Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. Різноманітність травних систем.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з особливостями обміну речовин гетеротрофного організму, основними процесами життєдіяльності тварин: живлення, травлення та різноманітністю травних систем; розвивати вміння спостерігати, порівнювати та робити висновки, працювати з підручником, таблицями; виховувати любов до всього живого.
Перегляд файлу

                                             Урок № 35

Тема: Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. Різноманітність травних систем.

Мета: ознайомити учнів з особливостями обміну речовин гетеротрофного організму, основними процесами життєдіяльності тварин: живлення, травлення та різноманітністю травних систем; розвивати вміння спостерігати, порівнювати та робити висновки, працювати з підручником, таблицями; виховувати любов до всього живого.

Обладнання і матеріали: таблиці, схеми, картки із завданнями, ватмани, маркери, комп’ютер.

Базові поняття і терміни: обмін речовин, гетеротрофний організм, травлення, живлення, травна система.

Тип уроку: Засвоєння нових знань

Хід уроку

Клітини виникають тільки від клітин.

Р. Вірхов

І. Організаційний етап

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

Розминка: обговорення епіграфу уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Гра «Систематична піраміда»

Четверо учнів працюють з картками (на місцях). Вони мають підібрати в послідовності таксономічні одиниці тварин, запропонованих вчителем.

  1. Розгадування кросворда

Кросворд «Ознаки живого»

 

 

4

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання

  1. Збільшення кількості особин виду.
  2. Збільшення маси і величини організму.
  3. Відповідь організму на світло, дотик.
  4. Вікові зміни організму від народження до смерті.
  5. Споживання їжі та поживних речовин.
  6. Споживання кисню і виділення вуглекислого газу.

(Відповіді. 1.Розмноження. 2. Ріст. 3. Подразнення. 4. Розвиток. 5. Живлення. 6. Дихання.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й завдань уроку

  1. Прийом «Відстрочена відгадка»

Проблемне запитання

  • Що вам відомо про цикл Хейфліка? Як він пов'язаний з епіграфом нашого уроку?(думки учнів.)
  1. Всім живим організмам притаманний обмін речовин.

Обмін речовин (метаболізм) – це сукупність процесів надходження речовин до організму, їхнє перетворення в ньому та виведення назовні продуктів обміну. Обмін речовин забезпечує всі процеси життєдіяльності організму та його зв'язок із довкіллям.

Мета обміну речовин – одержання речовин для побудови клітин і енергії для життєвих процесів.

Розгляньте малюнок. Розподіліть організми за типом живлення.

C:\WINDOWS\Temp\FineReader11\media\image1.jpeg

Мухомор    Ріжки жита   Конюшина лучна   Масляно - кислі бактерії

Автотрофи_________________________________

Гетеротрофи_________________________________

Гетеротрофи не можуть самі синтезувати органіку. Вони забирають її в інших організмів ( це можуть бути і фототрофи, й інші гетеротрофи).

Поняття гетеротрофності краще подавати, порівнюючи цей спосіб живлення з фототрофним  та спираючись на наявні в школярів знання про особливості життєдіяльності рослин. Слід звернути увагу на те, що гетеротрофи залежать від тих організмів, які забезпечують їх органікою, тобто їжею, тому гетеротрофи є консументами (споживачами) і можуть існувати тільки за наявності продуцентів (автотрофів).

 Слід відзначити, що гетеротрофне живлення мають тварини, гриби, комахоїдні рослини й більшість бактерій.

Існує два типи гетеротрофного живлення.

Перший з них голозойний. При цьому типі живлення завдяки складному комплекту комплексу травних ферментів організм може споживати складні, найчастіше тверді, органічні сполуки.

Другий – сапротрофний. При цьому типі живлення організм живиться розчинами простих органічних речовин. Іноді організм виділяє ферменти безпосередньо на субстрат, а потім усмоктує утворені поживні речовини. Знищуючи мертві рослини й тварини, сапротрофи відіграють важливу роль у кругообігові речовин.

Окрім того, тварин, які живляться голозойно, поділяють на мікрофагів – поглинають їжу дрібними частинами, та макрофагів – поглинають їжу великими шматками.

За способом живлення гетеротрофів можна поділити на такі групи:

  1. симбіотичні;
  2. паразитичні;
  3.  організми, що живуть вільно: а) хижаки; б) травоїдні; в) плодоїдні.

Можна звернути увагу на найбільш поширені способи захоплення їжі тваринами:

  • за допомогою псевдоподій (амеби);
  • за допомогою війок (інфузорії);
  • за допомогою щупалець (каракатиці);
  • зіскрібання (садовий равлик);
  • заковтування;
  • всмоктування.

В одноклітинних організмів обмін речовин відбувається всередині клітини в особливих утвореннях – органелах.

У багатоклітинних тварин обмін речовин відбувається на рівні клітин, органів та систем органів.

Орган – це частина організму, яка має притаманну тільки їй будову, розташована в певному місці і виконує специфічну функцію.

Система органів – послідовність органів, які всі разом забезпечують той чи інший прояв життєдіяльності.

У тварин розрізняють такі системи органів: опорно-рухова, травна, дихальна, видільна, кровоносна, статева, нервова та ендокринна.

Травна система – сукупність органів, що забезпечують перетравлювання та всисання їжі. Травна система завжди починається з ротового отвору, через який їжа надходить до травної трубки (кишечника). У плоских червів кишечник має вигляд мішка, з якого неперетравлені залишки їжі виводяться назовні через рот. У більшості тварин кишечник закінчується анальним отвором, що забезпечує безперервне виведення з організму неперетравлених решток їжі. Кишечник часто поділений на відділи (глотка, стравохід, шлунок) та має травні залози (слинні, печінка, підшлункова та інші).

Травна система: замкнена, наскрізна.

Травлення – розщеплення великих молекул живильних речовин (білків, жирів, вуглеводів) на менші молекули, які можуть всасуватися і засвоюватися. Продукти травлення: амінокислоти, глюкоза, жирні кислоти.

Типи травлення

Заповнити таблицю «Типи травлення»(з допомогою вчителя)

Тип травлення

У яких типів (класів) тварин

Внутрішньоклітинне

 

Внутрішньопорожнинне

 

Мішане

 

Позакишкове, або зовнішнє

 

Органи травлення відсутні

 

3 . Розгляд презентації.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Самостійна робота з підручником

Учні опрацьовують текст підручника й розпочинають заповнювати опорну таблицю, з якою працюють на протязі теми.

№п/п

Особливості життєдіяльності

Рослини

Тварини

1.

Живлення

Автотрофи

Гетеротрофи

2.

Дихання

Поглинання кисню та виділення вуглекислого газу

 

3.

Рух

Пасивний - настії

 

4.

Ріст

Протягом усього життя

 

5.

Виділення

Продихи

 

6.

Подразливість

Тропізми

 

7.

Розвиток

Наявний

 

8.

Розмноження

Статеве, нестатеве, вегетативне

 

  1. Аналіз таблиці (перший етап).
  2. Прийом «Відстрочена відгадка»

Учитель повідомляє, що цикл Хейфліка стосується поділу клітин живих організмів. У своєму розвитку клітина здійснює 50 поділів.

V. Узагальнення і систематизація знань

1) Гра «Ваша думка»

Учні в різнорівневих групах обговорюють питання:

  • Які переваги мають тварини над рослинами в процесах травлення, обміну речовин?
  • Чому тваринам не властиве автотрофне живлення?

2) Гра «Ланцюжок переадресування»

Перший учень називає термін або поняття, що вивчили на уроці, й адресує запитання наступнику, який має відповісти і назвати нове поняття для іншого учня. За відсутності відповіді запитання переадресовується тому, хто підійме руку.

VІ.  Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал підручника.
  2. Розпочати ведення записника учня (за бажанням), в якому діти записують, наклеюють вирізки з цікавими даними про тварин  та їх процеси життєдіяльності.
  • Після «тривалого» обіду кровосисні іксодові кліщі збільшують свою початкову вагу в 10 тис. разів.

 

 

 

 

 

doc
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
2748
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку