Урок № 36
Тема: Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині. Лабораторне дослідження. Вивчення способів дихання тварин ( на прикладі хребетних).
Мета: сформувати в учнів поняття про суть дихання як процесу, властивого всій живій природі; показати особливості та взаємозв’язок будови та функцій органів дихання у тварин; розвивати пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності учнів, використовувати завдання, що вимагають логічного мислення, вміння проводити досліди й самоспостереження; виховувати працьовитість, допитливість; здійснювати естетичне виховання.
Обладнання і матеріали: таблиці «Органи дихання», «Еволюція органів дихання у хребетних тварин», «Еволюція дихальної системи», папки до уроку з опорними схемами, презентація, комп’ютер.
Базові поняття: Дихання, органи дихання.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Жити – це означає дихати.
Ж.-Ж. Руссо
І. Організаційний момент
Доброго ранку!
Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай поганим день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого». Тож давайте посміхнемось одне одному й разом вирушимо здобувати нові знання!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Біологічний диктант
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Еволюція органів дихання. Чотири основних типи дихальних поверхонь у хребетних тварин. Схема газообміну у амеби.
1 – початкова форма; 2 – будова легень жаби; 3 – легені ящірки; 4 – легені черепахи; 5 – збільшена деталь легень ссавців.
Д |
И |
Х |
А |
Н |
Н |
Я |
(Дихання)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Еволюція дихання:
а)мати тонкі стінки, що не заважають дифузії;
б)завжди залишаються вологим, що кисень і вуглекислий газ могли розчинятися у воді;
в)добре постачати кров’ю або стикатися з позаклітинними рідинами, які омивають клітини.
Дихання – одна з основних життєвих функцій організму.
Дихання
Дифузне Зовнішнє Внутрішнє (одноклітинні, губки, кишковопорожнинні) (тканинне)
Дихання – складний комплекс фізіологічних процесів (зовнішнього дихання, транспорту газів кров’ю і внутрішнім диханням), спрямованих на забезпечення всіх клітин організму киснем і відведення від них утвореного вуглекислого газу.
Тварини дихають, щоб поповнити в організмі запаси кисню і звільнити його від непотрібного вуглекислого газу. У плоских червів і багатьох інших дрібних тварин кисень проникає в організм через шкіру. Великі тварини поглинають його з повітря або з води за допомогою особливих органів( легенів чи зябер), які щедро постачаються кров’ю.
Дихальна система постачає організму кисень, необхідний для забезпечення життєдіяльності, виводить з нього вуглекислий газ. Водяні тварини дихають за допомогою зябер, наземні – за допомогою легень чи трахей.
Учні опрацьовують текст підручника й продовжують заповнювати опорну таблицю, з якою розпочати працювати на попередньому уроці.
(Дихання у тварин - ……)
V. Узагальнення і систематизація знань
Лабораторне дослідження
Тема: «Вивчення способів дихання тварин»(на прикладі хребетних)
Мета: вивчити способи дихання та різноманітність органів дихання у хребетних тварин.
Обладнання: таблиці, презентація «Дихальна система у хребетних тварин».
Хід роботи
А) Інструктаж з БЖД
Б) Робота з картками.
7. Учні записують у зошит висновки, зроблені на підставі виконаних досліджень.
Для процесів життєдіяльності живим організмам потрібна енергія. Основна частина поживних речовин, які надходять в організм, використовується для отримання енергії. Енергія з поживних речовин вивільняється при диханні. У процесі дихання поживні речовини за участю кисню розпадаються з виділенням енергії та вуглекислого газу. Енергію організм використовує, а вуглекислий газ видихає в навколишнє середовище. Дихання так само є важливою ознакою життя. Усі живі організми дихають.
8. Скласти схему «Органи дихання тварин»
VІ. Домашнє завдання