ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИКИ ПРОФЕСІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У КОЛЕДЖІ

Про матеріал
У статті розглядаються сучасні підходи до навчання іноземної мови професійного спрямування. Подано характеристику окремих методів, розкрито значення їх використання в процесі формування професійних якостей майбутніх педагогів. Вказано переваги та недоліки використання даних методів під час викладання іноземної мови.
Перегляд файлу

О. Степанкова

ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИКИ ПРОФЕСІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У КОЛЕДЖІ

У статті розглядаються сучасні підходи до навчання іноземної мови професійного спрямування. Подано характеристику окремих методів, розкрито значення їх використання в процесі формування професійних якостей майбутніх педагогів. Вказано переваги та недоліки використання даних методів під час викладання іноземної мови.

Головною метою освітньої діяльності закладів перед вищої фахової освіти  є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства. У процесі реформування системи освіти в Україні особлива увага приділяється навчанню іноземним мовам. Окрім того, на ринку праці затребуваним є володіння щонайменше однією іноземною мовою. Такий стан проблеми вимагає від викладача втілення сучасних методик викладання іноземної мови професійного спрямування.

В умовах глобалізаційних процесів змінюється роль викладача: він виступає не як носій знань, а як той, хто передає досвід, той, хто супроводжує навчання, взаємодіє з учасниками процесу навчання

Варто зазначити, що підвищення якості освіти залежить і від творчого розвитку викладача із високим рівнем професіоналізму, ініціативи, планування, постійної орієнтації на саморозвиток і самооновлення, прагнення до самореалізації, структурування і впорядкування свого професійного досвіду

. Кожен сучасний викладач має добре пам’ятати відомий постулат Кембриджського університету «It is impossible to teach, but one can learn» («Навчити не можна – можна навчитися»). Мова іде про необхідність самостійного навчання, вироблення здатності до самоорганізації та планування часу, відповідальності, комунікабельності, уміння працювати в команді й найголовніше – уміти застосовувати знання. Здобувач освіти в свою чергу, не повинен отримувати готові знання, він має їх здобувати самостійно й розуміти, як діяти, щоб досягти результату, успіху та поставленої мети

Важливо впроваджувати новітні методики та сучасні технології у процес навчання іноземних мов, використовуючи навчальні проєкти та ігрові форми такі засоби навчання іноземної мови дадуть змогу поєднати навчально-пізнавальну діяльність з реальним професійним середовищем.

Науковці пропонують застосовувати різні підходи до навчання говоріння, читання, аудіювання та письма студентів вищих навчальних закладів. Утім, незважаючи на розмаїття методичних досліджень, проблема вибору підходів до навчання іноземної мови професійного спрямування залишається актуальною та затребуваною.

Починаючи працювати з новою групою студентів педагог повинен вивчити потенційні можливості кожного здобувача освіти  та їхні інтереси. Це в майбутньому надасть змогу пропонувати цікаві доступні завдання з поступовим ускладненням таким чином, щоб кожен зміг реалізувати свої можливості й окреслити перспективу подальшого росту.

Нині існує багато сучасних підходів до навчання іноземної мови професійного спрямування, які зрушують з місця традиційну систему, та створюють інтерактивне навчальне середовище, і вносять зміни у зміст і форми навчання [1]. Серед них можемо виділити такі: колаборативне навчання (collaborative learning), ТТТ (test teach test), метод візуального мислення, та ін.

Так, колаборативне навчання (з англ. collaborative learning) визначається як спільна організація навчання, за якої студенти з різними здібностями та інтересами співпрацюють у малих групах із метою завершення проєкту чи вирішення проблеми [5].

Під час такого навчання педагог не повинен очікувати від студентів однакової віддачі-тому що всі різні.-

  •       різні стилі навчання (аудіали, візували, кінестетики)
  •       тип інтелекту
  •       характер
  •       темп навчання
  •       рівень раніше здобутих знань

Викладач повинен правильно організувати навчання в таких групах враховуючи такі аспект:

  • Взаємонаставництво (ask three before you ask me)
  • Взаємоперевірка або самоперевірка ( під час перевірки домашнього завдання викладач дає готові відповіді, а  студенти самостійно перевіряють свою роботу в своєму темпі, роблячи помітки в незрозумілому матеріалі, викладач обов’язково дає час та ходить по авдиторії)
  • Навчитися задавати відповідні запитання в групі.

Викладач має зуміти створити таку атмосферу на занятті, в якій студенти повинні вміти самостійно діяти, кооперуватися та навчати один одного. Як виглядає ваш клас?

                     -повинен так

У процесі навчання іноземної мови професійного спрямування можуть застосовуватись такі організаційні форми і методи колаборативного навчання як використання діалогічних ситуацій, рольових та ділових ігор, парна робота над текстом ( але завдання з різним рівнем складності).

Під час викладання іноземної мови зазвичай спочатку навчаємо нової лексики чи граматики, а потім перевіряємо знання студентів за допомогою тесту наприкінці уроку чи теми. Але чи варто завжди дотримуватися традиційного підходу Presentation Practice Production (PPP) до пояснення граматики та нових слів? Можливо варто спочатку з’ясувати що наші студенти вже знають? Підхід Test-teach-test (TTT), допоможе навчити студентів дійсно того, що вони не знають, та зекономить час для важливіших справ на занятті. Test-teach-test – спосіб, який ви можете використовувати аби структурувати свої заняття. Даний метод на занятті можна сміло використовувати, якщо ви знаєте або здогадуєтеся, що в студентів вже є певні знання з теми, яку збираєтеся вивчати, але ви не впевнені наскільки добре вони володіють нею. Також можна використовувати ТТТ, якщо ви недостатньо добре знаєте студентів, або навчаєте їх вперше. Якщо у вашій групі є студенти з mixed abilities,(змішані групи) цей спосіб допоможе виявити потреби кожного з них, та надасть їм відчуття досягнення. Рекомендовано використовувати даний підхід на рівні B1 та вище. Проте, якщо мова йде про нескладні граматичні структури або 10-15 лексичних одиниць, можна спробувати й з тими, хто володіє англійською навіть на рівні Elementary [3].

 Метод  ТТТ має три стадії:

Test . На даному етапі викладач дає завдання, якому потрібно одразу ж використовувати мову. Ваше завдання – спостерігати за студентами. Дивіться, які помилки допускають, коли виконують завдання, як вони використовують мову, особливо ті граматичні чи лексичні одиниці, яких ви маєте намір навчати. Можете занотовувати собі ці помилки, адже вони стануть в пригоді на наступному етапі. Ви зможете використати їх як приклади, коли навчатимете нової лексики чи граматики.

Teach. На даному етапі, виходячи з помилок, які допустили студенти, ми навчаємо їх. Особливу увагу, як і в традиційному підході PPP, звертаємо на три аспекти:потрібно пояснити значення, звернути увагу на форму граматичної структури чи лексичної одиниці, і відточити вимову.

Test 2. Далі час перевірити, чи засвоїли студенти граматику або лексику, яку ви пояснили. Студенти повертаються до першого завдання та виправляють помилки.

Отже, як бачимо, метод Test-Teach-Test полягає в тому, що test показує викладачу, скільки та чого саме потрібно teach. Це, звичайно, означає, що ми, як викладачі, повинні бути достатньо добре підготовлені і бути в курсі потенційних проблем, які можуть виникати у студентів під час вивчення мови, а також бути готовим та уміти їм допомогти [2].

Ефективним під час викладання іноземної мови професійного спрямування є один із методів мовленнєвого підходу — метод візуального мислення який базується на тому, що навчання, починається з природної здатності спостерігати, використовуючи уяву. Так, викладач, звертаючи увагу студентів до запропонованого на слайді зображення, ставить відкриті запитання типу: Що відбувається на зображенні? Що навело Вас на таку думку? Що ще ми можемо побачити? Обґрунтуйте Вашу відповідь тощо. Студенти розмірковують та дають відповіді. Сам процес обговорення зображення здатний розвивати критичне мислення, іноземне усне і писемне мовлення, впевненість, співпрацю, а також візуальну грамотність.

Протягом процесу вирішення поставленої викладачем проблеми, студенти, наприклад, розглядаючи зображення або дивлячись навчальний відеоматеріал, намагаються презентувати свої ідеї та думки, уважно прислухаючись до думок своїх однокурсників [4].

Завданням викладача є ретельний відбір зображень, флеш карт, пазлів, хмар слів або відео, керування дискусією, звернення уваги студентів на ключові моменти та основну ідею. Даний метод розвиває критичне мислення, вміння висловлюватися англійською мовою.

Дані методики актуальні і під час змішаного чи дистанційного навчання.

Використання сучасних методик  замість використання традиційних методів навчання дає змогу студентам усвідомити необхідність отримання знань з тих чи інших дисциплін, використати засвоєні знання та вміння на практиці, мати сформовані навички командної роботи та самонавчання досягти належного засвоєння матеріалу всіма учасниками групи, вирішити задачі різної складності, спрямовані на виховання і розвиток.

Література:

  1.               Коваленко Ю. В. Ефективність сучасних підходів у процесі вивчення іноземної мови за професійним спрямуванням у ВНЗ. – 2010. – Режим доступу : http://www.rusnauka.com/1_KAND_2010/Pedagogica/5_57388.doc.htm
  2.               Al Ibrahim, Ibrahim Abderrazaq. Education in the Age of Globalization: Educational Basics to Interact with Life Process. –Education 140. – Hamdan, Mohammed Zayd, 2002. – p.139.
  3.               Kelley P. Making Minds: What's wrong with education - and what should we do about it? – Routledge, 2008. – 200 pp.
  4.               Myers J. Cooperative Learning / John Myers. – Vol. 11. – #4. – 1991. – Режим доступу: http://www.londonmet.ac.uk/deliberations/collaborative-learning/panitz-paper.cfm
  5.               Srinivas H. Collaborative Learning. Collaborative Learning Structures and Techniques / H. Srinivas. – Texas : Teaching Resource Center. – Режим доступу : http://www.gdrc.org/kmgmt/c-learn/methods.html