Урок № 35
Тема: Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. Різноманітність травних систем.
Мета: ознайомити учнів з особливостями обміну речовин гетеротрофного організму, основними процесами життєдіяльності тварин: живлення, травлення та різноманітністю травних систем; розвивати вміння спостерігати, порівнювати та робити висновки, працювати з підручником, таблицями; виховувати любов до всього живого.
Обладнання і матеріали: таблиці, схеми, картки із завданнями, ватмани, маркери, комп’ютер.
Базові поняття і терміни: обмін речовин, гетеротрофний організм, травлення, живлення, травна система.
Тип уроку: Засвоєння нових знань
Хід уроку
Клітини виникають тільки від клітин.
Р. Вірхов
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
Розминка: обговорення епіграфу уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Четверо учнів працюють з картками (на місцях). Вони мають підібрати в послідовності таксономічні одиниці тварин, запропонованих вчителем.
Кросворд «Ознаки живого»
|
|
4 |
|
|||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
5 |
|
6 |
|
|||
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||||
|
Запитання
(Відповіді. 1.Розмноження. 2. Ріст. 3. Подразнення. 4. Розвиток. 5. Живлення. 6. Дихання.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й завдань уроку
Проблемне запитання
Обмін речовин (метаболізм) – це сукупність процесів надходження речовин до організму, їхнє перетворення в ньому та виведення назовні продуктів обміну. Обмін речовин забезпечує всі процеси життєдіяльності організму та його зв'язок із довкіллям.
Мета обміну речовин – одержання речовин для побудови клітин і енергії для життєвих процесів.
Розгляньте малюнок. Розподіліть організми за типом живлення.
Мухомор Ріжки жита Конюшина лучна Масляно - кислі бактерії
Автотрофи_________________________________
Гетеротрофи_________________________________
Гетеротрофи не можуть самі синтезувати органіку. Вони забирають її в інших організмів ( це можуть бути і фототрофи, й інші гетеротрофи).
Поняття гетеротрофності краще подавати, порівнюючи цей спосіб живлення з фототрофним та спираючись на наявні в школярів знання про особливості життєдіяльності рослин. Слід звернути увагу на те, що гетеротрофи залежать від тих організмів, які забезпечують їх органікою, тобто їжею, тому гетеротрофи є консументами (споживачами) і можуть існувати тільки за наявності продуцентів (автотрофів).
Слід відзначити, що гетеротрофне живлення мають тварини, гриби, комахоїдні рослини й більшість бактерій.
Існує два типи гетеротрофного живлення.
Перший з них голозойний. При цьому типі живлення завдяки складному комплекту комплексу травних ферментів організм може споживати складні, найчастіше тверді, органічні сполуки.
Другий – сапротрофний. При цьому типі живлення організм живиться розчинами простих органічних речовин. Іноді організм виділяє ферменти безпосередньо на субстрат, а потім усмоктує утворені поживні речовини. Знищуючи мертві рослини й тварини, сапротрофи відіграють важливу роль у кругообігові речовин.
Окрім того, тварин, які живляться голозойно, поділяють на мікрофагів – поглинають їжу дрібними частинами, та макрофагів – поглинають їжу великими шматками.
За способом живлення гетеротрофів можна поділити на такі групи:
Можна звернути увагу на найбільш поширені способи захоплення їжі тваринами:
В одноклітинних організмів обмін речовин відбувається всередині клітини в особливих утвореннях – органелах.
У багатоклітинних тварин обмін речовин відбувається на рівні клітин, органів та систем органів.
Орган – це частина організму, яка має притаманну тільки їй будову, розташована в певному місці і виконує специфічну функцію.
Система органів – послідовність органів, які всі разом забезпечують той чи інший прояв життєдіяльності.
У тварин розрізняють такі системи органів: опорно-рухова, травна, дихальна, видільна, кровоносна, статева, нервова та ендокринна.
Травна система – сукупність органів, що забезпечують перетравлювання та всисання їжі. Травна система завжди починається з ротового отвору, через який їжа надходить до травної трубки (кишечника). У плоских червів кишечник має вигляд мішка, з якого неперетравлені залишки їжі виводяться назовні через рот. У більшості тварин кишечник закінчується анальним отвором, що забезпечує безперервне виведення з організму неперетравлених решток їжі. Кишечник часто поділений на відділи (глотка, стравохід, шлунок) та має травні залози (слинні, печінка, підшлункова та інші).
Травна система: замкнена, наскрізна.
Травлення – розщеплення великих молекул живильних речовин (білків, жирів, вуглеводів) на менші молекули, які можуть всасуватися і засвоюватися. Продукти травлення: амінокислоти, глюкоза, жирні кислоти.
Типи травлення
Заповнити таблицю «Типи травлення»(з допомогою вчителя)
Тип травлення |
У яких типів (класів) тварин |
Внутрішньоклітинне |
|
Внутрішньопорожнинне |
|
Мішане |
|
Позакишкове, або зовнішнє |
|
Органи травлення відсутні |
|
3 . Розгляд презентації.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Учні опрацьовують текст підручника й розпочинають заповнювати опорну таблицю, з якою працюють на протязі теми.
№п/п |
Особливості життєдіяльності |
Рослини |
Тварини |
1. |
Живлення |
Автотрофи |
Гетеротрофи |
2. |
Дихання |
Поглинання кисню та виділення вуглекислого газу |
|
3. |
Рух |
Пасивний - настії |
|
4. |
Ріст |
Протягом усього життя |
|
5. |
Виділення |
Продихи |
|
6. |
Подразливість |
Тропізми |
|
7. |
Розвиток |
Наявний |
|
8. |
Розмноження |
Статеве, нестатеве, вегетативне |
|
Учитель повідомляє, що цикл Хейфліка стосується поділу клітин живих організмів. У своєму розвитку клітина здійснює 50 поділів.
V. Узагальнення і систематизація знань
1) Гра «Ваша думка»
Учні в різнорівневих групах обговорюють питання:
2) Гра «Ланцюжок переадресування»
Перший учень називає термін або поняття, що вивчили на уроці, й адресує запитання наступнику, який має відповісти і назвати нове поняття для іншого учня. За відсутності відповіді запитання переадресовується тому, хто підійме руку.
VІ. Домашнє завдання.