Особливості духовної музики у творчості відомого композитора Й.С.Баха

Про матеріал
Знайомство з особливостями духовної музики та характерними ознаками жанрів меси та хоралу.Втілення духовної музики у творчості відомого композитора Й.С.Баха.
Перегляд файлу

   Тема: « Особливості  духовної  музики  у творчості      

                          відомого  композитора Й.С.Баха»     

 

Валько Галина Василівна,керівник вокального колективу «КРАПЛИНКА»  

Анотація: Розробка заняття на тему, мета якого - ознайомити з особливостями духовної музики та характерними ознаками жанрів  меси та хоралу, ознайомити з особливостями втілення духовної музики у творчості відомого композитора Й. С. Баха; розвивати вміння учнів уважно слухати духовну музику та давати характеристику особливим засобам музичної виразності, вміння знаходити на слух та аналізувати характерні ознаки меси та хоралу, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння виразно виконувати пісню під акомпанемент та фонограмний супровід; виховувати інтерес до слухання духовної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Тема уроку:  «ОСОБЛИВОСТІ  ДУХОВНОЇ  МУЗИКИ У    

 ТВОРЧОСТІ ВІДОМОГО КОМПОЗИТОРА Й.С.БАХА.»

Мета:

  • Ознайомити з особливостями духовної музики та характерними ознаками жанрів  меси та хоралу, ознайомити з особливостями втілення духовної музики у творчості відомого композитора Й. С. Баха.
  • Розвивати вміння учнів уважно слухати духовну музику та давати характеристику особливим засобам музичної виразності, вміння знаходити на слух та аналізувати характерні ознаки меси та хоралу, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння виразно виконувати пісню під акомпанемент та фонограмний супровід.
  • Виховувати інтерес до слухання духовної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Тип уроку: бінарний, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору, пісні, мультимедійна презентація, портрет композитора Й. Баха, фарба, папір.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки меси, історія розвитку цього жанру, духовна музика, композиційна будова (форма) меси.

Твори, що вивчаються на занятті:

  • Й.С. Бах. Меса сі-мінор. І ч. («Господи, помилуй». 5-голосний хор) та «Страсті за Матвієм» (заключний хорал)
  • Й.С. Бах. Хоральні прелюдії («Німецька органна меса»)
  • «Молитва за Україну» (слова О.Борис, музика В.Хлиста).

 

План уроку:

 

  1. Організаційний момент
  2. Новий матеріал для засвоєння
  3. Слухання та аналіз музичних творів 
  4. Фізкуль-хвилинка  .
  5. Творча робота 
  6. Виконання пісні 
  7. Підведення підсумків 
  8. Оцінювання дітей 

 

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

Мистецтво незбагненне й незрівнянне,

Його не може розум осягнуть,

Є в ньому вічна і священна тайна,

Що кличе людство на духовну путь.

Вчитель: Сьогодні ми будемо говорити про невідоме і близьке, про загадкове і зрозуміле, про вічне і головне, що є у людини, те, що вміщує в собі весь Всесвіт і не вмирає – про духовність та духовну музику.

Діти, а як ви розумієте, що таке духовність?

«Душа (релігійний словник) – безсмертна, нематеріальна основа в людині, що становить суть її життя, є джерелом психічних явищ і відрізняє її від тварин…».

«Людина, згідно зі Святим Письмом, складається з тіла та душі. Без душі тіло – прах. Душа – творіння Боже».

Отже духовна музика пов’язана з Біблійним письмом і  з храмом.

Духовна музика – музика релігійного змісту, що виконується у храмі.

 

  1. Новий матеріал для засвоєння.

Тема духовності завжди була в центрі уваги митців. Відомі іконописці та малярі створювали високохудожні духовні образи на полотнах чи стінах храмів. Століттями духовну музику писали кращі представники музичної культури.

 Одним із них був Йоганн Себастіан Бах - німецький композитор, органіст і скрипаль, представник стилю бароко, один із творців світової музичної класики, вважається одним із найвизначніших композиторів світу.

А через що він став таким визначним ми сьогодні і дізнаємось.

Робота в групах.

  1. Група «Відомості про Й. С. Баха»

Йоганн Себастіан Бах народився у німецькому містечку Ейзенах в 1685 році, у  родині музикантів. Батько навчав його гри на скрипці; хлопчик співав у хорі міської школи. У 9 років Йоганн Себастіан осиротів, його вихователем став старший брат Йоганн Крістоф. Він був органістом у церкві і продовжив музичні заняття з хлопчиком.

Якось Себастіан дізнався, що брат ховає у шафі зошит із творами видатних композиторів. Понад півроку десятирічний хлопчик вночі, при місячному світлі, переписував ноти, але Крістоф дізнався про це й відібрав оригінали та копії. У розпачі Йоганн вигукнув: «Раз так, я сам напишу таку ж музику, напишу ще краще!» Брат лише розсміявся у відповідь.

Йоганн Бах, геніальний композитор і блискучий виконавець, усе життя наполегливо працював над удосконаленням власної майстерності, вивчав світову музичну культуру і народну музику; знав Біблію і латинь; вільно спілкувався італійською та французькою мовами.

Після закінчення школи Себастьян одержав направлення на вступ до університету, але не скористався цією можливістю. Він почав вивчати органну справу, відвідував концерти відомих того часу органістів таких як Букстехуде, і вдосконалював власну майстерність гри на органі. Себастьян Бах практично все життя працював у придворній церкві капельмейстером та органістом.

Останні роки життя великого композитора були нелегкими. Ще в дитинстві Бах серйозно ушкодив зір, коли ночами переписував ноти. З роками хвороба очей посилилася. Після невдалої операції музикант осліпнув.
Сучасники швидко забули старого Баха. Лише через довгі роки музику великого композитора відкрили заново, захоплюючись її величністю, мудрістю, красою, досконалістю та глибиною невичерпної людяності. Його музичне послання пролетіло крізь віки і знайшло свого адресата.

Вчитель: Хочу доповнити, що перед смертю Бах практично повністю втратив зів, і лише за десять днів до його смерті зір до нього начебто повернувся, він попросив відкрити штори в кімнаті і дуже довго вдивлявся в сонячний літній пейзаж за вікном. Але це покращення було не довгим і 28 липня 1850 року Йоганн Себастьян Бах пішов з життя.

Та у Себастьяна Баха протягом усього життя була одна пристрасть, яка полонила його, і заради якої він багатьом пожертвував.
2. Група «Відомості про музичний інструмент орган»

Улюбленим інструментом Йоганна Баха був орган. Цей інструмент існував ще в стародавні часи у Греції, Римі, Єгипті, а в Європі з'явився у VII столітті. Спочатку орган супроводжував церковні співи, а потім став інструментом, на якому виконують соло. Грати на органі складно: органіст має впоратися з кількома клавіатурами для рук (мануалами) і ножною клавіатурою (педаллю), а також перемикати тембри інструмента.

Вчитель. Отже дамо визначання органу.

Орган — музичний інструмент групи клавішно-духових інструментів. Більшість органів розташована в костелах, концертних залах, музичних навчальних закладах (академіях, консерваторіях, училищах).

Вчитель. А чому клавішно-духовий?

 Діти, а що таке костел?

Костел — релігійна споруда християн-католиків, церква, римо-католицький храм. У більшості таких храмів під час служби грає саме орган.

Вчитель: Ще доповнення будуть?

Наприкінці XX сторіччя поширеними стали електронні органи, що мають принцип синтезу звуку або цифрового відтворення. При виробництві електронних органів розміри приміщення не мають значення.

Вчитель. Ми з вами переходимо до знайомства і сприймання музичних творів.

  1. Група Поняття «Меса»

Не зважаючи на життєві негаразди та труднощі Йоганн Себастіан Бах написав багато творів для органу прелюдії та фуги, духовні кантати, численні хорали, меси, та багато інших творів.

Вчитель. Сьогодні ми познайомимося з таким жанром як меса.

Спочатку меси призначалися для виконання у костелах під час богослужінь, що традиційно називаються месами. До X століття меси виконувалися одноголосно, пізніше багатоголосно. Із XVII століття у церквах латинського обряду почали використовувати інструментальний супровід. У православних, а  також греко-католицьких церквах зберігається виконання мес хором a cappella, проте традиційно ці твори називаються літургіями.

Меса (італ. messa, від лат. mitto — відпускаю, посилаю) — вокальний або вокально-інструментальний жанр духовної музики що має циклічну будову.

Вчитель. Меса сі-мінор (Висока меса) — музичний твір Й.С. Баха для солістів, хору, оркестру й органа, створений на латинський текст католицької літургії. Окремі фрагменти були написані ще 1733 році проте твір композитор завершив аж наприкінці 1738-го. В остаточній редакції, котра ніколи не виконувалася за життя Баха. Меса складається з чотирьох частин.

Душа блаженно завмирає,

Тихіше, люди, ХОР, співає.

 Не має значення, то хор столичний,

Чи наш сільський, простий і звичний.

Хор – це об’єднання, громада,

Порив душі, цвітіння саду.

Чудова пісня з серця лине,

Хто любить спів, той хор не кине.

 Співайте, люди, хор любіте,

І будьте завжди яко діти.

Душа блаженно завмирає,

Тихіше, люди, ХОР співає…

Слухання твору:  Й.С. Бах. Меса сі-мінор. І ч. («Господи помилуй». 5-голосний хор)

Вчитель. Є ще один твір який має назву Хоральна прелюдія. А що таке хорал?

Хорал (від лат. Cantus choralis) — церковний гімн; урочистий музичний твір на слова символічного змісту. Виконують здебільшого як гімн церкви й на честь проголошених нею святих.

Вчитель: Ми з вами почули визначення, що хорал – це церковний гімн. Тобто якщо це гімн, то там мають бути слова. Але цей жанр використовувався і чисто як інструментальній і мав назву хоральна прелюдія. А якщо це інструментальний твір, чи мають там бути слова?

Слухання твору:  Й.С. Бах. Хоральні прелюдії («Німецька органна меса») у виконанні Г. Ґродберґа.

Аналіз твору:

  • Розкажіть про особливості звучання хору в месі та хоралі.
  • Охарактеризуйте засоби музичної виразності меси та хоралу.
  • Чим відрізняється хоральна прелюдія від меси та хоралу?
  • Які музичні інструменти виконують прослухані твори?

Вчитель «Страсті за Матвієм» — музичний твір Й.С. Баха для солістів, двох хорів і двох оркестрів, створений у 1727-1729 роках. «Страсті…» або як їх іще називають «Пасіони за Матвієм», є одним із наймасштабніших вокальних творів композитора і складається з 78 музичних номерів, зокрема речитативів (включаючи читання Євангелія наспівне), арій, хоралів і хорів. Загальна тривалість звучання — близько трьох годин. Твір, призначений для виконання у лютеранському богослужінні, в наш час переважно звучить на концертах. Завдяки драматизованому сюжету і конкретним дійовим особам, він тяжіє до опери більше, ніж інші хорові твори Баха. Музика «Страстей Матвієм» належить до вершин творчості композитора.

Слухання твору:  «Страсті за Матвієм» (заключний хор у виконанні Мюнхенського Бах-хору та оркестру, диригент К. Ріхтер

Аналіз твору:

  • Розкажіть про особливості звучання хору в творі.
  • Охарактеризуйте засоби музичної виразності страстей.
  • Чим відрізняється Страсті від меси та хоралу?
  • Які музичні інструменти виконують прослухані твори?

Вчитель. Складною виявилася доля композитора та його спадщини. Баха за життя добре знали, проте після смерті його ім’я та музику почали забувати. Справжній інтерес до творчості композитора виник лише в 1820-ті роки. А розпочався він 11 травня 1829 року в Берліні з виконання «Страстей за Матвієм», організованого Феліксом Мендельсоном-Бартольді. Саме завдяки Феліксу музика Баха зазвучала знову майже через 80 років після смерті композитора.

(Фізкульт-хвилинка) – «Маленьке зернятко»

    Я - маленьке зернятко. Мені так добре висіти на гілочці у моєї мами. Але що сталося? Ай-Ай-ай! Вітер зірвав мене і несе кудись...Тепер я падаю вниз, на землю... Маленьке зернятко потрапило восени під велику грудку землі. Затишною та рідною хатинкою виявився цей прихисток. Не понесе його більше в далеку дорогу буйний вітер. Теплий дощик не забував його та напував своїми кришталевими краплями.

     На благодатній землі проріс тендітний паросток. Листочок за листочком він все ріс і ріс. Якось залетів сюди вітер, не побачив він більше зернятка, тому не зміг віднести його далеко. Міцно тримається паросток корінцем рідної домівки та щасливо усміхається. Швидко промайнула весна, за нею пройшло тепле літечко. Виріс паросток сильний та гарний. Весело вітається своїми листочками з навколишнім світом.

     Минуло багато часу і заколосилась навкруги велика пшенична сім’я  -  безкрайня золота нива. Кольорами прикрасили її нові друзі – волошки, маки та ромашки.  І тягнуться вони до сонечка день за днем. А вночі, коли все стихає і вони теж можуть скласти свої листочки, пелюсточки і заснути.

 

6. Виконання творчого завдання до слухання музики.

Розгляньте ілюстрації. В якому із зображених храмів, на вашу думку, звучить хор, а в якому — орган та хор?

(Споглядання ілюстрацій, на яких зображені Собор Святої Софії у в Києві та Міланський собор).

Душа, як і серце, як батько і мати,

Дається з народження тільки одна –

Отож в чистоті її треба тримати,

З поверхні до серця, до самого дна.

 

Вчитель. Діти, а  що ж нам може допомогти бути духовно багатими?

– Духовність – це ті якості і риси, ті життєві установки, що існують для кожної людини.

Не випадково у нас була физкуль-хвилинка про зернятко.

  – Духовні цінності – це «зерно», яке посіяне Богом в наших душах і яке проявляється в нашому житті, залежно від того чим ми його будемо підживлювати, чи позитивними цінностями, чи негативними.

 – Переповнення душі чимось гарним, світлим. Це пам’ять про своїх предків, це любов до матері, до Вітчизни.

  – Це те, чим багата душа людини. Це те, що людині потрібно, крім матеріального блага.

 – Без духовних цінностей людина буде як механізм, що існує, а не живе.

Творча гра: «Духовні цінності»

«Квітка душі»

Творче завдання «Храм душі»

Вчитель. Кожна людина має у своїй душі власний та неповторний храм. І, можливо, зовсім несправедливо буде так просто казати, що душа — це купа цегли. Тому, що саме існування душі — чогось неземного — це вже щось святе. Господь вдихнув у людей життя, а разом із ним і почуття, переживання, думки, які заклали фундамент для великого, напрочуд гарного та вічного храму. Це справжнє підтвердження того, що душа — це храм.

Тому зараз кожна група створить свій власний храм душі.

(Після малюнків…)

Моя душа

Ще зовсім юна.

Минуть віки,

І всі забудуть

Ті храми гарні,

Які були,

Які ще будуть,

Чисті, святі.

 

Душа людини

Хіба не храм?

Вона красива

Навіть там,

Де поряд з нами

Брехня смердить,

Яка не буде довго жить!

 

Є два віконця

до душі.

У них ти бачиш

Все навкруг.

У двері стукайся свої,

І храм твій буде

із білих смуг.

Наша душа — це храм!

 

Моліться, люди, щоб світ зберігся,

Не розламався на шматки.

Лише молитва, щира молитва

Тримає людство вже віки.

Виконання пісні «Молитва про Україну»

Вчитель.

9. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

- Про які музичні жанри йшлося на уроці?

- Що вам відомо про музичний інструмент орган?

- Про якого композитора ми говорили на сьогоднішньому уроці?

- Що ви знаєте про його творчість?

- Що таке духовна музика?

- Розкажіть про свої враження від уроку.

Вчитель.

А закінчити наш урок я хочу словами Сухомлинського: «Соромся порожнечі своєї душі». Цими словами він хотів сказати що душа повинна бути наповненою Милосердям, любов’ю до всього, співпереживанням, добротою, щирістю, радістю, вірою, надією, терпінням, правдою, любов’ю до Бога і до людей. Я хочу подарувати кожному з вас часточку своєї  душі з духовними цінностями у вигляді ось такого серця.

Оцінювання дітей за роботу на уроці.

 

 

doc
Додано
13 червня 2020
Переглядів
489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку