Особливості роботи груп
продовженого дня в умовах
впровадження нового
Державного стандарту
початкової освіти
Виходячи з положень Національної доктрини розвитку освіти в Україні, Державної національної програми “Освіта”, нового Державного стандарту початкової освіти в школі складена певна система роботи груп продовженого дня, яка забезпечує цілісність освітнього процесу.
Продовжений день як форма громадського виховання є дієвим засобом організації вільного часу, виявлення та розвитку творчих здібностей дітей, особливо молодшого шкільного віку.
Робота ГПД вимагає дотримання принципу диференціації з урахуванням навчальних, трудових, естетичних, спортивних інтересів і нахилів учнів. Педагоги мають можливість створювати передумови, які сприяють формуванню у дітей навичок громадської діяльності, уміння жити і працювати у колективі, удосконалювати учнівське самоврядування.
В нашій школі працюють дві групи продовженого дня:
Ми вважаємо, що одним із головних чинників активізації позакласної, позаурочної виховної роботи в ГПД є продумана система і планування роботи вихователями.
В основу роботи ГПД в школі покладена наступна нормативно-правова база.
Відповідно до наказу МОН України “Про затвердження Інструкції з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів” єдиним документом у плануванні роботи є річний план.
Перспективний план виховної роботи вихователя ГПД передбачає:
Перспективний план роботи вихователя ГПД має наступні розділи:
Для початкової ланки сучасної загальноосвітньої школи особливо актуальними є забезпечення умов для інтелектуального, соціального, морального, фізичного розвитку і саморозвитку кожного учня, що реалізуються через оновлення змісту навчального стандарту початкової освіти, форми організації навчально-виховного процесу, зокрема й домашньої самостійної роботи.
Тому на засіданні ШМО вчителів початкових класів були розроблені вимоги до організації виконання домашніх завдань в групі продовженого дня:
Одним із головних моментів роботи груп є самопідготовка – самостійна навчальна робота учнів з виконанням домашніх завдань під керівництвом вихователя, диференційована за змістом та формами роботи. Самопідготовка проходить в умовах, що відповідають гігієнічним і педагогічним вимогам. Раціональна організація сприяє збереженню здоров'я учнів, високого рівня функціональності їхнього організму протягом дня.
Особливої уваги вихователів при проведенні самопідготовки потребують діти з ослабленим здоров’ям.
При визначенні форм, характеру, змісту, обсягу домашніх завдань, методів організації їх виконання необхідно враховувати специфіку навчального предмета, пізнавальні можливості учня, їхні вольові якості та уподобання.
У початкових класах можливі як усні так і письмові домашні завдання; індивідуальні, що заохочують і стимулюють школярів до навчання і пізнавання, розвивають індивідуальні здібності і інтереси дитини, групові і парні, що спрямовані на дослідницьку, пошукову, аналітичну роботу, розвиток співпраці.
Шкільний продовжений день передбачає створення такої обстановки на заняттях із самопідготовки, яка забезпечує максимальний успіх виконання завдань за повної самостійності учнів.
Вимоги до організації самопідготовки:
Структура самопідготовки:
Необхідною вимогою методики організації самопідготовки у початковій школі є проведення фізкультхвилинок. Адже потреба дітей в активному руховому режимі зумовлена біологічними законами їхнього розвитку. Для підвищення загальної працездатності, поліпшення їхнього здоров'я дуже корисні фізкультхвилинки, які знімають втому, нормалізують увагу й активність, відновлюють сили, робочий настрій, почуття бадьорості й свіжості, підвищують дисциплінованість.
Часові рамки самопідготовки
(Положення про групи продовженого дня, затверджене постановою КМУ від 05.10.2009 №1121)
2 клас – 45 хвилин;
3 клас – 1 година 10 хвилин;
4 клас – 1 година 30 хвилин.
У першому класі домашні завдання не задаються.
Самопідготовка покликана використовувати кілька основних функцій:
Важливими стимулами у процесі самопідготовки є елементи гри, очікування сюрпризу. Дітям, які раніше виконали домашнє завдання, можна покласти на стіл яскравий конверт із загадками, шарадами, ребусами, або навіть паперову ляльку з одягом, щоб вони дали їй ім’я, підібрали образні вирази для опису її зовнішності.
Загалом успіху роботи групи є взаємодія учителя і вихователя. Завдяки їхніх співпраці окреслюються єдині вимоги до учнів, створюються умови для забезпечення високої якості навчання і виховання дитячого колективу.
Існують такі форми узгодження роботи вчителя і вихователя ГПД:
Застосування цих форм сприяє підвищенню якості навчання і виховання молодших школярів.
Режим продовженого дня охоплює крім навчальної також дозвіл лову та побутову форми діяльності.
Практична дозвіллова діяльність орієнтована на всі види практичної діяльності. При цьому вона не втрачає свого зв’язку з дозвіллям. Ця діяльність передбачає вільний вибір, залежно від особистісних нахилів та здібностей, створення різноманітних виборів ужитково-прикладного, побутового, декоративного призначення, садівництва, квітарство тощо.
Наявність під час ігор з предметами та іграшками діти ознайомлюються з їхніми властивостями та ознаками, порівнюють, класифіцирують їх, збагачують знання про матеріал з якого їх виготовлено.
Наприклад: наприкінці кожного тижня можна організувати виставки дитячих робіт, поділених на певні цикли:
У системі трудового виховання учнів на ГПД чільне місце займає формування їхніх техніко-технологічних компетентностей засобами предмета “Трудове навчання”.
Види діяльності учнів:
Форми організації заходів з трудового навчання
Одним із найважливіших завдань у роботі з дітьми в групі продовженого дня є турбота про те, щоб час, вільний від виконання навчальних завдань, був заповнений цікавими, корисними справами. Великі можливості для цього створює гра – постійна супутниця дитинства.
Використання ігрової діяльності в умовах ГПД дає змогу успішно формувати і закріплювати позитивне ставлення дитини до навчальної праці. Граючи в групі, діти стають більш розкутими. Правильно підібрані ігри позитивно впливають на розвиток молодших школярів. За допомогою ігор закріплюються й удосконалюються навички бігу, стрибків, метання, ловіння, рівноваги, поліпшується загальна координація рухів; крім того вони формують дисципліну дітей, ефективно впливають на розумовий розвиток дітей, допомагають уточнити уявлення про навколишній світ.
Вимоги до організації та проведення рухливих ігор.
Класифікація рухливих ігор.
Розподіляються рухливі ігри на групи за такими ознаками
Усі вищеназвані ознаки дають можливість обрати необхідні ігри для виконання поставлених завдань.