 25;
7) 100 < а2 + b2 < 169?
VIII. Домашнє завдання