Особливості природи Атлантичного океану. Вивчення нового матеріалу. Заочна подорож

Про матеріал
Вивчення нового матеріалу про Світовий океан з використанням інтерактивних методів. Заочна подорож, розгадування ребусів, заповнення таблиць.
Перегляд файлу

Природознавство 4 клас

 

Тема: Особливості природи Атлантичного океану

Мета: Вивчити особливості розташування океану, історію його дослідження; розвивати вміння порівнювати, робити висновки, працювати з картою, підручником; виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища, інтерес до предмета, що вивчається

Обладнання: Фізична карта світу, підручник, презентація

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу

Форма проведення: Заочна подорож

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго ранку,

Доброго дня,

Ми вам бажаєм здоров’я й добра.

 

ІІ. Підсумки фенологічних спостережень (слайд № 1)

Вчитель. Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатися, яка буде погода. Ось і ми запитаємо наших синоптиків: «Яка ж сьогодні погода?»

1 синоптик. Синоптики вітають всіх, кого цікавить погода сьогодні і повідомляють: у центральних областях України, а саме у м. Черкаси – температура повітря–небо–вітер–опади.

2 синоптик. Стежте з змінами в природі, адже кожний день унікальний і неповторний. Бажаємо вам гарної погоди, тепла і сонця в душі і серці.

Вчитель. Щиро дякую за повідомлення. Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці був лише втішний прогноз. А щоб в класі було сонячно, не забувайте один одному дарувати посмішку.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

Шириною широко,

Глибиною глибоко,

День і ніч об берег б’ється.

Із нього вода не п’ється,

Та тому що не смачна –

А солона і гірка.

   (Океан)  (слайд 2)

 

— Про який океан ми говорили на минулому уроці? (Тихий) (слайд 3)

— Покажіть його на карті.

— Зараз ми перевіримо домашнє завдання у вигляді гри «Аукціон». Я вам буду продавати запитання, а замість грошей ви даєте мені правильні відповіді, за які отримуєте бали (хто завершує відповідь, той перемагає).              (слайд 4)

— Які характерні ознаки Тихого океану? (по черзі відповідають)

— Дякую. Запитання продано.

 

ІV. Актуалізація опорних знань

Бесіда

— Що таке Світовий океан? (водна оболонка Землі, яка омиває всі материки та острови)

— Назвіть його складові частини? (океани)

— Покажіть на карті океани, починаючи з найбільшого?

 

Епіграф: Океан – це постійний рух, любов і вічне життя

         Жюль Верн  (слайд 4)

 

V. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Вчитель. З давніх часів європейці плавали водами Атлантичного океану задовго до епохи Великих географічних відкриттів. У наш час Атлантика не втратила свого значення: її просторами пролягають найважливіші шляхи сполучення між континентами, тому рух тут найінтенсивніший. Мабуть, це найбільш вивчений науковцями океан.

Протягом уроку ми ознайомимося з природою Атлантичного океану.

Колись великий мандрівник, дослідник Центральної Азії Микола Пржевальський говорив:  А життя прекрасне, ще й тому, що можна подорожувати.                            (слайд 5)

 

VІ. Повідомлення теми і мети уроку

Вчитель. Щоб переконатися в справедливості цих слів, я пропоную вирушити в подорож до Атлантичного океану.

«Ви зробите подорож в країну чудес! Зміна вражень схвилює вашу уяву. Ви не втомитеся дивуватися баченому. Ви будете учасниками наукових занять… – і Атлантичний океан розкриє перед нами свої таємниці!»

Мета подорожі: дізнатися про дійсні розміри океану, його положення, зануритися на дно.

Завдання подорожі:

  •        Вивчити особливості географічного положення Атлантичного океану;
  •        Скласти порівняльну характеристику Тихого та Атлантичного океанів (слайд 6).

— Я очікую від вас, щоб ви в нашій мандрівці були справжніми дослідниками, мандрівниками, вченими, винахідниками, завжди розумними, вольовими, дружними.

— А в кінці уроку у нас повинен бути результат нашої роботи – творчий проект.

— Сподіваюся, що кожен з вас зуміє продемонструвати свої знання і дії на уроці і оцінить свої знання за допомогою картки.

— Завдання ми визначили. А що на вашу думку ще потрібно для подорожі?

 

Гра «Шифрувальник»

б о ь к е р л а

5 2 7 1 6 3 8 4  (слайд 7)

Корабель (капітан, команда)

 (слайд 8)

— Отже в мандрівку, попутного вам вітру і ніяких перешкод.

Атлантичний океан, ось дивись,

З північчю і півднем подруживсь.

Він Америки торкається,

З Африкою родичається.

 

VІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель. Ми вирушаємо у подорож, і на борту нашого корабля зібрались «кореспонденти», «науковці», «дослідники», «океанологи», «біологи».

На початку подорожі з’ясуємо, звідки ж походить назва Атлантичного океану.

1. Походження назви

Доповідь «кореспондентів»

Легенда про Атлантиду

1-й кореспондент. Понад дві тисячі років існує цікава легенда про загадкову країну – Атлантиду, в якій жив мудрий і щасливий народ. Проте він не витримав, на жаль, випробувань гарним життям і розпалив у собі жадібність і потяг до завоювань. За що і був покараний богами, причому жорстко: за один день і лиховісну ніч, як оповідає легенда, Атлантида разом зв своєю прекрасною столицею і численними жителями зникла в глибинах океану. Ця трагічна подія відбулась нібито близько 12 тисяч років тому. За однією із версій Атлантичний океан саме від Атлантиди запозичив свою назву.

 

Легенда про Атланта

2-й кореспондент. Атлантика була єдиним реальним океаном, відомим жителям Європи в античні часи. За уявленнями стародавніх греків, океан оточував Землю з усіх боків. Грецькі мудреці вважали, що з океану сходять і в нього ховаються всі світила – Сонце, Місяць, зірки. За грецькою міфологією, там, на крайньому заході, за високими горами, у щасливій країні Аркадія жив Атлант, який тримав на своїх плечах небесне склепіння.

З ім’ям цього титана і весь водний простір на захід від Європи почали називати Атлантичним океаном.

 

2. Робота з картою

Чи можна з України потрапити в Атлантичний океан тільки водним шляхом? Нам скаже капітан корабля.

Капітан. З порту м. Черкаси до м. Одеси, розташованого у Чорному морі, через протоки Босфор і Дарданелли потрапляємо в Середземне море, через Ґібралтарську протоку – в Атлантичний океан.

(Дивиться в трубу).

Я бачу безкраї простори води, пахощі морів, крик чайок.

Прямо по курсу – маяк.

Ми наближаємось до Канарських островів. (слайд 9)

Вчитель. Що можете розповісти про них? (до капітана)

Капітан. Канарські острови омиваються водами Атлантичного океану. Їх можна відвідувати протягом усього року. Тут круглий рік є всі умови для відпочинку на морських курортах і прогулянок в горах. Офіційна мова – іспанська.

Це перша наша зупинка, там нас чекає загадкова пошта.

 

 

 

Фізкультхвилинка «Шум океану»

 

1. Зупинка «Поштова»

Вчитель.

(у великому конверті)

Послання

Шановні часники мандрівники!

Карта – друга «мова» географії.

А чи знаєте ви її?

Географічне товариство перевірить рівень ваших знань за допомогою завдання.

Завдання: Ознайомити всіх з географічним положенням Атлантичного океану.

1-й науковець. Площа океану 92 млн. км2, середня глибина 3600 м. У жолобі Пуерто-Рико глибини Атлантичного океану досягають максимальних значень – 8742 м. Як і Тихий, Атлантичний океан видовжений у меридіональному напрямі, його центральна частина розташована в екваторіальному поясі, а крайні північ і південь – у холодних водах Арктики й Антарктики. Важливою особливістю океану є наявність середземних морів (Середземне море, Мексиканська затока в Карибське море). Велика частина островів Атлантичного океану має материкове походження, але зустрічаються також вулканічні і коралові острови.

2-й науковець (показує на карті). Більша частина Атлантичного океану розташована в Західній півкулі. Він простягнувся до полюсів по обидві сторони від екватора. Атлантичний океан омиває береги Північної та Південної Америки, Африки та Антарктиди.

3-й науковець. Оскільки Атлантичний океан, так само, як і Тихий, простягається по обидві сторони від екватора до полюсів, то температура поверхневих вод змінюється від +27ºС поблизу екватора до 0ºС і нижче біля полюсів. Над Атлантичним океаном часто вирують урагани.

Вчитель. Географічне товариство переконалось, що ви знаєте карту і не заблукаєте, дає дозвіл для подальшої мандрівки.

Рухаємось далі. Попереду нас

2. Зупинка «Цифрова»

Гра «Акваріум»

Завдання: Вам дані різні цифри, ви повинні визначити, що вони означають для Атлантичного океану.

Працює група океанологів.

Вчитель. Але спочатку дізнаємось хто такі океанологи зі словника.

Океанологи – вивчають води океанів і морів. Вони досліджують їх склад, властивості і будову. Відстежують фізичні, хімічні і біологічні процеси, що відбуваються в морях і океанах. Отже,…

1-й океанолог — 92 млн. км2 – площа Атлантичного океану;

2-й океанолог — 7 тис. 223 км – ширина Атлантичного океану;

3-й океанолог — 18 тис. км – довжина Серединно-Атлантичного хребта;

4-й океанолог — 6-7 млн. км2 – площа Саргасового моря;

5-й океанолог — 6905 м – глибина Саргасового моря;

6-й океанолог — 15 м – глибина Азовського моря.

 

1-й океанолог. Майже по середині океану на 18000 км простягається Серединно-Атлантичний хребет. Гребінь його прорізаний системою рифових долин, а сам хребет пересічений широтними розломами.

2-й океанолог. Наймогутніша тепла морська течія – Гольфстрім. Це своєрідна тепла морська річка без берегів у північній частині Атлантичного океану. Початок Гольфстріму – Флорідська затока, потім течія протікає вздовж східного узбережжя Північної Америки. Ширина цієї течії біля берегів Флоріди – 75 км, товщина потоку – 700-800 м, швидкість – 6-10 км/год.

3-й океанолог. Найбільше море за площею у світі – Саргасове море – 6-7 млн. км2, глибина 6905 м (за іншими даними – до 7010 м). Названо це море завдяки скупченню бурих саргасових водоростей, що плавають на його поверхні. Середня маса водоростей на всій акваторії моря – понад 10 млн. т. Це море без берегів. Води Саргасового моря вважаються також найпрозорішими.

4-й океанолог. Наймілкіше море Атлантичного океану – Азовське, його глибина – 15 м., площа – 38 тис. км2. Температура вода влітку +25 - +30ºС, взимку – нижче 0ºС. Вкрите кригою 2-3 місяці.

Вчитель. Дуже добре і ми рухаємось далі (стрілкою показано на карті).

А ось ми бачимо скриньку.

Це незвичайна скринька.

А з чим вона повинна бути на вашу думку?

3. Зупинка «Скринька скарбів»

(в скринці кольорові камінчики і цікаві запитання до команди дослідників і бали за правильну відповідь)

Вчитель. Які коштовності можна знайти в океані? (Знання).

 

Порівняльна характеристика географічного положення Тихого та Атлантичного океанів

План характеристики

Тихий океан

Атлантичний океан

Площа

179 млн. км2

92 млн. км2

Найбільша ширина

24 тис. км

7 тис. 223 км

Положення відносно екватора;

розташування у півкулях та географічних поясах

З півночі на південь

 

У Північній і Південній півкулях

З півночі на південь

 

У Північній і Південній півкулях

Материки та великі острови, які омиває океан

Всі 6,

о. Гавайські,

о. Нова Зеландія

Крім Австралії

о. Гренландія

 

5-й океанолог. Отже, Атлантичний океан – друга за величиною, після Тихого, частина Світового океану. Атлантичний океан глибокий, хоча дещо поступається Тихому океану. Його середня глибина майже 3600 м, а найбільша – 8742 м.

6-й океанолог. Атлантичний океан майже вдвоє менший, ніж Тихий, протягається з півночі на південь і розташований у географічних поясах. Океани пролягають у Північній і Південній півкулях. В Атлантичному океані, на відміну від Тихого, берегова лінія менше порізана, тому і менше морів.

Вчитель. А зараз ми дослідимо моря Атлантичного океану.

Працює команда дослідників.

Доповідь «дослідників»

Азовське море

1-й дослідник. Назва моря вірогідно походить від арабського його найменування Бархе Азов, що означає «синє море». Є й інше тлумачення: від міста Азова, що було розташоване на його березі.

Балтійське море

2-й дослідник. Походження назви остаточно ще не з’ясоване. За однією їз версій назва походить від латинського «балтус» – пояс і означає таке, що оперізує Землю.

Чорне море

3-й дослідник. Щодо походження назви моря існують різні думки. Завоювавши в Х-ХVI ст. Причорномор’я, турки назвали море Караденіз, тобто «зле», «чорне» не лише за те, що воно було бурхливим і небезпечним для мореплавства; а й через місцеве населення, що чинило опір завойовникам. За іншою гіпотезою, назва пов’язана з чорним кольором, яким народи Азії здавна позначали північ. Чорне море – північне море.

Саргасове море

4-й дослідник. У Світовому океані існує лише одне море без берегів, і воно знаходиться в Атлантичному океані. Це море – справжнє царство одного з різновидів водоростей. Межі моря утворюють океанічні течії. Португальські мореплавці експедиції Х Колумба назвали водорості «саргасо», оскільки бульбашки повітря на водоростях за своєю формою нагадують сорт винограду з такою назвою.

Вчитель. Скарби знань ми знайшли. Рухаємось далі і наближаємось до...

 

4. Зупинка «Царство Нептуна»

Зараз працює команда біологів.

Вчитель. Чи багатий ти різноманітний рослинний і тваринний світ Атлантичного океану?

1-й біолог. Рослинний і тваринний світ Атлантичного океану надзвичайно різноманітний. Температура води в ньому неоднакова, тому тут є умови для життя різноманітних організмів.

2-й біолог. Океан – це особлива планета життя. Відомо, що зараз в океані мешкає біля 160 тис. видів тварин і 10 тис. видів водоростей. Але це число постійно змінюється, при вивченні і дослідженні знаходять все нових і нових представників органічного світу. Тільки під час експедиції на Челенджері було знайдено 4417 нових видів рослин і тварин.

 

Робота з підручником. Робота в парі. С. 79-80 читаємо три абзаци і відповідаємо на запитання.

Вчитель. Які тварини і рослини живуть в Атлантичному океані?

3-й біолог. Рослинний світ Атлантичного океану представлений різноманітними водоростями. Водорості, які живуть на великих глибинах (до 200 м), мають темно-червоне і зелена забарвлення (рис. 60).

Демонстрація рослин – на дошку (ламінарії, каулерпа, валонія, червоні водорості, фукуси).

Вчитель. А зараз поговоримо про тварин.

Гра «Відгадай за описом»

4-й біолог. Знають діточки малі:

Він – найбільший на Землі!

Дім його – це океани,

Зі спини летять фонтани.

Схожий на масивний щит.  (Кит)

5-й біолог. Ця тварина добра дуже,

Познайомся з нею, друже!

В морі плаває, пірнає,

Із води людей спасає.

Виринає із глибин

Щирий помічник – …  ельфін)

6-й біолог. Тварини мають більш-менш пласке тіло з багатьма так званими променями. Мають 5, 6, 7, 8, а в деяких випадках навіть 50 променів. На кінці кожного з них знаходиться крихітне око, яке може лише відрізняти світло від темряви. Бувають яскравих кольорів: жовті, жовтогарячі, червоні, фіолетові, рідше зелені, блакитні, сірі, сині.              (Морська зірка)

Демонстрація тварин – на дошку (синій кит, косатка, морська зірка, медуза, краб, морський котик – тюлень, морський їжак, риба-меч).

Проблемне запитання

Вчитель. Чому з кожним роком все біднішим стає органічний світ океану? З чим це пов’язано?

7-й біолог. Частину Світового океану щорічно забруднюють танкери, якщо залишки нафти, яку вони викидають у воду, складають 2 млн. т., а одна тонна нафти забруднює 112 км2 поверхні води.

8-й біолог. Морська аварія – розлив нафти – зменшення надходження світла – зміна водно-сольового складу – загибель рослин і тварин.

Робота в парах (в зошитах).

 

VІІІ. Підсумок уроку

Гра «Так — Ні»

  • Атлантичний океан найбільший у світі? — Ні
  • В Атлантичному океані знаходиться найбільша западина Світового океану? — Ні
  • В Атлантичному океані знаходиться найдовший гірський хребет світу? — Так
  • В Атлантичному океані знаходиться найбільша кількість морів? — Ні
  • Атлантичний океан омиває південну частину материка Австралія? — Ні
  • З Азовського моря можна потрапити до Атлантичного океану на кораблі? — Так

Вчитель. Чи сподобався вам урок? Чи досягнули ви мети, яку ми ставили з вами перед початком уроку?

Учні висловлюють свої враження і роблять підсумок уроку.

Оцінювання команд і учнів (підрахувати бали).

ІХ. Домашнє завдання

Скласти звіт про мандрівку.

С. 75-77

Пісня. Глобус.

docx
Додано
16 березня 2020
Переглядів
1672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку