Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині. Лабораторне дослідження.

Про матеріал
Мета: сформувати в учнів поняття про суть дихання як процесу, властивого всій живій природі; показати особливості та взаємозв’язок будови та функцій органів дихання у тварин; розвивати пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності учнів, використовувати завдання, що вимагають логічного мислення, вміння проводити досліди й самоспостереження; виховувати працьовитість, допитливість; здійснювати естетичне виховання.
Перегляд файлу

Урок № 36

Тема: Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині. Лабораторне дослідження. Вивчення способів дихання тварин ( на прикладі хребетних).

Мета: сформувати в учнів поняття про суть дихання як процесу, властивого всій живій природі; показати особливості та взаємозв’язок будови та функцій органів дихання у тварин; розвивати пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності учнів, використовувати завдання, що вимагають логічного мислення, вміння проводити досліди й самоспостереження; виховувати працьовитість, допитливість; здійснювати естетичне виховання.

Обладнання і матеріали: таблиці «Органи дихання», «Еволюція органів дихання у хребетних тварин», «Еволюція дихальної системи», папки до уроку з опорними схемами, презентація, комп’ютер.

 Базові поняття: Дихання, органи дихання.                                                                            

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

Жити – це означає дихати.

Ж.-Ж. Руссо

І. Організаційний момент

Доброго ранку!

Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай поганим день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого». Тож давайте посміхнемось одне одному й разом вирушимо здобувати нові знання!

ІІ. Актуалізація  опорних знань

 Біологічний диктант

  1.                   Як називають сукупність процесів надходження речовин до організму, їхнє перетворення в ньому та виведення назовні продуктів обміну?(обмін речовин)
  2.                   Які організми не можуть самі синтезувати органіку?(гетеротрофи)
  3.                   На які 2 групи поділяють гетеротрофи за способом живлення? (симбіотичні, паразитичні)
  4.                   Сукупність яких органів, забезпечує перетравлювання та всисання їжі(травна)
  5.                   Назвіть продукти травлення у тварин.(амінокислоти, глюкоза, жирні кислоти)
  6.                   Перелічити типи травлення(внутрішньоклітинне, внутрішньо порожнинне, мішане , позакишкове, або зовнішнє, органи травлення відсутні.)
  7.                   Травлення – це…( розщеплення великих молекул живильних речовин(білків, жирів, вуглеводів) на менші молекули, які можуть всасуватися і засвоюватися).
  8.                   Травна система буває  замкнена і ………..(наскрізна)
  9.                   Травні залози тварин.(слинні, печінка, підшлункова..)
  10.              Які організми утворюють самі органічну речовину.(рослини)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1.                  Розглядаємо слайди.

 Еволюція органів дихання. Чотири основних типи дихальних поверхонь у хребетних тварин. Схема газообміну у амеби.

C:\WINDOWS\Temp\FineReader11\media\image1.jpeg

1 – початкова форма; 2 – будова легень жаби; 3 – легені ящірки; 4 – легені черепахи; 5 – збільшена деталь легень ссавців.

  1.                  Загадкове слово «Важливий процес життєдіяльності у тварин».

Д

И

Х

А

Н

Н

Я

(Дихання)

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1.                  Дискусія.
  • Як відбувається газообмін у амеби?
  • Як дихають комахи?
  • Як дихає дощовий черв’як?
  • Як здійснюється процес дихання у риб?
  1.                  Розповідь.

Еволюція дихання:

  1.      Пряме дихання ( клітини безпосередньо обмінюються киснем і вуглекислим газом з навколишнім середовищем. Найпростіші, типи: Губки, Кишковопорожнинні).
  2.      Непряме дихання (з’явилися особливі спеціалізовані до цієї функції органи: легені, зябра, трахеї, навіть шкіра. Такий спеціалізований орган повинен:

а)мати тонкі стінки, що не заважають дифузії;

б)завжди залишаються вологим, що кисень і вуглекислий газ могли розчинятися у воді;

в)добре постачати кров’ю або стикатися з позаклітинними рідинами, які омивають клітини.

Дихання – одна з основних життєвих функцій організму.

Дихання

 

              Дифузне                             Зовнішнє                 Внутрішнє  (одноклітинні,       губки,                                                            кишковопорожнинні)                                                               (тканинне)

 

Дихання – складний комплекс фізіологічних процесів (зовнішнього дихання, транспорту газів кров’ю                                                                                                                                                                                                                                                                       і внутрішнім диханням), спрямованих на забезпечення всіх клітин організму киснем і відведення від них утвореного вуглекислого газу.

Тварини дихають, щоб поповнити в організмі запаси кисню і звільнити його від непотрібного вуглекислого газу. У плоских червів і багатьох інших дрібних тварин кисень проникає в організм через шкіру. Великі тварини поглинають його з повітря або з води за допомогою особливих органів( легенів чи зябер), які щедро постачаються кров’ю.

Дихальна система постачає організму кисень, необхідний для забезпечення життєдіяльності, виводить з нього вуглекислий газ. Водяні тварини дихають за допомогою зябер, наземні – за допомогою легень чи трахей.

  1.                  Самостійна робота з підручником

Учні опрацьовують текст підручника й продовжують заповнювати опорну таблицю, з якою розпочати працювати на попередньому уроці.

(Дихання у тварин  - ……)

V. Узагальнення і систематизація знань

Лабораторне дослідження 

Тема: «Вивчення способів дихання тварин»(на прикладі хребетних)

Мета: вивчити способи дихання  та різноманітність органів дихання у хребетних тварин.

Обладнання: таблиці, презентація «Дихальна система у хребетних тварин».

Хід роботи

А) Інструктаж з БЖД

Б) Робота з картками.

  1.                  Дихальна система у хрящових риб.(Зяброві кришки відсутні. Зяброві пелюстки мають форму пластин і прикріпляються до дуг усією своєю довжиною.)
  2.                  Дихальна система у кісткових риб.(Органи дихання зябра, що складаються з зябрових дуг, зябрових пелюсток і зябрових тичинок. Зяброві тичинки – цідильний апарат, який затримує здобич у ротовій порожнині. Газообмін здійснюється в яскраво-червоних зябрових пелюстках. Риби заковтують воду, яка проходить через зяброві щілини на стінці глотки, обливає зябра і виходить з під зябрових кришок.)
  3.                  Дихальна система у земноводних.(Дихальна система дорослих тварин – шкіра та легені, у личинок – зябра.)
  4.                  Дихальна система у плазунів.(Органи дихання – легені – мають велику дихальну поверхню за рахунок комірчастої будови. Розвинені повітропровідні шляхи – трахея, бронхи, в яких повітря зволожується й не висушує легені. Вентиляція легенів відбувається шляхом зміни об’єму грудної клітки.)
  5.                  Дихальна система у птахів.(Будова органів дихання дуже своєрідна. Окрім трахеї, бронхів та легенів наявні повітряні мішки, які займають близько 20% об’єму тіла. Вони відіграють важливу роль при диханні під час польоту та найбільш розвинені в птахів, які добре літають.)
  6.                  Дихальна система у ссавців.(Дихають легенями, які мають альвеолярну структуру, завдяки якій дихальна поверхня перевершує поверхню тіла в 50 разів і більше. Механізм дихання обумовлений зміною об’єму грудної клітки за рахунок руху ребер і притаманного ссавцям спеціального м’яза – діафрагми.)

     7. Учні записують у зошит висновки, зроблені на підставі виконаних  досліджень.

Для процесів життєдіяльності живим організмам потрібна енергія. Основна частина поживних речовин, які надходять в організм, використовується для отримання енергії. Енергія з поживних речовин вивільняється при диханні. У процесі дихання поживні речовини за участю кисню розпадаються з виділенням енергії та вуглекислого газу. Енергію організм використовує, а вуглекислий газ видихає в навколишнє середовище. Дихання так само є важливою ознакою життя. Усі живі організми дихають.

     8. Скласти схему «Органи дихання тварин»

  1.                  -Покриви: Одноклітинні, Кишковопорожнинні, Кільчасті черви;
  2.                  -Трахєї : Членистоногі;
  3.                  -Зябра: Ракоподібні, Молюски, Риби;
  4.                  –Легені: Дорослі Земноводні, Плазуни, Птахи, Ссавці.

VІ.  Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника відповідно до теми.
  2. Продовжити ведення записника учня (за бажанням учня), в якому діти записують, наклеюють вирізки з цікавими даними про дихальну систему тварин.

                                               

 

 

doc
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
3300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку