Особливості будови кісткових риб

Про матеріал
Конспект уроку для 7 класу Особливості розвитку кісткових риб. У конспекті зазначена загальна характеристика класу Кісткові риби, розкриті особливості зовнішньої та внутрішньої будови кісткових риб у зв'язку з водним середовищем життя;
Перегляд файлу

Дата:                                                                                               Клас:

План – конспект уроку на тему:  Риби. Кісткові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовище існування

Мета. Освітня. Ознайомити учнів із Надкласом Риби; загальною характеристикою класу Кісткові риби; розкрити особливості їх будови та процесів життєдіяльності.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та знаходити риси подібності та відмінності між ланцетником та кістковими формами риб.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючих організмів та фауни рідного краю.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

 Форма уроку. Синтетична.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2.Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3.Візуальний: складання схеми.

Міжпредметні зв ́язки: історія, екологія, медицина.

Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, колекція, відеоматеріали.

Основні поняття та терміни: кісткові риби, плавальний міхур, зябра, зяброві кришки, луска, обтічна форма.

ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання (10 хв)

1. Гра Крестики- нулики.

1. Із даних ознак лише хордовим тваринам властива:  хорда; (+)

2. Органи дихання, характерні для ланцетника: а) легені (-)

3. Серце у ланцетника: б) двокамерне; (-)

4. Нервова система у ланцетника: г) у вигляді спинної нервової трубки(+)

5. Наявність первинної порожнини тіла (-)

6. У ланцетника чотирикамерне серце (-)

7. Ланцетник має вторинну порожнину тіла – целом. (+)

8. Хордові тварини нараховують понад 40 видів (-)

9. центральним органом кровообігу є нервові вузли; (-)

2. Кросворд

Картинки по запросу кроссворд на тему ланцетник

По вертикалі:

  1. До якої системи ланцетника відноситься кишкова трубка?
  2. Хорду, яка притаманна ланцетнику називають внутрішнім…?
  3. Яка симетрія тіла притаманна ланцетнику? (Двобічна)
  1. До якої системи відноситься головний мозок ланцетника?
  2. Яка система у ланцетника є замкненою?

По горизонталі

  1. Яскравим представником хордових вважають?
  1. До якого класу відносять ланцетника?

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності (5 хв)

А тепер зверніть увагу на мікроскоп який знаходиться у мене на столі. На ньому є відповідний мікропрепарат, Ваше завдання, за допомогою підказок вгадати який саме мікропрепарат під мікроскопом

- Ці тварини виведені уперше в Китаї і надійно приховувалися за стінам замків китайських імператорів.

- В Європі уперше з’явилися тільки в 17ст. У Росію потрапили з Китаю як подарунок царю Олексію Михайловичу. Цар звелів посадити цю тварину в нірну скляну чашу.

- У гарних умовах утримання вони можуть жити до 50 років.- Казковий персонаж, який виконує різні бажання. Відповідь: золота рибка. Під мікроскопом луска золотої рибки виду Ротарі яка проживає лише в Амазонці.( Учні по черзі розглядають  мікропрепарат)

За результатами  генетичних, цитологічних, морфологічних дослідів з'ясувалося, що прототипом золотої рибки є срібний карась.

Вчитель. Як ви вважаєте, про що буде йти мова на нашому уроці? Риби. Запис нової теми

Риби. Кісткові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовище існування

За результатами  генетичних, цитологічних, морфологічних дослідів з'ясувалося, що прототипом золотої рибки є срібний карась, якого ми будемо докладно розглядати.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Кісткові риби – добре відомі вам тварини,до цього класу належать близько 21 тис видів, у водоймах України мешкає 181 вид. 

Картинки по запросу внутрішня будова карася

 

Картинки по запросу внутрішня будова карася

Порожнина тіла. Тіло карася має 3 відділи: голова, тулуб, хвіст. У тулубовому відділі риби, під хребтом, знаходиться – вторинна прожнина або целом. В ній розташовуються внутрішні органи.

Травна система. Окунь - хижак. Він харчується різними водними тваринами, в тому числі рибами інших видів. Свою здобич окунь захоплює і утримує гострими зубами, які сидять на щелепах. Після заковтування їжа проходить через глотку і стравохід в шлунок. Окунь ковтає свою здобич повністю, і в зв'язку з цим його шлунок має здатність сильно розтягуватися. Мікроскопічні залози стінок шлунка виділяють шлунковий сік. Під його дією їжа починає перетравлюватися. Частково змінена їжа проходить потім в тонку кишку, де на неї діє травний сік підшлункової залози і жовч, яка надходить з печінки. Запас жовчі накопичується в жовчному міхурі.

Живильні речовини проникають через стінки в кров, а неперетравлені залишки вступають у задню кишку і викидаються назовні через анальний отвір. Плавальний міхур. У окуня, як і в багатьох інших риб, кишечник має особливий тонкостінний виріст, наповнений сумішшю газів, - плавальний міхур. У дорослої окуня зв'язок міхура з кишечником втрачений, а у його личинки і у деяких інших риб на все життя зберігається зв'язок з кишечником. Коли риба опускається в глибину, міхур зменшується в об'ємі і щільність риби збільшується. Це сприяє швидкому зануренню. При спливанні обсяг міхура збільшується і риба стає відносно легше. Поки риба знаходиться на одній і тій же глибині, обсяг міхура не змінюється. Це дозволяє рибі утримуватися без руху, як би висіти в товщі води. Тобто міхур відіграє гідростатичну роль. Дихальна система. Чому риби, знаходячись на суші, задихаються, хоч в повітрі більше кисню, ніж у воді? ( Зяброві пелюстки швидко висихають на суші  і газообмін  тоді не відбувається)Риби дихають киснем, розчиненим у воді. Риба постійно заковтує воду. З ротової порожнини вода проходить через зяброві щілини, якими пронизані стінки глотки, і омиває органи дихання - зябра. У окуня вони складаються з зябрових дуг, на кожній з яких з одного боку сидять яскраво-червоні зяброві пелюстки, а з іншого - білуваті зяброві тичинки. Якщо кисню мало, то риби піднімаються до поверхні і починають захоплювати повітря ротом. Тривале перебування у воді, яка містить мало кисню, може викликати загибель риб. Взимку під льодом у водоймах інший раз буває недолік кисню. Тоді настає замор риби. Для запобігання замору корисно робити під льодом ополонки. Кровоносна система риб замкнута. Вона складається з серця і судин. Судини, що відходять від серця, називають артеріями; судини, що приносять кров до серця, - венами. Серце риби двокамерне. Воно складається з передсердя і шлуночка,

Видільна система. У верхній частині порожнини тіла лежать дві стрічкоподібні червоно-бурі нирки. У капілярах нирок з крові фільтруються продукти розпаду, що утворюють сечу. По двох сечоводах вона проходить в сечовий міхур, що відкривається назовні позаду анального отвору.

Статева система. Риби – роздільностатеві, хоча зустрічаються й гермафродити (морський окунь). Статеві органи парні, розташовані під нирками, з боків плавального міхура. Органи розмноження самок – яєчники, в яких дозрівають яйцеклітини –ікринки, виводяться через яйцепроводи назовні. У самців статеві залози –сімянники, в яких дозрівають сперматозоїди, які виводяться назовні через сімяпроводи і називають молоками. Запліднення у кісткових риб зовнішнє.

Робота з підручником. ВЧИТЕЛЬ ПОКАЗУЄ РОЗВИТОК КІСТКОВИХ РИБ

Нервова система представлена головним і спинним мозком. Головний мозок знаходиться в черепі і має 5 відділів.  Органи чуття-зору, нюху, смаку, дотику пристосовані до водного середовища. Є спеціальний орган –бічна лінія.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу  Учні заповнюють таблицю   Будова карася (20 хв)

Відділи тіла

Голова, тулуб, хвіст

Травна система

Рот, глотка, стравохід, шлунок, тонка кишка, підшлункова залоза, печінка, жовчний міхур ( жовч надходить з печінки), задня кишка, анальний отвір

Плавальний міхур

Заповнений сумішшю газів

Дихальна система

Зяброві дуги, зябка, зяброві щілини

Кровоноста система

Замкнена, 2 камерне серця ( передсердя і шлуночок) венозна, артеріальна кров

Видільна система

Нирки ( сечовий міхур)

Нервова система

Головний і спинний мозок

Розвиток

Ікринка, мальок

Статева система

Роздільностатеві і гермафродити, яєчники ( ікринки) сіменники ( молока)

Органи чуття

Бічна лінія

2. Гра "Лови м'яч" Вчитель задає питання учням і кидає м’яч учневі. Учень відповідає і задає своє питання кидаючи м’яч однокласнику ( 5 хв)

V І.Підсумок уроку

Вчитель демонструє учням відеоматеріал « Рідкісні кісткові риби» ( 3 хв)

VІІ.Домашнє завдання. Написати повідомлення на тему «Моя улюблена кісткова риба» Параграф 18. ( 2 хв)

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
5 червня
Переглядів
91
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку