Тема уроку. Основні задачі на розв'язування трикутників.
Мета уроку: ознайомити учнів з основними задачами розв'язування трикутників.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: таблиця «Співвідношення між сторонами і кутами трикутника» [13].
Вимоги до рівня підготовки учнів: описують основні випадки розв'язування трикутників та алгоритми їх розв'язування.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Фронтальне опитування
Правильність виконання задачі з домашнього завдання перевірити за записами на дошці, зробленими до початку уроку.
Розв'язання
a2 = b2 + c2 – 2bccosA; 49 = 4 + 64 – 2 ∙ 2 ∙ 8 ∙ cosA; 49 = 68 – 32cosA;
32cosA = 19; cosA = 0,594; A 54°.
b2 = a2 + c2 – 2accosB; 4 = 49 + 64 – 2 ∙ 7 ∙ 8 ∙ cosB; 4 = 113 – 112cosB;
112cosB = 109; cosB = 0,973; B 13°.
C = 180° - A - B 180° - 54° - 13° = 113°.
Відповідь. A 54°, B 13°, C 113°.
ІІ. Аналіз самостійної роботи
ІІІ. Поетапне сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Визначення трикутника за трьома основними елементами
З ознак рівності трикутників випливає, що трикутник визначається трьома основними елементами, серед яких хоча б один лінійний. Розв'язати трикутник означає за його трьома даними основними елементами знайти три інші елементи.
Із шести основних елементів трикутника по три елементи можуть сполучатися такі:
Чотири випадки розв'язування трикутників
Відповідно до цього розглянемо чотири випадки розв'язування трикутників.
1-й випадок
Нехай задано сторону а і кути А і В трикутника ABC. Треба знайти кут С і сторони b і с трикутника ABC.
С = 180° - (A + В).
За теоремою синусів , знайдемо .
За теоремою синусів , знайдемо
= = .
Колективне розв'язування задач
Дано сторону а = 5 і два кути трикутника β = 30°, γ = 45°. Знайдіть третій кут та інші дві сторони трикутника.
Розв'язання
α = 180° - β - γ = 180° - 30° - 45° = 105°.
; ; ; b 2,59.
; ; ; с 3,66.
Відповідь, α = 105°, b 2,59, с 3,66.
Самостійне розв'язування задач
Дано сторону і два кути трикутника. Знайдіть третій кут та інші дві сторони трикутника, якщо:
варіант 1: а = 20, α = 75°, β = 60°;
варіант 2: а = 35, β = 40°, γ = 120°.
Варіант 1
Розв'язання
γ = 180° - α - β = 180° - 75° - 60° = 45°.
; ; ; b 17,9.
; ; ; с 14,6.
Відповідь. γ = 45°, b 17,9, с 14,6.
Варіант 2
Розв'язання
α = 180° - β - γ = 180° - 40° - 120° = 20°.
; ; ; b 65,8.
; ; ; c 88,6.
Відповідь, α = 20°, b 65,8, c 88,6.
2-й випадок
Нехай задано сторони а і b та кут між ними С. Треба знайти сторону с та кути В і А. Сторону с знайдемо за теоремою косинусів: с2 = a2 + b2 – 2abcosC, c = .
Кут А можна знайти за теоремою косинусів:
a2 = b2 + c2 – 2bccosA, звідси .
Кут А можна знайти за теоремою синусів:
, звідси .
Тоді B = 180° - A - C.
Колективне розв'язування задач
Дано дві сторони трикутника b = 14, с = 10 і кут між ними α = 145°. Знайдіть інші два кути і третю сторону трикутника.
Розв'язання
a2 = b2 + c2 – 2bccosα; a2 = 196 + 100 – 2 ∙ 14 ∙ 10 ∙ cos145° 296 + 280 ∙ 0,8192 296 + 229,36 = 525,36; а 22,9.
; ; sinβ 0,3507; β 21°.
γ = 180° - α - β 180° - 145° - 21° = 14°.
Відповідь, а 22,9, β 21°, γ 14°.
Самостійне розв'язування задач
Дано дві сторони трикутника і кут між ними. Знайдіть інші два кути та третю сторону трикутника, якщо:
варіант 1: а = 7, b = 23, γ = 130°;
варіант 2: b = 9, с = 17, α = 95°.
Варіант 1
Розв'язання
с2 = а2 + b2 – 2abcosγ = 72 + 232 – 2 ∙ 7 ∙ 23 ∙ cos130°49 + 529 – 322 ∙ (-0,64) = = 578 + 206,08 = 784,08; с 28.
a2 = b2 + c2 – 2bccosα; 72 = 232 + 282 – 2 ∙ 23 ∙ 28 ∙ cosα;
49 = 529 + 784 – 1288cosα; 1288cosα = 1264; cosα 0,98; α 11°.
Тоді β = 180° - α - γ 180° - 130° - 11° = 39°.
Відповідь. с 28, α 11°, β 39°.
Варіант 2
Розв'язання
a2 = b2 + c2 – 2bccosα = 92 + 172 – 2 ∙ 9 ∙ 17 ∙ cos95° 81 + 289 – 306 ∙ (-0,09) = = 370 + 27,54 = 397,54; a 19,9.
b2 = a2 + c2 – 2accosβ; 92 = 397,54 + 172 – 2 ∙ 19,9 ∙ 17 ∙ cosβ;
81 = 686,54 – 676,6cosβ; 676,6cosβ = 605,54; cosβ 0,895; β 26°.
Тоді γ = 180° - α - β = 180° - 26° - 95° = 59°.
Відповідь, а 19,9, β 26°, γ 59°.
3-й випадок
Нехай задано три сторони а, b, с трикутника ABC. Треба знайти кути А, В, С. За теоремою косинусів знайдемо кут А:
а2 = b2 + с2 – 2bccosA , звідси .
Тоді за теоремою синусів знайдемо кут В: , звідси . І, нарешті, С = 180° - (A + В).
Колективне розв'язування задач
Дано три сторони трикутника a = 1, b = 3, с = 4. Знайдіть його кути.
Розв'язання
а2 = b2 + с2 – 2bccosα; 4 = 9 + 16 – 24cosα; 24cosα = 21; cosα = = 0,875;
α 29°.
; ; sinβ 0,7272; β 47°.
γ = 180° - α - β 180° - 29° - 47o = 104°.
Відповідь, α 29°, β 47°, γ 104°.
Самостійне розв'язування задач
Дано три сторони трикутника. Знайдіть його кути, якщо:
варіант 1: a = 15, b = 24, с = 18;
варіант 2: a = 23, b = 17, с = 39.
Варіант 1
Розв’язання
a2 = b2 + c2 – 2bccosα; 225 = 576 + 324 – 864cosα; cosα = 0,7813;
α 38,62 39°.
; ; ; ;
β 87°.
γ = 180° - α - β 180° - 39° - 87° = 54°.
Відповідь. α 39°, β 87°, γ 54°.
Варіант 2
Розв'язання
a2 = b2 + c2 – 2bccosα; 529 = 289 + 1521 – 1326cosα; 0,9661; α 15°.
; ; ; sinβ 0,1913; β 11°.
γ = 180° – α – β 180° – 15° - 11° = 154°.
Відповідь, α 15°, β 11°, γ 154°.
4-й випадок
Нехай задано дві сторони а і b та кут А трикутника ABC. Треба знайти кути В і С та сторону с.
За теоремою синусів маємо .
Якщо bsinA > a, то задача не має розв'язків (оскільки sinβ > 1, що неможливо).
Якщо bsinA = a, то B = 90°, тоді C = 90° - A, c = bcosA.
Якщо bsinA < a, тоді існують два кути, синуси яких дорівнюють : один із цих кутів гострий, а другий — тупий.
Якщо a > b, то A > B. A, оскільки, у трикутника не може бути два тупих кути, то кут В гострий і розв'язок єдиний.
Якщо а < b, то існують два кути В1 і В2 (B2 = 180° - B1), синуси яких дорівнюють . У цьому випадку задача має два розв'язки:
C1 = 180° - A - B1, ;
C2 = 180° - A - B2, .
Колективне розв'язування задач
Розв'язання
; ; sinβ = = 2sin60° = 2 ∙ = > 1.
Задача розв'язків не має.
Відповідь. Розв'язків немає.
Розв'язання
; ; sinβ = 0,6667;
β 42° або β 180° - 42° = 138°.
Якщо β 42°, тоді γ = 180° - α - β 180° - 30° - 42° = 108° і ; ; .
Якщо β = 138°, тоді γ = 180° - α - β 180° - 30° - 138° = 12° і ; ; .
Відповідь. β 42°, γ 108°, с 11,4 або β 138°, γ 12°, с 2,5.
IV. Домашнє завдання
Розв'язати трикутники:
а) с = 14, α = 64°, β = 48°;
б) а = 24, с = 18, β = 15°;
в) а = 55, b = 21, с = 38;
г) а = 32, с = 23, β = 152°.
V. Підбиття підсумків уроку
Запитання до класу