ОСОБИСТІ КОРДОНИ. НАВІЩО ВОНИ?

Про матеріал
Мета заняття: надати учням знання, які допоможуть усвідомити важливість власних кордонів. Отримання якісного контексту про себе, свої психологічні кордони; усвідомлення основної потреби; активізація внутрішніх ресурсів. Навчити учнів застосовувати правила безпеки з метою захисту їхнього життя
Перегляд файлу

ТЕМА “Особисті кордони. Навіщо вони?”

Мета заняття: надати учням знання, які допоможуть усвідомити важливість власних кордонів. Отримання якісного контексту про себе, свої психологічні кордони; усвідомлення основної потреби; активізація внутрішніх ресурсів. Навчити учнів застосовувати правила безпеки з метою захисту їхнього життя

Обладнання та матеріали для заняття: папір, ручки, олівці.

Хід заняття

  1. Вправа «Електроприлад» (10 хв.)

Мета: отримання якісного перед контексту про себе, свої психологічні границі; усвідомлення основної потреби; активізація внутрішніх ресурсів.

Хід виконання: подумати про електроприлад, який можна асоціювати з собою. Зобразити його. Написати інструкції щодо експлуатації: «10 пунктів, які відображатимуть те, що можна робити з даним електроприладом» та «10 пунктів, які відображатимуть те, чого НЕ можна з ним робити». Рефлексія малюнку й отримання зворотного зв’язку відбувається шляхом констатації емоцій відчуттів (від побаченого), викликаних при демонстрації малюнку та інструкцій щодо нього, які обговорюються в трійках, а бажаючі можуть виступити на загальному.

  1. Інформаційне повідомлення “Особисті кордони” (15 хв)

Особисті кордони - це персональний кодекс, який визначає відносини з іншими

людьми. Невидимі лінії, які ніхто не повинен перетинати.

Навіщо потрібні особисті кордони? Кордони впливають на те, як інші люди з тобою спілкуються, як торкаються (і чи роблять це взагалі), як ставляться до тебе. Кордони дають тобі можливість вирішувати з ким спілкуватись, на які теми говорити, що робити і скільки часу проводити з різними людьми. Кордони не відділяють нас від людей. Вони допомагають зберегти відносини. І навіть зробити їх кращими.

Як визначити особисті кордони? Виділяють декілька видів особистих кордонів. Ми їх зобразимо у вигляді кіл. Педагог-тренер зображує особисті кордони у вигляді кіл, починаючи із зовнішнього кола (публічний простір), 2 коло - соціальний простір,  3 коло - особистий простір та закінчуючи внутрішнім колом (інтимний простір).

Публічний простір - це особистий кордон, який захищає вас від чужих людей, від людей, з якими ви особисто незнайомі.

Правила безпеки першого особистого кордону:

  • Не можна відрізнити добру людину від злочинця за зовнішністю.
  • Не розмовляй з незнайомцями. Не розповідай нічого про себе та близьких людей незнайомцям.
  • Не погоджуйся на будь-які пропозиції незнайомців. Не йди нікуди ні з ким.
  • Дорослі просять про допомогу лише дорослих.
  • Пам’ятай! Твоє життя є набагато ціннішим, ніж усі подарунки, гроші чи спілкування з людиною, яка може завдати тобі шкоди.

Соціальний простір - це наш особистий простір для всіх людей, з якими ми знайомі та можемо мати якісь спільні справи у повсякденному житті. Це ваші однокласники, вчителі, знайомі, сусіди чи люди, з якими ви можете привітатись при зустрічі. Сюди, наприклад, можна також віднести друзів із соціальних мереж. Тому у цьому колі є декілька простих правил, зокрема у спілкуванні онлайн.

Правила безпеки другого особистого кордону:

  • Ніколи нікому не надсилай свої інтимні фото, навіть якщо цього вимагає твій хлопець чи дівчина. Пам’ятай: твоє тіло належить лише тобі! Надсилаючи свої особисті фотографії, ти шкодиш не тільки собі зараз, але навіть і в майбутньому.
  • Не розміщуй свою особисту інформацію в соціальних мережах та не надавай її в переписці з іншими людьми в месенджерах. Сюди належать такі дані: твій вік, де ти живеш та навчаєшся, особиста інформація, яка стосується твоєї сім’ї, номер телефону, чи навіть дані банківської картки, якщо в тебе така є.
  • Tи завжди можеш припинити спілкування онлайн чи заблокувати людину, яка тебе ображає чи погрожує.

