Нижньосірогозька ЗОШ І-ІІІ ступенів
Тема. Подібність бімолекулярного складу живих систем як доказ спорідненості живого.
(Системно-узагальнюючий урок-тренінг)
Пантелей Г.Г.,
вчитель біології
Нижньосірогозької
ЗОШ І-ІІІ ступенів
Нижньосірогозького району
Херсонської області
Мета.Систематизувати та узагальнити знання учнів з теми
про бімолекулярний склад живого.
Формувати науковий світогляд, виховувати почуття бережливого
відношення до життя в усіх його проявах.
Формувати компетентнісний підхід у учнів в процесі дослідження
проблеми . Виховувати бережливе відношення до власного здоров´я.
Розвивати вміння розкривати теоретичний матеріал з біології в межах
інтеграції з хімією, екологією, основами медичних
знань, інформатикою.
Тип уроку. Системно-узагальнюючий урок-тренінг.
Методи навчання: індивідуальні та групові, використання ІКТ
Обладнання: схеми, таблиці, хімічні реактиви, ноут-бук.
План і хід уроку.
1.Оранізаційний момент.
2.Мотивація навчальної діяльності.
Промінь Зорі Життєтворчості створив все те на планеті, що подарувала нам матінка природа.Життєдайним нектаром напуває вона і кожну клітину найвищої істоти в біосфері-Людину. У мене в руках плоди деревних порід.З самого дитинства батьки, а в шкільні роки - вчителіі сіють в юних серцях зерна Краси, Добра і Любові до природи . Згодом ці зерна проростуть і перетворяться в молоді паростки. І дуже хочеться, щоб ці паростки з роками стали могутніми деревами. А для цього їх треба поливати і підживлювати. Сподіваємось, що ті знання, які ви продемонструєте на системно-узагальнюючому уроці-тренінгу за темою «Подібність бімолекулярного складу живих систем як доказ спорідненості живого», будуть тією життєдайною вологою, яка підживить паростки, що вже проросли у ваших серцях.
3.Зворотній зв´язок 1.
-Що спільного між насінням плодових дерев та Людиною?
(Ріст , розвиток починається із зародка)
4.Очікування.
-Що ви очікуєте від уроку-тренінгу?
(Відповіді учнів. Знати: елементарний склад клітини, склад, структуру біополімерів: білків, жирів, вуглеводів,нуклеїнових кислот та інших органічних речовин.
Вміти: аналітично визначати і досліджувати білки, вуглеводи, ліпіди, вміти робити презентації своїх знань з тем розділу в групах та робити комп´ютерні презентації ).
Якщо ващі очікування здійсняться, то через 2 роки можна побачити укоренілі розкішні дерева, бо знання, які ви отримуєте у школі, допоможуть вам у підготовці до ЗНО, до вступу у ВНЗ. Саме Ви оберете УСПІХ-правильний шлях у виборі професії.
Девіз уроку-тренінгу:
«Пам”ятайте,що радість успіху-це могутня емоційни сила, від якої залежить бажання...»
В.О.Сухомлинський.
Бути: найкращим,
найрозумнішим,
найпершим у відкритті наукової таємниці світу, найдобрішим до краси живого.
Учні отримують листки самооцінки знань «Радість успіху»
Очіку-ван- ня |
Знайомст- во |
Вправа «Уяви» |
Роз-минка |
Хви- лина – практи-куму |
Вправа «Обери життя»
|
Вправа -заклик |
Розв´я-зування задач |
Комп´ю-терна пре-зента- ція |
Вправа « Прощання» |
Еста-фета тер-мінів |
Хвилинка практикуму |
Вправа ,,Обери життя” |
Вправа- заклик |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
91-100.-10б.; 81-90-9б.; 71-80-8б.; 61-70-7б.; 51-60-6б.; 41-50-5б.;
31-40-4б.; 21-30-3б.; 11-20-2б. 1-10-1б.
5.Зворотній зв´язок 2-З яких груп хімічних елементів складається клітина будь-яких живих істот на планеті?
(З органогенів, мікроелементів, мікроелементів, ультрамікроелементів)
6.Вправа «Знайомство» (Я хімічний елемент...Маю значення для живого...)
Наприклад, Я-Оксиген, входжу до складу молекул води і органічних сполук, забезпечую реакції окислення в живих клітинах. Або, Я-Фосфор,входжу до складу кісток, білків, нуклеїнових кислот та ін.
7.Зворотній зв´язок 3. -Який взаємозв”язок між неживими компонентами природи і живими істотами та на яких рівнях організації проявляється цей взаємозв´язок?
8.Вправа «Уяви»(Комп´ютерна презентація,.Жива природа”
Закрийте очі. Уявіть собі сквер на світанку, коли все довкола оживає, прокидається від ранкового сну. Сонце своїм промінням пробуджує птахів і вони на всі голоси починають наспівувати. Ви чуєте, як співають пташки? Це вони радіють новому дню! Розплющіть очі. Чи це ви уявляли? (Під звуки музики демонструється відеофільм про красу живої природи рідного краю)
А ось повіяв легкий вітерець.Він розгладив тендітні голівки перших квітів. Вони наповнили повітря п´янким чаруючим ароматом. Сквер ожива. Листя вмилося вранішньою росою, починається шелест, додаючи звукам пташиного співу неповторності. Так-це ЖИТТЯ!
-Що в вашому розумінні є Життя?
-Що є Життя в розумінні видатних людей свого часу?
(Відповіді учнів)
9. Розминка. Комп´ютерна презентація «Естафета термінів»
Анаграми. 1група.
іогоегмлби-гемоглобін-...,кібли-білки-...,идвлувгео-вуглеводи-...,инмефрет-ферменти-...,йнипептди в”якзо-пептидний зв”язок-...
2група.
нтлкіиа-клітина-...,асеогмотз-гомеостаз-...,аргон-орган-...,знгораім-організм-...,сеібофар-біосфера-...
3група.
еоарогнгни-органогени-...,итеелрамкоеми-мікроелементи-...,инелокміремет-мікроелементи-...,теелокмрлуьтоіремни-ультрамікроелементи-...
-Який зв”язок між термінами різних тем розділу?
(До складу клітин будь-яких організмів входять атоми різних хімічних елементів,що складають основу органічних речовин: білків, жирів, вуглеводів, що є основою життя)
-Який зв´язок між даними термінами і поняттям життя? (Життя існує на різних рівнях організації ).
-Побудуйте блок-опору за даними термінами
10.Хвилинка практикуму.
Об´єднання у групи за кольорами райдуги.
Завдання №1. Доведемо з практичної точки зору поняття життя.Доведіть, що клітина є живою системою, до складу якої входять білки-каталізатори-ферменти.
Завдання №2. Доведіть що білок куриного яйця денатурує під дією температури та спирту.
Завдання №3. Виявіть клейковину у продуктах харчування
Завдання №4. Виявіть крохмаль у продуктах харчування.
Завдання №5.Виявіть наявність жиру у продуктах харчування.
Завдання№ 6. Виявіть властивості ферменту (амілази) травному тракті
Завдання №7.Аналітично визначте білки.
Об´єднання у групи для детальної характеристики органічних речовин.Презентація відповідей за допомогою моделей-аплікацій:
-Білки.
-Ліпіди.
-Вуглеводи.
-ДНК.
-РНК.
-Вітаміни.
-Гормони.
Загальний план презентації:
-Означення органічної речовини
-Будова
-Властивості
-Функції
-Значення для живих організмів(норма вживання в раціон харчування, в яких продуктах містяться,екологічна чистав продукція і здоров”я людини)
11.Зворотній зв´язок 4.
-Чи впливає на поведінку людини недотримання режиму харчування, вживання спиртних напоїв, продуктів, насичених радіонуклідами?
Доведіть!
Вправа «Обери життя»
Захист проектів.
Об´єднання у групи за професійним напрямком.
Група1.Ми-екологи. Завдання. Приготувати виступ по телебаченню: « Обережно, у водоймах важкі метали!»
Група 2.Наркологи попереджають: зловживання спиртними напоями може призвести...
Група 3.Медики радять: вживати тільки доброякісну їжу…(випадок з тухлим яйцем)
Група 4.Пам´ятка дієтологів: «Вітамінізовані продукти»
12. Проблемна ситуація. Психологічна нотка.
-Чи завжди у вас буває гарний настрій? Подумайте, що можна зробити для того, щоб настрій став гарним? Врахуйте тему, що вивчаємо.
Вправа -заклик «Ми будуємо дім майбутньої країни»
-Побудуйте модель-аплікацію «Вони важливі для організму»
Завдання. Кожна група малює руку-індивідуальний проект- «квартира», де вміщає інформацію про необхідність і важливість певних речовин у екологічно чистих продуктах. Об´єднавши руки- «квартири»доводимо турботу держави про здоров´я людей.
Але не побудувати ДІМ МАЙБУТНЬОЇ КРАЇНИ без математичних підрахунків неможливо.
13.Розв´язування задач з молекулярної біології (Згідно опереджаючого завдання-пам´яток по складанню задач з молекулярної біології).
14.Комп´ютерна презентація тем розділу «Бімолекулярний склад живого».
15.Вправа «Прощання»- «Візитка для продюсера».
Знімаємо фільм про школу, вчителів, учнів. Перенесемося на 10 років у майбутнє. Презентуйте себе в сьогоденні, а також представте себе у майбутньому. Заповніть квітку - візитку.
Це-Я. Це-Моє майбутнє
Ваші позитивні якості, Чи знадобляться ці знання
навички,вміння, в житті, в майбутньому
досягнення, чого навчились виборі професії?
за даною темою.
Отже, чи справдились ваші очікування? Якщо так-прикріпіть квіти на Дерево Зростання.
16.Завдання додому:
Створити проекти відповідей до тем у вигляді мультимедійних презентацій.
В-І «У чому полягає концепція єдності органічного світу?»
В-ІІ «Що таке алкалоїди і навіщо вони рослинам?»
В-ІІІ «Чому вітаміни-це універсальні речовини живих істот?»
В-ІY «Чим відрізняються гормони тварин від фітогормонів рослин?»
Мета: розкрити перед батьками, як може впливати стан здоровя на навчання дитини, довести, що впровадження в сімях здорового способу життя є невідємною частиною успіхів у навчанні їх дітей.
Обладнання і матеріали: відеофільм "Йододефіцит", плакат "Пісочний годинник", папір, фломастери, маркери, свічка.
Хід зборів
I. Вступна частина.
Вправа "Візитка"
Вчитель пропонує створити візитку для своїї дитини і представити групі.
Правила роботи в групі.
- Позитивно налаштовані;
- Дослухаємося;
- Не критикуємо;
- Тут і зараз;
-Доброзичливість;
Очікування.
Кожен із батьків отримує пісчинки, на яких вони пишуть свої очікування від зборів. Прикріплюють на плакаті "Пісочний годинник" у верхній частині.
. Рухавка "Посмішка"
Тренер пропонує учасникам підвестися, встати в коло та передати посмішку по колу справа наліво, потім у протележному напрямку.
II. Основна частина.
1. Перегляд відеофільму "Йододефіцит", повідомлення результатів тесту проведеного напередодні з учнями класу "Розфарбуй квітку" ( квітка складалась з чотирьох пелюсток - фізичне, соціальне, духовне, психічне здоров"я)
2. Дебати "Чи дійсно навчання вашої дитини залежить від стану здоров"я?"
Батьки об"єднуються у групи за кольорами пелюсток
Блакитна. Хто погоджується з цим твердженням.
Рожева. Хто зеперечує це твердження.
Червона.Як при виконанні дитиною домашнього завдання ви помічаєте дану проблему?
Жовта. Як при трудових операціях вдома ви помічаєте дану проблему?
Біла.Як ,ви вважаєте,навчальне навантаження в школі може повпливати на стан здоров”я дитини?
Кожна з груп знаходить доводи і розкриває свою думку.
III. Практична частина.
1. Робота в групах.
Тренер роздає кожній групі аркуші паперу, на яких батьки мають визначити портрет дитини, яку вони вважають здоровою: як наслідок того, гарно вчилася б. На малюнку повинні відобразити фізичне, духовне, психічне і соціальне здоров"я.
2. Захист свого проекту.
IV. Заключна частина.
1. Завершення вправи "Очікування"
Якщо ваші сподівання здійснилися, то закріпіть свої пісчинки внизу годинника.
Пісчинки в годиннику швидко сипляться, час також швидко спливає. Тож, я хочу вам побажати, щоб ви не пропустили той момент в житті вашої дитини, коли саме здоров"я (фізичне, соціальне, психічне, духовне) може вплинути на її розумові здібності, на її навчвння.
2. Прощання.
Вправа "Вогник"
Тренер роздає учасникам моделі вогнику ,говорить слова:
- Як один вогник починає світити,то тепло від нього передається до сердець інших людей. Нехай ваші серця палають вогником добра, любові, терпимості до здоров”я всіх дітей Планети Земля.
-Що б ви хотіли побажати один одному у вихованні здорового способу життя дітей?