Оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи в умовах компетентнісного підходу до освіти вимагає особливої уваги та підходу. На відміну від традиційної системи оцінювання, компетентнісна освіта фокусується на формуванні та демонстрації учнями ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності. Це накладає певні вимоги та особливості на процес оцінювання навчальних досягнень молодших школярів.
Цілі та принципи оцінювання в компетентнісній освітіОцінювання спрямоване на визначення рівня сформованості ключових компетентностей учнів, а не лише засвоєння предметних знань. Формування компетентностей. Різноманітність форм і методів. Для всебічної оцінки компетентностей використовуються різні форми (усні, письмові, практичні) та методи оцінювання (спостереження, проєкти, портфоліо тощо). Зворотний зв'язок і прогрес. Оцінювання забезпечує учням конструктивний зворотний зв'язок та визначає індивідуальний прогрес у навчанні.
Інструменти оцінювання в компетентнісній освітіСпостереження. Регулярне спостереження за діяльністю учнів дає змогу оцінити їхні компетентності в реальних навчальних ситуаціях. Проєкти. Виконання учнями практичних і дослідницьких проєктів уможливлює комплексну оцінку їхніх предметних і ключових компетентностей. Портфоліо. Систематичне збирання учнівських робіт у портфоліо дозволяє відстежувати їхній прогрес і всебічно оцінювати компетентності.
Роль учителя в організації оцінювання. Учитель має продумувати та розробляти систему оцінювання, узгоджену з цілями навчання та специфікою компетентнісної освіти. Учитель підбирає різноманітні інструменти оцінювання, які дають змогу всебічно оцінити компетентності учнів. Учитель надає учням конструктивний, розвивальний зворотний зв'язок, щоб допомогти їм у подальшому навчанні. Учитель залучає учнів до самооцінювання та взаємооцінювання, формуючи їхні рефлексивні навички.
«Сигнали рукою»- Лайк – все зрозуміло Дизлайк- не зрозуміло Вказівний пальчик вгору - зрозуміло, але ще варто закріпити. Вивчаємо новий матеріал, діти сигналізують чи зрозуміло їм чи ні. З`ясовую, що саме не зрозуміло, у чому відчувають невпевненість. Тоді вирішую як діяти далі: розглянути тему повторно, навести додаткові приклади чи продовжити тему далі за програмою. Добре працює ця техніка під час розв`язування задач і ін.ця техніка допомагає утримувати в полі зору всіх дітей при оцінюванні. Для початку домовляємося, що означає кожен сигнал.
Висновок Оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи в умовах компетентнісної освіти вимагає комплексного підходу. Воно має бути спрямоване на визначення рівня сформованості ключових і предметних компетентностей, а не лише засвоєння фактичних знань. Використання різноманітних форм і методів оцінювання, чітких критеріїв, зворотного зв'язку та залучення учнів до самооцінювання сприяє ефективному оцінюванню навчальних досягнень молодших школярів у компетентнісній освіті.