Особистий простір - це той простір, який йде відразу за пальцями витягнутої руки. Це простір для наших членів сім’ї, близьких друзів. Але навіть і тут повинна бути довіра та повага. Часто можна думати так “якщо свої, то мають право...” Проте пам’ятай, що жоден друг, чи близький родич не має права торкатись ваших інтимних частин тіла, чи робити з вами щось таке, що вас лякає чи про що вам страшно чи соромно сказати іншим людям.

Правила безпеки третього особистого кордону:

  • Прислухайся до своєї інтуїції: якщо у спілкуванні з близьким родичом чи другом ти відчуваєш себе незручно, сковано, або якщо тобі соромно, це є сигналом, що з тобою вчиняють небезпечні дії.
  • Не бійся говорити “Ні” у тих ситуаціях, через які тобі незручно, чи які тебе лякають.
  • Бережи свій особистий простір і пам’ятай, що не всі дотики безпечні.
  • Не дозволяй нікому, навіть дуже близьким для тебе людям, торкатись інтимних частин тіла. Пам’ятайте про небезпечні дотики!

Інтимний простір - це той простір, який найближчий до нашого тіла, не далі, аніж пальці на витягнутій руці. Чому цей простір називається інтимним, тому що саме в цьому колі ми надаємо найбільший доступ до свого тіла.

Правила безпеки четвертого кордону:

  • Твоє тіло належить лише тобі, і ніхто не має права торкатися тебе без дозволу або робити з тобою дії, які порушують твій інтимний простір.
  • Не чекай, що люди, які тебе оточують, самі здогадаються про твої кордони. Ти повинен говорити про них вголос - прямо та впевнено. Наприклад, так: “Мені неприємно, коли ти…”, “Будь ласка, не роби так більше”.
  • Є хороші та погані секрети. Якщо секрет, викликає страх, сум чи сором, то це поганий секрет. Такий секрет шкодить тобі і ти не повинен його зберігати.
  • Розкажи старшій людині, якій ти довіряєш, про те, що тебе турбує.
  1. Вправа “Ситуації” (10 хв)

Мета: обговорити небезпечні ситуації з учасниками, показати важливість правильного реагування в подібних ситуаціях, розвиток критичного мислення.

Хід виконання: учасникам зачитуються ситуації, обговорюється кожна життєва ситуація. Обов’язкове наголошення щодо правильного алгоритму дій та реакцій.

Ситуації:

  • Твій брат обіймає тебе за плечі.
  • Тобі хтось надіслав повідомлення о 3 годині ночі.
  • Перехожий чоловік попросив провести його на відому вам вулицю.
  • Твій хлопець просить надіслати йому декілька інтимних фото. З його слів, саме так ти зможеш довести йому свою любов.
  • Ти разом з братом/сестрою готуєте подарунок для мами на її день народження. Це ваш секрет, адже не можна, щоб мама дізналась про це раніше.
  • Подруга запропонувала роботу, за яку пообіцяли багато заплатити. Ні освіта, ні досвід не важливий. Головне - мати привабливу зовнішність.
  • Ти познайомився з привабливою дівчиною у соціальній мережі. Вона активно цікавиться тобою та подробицями твого життя. А чому б і не розповісти про себе, адже вона така гарна.
  • Твій однокласник почав без твого дозволу обіймати тебе на дискотеці.
  • Незнайомий чоловік з соціальної мережі запропонував фінансову винагороду за твої інтимні фото.
  • Твої друзі постійно розповідають непристойні жарти у твоїй присутності, які ти не хочеш слухати.
  • Твоя сестра одягнула на шкільні заняття твої нові джинси, але ти про це не знала.
  • Незнайома жінка на вулиці запропонувала підвезти на власному автомобілі.
  • Твої подруги часто жартують з того, що в тебе немає хлопця.
  • Твій сусід запросив до себе додому подивитись на новонароджених кроликів чи щенят.
  • Знайомий сім’ї торкався твоїх сідниць, після чого попросив це нікому не розповідати.
  1. Вправа “Ні, мені треба подумати” ( 10 хв)

Мета: ознайомити учнів із базовим механізмом відстоювання особистих кордонів.

Хід проведення: Учасникам пропонується поділитись на пари, а також обрати лідера у парі. Завдання учасників: лідер в парі має попросити іншого учасника щось зробити для нього, наприклад, принести води чи гавкнути. Учасник в парі має сказати таку фразу: “Ні, мені треба подумати.” І після цього обдумує, чи виконає прохання лідера чи ні і дає остаточну відповідь.

На роботу в один бік дається 3 хвилини. Потім учні в парі міняються ролями і ще 3 хвилини працюють.

Учасникам повідомляється, як час буде підходити до завершення.

Питання для обговорення:

Як вам було виконувати різні ролі?

І чи складно було відмовляти?

Як найчастіше вони відповідали на прохання лідера?

Можливо доповнити відповіді учасників:

Говорити “Ні”, коли нам пропонують чи просять зробити щось, що нам приносить дискомфорт, чи ми не хочемо в цей момент виконувати таку дію, нормально.

Також нормально спочатку погодитись на щось і через деякий час передумати та відмовитись.

Важливо прислухатись до себе, чи мені хочеться виконати певну дію чи я це роблю тому, що людина образиться, наприклад.

Пам’ятаймо, що люди, які прагнуть мати з нами близькі стосунки (будь то дружні чи романтичні) ніколи не будуть змушувати робити те, що нам не хочеться, так само не будуть маніпулювати образою чи завершенням стосунків, наприклад, “Якщо ти цього не зробиш, то ми більше не друзі.”

Так само є нормальним, коли люди відмовляються виконати наше прохання. Оскільки те, що є цінним та важливим для нас може не нести цінність для іншої людини чи не бути таким важливим.

  1. Вправа “Маніпуляція” (10 хв)

Мета: продемонструвати учнів приклади маніпулятивної комунікації та алгоритм дій у такому випадку.

Хід вправи:

Учасники діляться на декілька груп: в кожній групі треба пригадати та записати слова чи словосполучення, якими інша людина може нами маніпулювати чи шантажувати (якщо ми щось не хочемо робити з того, що нас просять). Наприклад, “Якщо ти цього не зробиш, то ми з тобою більше не друзі.”, “Ти маєш це зробити”.

На групову роботу у дітей є 7 хвилин.

Після того, як час вийшов, кожна з груп зачитує слова чи словосполучення, які вони записали.

Питання для обговорення:

Як вам було виконувати цю вправу?

Де ви чули ці слова?

Яка ваша реакція, коли ви таке чуєте?

Важливо! Підтримайте дітей у тому, що якщо вони не хочуть виконувати прохання друга/подруги чи хлопця/дівчини, вони не мають це робити. І коли людина намагається шантажувати чи маніпулювати важливо сказати, що це неприємно, викликає дискомфорт. В разі, якщо ситуація повторюється, важливо звернутись за допомогою до дорослого, якому дитина довіряє.

  1. Рефлексія (5 хв)

Пропоную згадати все, що було на занятті, і відповісти на запитання, тобто

зробити рефлексію того, що відбулося: Які знання ви отримали? Чи справдились ваші очікування?

Учасники по черзі висловлюються. Звертається до вправи з попереднього заняття “Скринька очікувань”. Психолог акцентує увагу на результатах роботи команди, підкреслює  важливість набутого досвіду і бажає гармонії у вирі найрізноманітніших почуттів.


СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. International technical guidance on sexuality education An evidence-informed approach The World Health Organization (WHO), 20, Avenue Appia, CH-1211 Geneva 27, Switzerland. © UNESCO 2018
  2. Центр громадського здоров'я МОЗ України https://phc.org.ua/
  3. Психологія сімї: навч.-мет. посіб./ Затворнюк О.М. - Київ: Видавничий дім “Слово”, 2018. - 184 с.
  4. Про що думає підліток? Практична дитяча психологія для сучасних батьків. Виховання від 13 до 18 / Таніт Кері; пер. з англ. Т.В. Євлоєва. - Харків: Вид-во “Ранок”, 2021. - 224 с.
  5. Служба порятунку дітей. https://savechild.com.ua/
  6. Проект “Здоров'я без сорому” впроваджується Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та ГО «Дівчата» за фінансової підтримки уряду Німеччини через німецький державний банк розвитку KfW.
  7. Науково-популярне видання для молодшого та середнього шкільного віку, - Світлана Ройз. ТВОЯ СИЛА. Практикум для дітей та підлітків, ЮНІСЕФ, 2022
  8. Гінекологія дитячого і підліткового віку: підручник / Г. М. Абабкова, О. А. Андрієць, А. М. Білоченко та ін.: за ред.. І. Б. Вовк, О. М. Юзька, В. П. Вдовиченка. – К.: ВСВ «Медицина», 2011. – 424 с.
  9. Планування сім`ї: навч.посібн. // За редакцією Н. Я. Жилки, І. Б. Вовк – Київ, 2010. – 300 с.
  10. Фармацевтична опіка при використанні засобів контрацепції: навч. посібн. / Вдо­виченко Ю. П., Войтенко Г. М., Білай І. М. та ін. – К.: Книга плюс, 2010. –176 с.
  11. Вовк И. Б. Влияние барьерных методов контра­цепции на инфекции, передающиеся половым путем: мифы и реальность // Здоров’я України. – 2015, тематичний випуск.
  12. Нагорна А. М., Беспалько В. В. Репродуктивне здоров’я та статеве виховання молоді. – К.: Б.в., 2004. – С. 3-15.
  13. Паращук Ю. С. Репродуктивне здоров’я дівчаток-підлітків. – К.: Здоров’я, 2003. – 112 с.
  14. Дорослішай на здоров'я : навч.-метод, посіб. / Н. О. Лещук, Ж. В. Савич, O.A. Голоцван. — К., 2012. — 214 с.
  15. Енциклопедія сучасної України https://esu.com.ua/search_articles.php?id=59900
  16. Бутківська Т. В. Проблема цінностей у соціалізації особистості / Т. В. Бутківська // Цінності освіти і виховання : наук.-метод. зб. / [за заг. ред. О. В. Сухомлинської] ; АПН України. – К., 1997. – С. 27–31.
  17. І.Б. Вовк, д.мед.н., професор, керівник відділення планування сім’ї та оперативної реабілітації репродуктивної функції жінок. ДУ «Інститут педіатрії, акушерства і гінекології НАМН України»
  18. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 376с.
  19. Ейдеміллер Е. Г. Психологія та психотерапія родини / Е. Г. Ейдеміллер, В. В. Юстицкис. – СПб. : Изд . Пітер, 1999. – 905 с.
  20. Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навч. посіб. / Н. Є. Мойсеюк. – 4-те вид., допов. – К. : Кондор, 2007. – 656 с
  21. Керівні документи

Наказ МОЗ України від 14.02.2012 № 114 «Про організацію надання послуг консультування і тестування на ВІЛ-інфекцію, гепатити В і С, інфекції, що передаються статевим шляхом, у мобільних пунктах та мобільних амбулаторіях»

Протокольне рішення від 25.01.2010 Всеукраїнської наради головних лікарів лікувально-профілактичних закладів, залучених до реалізації програми Глобального фонду боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією за напрямком діагностика і лікування ІПСШ у представників груп ризику щодо інфікування ВІЛ (17–18.12.2009, м. Київ)

Моделі організації надання послуг з діагностики та лікування ІПСШ представникам уразливих груп населення: методичний посібник, 2009

Особливості лікування інфекцій, що передаються статевим шляхом, в групах населення, уразливих стосовно зараження вірусом імунодефіциту людини: методичні рекомендації, 2009

Наказ МОЗ України від 09.04.98 № 92 «Про невідкладні заходи протидії в Україні розповсюдженню хвороб, що передаються статевим шляхом»

Постанова КМУ від 23.03.1998 № 357 «Про комплексні заходи для запобігання розповсюдженню хвороб, що передаються статевим шляхом»

центр громадського здоров'я МОЗ України

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
10 травня 2023
Переглядів
4703
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку